سرنوشت متفاوت و دردناک سه کودک ایرانی
کد خبر: ۲۴۵۵۶۳
تاریخ انتشار: 2022 May 22    -    ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۶
سه کودک در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و سمنان در حوادث عجیبی دچار سرنوشت متفاوتی شدند.

 سه کودک در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و سمنان در حوادث عجیبی دچار سرنوشت متفاوتی شدند. ساجده، دختر ۱۱ساله در یکی از آبگیرهای محلی چابهار غرق‌ شد، پسری ۱۱ساله به نام علی که در حاجی‌آباد به گروگان گرفته شده بود با تلاش پلیس آزاد شد و تلاش‌های نیروهای امدادی برای پیدا کردن زهرا، دختر ۷ساله‌ای که در جنگل‌های انبوه دشت شاد سمنان مفقود شده همچنان ادامه دارد.

سرنوشت متفاوت و دردناک سه کودک ایرانی

 

سریال ناتمام غرق‌شدن در هوتگ

به‌گزارش همشهری، سریال غرق شدن کودکان استان سیستان و بلوچستان در هوتگ‌ها ادامه دارد.حوادثی که حالا و با رسیدن فصل گرما و تعطیلی مدارس احتمال وقوع آنها بیشتر از گذشته نیز شده است. در روزهای اخیر هوتگ‌ها در روستاهای مختلف سیستان و بلوچستان جان 6نفر را گرفتند که آخرین آنها دختری به نام ساجده بود. اما این اتفاق چطور رخ داد؟

 ظهر جمعه ساجده بخشان، دختر 11ساله اهل روستای زهرآپ بخش پیرسهراب چابهار واقع در استان سیستان و بلوچستان همراه یکی از همکلاسی‌هایش 3بزی را که داشتند به یکی از هوتگ‌های اطراف روستا بردند تا به آنها آب بدهند. با وجود اینکه این روستای کوچک از مدت‌ها قبل از آب لوله‌کشی برخوردار شده اما روستاییان همچنان برای آب شرب احشام و آبیاری مزارع و درختان از هوتگ (آبگیرهای مصنوعی) استفاده می‌کنند. آن روز هم ساجده و دوستش کنار یکی از این هوتگ‌ها رفته بودند و بزها مشغول چرا بودند. درست در همان زمان پرنده‌ای زیبا کنار هوتگ نشست و مشغول آب خوردن شد. دو دختربچه با دیدن پرنده ذوق کردند و بازیگوشی‌های کودکانه‌شان گل کرد. ساجده تلاش کرد تا هرطور که شده این پرنده را بگیرد.

او آرام آرام به پرنده که در لب هوتگ نشسته بود نزدیک شد اما ناگهان پایش سر خورد و داخل آب افتاد. عمق هوتگ در آنجا بیشتر از 2متر بود و دختربچه که شنا کردن هم نمی‌دانست مشغول دست‌وپازدن شد تا جان خود را نجات دهد. دوست ساجده وقتی وضعیت او را دید درحالی‌که کاری از دستش برنمی‌آمد دوان دوان خودش را به روستا که تا آنجا حدود 500متر فاصله داشت رساند و درخواست کمک کرد. چند دقیقه بعد مردان روستا با عجله خودشان را به محل حادثه رساندند اما دیگر کار از کار گذشته و دختربچه جانش را از دست داده بود.

این حادثه تلخ در شرایطی رقم خورد که در هفته گذشته در حوادث جداگانه‌ای که در سیستان‌و بلوچستان رخ داد، دست‌کم 5نفر که 4نفرشان کودک و یکی از آنها یک خانم معلم بود جانشان را از دست دادند. حالا ساجده ششمین قربانی در 7روز گذشته است. عبدالصمد پناد، بخشدار مرکزی بخش پیرسهراب چابهار در این‌باره به همشهری می‌گوید: در روستای کوچکی که این حادثه اتفاق افتاد 2هوتگ وجود دارد. یکی داخل روستا که اطرافش فنس‌کشی شده است و دومی در بیرون روستا قرار دارد که به‌دلیل اینکه از آنجا برای آب دادن به احشام استفاده می‌شود فنس‌کشی نشده است که متأسفانه این حادثه در همین هوتگ خارج از روستا اتفاق افتاد.

او در ادامه می‌گوید: ساجده تنها دختر خانواده بود و در کارهای مربوط به خانه و نگهداری احشام کمک حال پدر و مادرش بود اما این حادثه او را از خانواده‌اش گرفت و آنها را عزادار کرد. متأسفانه در روستاها فضای بازی مناسب برای کودکان وجود ندارد. از سویی برای فنس‌کشی و ایمن‌سازی‌ هوتگ‌ها متأسفانه ردیف بودجه پیش‌بینی نشده و نیاز است از ردیف ملی برای ساماندهی و ایمن‌سازی‌ هوتگ‌ها بودجه پیش‌بینی شود. حدود ۱۲۰۰هوتگ در جنوب سیستان‌و بلوچستان وجود دارد که برای ساماندهی و ایمن‌سازی‌ به ورود خیرین و آگاه‌سازی‌ و آموزش جامعه محلی نیاز است.

در جست‌وجوی زهرا کوچولو

سومین کودکی که دچار حادثه شد زهرا عرب اسدی نام دارد. دختری 7ساله اهل روستای کلاته اسد میامی واقع در استان سمنان است. او و خانواده‌اش روز جمعه برای تفریح به جنگل‌ دشت‌شاد واقع در بخش جنوبی جنگل گلستان رفته بودند. پدر و مادرش بساط نهار را پهن کرده بودند که متوجه شدند زهرا آن اطراف نیست. او از کمی قبل‌تر مشغول بازی در جنگل شده بود و تا پیش از آن جلوی چشمان پدر و مادرش بود و آنها صدایش را هم می‌شنیدند. اما وقتی به‌خودشان آمدند متوجه شدند زهرا کوچولو مفقود شده است. پدر زهرا که دلشوره عجیبی به جانش افتاده بود با عجله آن حوالی را جست‌وجو کرد اما نتوانست دخترش را پیدا کند. در این شرایط بود که از هلال‌احمر درخواست کمک کرد. به‌دلیل برگزاری جشن شقایق 2تیم از هلال‌احمر در آن حوالی مستقر بودند که اعضای هر دو تیم جست‌وجو برای یافتن زهرا کوچولو را آغاز کردنداما جست‌وجوها فایده‌ای نداشت تا تیم‌های دیگری هم از شاهرود، میامی و استان گلستان برای یافتن زهرا راهی منطقه شوند.

مظفر محمدخانی، مدیرعامل هلال‌احمر استان سمنان در این‌باره می‌گوید: به‌دلیل اهمیت ماموریت 2تیم آنست و سگ‌های زنده‌یاب نیز ساعتی پس از اعلام خبر گم شدن دختربچه به محل اعزام شدند اما بارندگی، مه غلیظ و دید کم عملیات را دشوار می‌کرد. با وجود این همکارانم توانستند منطقه‌ای به شعاع 5کیلومتر را جست‌وجو کنند اما هیچ نشانی از دختر گمشده پیدا نشد. او ادامه می‌دهد: براساس توان دختربچه فرضیه اولیه این است که او در همان حوالی دچار حادثه شده باشد و چند تیم دیگر ازجمله تیم پهپاد امدادی و نیروهایی از هلال‌احمر استان خراسان شمالی نیز به تیم جست‌وجو پیوسته‌اند و تلاش‌های همه‌جانبه برای یافتن دختر بچه ادامه دارد و امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانیم دختر گمشده را در سلامت کامل پیدا کنیم.

گروگان ۳میلیاردی

کودک دیگری که دچار حادثه شد، پسر 7ساله‌ای به نام علی است که ظهر روز جمعه در نزدیکی خانه‌شان در شهرستان حاجی‌آباد استان هرمزگان مشغول بازی بود که ناگهان خودرویی کنارش ایستاد و زن و مردی جوان از آن پیاده شدند و پسربچه را به زور سوار خودرو کردند و با خود بردند. هنگامی که این حادثه اتفاق افتاد هیچ‌کس در کوچه نبود و زن و مرد ناشناس به راحتی توانستند پسربچه را با خود ببرند. کمی بعد وقتی پدر و مادر پسربچه متوجه مفقود شدن او شدند همه‌جا را برای پیدا کردنش زیر پا گذاشتند اما نتوانستند او را پیدا کنند. در این بین تماسی مشکوک با پدر این کودک، تکلیف را برای او مشخص کرد. مردی ناشناس که آن سوی خط بود گفت پسربچه را ربوده و برای آزادی‌اش 3میلیارد تومان می‌خواهد. او تهدید کرد که نباید در این‌باره حرفی به پلیس زده شود و ممکن است با این کار جان پسربچه به خطر بیفتد.

با وجود تهدیدهای آدم‌ربا اما پدر این کودک بهترین تصمیم را گرفت و از پلیس کمک خواست و از همان زمان تلاش‌ها برای شناسایی آدم‌ربایان و نجات کودک ربوده شده آغاز شد. مأموران پلیس آگاهی در همان بررسی‌های اولیه توانستند به سرنخ‌هایی از آدم‌ربایان دست پیدا کنند و صبح روز گذشته (شنبه) با گذشت حدود 24ساعت از این آدم‌ربایی آنها توانستند مخفیگاه آدم‌ربایان را شناسایی کرده و ضمن دستگیری آنها که 2مرد و یک زن بودند، پسر 7ساله را نجات دهند. به‌گفته سردار غلامرضا جعفری، فرمانده انتظامی استان هرمزگان پسربچه ربوده شده در سلامت کامل به خانه بازگشت و متهمان با قرار قانونی در بازداشت به‌سر می‌برند و تحقیقات در این‌باره ادامه دارد.

روزنامه همشهری

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار