تب لاسا چیست؟/ بیماری که از طریق ادرار موش منتقل می شود
کد خبر: ۲۴۵۶۴۵
تاریخ انتشار: 2022 May 23    -    ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
آژانس امنیت بهداشت بریتانیا می‌گوید دو نفر در این کشور که اخیرا به غرب آفریقا سفر کرده بودند به تب لاسا مبتلا شده‌اند.
مقام‌های بهداشتی بریتانیا در عین حال می‌گویند یک فرد دیگر هم مشکوک به این بیماری است و بیمار تحت بررسی‌های بیشتر قرار دارد.
 
تب لاسا چیست؟/ بیماری که از طریق ادرار موش منتقل می شود
 
تمام این موارد اعضای یک خانواده هستند که به تازگی به غرب قاره آفریقا سفر کرده‌اند. این مسئله نگرانی‌ها را از احتمال شیوع بیشتر این بیماری شدت بخشیده است. مسئولان آژانس امنیت بهداشت بریتانیا می‌گویند یکی از افراد بهبود یافته اما فرد دیگر تحت مراقبت‌های تخصصی قرار خواهد گرفت.
تب لاسا چیست؟
تب لاسا یک بیماری ویروسی ناشی از ویروس لاسا است که بیشتر در کشورهای غرب آفریقا از جمله نیجریه، سیرالئون، مالی، لیبریا و گینه شایع است. این بیماری عمدتاً از طریق غذا یا وسایل خانگی آلوده به ادرار و مدفوع موش‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود.
 
طبق گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO) شایع‌ترین علائم شامل شروع تدریجی تب و ضعف عمومی است که می‌تواند به سردرد، استفراغ و اسهال نیز تبدیل شود. همچنین درجات مختلفی از ناشنوایی نیز در ۲۵ درصد بیماران بهبود یافته رخ می‌دهد، اگرچه برای نیمی از این گروه، پس از یک تا سه ماه این عارضه دوباره عود می کند.
 
به گفته سازمان بهداشت جهانی، در شدیدترین موارد، علائمی چون تورم صورت، عفونت ریه، خونریزی از دهان، بینی، واژن یا دستگاه گوارش و کاهش فشار خون نیز ممکن است بروز کند.
 
آیا تب لاسا باعث نگرانی است؟
دکتر سوزان هاپکینز، مشاور ارشد پزشکی در آژانس امنیت بهداشت بریتانیا در این خصوص می گوید: «موارد تب لاسا در بریتانیا نادر است و به راحتی بین افراد سرایت نمی‌کند و خطر کلی برای عموم بسیار کم است.»
پیشتر و در سال ۲۰۱۹ ابتلای دو نفر به این بیماری در اتحادیه اروپا به ثبت رسیده بود. این ویروس می‌تواند بین انسان‌ها سرایت کند، اما این اتفاق فقط از طریق مایعات بدن رخ می‌دهد. پیش از آن از سال ۱۹۸۰ به بعد تنها ۸ مورد ابتلا به تب لاسا در بریتانیا به ثبت رسیده بود.
 
با این حال در مواردی که عفونت وجود دارد، ممکن است پیامدهای جدی در انتظار فرد باشد. همچنین درصد مرگ این بیماری هم حدود یک درصد است و در صورتی که فرد از این بیماری جان خود را از دهد، طی ۱۴ روز این اتفاق می‌افتد.
 
پژوهشگران معتقدند تب لاسا به ویژه در اواخر بارداری خطرناک‌تر است و در بیش از ۸۰ درصد موارد ممکن است به از دست دادن جنین منتج شود. با این حال ۸۰ درصد از مبتلایان هیچ علامتی از این بیماری ندارند.
 
از آنجایی که علائم تب لاسا بسیار متنوع و غیراختصاصی است، تشخیص بالینی آن به ویژه در مراحل اولیه بالینی اغلب دشوار است. ضمن اینکه هنوز هیچ واکسنی برای مقابله با آن تولید نشده است.
 
اگرچه ممکن است در اروپا تب لاسا دلیلی برای نگرانی نباشد اما این بیماری در غرب آفریقا به عنوان یک بیماری بومی باقی مانده و تخمین زده می‌شود که سالانه بین صد تا ۳۰۰ هزار نفر در این مناطق به تب لاسا مبتلا شوند.
منبع: یورونیوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار