چرا مهرشاد سهیلی در کانون اصلاح و تربیت است؟
کد خبر: ۲۴۴۹۶۲
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: 2022 May 15    -    ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
با رجوع به قانون می‌توان از علت اینکه مهرشاد سهیلی ۱۸ ساله به جای زندان‌های عمومی باید محکومیت خود را در کانون اصلاح و تربیت بگذراند، آگاه شد.
با رجوع به قانون می‌توان از علت اینکه مهرشاد سهیلی ۱۸ ساله به جای زندان‌های عمومی باید محکومیت خود را در کانون اصلاح و تربیت بگذراند، آگاه شد.
 
ذبیح‌الله خداییان در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه در مقام سخنگوی قوه قضائیه که روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت برگزار شد، خبر از محکومیت مهرشاد سهیلی داد.
 
چرا مهرشاد سهیلی در کانون اصلاح و تربیت است؟
 
سهیلی با ادعای راه‌اندازی یک قرارگاه جهادی در غرب کشور اقدام به ارتباط‌گیری با شخصیت‌های مسئول در کشور کرد و با کسب اعتبار از این ناحیه وجوهی از نهادهای عمومی و جمعی از افراد و خیرین کرد. اما در ادامه انتشار گزارش‌هایی مبنی بر سوءاستفاده مهرشاد سهیلی و اطرافیان او از مبالغ جمع‌آوری شده، پای دستگاه قضائی و ضابطان آن را به میان کشاند. در نهایت پرونده‌ای برای مهرشاد سهیلی در دادسرای قم تشکیل شد و پرونده با کیفرخواست به دادگاه ارجاع شد.
 
با اعلام سخنگوی سابق قوه قضائیه، حکم بدوی پرونده مهرشاد سهیلی صادر و وی به سه سال نگهدرای در کانون اصلاح و تربیت و جزای نقدی و رد مال محکوم شده است که پس از قطعی شدن رأی صادره، حکم اجرا خواهد شد.
 
اما با توجه به اینکه مهرشاد سهیلی به ۱۸ سالگی رسیده است، این سؤال مطرح است که چرا وی دوران محکومیت به جای زندان باید در کانون اصلاح و تربیت بگذارند در حالیکه کانون محل نگهداری مجرمینی است که به سن قانونی (۱۸ سال) نرسیده‌اند.
 
پاسخ در قوانینی است که نحوه نگهداری محکومین را مشخص کرده است. آخرین شیوه نگهداری محکومین در زندان، آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور است که ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ابلاغ شده است.
 
در بند ۵ بخش ب (مؤسسه کیفری) ماده یک فصل اول آیین‌نامه که به شرح تعاریف، اصول و اهم تشکیلات می‌پردازد، در تعریف کانون آمده است: "کانون اصلاح و تربیت اطفال و نوجوانان، مرکز اقدامات تأمینی و تربیتی، برای نگهداری متهمان و محکومانی است که سن آنها در زمان ارتکاب جرم تا هجده سال تمام شمسی می‌باشد."
 
همین تعریف می‌تواند شائبه‌هایی ایجاد کند مبنی بر اینکه چرا؛ مهرشاد سهیلی به جای گذراندن محکومیت خود در زندان‌های عمومی باید مدتی را در کانون اصلاح‌ و تربیت بگذراند؟
 
پاسخ در بخش دیگری از این آیین‌نامه اجرایی است؛ در بخش چ همین فصل در تعریف مددجو آمده است: "متهم یا محکوم دارای سن کم‌تر از هجده سال تمام شمسی در زمان ارتکاب جرم که مطابق قانون و این آیین‌نامه باید در کانون نگهداری شود."
 
این بخش تأکید بر این دارد که محکوم در زمان ارتکاب جرم اگر کمتر از ۱۸ سال سن داشته باشد، در کانون نگهداری خواهد شد و مهرشاد سهیلی در زمان ارتکاب جرم، کمتر از ۱۸ سال داشت و اخیراً به سن قانونی رسیده است.
 
همچنین در تبصره ۴ ماده ۳۳ همین آیین‌نامه آمده است: "جوانان بالای هجده سال که به هر علتی (جسمی، فکری و ظاهری) شرایط یا ظاهری متناسب با همسالان خود ندارند و کمتر از هجده سال به نظر می‌رسند، با تأیید مسئول بهداری یا روانشناس مؤسسه، در بخش جوانان کانون اصلاح و تربیت نگهداری می‌شوند. انتقال این افراد از بخش مذکور، صرفاً با توصیه پزشک مؤسسه و مصوبه شورای طبقه‌بندی صورت می‌پذیرد."
 
ملاک تشخیص قانونی هم در این تبصره قید شده و مهرشاد سهیلی با توجه به فیزیک و ظاهری که دارد به جای زندان به کانون اعزام می‌شود.
 
بنابراین با رجوع به متون قانونی می‌توان از علت اینکه مهرشاد سهیلی با آنکه بیش از ۱۸ سال سن دارد به جای زندان‌های عمومی باید محکومیت خود را در کانون اصلاح و تربیت بگذراند، آگاه شد.
 

هرچند طبق بند الف ماده ۳۳ آیین‌نامه، اگر مهرشاد سهیلی برای تحمل کیفر خود به زندان اعزام شود، از آنجا که بین ۱۸ تا ۲۵ سال سن دارد جدای از دیگر زندانیان نگهداری می‌شود.

تسنیم

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
0
18
چون عدالت یعنی کشک...........
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
0
20
شما هم اگه با اون افرادی که ایشون باهاش عکس داره عکس داشته باشی هر کاری هم بکنی زندان نمی افتی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
0
26
توی این مملکت تاثیری که تسبیح و انگشتر عقیق توی آینده بچه هاتون داره مدرک دکتری داشگاه شریف نداره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
0
22
همین که توی هتل های سواحل قناری نیست برید خدا رو شکر کنید
ناشناس
|
United States
|
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
0
13
هم از وجاهت قانون و هم از کفایت دلایل سخنگوی محترم اقناع شدم و به خود بالیدم اما این پاردکس رو اصلا نمی تونم بفهم و هضم کنم که چطور در قانون متعالی که سایه اش بر سر همه امور زندگی از تجارت و سیاحت وکالت و قضاوت و... هست مگه نگفته افراد کمتر از هیجده تحت قیومت پدر و جد پدری هستن و نمی تونن حساب بانکی مستقل با اختیار دریافت و پرداخت مستقیم توسط خودشون داشته باشن. خب حالا یه نفر فهیم قاون اگه ممکنه این رو هم توضیح بده در کدوم قانون نیروی مخلص جهادی رو مستثنی کردن که با داشتن قصور سن قانونی اینجور منابع عظیم مالی رو جابجا کنه. امیدوارم جواب این نباشه که حتما برای نیروی جهادی وجوه مرتبط رتق و فتق وظایفشون رو هم به حساب اقوام این افراد می ریزند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
0
15
چون متصل است
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
0
9
به نظرم اشتباه هست . قاعدتا در همه کشورها و از جمله کشور ما . مجرم اگر زیر 18 سال باشد . در زندان کودکان قرار داده می شود و به محض رسیدن به سن قانونی . باید به زندان بزرگسالان منتقل شود و در کشور ما هم همیشه اینگونه بوده است . وگرنه قرار گرفتن افراد بزرگسال در کنار کودکان مفاسدی دارد و این قانون برای جلوگیری از همین مفاسد نوشته شده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
0
2
بالاخره ديگه ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
0
5
یعنی اگر فردی 17 سالگی جرمی مرتکب بشه و بعد از 20 سال تو 37 سالگی دستگیر بشه باید بره کانون قاطی بچه ها؟
اتفاقا ایشان باید بره زندان اصلی و بشه منشی مخصوص وکیل بند.
رضا
|
Turkey
|
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
0
2
چرا اطفالی که مرتکب قتل میشن به اعدام محکوم میشن ولی ایشون بجای زندان میرن کانون
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار