چرا نگه‌داشتن مدفوع می‌تواند خطرناک باشد؟
کد خبر: ۲۴۵۱۷۹
تاریخ انتشار: 2022 May 18    -    ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
درحالی‌که بسیاری از افراد مرتباً دفع مدفوع را به تأخیر می‌اندازند، این کار از نظر سلامتی پیامدهای منفی زیادی دارد. هر چند وقت یک بار نیاز است که عمل دفع انجام شود؟ اگر این سؤال را در گوگل جست‌وجو کنید، احتمالاً پاسخ‌های متفاوتی پیدا خواهید کرد، ولی پاسخ درست این است که هر زمان احساس دفع کردید.

چرا نگه‌داشتن مدفوع می‌تواند خطرناک باشد؟

چرا نگه‌داشتن مدفوع می‌تواند خطرناک باشد؟«تابناک با تو» - درحالی‌که بسیاری از افراد مرتباً دفع مدفوع را به تأخیر می‌اندازند، این کار از نظر سلامتی پیامدهای منفی زیادی دارد.

هر چند وقت یک بار نیاز است که عمل دفع انجام شود؟ اگر این سؤال را در گوگل جست‌وجو کنید، احتمالاً پاسخ‌های متفاوتی پیدا خواهید کرد، ولی پاسخ درست این است که هر زمان احساس دفع کردید.

به تعویق انداختن مداوم دفع مدفوع و کند کردن زمان ترانزيت روده (زمان عبور غذا از دستگاه گوارش) ممکن است با خطر بیشتر مشکلاتی مانند سرطان روده، دیورتیکولوز (بیرون‌زدگی‌هایی که در لایه روده ایجاد می‌شوند)، هموروئید و بیرون‌زدگی و پارگی مقعد همراه باشد. به‌همین‌دلیل، قانون طلایی مبحث بیماری‌های دستگاه گوارش این است که همیشه به احساس دفع توجه کنید.

غذاخوردن اغلب موجب تمایل به دفع مدفوع می‌شود

در اوایل قرن بیستم، فیزیولوژیست‌ها متوجه شدند که یکی از محرک‌های قوی برای بازشدن روده‌ها خوردن غذا است و آن را «رفلکس گاستروکولیک» نامیدند. این رفلکس پس از ناشتا و بنابراین، پس از صبحانه بسیار قوی است.

نوزادان معمولاً وقتی نیاز داشته باشند، روده‌های خود را تخلیه می‌کنند. اگرچه به محض اینکه بتوانیم برای خودمان تصمیم بگیریم (حدود همان سنی که شروع به راه رفتن می‌کنیم) یاد می‌گیریم که این دعوت برای انجام عمل مدفوع را سرکوب کنیم.

یادگیری کنترل روده یکی از مراحل مهم رشد است، اما برخی از ما در این کار زیاده‌روی می‌کنیم. گاهی می‌توانیم این تمایل را برای مدتی نادیده بگیریم، زیرا آن زمان، زمان مناسبی برای این کار نیست؛ اما سرکوب مداوم این تمایل می‌تواند با علائم زیر همراه باشد:

* یبوست
* درد شکمی
* عادات روده متغیر و غیر قابل پیش‌بینی
* نفخ
* باد روده
* عبور کندتر مواد از روده‌ها

دانستن زمان عبور بقایای غذایی از روده‌ها

احتمالاً می‌دانیم چند وقت یک بار عمل دفع انجام می‌دهیم، اما بسیاری از ما از «زمان ترانزيت کل روده» خود آگاه نیستیم. به‌عبارت‌دیگر، چه مدت طول می‌کشد تا بقایای حاصل از غذایی که خورده‌اید، از انتهای دیگر بدن خارج شود. این زمان عبور مهم است، زیرا داشتن مشکلات مرتبط با دفع (تمایل ناگهانی و سریع برای دفع مدفوع)، اسهال و یبوست همه می‌توانند نشانه‌های کندی عبور مواد از روده‌ها باشند.

چرا نگه‌داشتن مدفوع می‌تواند خطرناک باشد؟

راه ساده‌ای برای اندازه‌گیری زمان عبور مواد از روده‌ها وجود دارد: مقداری دانه ذرت شیرین خام را بخورید و سپس بررسی کنید که چه زمانی در مدفوع شما ظاهر می‌شوند. باید بین ۸ تا ۲۴ ساعت طول بکشد تا آن‌ها در مدفوع ظاهر شوند.

زمان عبور طولانی‌تر

کسی نمی‌گوید باید روده‌های خود را هر زمان و هر جا که خواستید، تخلیه کنید. اما عادت به تأخیر انداختن آن، به این معنا است که باقی‌مانده غذایی که می‌خورید، بیشتر از آنچه باید در بدن شما باقی می‌ماند. زمان عبور طولانی‌تر می‌شود و کیفیت زندگی شما کاهش پیدا می‌کند.

به‌طور متوسط، در طول عمر خود حدود شش تُن مدفوع تولید می‌کنیم که از آب، باکتری‌ها، مواد نیتروژن‌دار، کربوهیدرات‌ها، مواد گیاهی هضم‌نشده و چربی‌ها تشکیل شده است.

هرچه این ترکیب به مدت بیشتری درون بدن باقی بماند، بیشتر مستعد تخمیر و تجزیه است. این امر نه‌تنها باد روده بلکه مواد شیمیایی معروف به متابولیت‌ها را تولید می‌کند که با پوشش روده در تماس قرار گرفته و می‌توانند جذب شوند.

ایده مسموم شدن براثر ترکیبات موجود در روده خود ایده جدیدی نیست. از زمان یونانیان باستان، تصور می‌شد مواد زائد درون روده در ایجاد عدم تعادل چهار طبع بدن (خون، صفرای زرد، صفرای سیاه و بلغم) که برای سلامت حیاتی هستند، نقش داشته باشند. شرکت کیلوگ، بخشی از جنبش اعتدال‌گرایی در ایالات متحده، در قرن ۱۹ غلات صبحانه را برای مقابله با یبوست و روحیه‌ی بد که بنا به اعتقاد آن‌ها با هم ارتباط داشتند، تولید کرد.

زمان عبور طولاتی‌تر با خطر بالاتر مشکلات گوارشی مهمی مانند موارد زیر همراه است:

* سرطان روده
* پلیپ روده
* دیورتیکولوز
* سنگ کیسه صفرا
* هموروئید

علاوه‌بر‌این، دیس‌بیوز (تغییر باکتری‌هایی که در روده زندگی می‌کنند) نیز با عبور کند مواد از روده مرتبط شده است. بنابراین، عبور کند ممکن است با طیف وسیعی از بیماری‌های مرتبط با دیس‌بیوز گوارشی همراه باشد.

یک عادت سالم

می‌توانیم با افزایش مقدار فیبر و مایعات رژیم غذایی، ورزش منظم و توجه بیشتر به روده، عادات روده خود را بهبود دهیم. برخی افراد حتی از رفتار درمانی شناختی برای بهبود عملکرد روده استفاده می‌کنند. مهم‌تر از همه این است که وقتی احساس دفع می‌کنید، در صورت امکان به ندای روده خود گوش کنید.

منبع: زومیت

برچسب ها: دفع ، مدفوع ، خطرناک ، سلامت ، کبد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار