چرا میزبان اصلی کرونا ویروس به این بیماری مبتلا نمی‌شود؟
کد خبر: ۲۴۵۴۳۹
تاریخ انتشار: 2022 May 23    -    ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
در حال حاضر بیش از ۱۱۰۰ گونه مختلف خفاش در سراسر دنیا وجود دارد که از این تعداد ۴۰ گونه آنها در ایالات متحده آمریکا زندگی می کنند. این جانوران گرچه جثه کوچکی دارند اما جمعیت شان انبوه هست و تقریبا یک چهارم کل پستانداران زمین را تشکیل می دهند. همانطور که احتمالا در خبرها خواندید خفاش یکی از میزبانان اصلی کرونا ویروس جدید بوده است.

حقایق جالب در مورد خفاش ها؛ چرا میزبان اصلی کرونا ویروس به این بیماری مبتلا نمی شود؟

حقایق جالب در مورد خفاش ها؛ چرا میزبان اصلی کرونا ویروس به این بیماری مبتلا نمی شود؟«تابناک با تو» - در حال حاضر بیش از ۱۱۰۰ گونه مختلف خفاش در سراسر دنیا وجود دارد که از این تعداد ۴۰ گونه آنها در ایالات متحده آمریکا زندگی می کنند. این جانوران گرچه جثه کوچکی دارند اما جمعیت شان انبوه هست و تقریبا یک چهارم کل پستانداران زمین را تشکیل می دهند.

همانطور که احتمالا در خبرها خواندید خفاش یکی از میزبانان اصلی کرونا ویروس جدید بوده است؛ جانوری که از غذاهای محبوب چینی هاست و این ویروس مهلک از بدن آنها به انسان انتقال یافته است. در ادامه این مطلب قصد داریم حقایقی جالب در مورد خفاش ها را با شما در میان بگذاریم تا با مقصر اصلی شیوع کرونا ویروس جدید بیشتر آشنا شوید:

۱- خفاش ها می توانند بیش از ۳۰ سال زندگی کنند و بیشینه سرعت پرواز آنها به ۹۶ کیلومتر بر ساعت می رسد. طبق مقاله ای که در سال ۲۰۱۶ توسط محققان دانشگاه تنسی آمریکا منتشر شد خفاش های دُم دار مکزیکی می توانند با سرعتی بالغ بر ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کنند و در نتیجه تا به حال عنوان سریع ترین پستانداران عالم هستی را با افتخار نصیب خود کرده اند.

۲- خفاش ها میتوانند غذای خود را در تاریکی پیدا کنند. این پستانداران با انتشار صداهای بلندی که قابل شنیدن توسط انسان نیست موقعیت دقیق حشرات در محیط پیرامون خود را تشخیص می دهند. آنها برای این منظور بین ۱۰ تا ۲۰ بوق کوتاه را در هر ثانیه پخش می کنند و سپس با گوش دادن به بازتاب این صدا موقعیت دقیق طعمه را شناسایی می کنند.

۳- خفاش ها میتوانند در هر ساعت ۱۲۰۰ پشه بخورند. وزن بدن خفاش ها از حشراتی می آید که هر شب می خورند. این پستانداران با مصرف حشرات به کنترل جمعیت آنها نیز کمک می کنند.

۴- بالغ بر نیمی از گونه های مختلف خفاش در آمریکا در معرض خطر هستند. این جانوران علاوه بر اینکه سکونتگاه های خود را از دست داده اند به خاطر مسائلی نظیر بیماری در معرض خطر کاهش جمعیت قرار دارند؛ یکی از این بیماری ها سندروم بینی است که بسیاری از خفاش ها در آمریکا و کانادا را مبتلا کرده است. برای درمان این خفاش ها از نوعی باکتری استفاده می شود تا قارچ سفید رنگی که روی دماغ آنها می روید از بین برود.

۵- برخی خفاش ها در ماه های سرد زمستان درون غارها به خواب زمستانی می روند. این جانوران میتوانند در برابر دماها منجمد کننده دوام بیاورند و حتی اگر درون قالبی از یخ قرار بگیرند باز زنده از آن خارج میشوند.

۶- اغلب خفاش ها سالانه تنها یکبار زایمان می کنند و در نتیجه بسیار در معرض خطر انقراض قرار دارند. مادران خفاش ها می توانند صرفا با شنیدن صدا و حس کردن بو، فرزندان خود را از میان هزاران میلیون خفاش دیگر تشخیص دهند.

۷- مدفوع خفاش که گوانو هم خوانده می شود یکی از غنی ترین کودهاست. گوانو زمانی کسب و کاری سوددده داشت و در تگزاس آمریکا اولین صادرات معدنی پیش از نفت بود. آستن آمریکا یکی از بزرگ ترین جمعیت های خفاش مکزیکی در دنیا را دارد. این خفاش ها در زیر پل کنگره زندگی میکنند و تعدادشان به ۱.۵ میلیون نفر می رسد.

۸- بزرگ ترین خفاش دنیا روباه پرنده نام دارد که در جزایر جنوب اقیانوسیه ساکن است. فاصله راس دو بال این خفاش برابر با ۱.۸ متر است. کوچکترین گونه این جانور نیز خفاش زنبور عسل است که در تایلند زندگی می کند و ابعادش از ناخن و وزنش از یک سکه پول خرد آمریکایی (پنی) کمتر است.

حقایق جالب در مورد خفاش ها؛ چرا میزبان اصلی کرونا ویروس به این بیماری مبتلا نمی شود؟

۹- خفاش های رنگ پریده عقرب می خورند. ظاهرا این گونه خاص در برابر نیش عقرب (حتی مرگبارترین نوع عقرب که در آمریکا زندگی می کند) مقاوم هستند. در برخی مواقع خاص سال تا ۷۰ درصد از رژیم غذایی یک خفاش رنگ پریده را عقرب تشکیل می دهد.

۱۰- غاری به نام Bracken Bat در تگزاس آمریکا بزرگ ترین کلونی این پستاندار را تشکیل می دهد. این غار میزبان میلیون ها خفاش دم دار مکزیکی است که بین ماه های مارس تا اکتبر (اسفند تا شهریور) در آنجا ساکن می شوند.

چرا خفاش ها به کرونا مبتلا نمی شوند؟

براساس برخی فرضیات، توانایی خفاش ها برای پرواز آنها را در برابر طیف گسترده ای از ویروس های مرگبار برای انسان حفاظت می کند. ویروس هایی نظیر ابولا که بسیاری از انسان ها را به کام مرگ کشانده است.

در سال های اخیر انسان به بیماری های سخت و تازه ای مبتلا شده که ردپایشان به خفاش ها می رسد. گفته می شود خفاش ها منشاء اصلی بیماری تنفسی سارس، ابولا، ویروس Marburg، ویروس Hendra و این اواخر ویروس مرس (سندروم تنفسی خاورمیانه) هستند.

خفاش ها بیش از ۶۰ ویروس مختلف را در بدنشان میزبانی می کنند که می توانند باعث بیماری انسان شوند. نسبت بیماری به گونه های جانوری در این پستانداران حتی از جوندگان هم بیشتر است.
حال طبق فرضیه ای تازه پرواز احتمالا عامل کلیدی در پیشگیری از ابتلای این حیوان به بیماری است. در واقع زمانی که خفاش ها پرواز می کنند میزان مصرف انرژی در آنها (یعنی همان نرخ متابولیسم) و دمای بدنشان بالا می رود و اینطور به نظر می رسد که جانور تب دارد (تا ۴۰ درجه سانتیگراد). به همین خاطر تصور می شود درست همانگونه که تب از پستانداران در مقابل بیماری ها حفاظت می کند پرواز نیز بدن خفاش ها را در برابر بیماری مصون نگه می دارد و واکنش ایمنی در بدن آنها را تقویت می کند.

منبع: روزیاتو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار