چهار علامت بیماری مُهلک زنانه را بشناسید
کد خبر: ۲۴۵۷۷۶
تاریخ انتشار: 2022 May 24    -    ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
سرطان تخمدان زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های غیرطبیعی در تخمدان تکثیر می‌شوند و توموری ایجاد می‌کنند که در صورت عدم درمان می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد.

سرطان تخمدان زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های غیرطبیعی در تخمدان تکثیر می‌شوند و توموری ایجاد می‌کنند که در صورت عدم درمان می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد.

چهار علامت بیماری مُهلک زنانه را بشناسید

این سرطان به عنوان سرطان تخمدان متاستاتیک شناخته می شود. حدود ۹۰ درصد از زنان از علائم اصلی و ابتدایی آن بی اطلاع هستند و اغلب زمانی متوجه علائم می شوند که سرطان پیشرفت کرده است و این امر باعث می شود درمان موثر نباشد.

 

محققان چهار علامت اصلی که به ویژه در افراد بالای ۵۰ سال، باید مراقب آنها بود را شناسایی کرده اند:

– معده درد مداوم

– نفخ مداوم

– مشکل در غذا خوردن و احساس سیری زود هنگام

– تکرر ادرار

سایر علائم هشدار دهنده عبارتند از: سندرم روده تحریک پذیر، کیست تخمدان، سندرم تخمدان پلی کیستیک، تغییر در عادات روده، خستگی و کمردرد.

توجه به این نکته ضروری است که این علائم همیشه به دلیل سرطان تخمدان نیست. بر خلاف سرطان دهانه رحم، روده و سینه، هنوز هیچ روش غربالگری قابل اعتماد و موثری برای نوع سرطان وجود ندارد. اگر علائم شدید، مکرر یا غیرعادی را تجربه می کنید، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. این سرطان در مراحل اولیه علائم قابل توجهی ایجاد نمی کند و ممکن است نادیده گرفته شوند. تنها ۲۰ درصد موارد در این مرحله شناسایی می شوند. خطر ابتلا به سرطان تخمدان با افزایش سن افزایش می‌یابد.

اگر فردی سرطان سینه یا سرطان روده داشته باشد، ممکن است خطر ابتلا به سرطان تخمدان در او افزایش یابد. اگر  شخصی یک ژن معیوب مانند ژن های BRCA مربوط به سندرم لینچ را به ارث برده باشد، احتمال ابتلای او به این سرطان افزایش می یابد. درمان رادیوتراپی برای سرطان قبلی یا اندومتریوز و دیابت می تواند شخص را مستعد این بیماری کند.

داشتن هر یک از این عوامل، لزوماً به معنای ابتلا به این بیماری نیست. سرطان تخمدان بدون داشتن هیچ یک از این عوامل هم ممکن است بوجود بیاید. ترک سیگار، حفظ وزن سالم یا کاهش آن اگر اضافه وزن دارید، به کاهش احتمال ابتلا به سرطان تخمدان کمک می کند.

روزیاتو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار