خبری که از گرانی نان هم تلخ‌تر است
کد خبر: ۲۴۴۲۱۰
تعداد نظرات: ۱۷۲ نظر
تاریخ انتشار: 2022 May 07    -    ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷
 به‌نظر می‌رسد دولت همزمان با پایان ماه رمضان، عملا فاز جدید هدفمندی یارانه‌ها را، با حذف ارز ۴۲۰۰تومانی کلید زده است. چنان‌که محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری به صراحت تأکید کرده است: دولت سیزدهم در مسیر حذف ارز ۴۲۰۰تومانی گام برداشته است.

 به‌نظر می‌رسد دولت همزمان با پایان ماه رمضان، عملا فاز جدید هدفمندی یارانه‌ها را، با حذف ارز ۴۲۰۰تومانی کلید زده است. چنان‌که محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری به صراحت تأکید کرده است: دولت سیزدهم در مسیر حذف ارز ۴۲۰۰تومانی گام برداشته است.

 بررسی گفته‌های دولتمردان و همچنین برخی شواهد خبری نشان می‌دهد احتمالا قرار است اصلاح قیمت کالاها و خدمات مشمول یارانه، در ماه‌های آینده، به‌تدریج انجام ‌شود.

خبری که از گرانی نان هم تلخ‌تر است

 گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد ممکن است پس از اصلاح قیمت آرد، نوبت به روغن و پس از آن حامل‌های انرژی، به‌ویژه بنزین برسد. به‌نظر می‌رسد برنامه دولت سیزدهم اصلاح تدریجی قیمت کالاهای اساسی مشمول ارز ۴۲۰۰تومانی براساس مصوبه قانونی مجلس خواهد بود. اظهارات مقامات رسمی نشان می‌دهد سیاست رسمی دولت ۲محور مشخص دارد، نخست اینکه اصلاح قیمت‌ها بر سفره و معیشت خانوارها فشاری وارد نکند و از سوی دیگر جلوی قاچاق کالاهای مشمول یارانه و رانت واسطه‌ها گرفته شود.

توضیحات جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی هم موید همین نکته است. او وعده داده است، به‌منظور جبران افزایش قیمت آرد به مردم یارانه پرداخت خواهیم کرد و یارانه پرداختی بیش از هزینه‌ای خواهد بود که از محل افزایش نرخ‌ها به خانوارها تحمیل شده است.

شواهد ماجرا

هرچند مقام‌های دولتی ظرف چند روز اخیر هیچ‌گاه به صراحت از جزئیات برنامه در دست اجرای خود سخن نگفته‌اند، اما به‌نظر می‌رسد آن بخش از سخنان وزیر جهادکشاورزی که می‌گوید: «قانون بودجه سال۱۴۰۱ دولت را ملزم کرده نظام توزیع یارانه را تغییر دهد»، در تحلیل رفتار دولت راهگشاست.

مجتبی بوربور، نایب‌رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو نیز همین ادعا را تأیید می‌کند و می‌گوید: سازوکار افزایش قیمت دارو، در دل بودجه۱۴۰۱ دیده شده‌ است.

وزیر جهادکشاورزی هم در توضیحی تأکیدی می‌گوید: طبق قانون بودجه یارانه باید مستقیم به‌دست مردم برسد.

او در عین حال رشد فزاینده قیمت کالاهای پایه در بازارهای جهانی، پس از وقوع جنگ اوکراین را در سرعت بخشیدن به اجرای این برنامه مؤثر می‌داند و تأکید می‌کند: البته آغاز این کار با توجه به شرایط بازارهای جهانی سرعت گرفته است.

گام‌های احتمالی بعدی

همزمان با ردیابی برخی شواهد می‌توان درباره گام‌های بعدی دولت در این مسیر به نتایج روشنی رسید؛ مثلا انتشار گزارشی در صدا و سیما درباره مقایسه قیمت روغن خوراکی در ایران و ترکیه، احتمال حذف ارز ۴۲۰۰تومانی این کالا پس از حدف ارز ۴۲۰۰تومانی آرد را تقویت می‌کند. وزیر جهادکشاورزی هم تلویحا این موضوع را تأیید می‌کند.

او می‌گوید: با افزایش هزینه‌هایی مثل انرژی، ‌دستمزدها و... مواجهیم. تولیدکنندگان روغن خواستار افزایش قیمت شده‌اند؛ در جریان مذاکره با تولیدکنندگان قرار شده این مابه‌التفاوت را دولت پرداخت کند اما هرگاه بسته هدفمندی اجرا شود، با پرداخت یارانه جدید، هزینه اضافی روغن برای مردم جبران خواهد شد.

معمای یارانه بنزین

از سوی دیگر با توجه به اینکه طبق مصوبه کارگروه تخصیص سوخت، اعتبار دریافتی ماهانه به آن دسته از خودروهای فعال در ناوگان تاکسی‌های اینترنتی که از قابلیت دوگانه سوز شدن برخوردارند، ۴۰درصد کاهش یافته، می‌توان این گمانه را مطرح کرد که شاید در ادامه، اصلاح نرخ‌ها در بازار سوخت، مدنظر دولتمردان قرار گیرد. طبق مصوبه اخیر کارگروه تخصیص سوخت، حداکثر سوخت قابل تخصیص به تاکسی‌های اینترنتی از ۳۰۰لیتر در ماه، معادل ۴۵۰هزار تومان، به ۱۸۰لیتر، معادل ۲۷۰هزار تومان، کاهش یافته است. در سال گذشته خبر پرداخت یارانه بنزین به هر شهروند به جای هر خودرو مطرح شد حتی ۲جزیره کیش و قشم اجرای آزمایشی این طرح را شروع کردند؛ به‌نظر می‌رسد تیم اقتصادی دولت در حال ارزیابی نتایج این طرح و تسری آن به کل کشور براساس یک الگوی تدریجی و با کمترین شوک به جامعه است.

اجرای پایلوت در ۲استان

به‌نظر می‌رسد اتفاق روی‌ داده برای اصلاح نرخ آرد و نان، با طرح کلی دولت برای هدفمندی یارانه‌ها همسو است، چنان‌که محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: موضوع حذف ارز ترجیحی و یارانه نان در دولت در حال بررسی است.

به‌گفته او، هم‌اکنون این طرح در ۲استان به شکل آزمایشی در حال اجراست. بررسی سایر اخبار نشان می‌دهد یکی از استان‌های پایلوت در اجرای این طرح، استان زنجان است؛ زیرا در روزهای آخر هفته قبل، یک مقام مسئول در استانداری زنجان، خبر اجرای آزمایشی توزیع عادلانه یارانه آرد و نان در این استان را تأیید کرد و گفت: براساس این طرح هیچ تغییری در حجم و قیمت نان اتفاق نمی‌افتد و فقط فروش نان با کارت‌های بانکی متصل به شبکه یارانه صورت می‌گیرد. به‌گفته این مقام استانداری زنجان، نانوایی‌های این استان به کارتخوان‌های هوشمند متصل می‌شوند تا به ازای تعداد نان‌های فروخته شده یارانه نان به نانوا تعلق گیرد.

ایده کلی دولت چیست؟

بررسی گفته‌های محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری، جزئیات بیشتری از ایده کلی دولت در این‌باره به‌دست می‌دهد، مخبر می‌گوید: دولت به‌عنوان کمک مالی مبلغی را که تنها برای خرید کالا استفاده می‌شود، برای واریز به‌حساب بانکی اقشار مختلف، درنظر گفته تا در این صورت علاوه‌بر کمک و از بین بردن اثرات حذف ارز ۴۲۰۰تومانی، از تورم و افزایش پایه پولی و نقدینگی نیز جلوگیری شود.

مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در توضیح برنامه دولت می‌گوید: ما یارانه‌ها را حذف نمی‌کنیم، بلکه آن را به‌صورت بهینه بازتوزیع می‌کنیم. میرکاظمی در عین حال تأکید می‌کند: فعلا برای تغییر در نوع بازپرداخت یارانه‌ها هیچ تصمیمی گرفته نشده است؛ البته اگر این اصلاحات قیمتی صورت بگیرد و پرداخت یارانه، نه حذف یارانه، بلکه پرداخت یارانه مستقیم به‌خود مردم انجام شود، بسیاری از این ظرفیت‌های اقتصادی فعال می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه به‌صورت تلویحی محدودیت منابع ارزی را دلیل این اقدام اعلام می‌کند، او می‌گوید: طبق قانون بودجه، اگر بخواهیم طبق سال گذشته حرکت کنیم، باید ۲۰میلیارد دلار برای تأمین نهاده، کالاهای اساسی و دارو ارز پرداخت کنیم. اما در بودجه امسال فقط ۲۵۰هزار میلیارد تومان منابع ریالی برای این امر درنظر گرفته شده که معادل نیمی از منابع دلاری سال گذشته، یعنی ۱۰میلیارد دلار است.

راهبرد افزایش تدریجی قیمت‌ها

اما در کنار اینها، از گفته‌های احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، نکات تازه‌ای درباره طرح دولت دریافت می‌شود. به‌گفته وزیر اقتصاد، راهبرد دولت این است که با «زمینه‌سازی‌ «و افزایش تدریجی، کار حذف ارز ترجیحی  را ادامه دهد.

خاندوزی می‌گوید: دولت در سال۱۴۰۰ براساس قانون بودجه موظف بود از مهرماه، قیمت کالای اساسی را براساس نرخ ارز ets، (یعنی هر دلار ۲۴هزار تومان)، محاسبه کند اما این کار را انجام ندادیم، زیرا معتقد بودیم اول باید در این ارتباط، زمینه‌سازی‌ صورت گیرد و به‌صورت تدریجی، با کمترین فشار بر سفره مردم، این اقدام صورت‌گیرد.

همشهری

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۷۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
14
369
توان کنترل اوضاع رو ندارند
همون اتفاقی که با یارانه در دولت احمدی نژاد افتاد و قیمتها 4 برابر شد این دفعه بعد از این ده برابر شدن، خدا میدونه چند برابر دیگه افزایش خواهیم داشت
پاسخ ها
تام
| |
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
ارتباطی با توان دولت نیست
افزایش قیمتها کاملا برنامه ریزی شده و در راستای قانون هدفمندی یارانه ها است که قرار است در طی چند سال یارانه ها حذف شوند و این قانون در زمان احمدی نژاد به تصویب رسیده
ناشناس
| |
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
بله حق با شخصی که گفتدربطی به توان نداره چون کاملا عمدی هست
علی
| |
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
طرحی بود بر اساس برنامه توسعه چندم ؟؟؟با هدف افزایش پله ای قیمت سوخت و حاملهای انرژی که در مجلس هفتم با درایت نمایندگان وقت و برای "شیرینی دادن به مردم که مارا انتخاب کردند" معلق شد . نتیجه آن این شد که موضوع" تدریجی "حذف و جای آن آزاد شدن فنر و افزایش نقدینگی و از این دست مسائل ، شد بلای جان مردم ....
بالاخره بعد از 43 سال باید یقه کی را گرفت ...واقعا !!!!
ناشناس
| |
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
تو دولت روحانی که پراید پنج میلیونی شد دویست میلیونی توان بالا بود؟
میخواید برگرده؟
دقیقا چقد پارو کردی که انقد جلز ولز میکنی؟
ناشناس
| |
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
کل اروپا تورم گرفته. به مردم گفتن اندازه نیازتون خریدبکنیداونموقع ما ایرانیها آرد رو قاچاق میکنیم به کشورهای دیگه. بعدتوقع داریم دولت هم کاری نکنه.
علی
| |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
اون بزرگواری که فرمودن کل اروپا تورم گرفته اونوقت ما ایرانیها آرد رو قاچاق میکنیم. بداند و آگاه باشد که اگه یک اسلحه با چند خشاب قرار باشه از مرز رد بشه و بیاد داخل ایران مرزبانی پوستش رو میکنه . چون مسئله امنیت مملکته . اونهایی هم که آرد رو قاچاق میکنن کیسه ی آرد رو روی پشتشون نمیذارن !!! با تریلی یا کا میون قاچاق میکنن !!! چه جوری میشه که مرزبانی جلوی کامیون یا تریلی آرد رو نمی گیره ؟؟؟
اینها همش سیاه بازیه و بهونه جور کردن واسه ی گرونی بعدش روغن . بعدش بنزین و........ به خدا دیگه مردم اسیر شدن . خدایا خودت رحمی کن
تفکر
| |
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
شماها فقط جو میدیدن و رسانه دشمن شدید!
بنزین گرون نمیشه! تخمین های واهی
شهاب
| |
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
خط نفاق شما کاملا اشکار است ،ظاهرا از ارز4200برای شما لقمه چربی فراهم می شده که پنهان و اشکار و ناشیانه ناراحتی خودتون رو بروز میدید!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
14
423
فقط میشه گفت خدا ازتون نگذره وخیر نبینید........
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
اگر خیر کشورت را می خواهی براشون دعا کن! نا امیدی را به دل خودت و مردم القا نکن. مسوولان دلسوزند هر چند ممکن است روش کارشان خطا باشد و دیر به نتیجه برسند اما انشاء الله که نتیجه خوبی خواهد داشت.
ناشناس
| |
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
ناشناس گرامی 12:35 با فقط دعا و نیایش نمی توان مملکت را اداره کرد برنامه ریزی و سواد می خواهد که اینها ندارند ضمن حرفشان با عملشان یکی نیست یک ضر المثل ترکی میگوید آشی که شکم را سیر می کند چشم می شناند و تشخیص می دهد
ناشناس
| |
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
ناشناس۱۲:۳۵ شما چقدرحقوق میگیری؟!!!!
ناشناس
| |
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
کل دنیا بخاطرجنگ تورم وگرانی آردهست. تاوقتی قاچاق ادامه داشته باشه. هیچی درست نمیشه
شهروند
| |
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
آمین
ناشناس
| |
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
اینها که میگن مسوولان دلسوزند رو دقیقا کجای دلمون بذاریم. معنی دلسوزی رو هم فهمیدیم.
حسام
| |
۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
خدا مگه ۴ چرخ مسئولین رو هوا کنه مملکتی که قادر به کنترل مرزش نیست که سوخت و آرد صد کوفت زهر مار دیگه خارج نشه فاتحه ش خوندست بجای فشار بر مردم از مرزبانان صادق و راست دست استفاده کنید نه کسانی که با قاچاقچیان همکاری میکنن چون با چند تاگونی قاچاق کردن مملکتی بهم نمیخوره اونیم که با تریلی میبره به بالا وصله
ناشناس
| |
۰۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
اگه دعای ما کارساز بود که این وضع دولت وادمای دولت نبود خداازشون نگذره که فقط به فکر منفغت خودشونن امیرکبیر خوب گفته عقب ماندگی وافول مملکت زمانی آغاز شد که جای اندیشیدن وتلاش را دعا گرفت، دعا خوبه نه اینکه بشینی پاتو رو پات بزاری بگی خدایا خودت درستش کن پس مااین ادمارو برای چی روی کار اوردیم ،اوردیم که فقط دعاکنیم اینجوریه ما کشورو رها می کردیم به حال خودش وفقط دعا می کردیم. موندم اینا جواب اینهمه ادمو اون دنیا چطور می خوان بدن
تمام گناها ومریضیاو...مقصرش همین بی سروسامانیه مملکتمونه .خدایا ازمسببش نگذر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
25
341
متاسفانه روزهاي خوبي را براي ملت و حفظ نظام متصور نيستم
پاسخ ها
دسته بیل بلند
| |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
خدا تو رو برای نظام نگهداره که اینقدر به فکرشی
ناشناس
| |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
واقعیته
علی
| |
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
فکر نکنم شما اصلا تصور میدونی یعنی چی؟
منم
| |
۰۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
خواب دیدی خیر باشه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
7
218
پس افزایش حقوق امسال برای رضای خدا نبود به کارفرماها گفتین که چی قراره بشه اونا هم صداشون در نیومد.کاش اضافه نمیکردین و این گرانی افسار گسیخته هم وجود نداشت
پاسخ ها
علی
| |
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
لطفا تا از چیزی اطلاع کامل نداشتید اظهار نظر نکنید و شایعه پراکنی نکنید
میدونید هر کیسه آرد قسمتش حداقل 700هزار تومنه که به نانوایی 38000 تومن میدن که پخت کنه بده دست مردم که متاسفانه آزاد میفروشن به کیسه ای 250000 تومان...
حالا قراره همین یارانه در ازای فروش تعداد نان به نانوایی پرداخت بشه این بده که مدیریت دست خودت بیفته مگه اینکه شماهم از همین افرادی باشی که سود ناشروع نصیبت میشده و حالا داره قطع میشه یا خدای نکرده با انقلاب و نظام مشکل داری یا روی ناآگاهی حرف میزنی که امیدوارم سومی باشی بهتره واقع بین باشی هرچند هیچ طرحی بی تبعات نیست اما قطعا به سود مردم خواهد بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
16
143
خدا جا حق نشسته
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
11
207
متاسفانه آينده نگران كننده اي براي ملت و نظام پيش بيني مي شود. دولت مردان براي حفظ حايگاه خودشون هم شده ، بايد نظر جمع را بپذيرند و تك روي نكنند. وضعيت خيلي شكننده و خطرناك است.
پاسخ ها
ایرانی
| |
۰۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
نگران نباش نمیتونه بشکنه
ما هستیم
امیر
| |
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
ایرانی 05:20 ما هم هستیم که این کشور رو نجات بدیم
شیما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
398
20
دوستان. کمی خوش بین باشید. این دولت با دولت های قبل فرق داره. از رییس جمهور تا مدیرانش همه دلسوز مرم هستند و شب و روز به فکر ما هستند. صبر داشته باشید. ایشالله به رودی میشیم قدرت اول اقتصادی در خاور میانه. من مطمینم
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
چی می زنی داداش حالت خوبه
علی
| |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
ساقیتو زنده میخام
مانی
| |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
خودت یه حلقه چسب پهن بخر، سه دور، دور دهن و سرت بچسبون!
ناشناس
| |
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
40 ساله که از این وعده های سر خرمن به ما دادند. شما دیگه نمی خواد وعده بدی.
ناشناس
| |
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
درست می‌فرمایید. ولی جلوی قاچاق می‌خوام بگیرن محاسبات را دقیق بکن مثال برای آرد کارخونه ها در ازای هر کیسه یه تعداد خروجی مشخص کنند یا دوتا قاچاقچی رو بگیرن با خونوادها شون اعدام کنند یا. اختلاس گرها رو بگیرن دار بزنن یا وام بالا بدون دلیل ندم چرا بخش مدیریتی و دزدها رو نمیگیره مثبت میگن فلان کارخونه آرد قاچاق می‌کنه پدرش دربیارن یا اونایی که دلار ۴۲۰۰ بردن نیاوردن و آوردن کالا را با ارز آزاد فروختند. پدرشون رو دربیارن خودشون که سالمند خودشون برن بیارن .یا دلارهایی که آمریکا داد با هواپیما آوردن بردن . یا مذاکره کنند برجام درست بشه مگه جنگ نبود. مگه. هاشمی خرابی بعد جنگ درست نکرد چی گرون شد. .کوپن میدادن. .یا پول یک روز فروش نفت رو بدن کل مملکت بقیه ۳۶۴ روز بخورن میشه ۲۰۰ ملیون تومن .یا جزایری بابک زنجانی پول می‌خوان بدن به هر نفر ایرانی ۲۰۰ ملیون بدن .یا طوری عمل کنن مردم رو نگیرن. بیان سرمایه گذاری کنم اصلا سپاه از تحریم درمیاد ولی به هم کار نداشته باشند برجام امضا کنند مشکل حل میشه بعد اونوقت که جراحی اقتصادی کنن مردم فشار نیاد آقا قیمت ثابت نگه دارن قیمت پراید رو یک روز ما بفهمیم که میتونن. بعد قبول
ناشناس
| |
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
ساقی هستم اینم نمونه کارم خخخ
ناشناس
| |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
دم اون ساقی گرم خدا حفظش کنه
ناشناس
| |
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
شما نهار خوردین
فلانی
| |
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
یکی ایران درست میشه یکی کنکور ورداشته میشه
ناشناس
| |
۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
سعی کنیم وقتی به اواخر این عمر شکننده رسیدیم ببینیم نانی که بدست اوردیم حلال بوده یا حرام اگه سودی از گرانی میبری یا نفعی به هر نفع بدان دنیا پایان پذیره
ناشناس
| |
۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
خدا شفات بده کجای کاری خخخ
Mm
| |
۰۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
الانم قدرت اول خاورمیانه هستیم ی نگاه کن کشورای اطراف و حاشیه خلیج فارسو ببین چ ارزش پولی پایینی دارن برو خداروشکر کن تو ایران زندگی میکنی خیلی از مردم اروپایی و خاورمیانه و...ارزوی زندگی تو ایرانو دارن کجای کاری فقط نمیدونم چرا همه ادای پول دارا رو درمیارن مث ما ایرانیا بی ریا نیستن
ابی
| |
۰۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
عزیز پارک تو فکر کنم عوض کردیا
ایرانی
| |
۰۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
مرحبا به این خوش بینی این درسته
هلیا
| |
۰۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
یه لحظه دقت کنید به وضعیت ایران
ده میلیون افغانی به دلیل غرزان بودن نان و سوخت در ایران هستن در مناطق مرزی ایران سمت ترکیه وباکو و سیستان و...حتی بچه های کوچیک در کار قاچاق سوخت از ایران میباشن. شما توی آبکش چقدر آب می تونی نگه داری ...با این فرمون یعنی ما در فشار مالی جهانی داریم به همسایه هامون سوبسیت انرژی میدیم... لطفا یکم فکر کنید
ناشناس
| |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
تواینجا هم هستی
آواره وغریب در وطن خراب شده
| |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
من ویاد ضرب المثل (شتر در خواب بیند پنبه دانه انداختی) ای ول کارشناس
ایرانی
| |
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
تمام بدبختی ملت ایران این است که ارزش پول کشور کاهش زیادی داشته و نمیتوانیم با سایر کشورها رقابت کنیم کمترین حقوق در کشورهای اروپایی ۲۰۰۰ دلار است یعنی بیش از ۵۰میلیون تومان بعد دولت می‌خواهد با حقوق ۵میلیونی وتورم شدید مردم را قانع کند
هادی
| |
۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
اینجا ساندیس پخش نمیکنن داداش برو خدا روزی تو جای دیگه حواله کنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
3
152
حقوق ها هم دلاری می شه درسته؟
پاسخ ها
سعید
| |
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
صد در صد
رضا تبریز
| |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
بدبختی اینا دلارم قبول ندارن. بخاطر همینم دلاریش نمیکنن. وگرنه در توانشون هست. مثلا یارانه یک دلار و شصت سِنت میدادن بهمون :)
ناشناس
| |
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
شده شیر تو شیر حقوق به ریال هست ولی در خرید مایحتاج باید برابر دلار پول بدی این رسم عدالت نیست لااقل پرداخت حقوق ها را هم برابر نصف دلار بدید اگر راست میگن خیلیا به مرز خودکشی رسیدن از شرمندگی خانواده و عدم توانایی در خرید مایحتاج ضروری برای زنده ماندن روزانه
Mm
| |
۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
دلار چیه بزودی ریال ایران قراره جایگزین دلار و یورو بشه کجای کاری ما قدرت اول خاورمیانه هسیم شبخد
حمید کرمی کارشناس اقتصاد وکارشناس ارشد مدیریت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
3
132
اینطور که پیدا است چشم انداز روشنی نداریم. بعبارتی هرچه هست ابر ومه هست .بعبارتی اینده گنگ است .بقول م
امین حیایی از ایران فقط اسمش می ماند. چه فکر می کدیم.چی شد.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
دولت بیاد همه مردم ایران رو از بین ببره،خیال خودش و یارانه‌ بگیرها رو راحت کنه،همه ایران رو حراج کنه،دیگه هم کسی نیست اعتراض کنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
7
153
پول خرید املاک، کشتی و ... نجومی رو کم آورده اند و از طرفی هزینه‌های نگهداری، مالیات، پارتی شبانه، سیسمونی و ... خودشون و خانواده‌هاشون هم زیاد شده؛ باید یه جوری جمع و جورش کنند، حالا بهترین، ساده‌ترین و نفدترین روش همینه؛ ۱ درصد میدن ملت به نام یارانه و ۹۹ درصد بقیش هم ...
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
خوش به حال اونایی که سرشون گرم سریال ترکیه وحواسشون نیست
رضا
| |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
میدونی که سیسمون بهونه بوده؟ طرف رفته برای خودش و دخترش واحد آپارتمان خریده تو ترکیه به مبلغ 2.1 میلیون لیر!! توی ترکیه این چند روزه همش بحثش هست
ناشناس
| |
۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
طرف رفته تو برج .اپارتمان خریده . میگه سیسمونی بوده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
7
116
چناب رییسی لطفا عاقلانه تصمیم بگیرید. گوش کردن به نظرات مشاوران بی تجربه و بسیار ساده اندیش کار را بسیار پیچیده تر میکنه عاجزانه ازتون خواهش میکنیم عواقب تصمیماتی که با نون شب و سفره مردم ارتباط مستقیم داره در نظر داشته باشید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
16
87
من با افزایش قیمت انرژی مشکلی ندارم ولی شما چرا با همین افزاایش در دولت قبل هیاهو راه انداختید؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
ما امیدواریم و با امید هم زندگی می کنیم همین امر موجب شده که آینده را خوب و روشن ببینیم. مخرج مشترک با دشمن نداشته باشیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
7
185
جالبه هیچ مجتهدی فتوا نمیده هیچ کسی قران به سر نمیگیره همه چی آرومه و سیر از گرسنه خبر ندارد
مفتخور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
212
15
من که دعا میکنم بنزین لیتری ۳۰۰ هزارتومان بشود شاید از ترافیک و آلودگی هوا خلاص شویم.
کلا ملت تنبل و پرتوقع و مفت خوری هستیم جمیعا...
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
خودت اول و آخر مفت خورایی
صالح آبادی
| |
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
معلومه یاد داماد شهرداری یا برادر داماد رییس جمهور صدات از جای گرم در میادااااا
ناشناس
| |
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
به دعای گربه سیاه باران نمی بارد
ناشناس
| |
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
قطعا ازمردم نیستی
زینب
| |
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
مفت خورجدوابادت هستن اکثریت مردم ایران نون به نمک میزنندومبخورند.
فقط ایران
| |
۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
شماها باید از نام این بنده خدا بدونید؟!! مفتخور
ناشناس
| |
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
آخه آدم متفکر،بنزین گرون باشه قیمت حمل و نقل هم افزایش پیدا میکنه،-حمل و نقل چی؟حمل ودنقل همه چی از آرد گرفته تا همه ی محصولات شیمیایی دارویی خوردنی،باعث افزایش کرایه ماشین و در نتیجه ی همه ی چیز میشه یه چی بگو به حمل و نقل مربوط نشه اونم تو ایران همه چی گرون میشه یه خورده هم خودشون میان روش،تو فقط اونجاشو میبینی که من ماشین ندارم ولی گرونی بنزین یعنی گرونی همه چیز
ناشناس
| |
۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
مثل تو تنبل هستند ملت
ناشناس
| |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
شمااگردعامیکنی دعای خیربکن شایدشمابنزین احتیاج نداری کسی که نانش بسته به بنزین است چه کند.وانگهی دعای عاشقانه هم اثرندارد
ناشناس
| |
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
شما به خودت نگاه میکنی .
ملت بدبخت صبح تا شب کار می کنند هشتشون گرو نهشون هست.
دوسوم ملت مشکل اعصاب و روان دارن (شک داری برو مطب روانپزشکان ببین قل قله است .
شما تو عالم هپروت هستی ...
داود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
4
133
آره این دولت با دولت قبلی فرق داره. دولت قبلی مللتو سروته میکرد این یکی پشت رو میکنه.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
بهتره بگی این دولت هرجا که سوراخ نباشه هم سوراخ می‌کنه! دیگه تا پایان سال نیازی به آبکش و الک نیست. اینم یه جور خودکفایی واسه خودش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
7
93
این اصلاح تدریجی قیمتهادراوایل دوره روحانی شروع شد وپوست مردم راکند حالا ادامه اصلاح قیمت‌ها بنظر برای پر کردن صندوق دولت و جبران کسری بودجه از جان وپوست وخون مردم است وزمان ودولت نمی شناسد واقعا ما بازنشستگان ومستمری بگیران دیگر کشش که نداریم هیچ شرمنده کل خانواده وفرزندانمان شده ایم . خدا از بانی آن نگذرد انشاءالله
قمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
4
53
منظور این دولت از این گرانیهای افسا رگسیخته چیه. کشور را با بحران جدی. و نگران کننده روبرو میکنه.. آقایون دولتی ها تجدید نظر کنید که خیلی خطر داره برای کشور.آیا نفوزیهای قدری در این دولت جا خوش کردن. جناب آقای رئیسی .تحمل مردم خیلی سخت شده لطفا چاره اندیشی کنید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
1
73
ان طور که قیمت ها میخواهد واقعی شود دستمزد و حقوق هم واقعی شود
ناشناس
|
Canada
|
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
6
80
چرا حقوق و دستمزد ها آزاد و بین المللی نمیشه حداقل حقوق در اکثر کشورهای دنیا دو هزار دلاره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
19
70
چندین ملیون اتباع خارجی که مسکن را اشغال کردند, برای اشتغال مشکل ایجاد کردند, از نان و دارو و مدرسه یارانه ای استفاده میکنن و هیچ عرق و تعهدی نسبت به ایران ندارند را اخراج کنید بسیاری از مشکلات کشور حل میشه
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
دقیقا ما تو مشهد بیکاریم فقط بخاطره افغان ها
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
2
52
آقا اول همت کنید جلوی قاچاق و قاچاقچی ها را بگیرید بعد برید سراغ مسایل دیگر ! مجلس انقلابی قانون تصویب کنه که هر گونه قاچاق و مشارکت در آن منجر به حکم اعدام خواهد شد بعد برادران جان برکف ارتش و سپاه و بسیج با حفاظت از مرزها جلوی قاچاق را بگیرند ! همه میدانند که قاچاق یک بهانه است واگر نه اگر قیمت همه چیز را بالا بردید و قاچاق قطع نشد آنموقع چه خاکی بر سر میکنید ؟
کیاشاایرانی
|
United States
|
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
2
35
اینامیخوان مردم وبکشونن توخیابون ولی مردم عمرا
بیخیال انگار دارن آمریکازندگی میکنن این گرانیهابه ما ربطی نداره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
4
26
زود، تند، سریع، انقلابی و دیگر هیچ...
محمد طاهر سیگارودی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
5
13
آنچه در جریان است آغازینی به درازای تاریخ انقلاب و دوگانگی ارز و دوگانگی دولتی و بازار دارد که نیاز به تنظیم و بازبینی سیاستها در همه عرصه ها دلرد .
ما هیچگاه در زمینه سیاستهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی اجماع مدون نداشته ایم تا از آن سیاست کلان منتج شود .
شوری که شعار میزائید و تمامیت خواهی که راه را برای شنیدن سخن پیران خردمند می بست .
امروز ایران در خشت خام دیده شد و بیان کشت امری که امروز هم مدعیان همواره حاکم ، در آینه نمی بینند .
یک نسخه اضطراری :
نزول خوری ملی به پرچم داری بانکها خشکانده شود .
اگر نه اقدامات جاری که چه بسا از سر دلسوزی باشد ریشه در روشنایی نداشته از ترس و وحشت است .
محتاج ترحم حضرت حق متعال و دعای خیر حضرت صاحب هستیم .
پاسخ ها
رضا
| |
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
اَه. یه کلام بگو جلوی نزول خوری بانکها رو بگیرین دیگه. رو اعصاب ملت چرا راه میری تو این اوضاع نابسامان :(
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
1
28
پول خرید املاک، کشتی و ... نجومی رو کم آورده اند و از طرفی هزینه‌های نگهداری، مالیات، پارتی شبانه، سیسمونی و ... خودشون و خانواده‌هاشون هم زیاد شده؛ باید یه جوری جمع و جورش کنند، حالا بهترین، ساده‌ترین و نفدترین روش همینه؛ ۱ درصد میدن ملت به نام یارانه و ۹۹ درصد بقیش هم ...
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
تمام مشکلاتبر میگرده به سوقط ارزش پول کشور
پول یه کشور زمانی سقط میکنه که پشتوانه های اون پول و خزانه کشور خالی شده باشه و برای اداره کشور پول های بی هویت و بدون پشتوانه چاپ کنند
خزانه کشورها بی دلیل از طلا و جواهرات و ... پر نمیشه , زیرا ارزش پول کشور در گرو خزانست
اوایل انقلاب هر دلاری ۶۵ ریال بود و الان حدود ۳۰۰۰۰۰ هزارریال
حدد ۵۰۰۰ هزار برابر پول بی ارزش تر شده
پشتوانه این پول کجا رفته؟
معاش مردم به دلارو کارو کاسبی به تومان این اختلاف ۵۰۰۰ هزار برابری خرج و مخارج باعث میشه مردم کالاهاشون رو به کشورهای اطراف بفروشن تا بتونن هزینه زندگی رو بپردازن
چون دولت از مردم به تومان میگیرد و به دلار پس میدهد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
0
50
ملت را به یک دیگ بخار فرض کنید ....اگر به این دیگ بخار بیش از حد فشار بیاید چه اتفاقی می افتد...
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
الان ملت بیشتر شبیه خمیر نون میمونن تا دیگ بخار هرچی بیشتر ورز میدن جا افتاده تر میشیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
5
41
مردم خودمون باید به داد همدیگر برسیم آینده مون داره بر فنا میره بچه گی مون رفت نوجوانی رفت جوانیم ون ...تمام آرزوهامون به خاک رفت هر روزمون بدتر از دیروز ....من دیگه به خودکشی هم فکر کردم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
2
42
روحانی کجا که وقتی به ریش همه ملت خندیدی گفتی ببینید بعد من چی به سرتون میاد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
59
8
چرا مسائل رو طوری توضیح میدین ک باعث ترس و نا امیدی در مردم بشید ؟ چرا نمیگید با حذف ارز ۴۲۰۰ تومنی دست اونایی ک به اسم تجارت و واردات پول به جیب میزدن و خودشون روز به روز ثروتمند تر و مردم عادی فقیر تر میشدن و بازار دلال های حروم خوری ک ارز دولتی رو به قیمت آزاد میفروختن از بیت المال کوتاه شد
به جاش همون پول بدون خروج ارز از کشور به صورت یارانه به مردم داده میشه تا بتونن بدون واسطه کالاهای اساسی رو خریداری کنن
اگر نون کم شده یا نون نمیتونین خرید کنین تقصیر دولت نیست تقصیر کاسبای بیرحم خودمونه ک تا یه چیزی تو کشور میشه سریع میخوان مردمو تیغ بزنن و احتکار کنن
از ماست ک برماست
پاسخ ها
شاکی
| |
۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
آنچه بگند نمکش میزنند
وای به آن روز که بگندد نمک
ناشناس
| |
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
تو نگران دست اونا نباش .هنوز هم دستشان در بانک مرکزی است.
ناشناس
|
-
|
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
1
40
اعلام خطر دلسوزان نظام را جدی بگیرید همه قراین خبر از یک انفجار اجتماعی بزرگ در ایران می دهند مواظب باشید همه متضرر خواهیم شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
0
31
بابا دمتون گرم اینقدر فکر مردمیت دمتون گررررررررررم.یه خورده گرون کنید خداوکیلی
زینب
|
United States
|
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
0
28
صادرات به اسم قاچاقچی بدبخت جامیزنند.دودازکندهذخودشون یالامیره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
1
33
سفره ای مانده که فشارروش بیاد
یاسر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
48
4
این تیترهایی که می زنید شما عین رسانه های معاند عمل می کنید ، نارضایتی بین مردم
پاسخ ها
خیلی متاسف
| |
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
رسانه معاند چیه باز چهارتا مثل تو پیدا بشه کافیه ...وااااای به حال مردم فقط... وااااای! خدا خودش ظهور کنه
نگار
| |
۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
اینا پسمونده های اصلاحاتن که هنوز کاملا هضم نشدن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
60
6
شماهائیکه از دولت انتقاد می کنید چرادردولت روحانی اینهمه گرانی وتورم اتفاق افتاد هیچکدام از شماها صداتون درنیومد. آنیکه ازهاشمی تعریف می کنه فکرکنم سنش قدنمی ده چون درآواخردولت هاشمی تورم به چهل درصدرسید وچندشهربزرگ ازجمله مشهد،اصفهان مردم جهت اعتراض آمدند خیابان چون هاشمی قدرت سیاسی زیادی داشت وهمه گروه‌های سیاسی باهاش همسو بودند هیچ اتفاقی نیفتاد و
همان روندطی شد مثل آلان نبود که همه ملت ایران پای ماهواره نشستیم وهرچی آن ور آب می گن ما همان‌ها رادرفضای مجاز منتشر می کنیم آیت‌الله خمینی دراوایل انقلاب فرمودند هرجادیدی دشمن ازشما تعریف می کنه بدان یک جای کار اشکال داره اما گردیدی جوسازی می کنه بدان کارت راداری درست انجام می دی.حکایت امروز کشورماست.مابه دولت مردان می گیم بی سواد ولی خودمان این حق را به خودمیدیم که درهرموضوعی اظهار نظر بکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
چون همه عقلا می دانستند که علت عدم موفقیت روحانی همین جماعتی هست که الان سر کارند
یه مادر نگران
| |
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
تویی که سنگ این دولت به سینه میزنی مردم که دارن میبینند قیمتها چند برابر شده قراره نون کوپنی بشه گله گله افغانی دارن میریزن تو مملکت انگار نه انگار ایران صاحب داره ما خودمون به درک فرادی بچه هامون چی میشه ما مثل مسئولین پول نداریم برای بچه هامون از ترکیه ملک بخریم یا بفرستیمشون اروپا چه خاکی بسرمون بریزیم چه شما دلواپسان با تعصب های کورکورانه بهتون برنخوره
متاسف
| |
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
تو مگه صدای مردم رو میشنوی؟! حرف مفت نزن ... سرتو کردی زیر برف هیچی نمیبینی ... این همه مردم معترض رو زندانی کردن به اسم ضد انقلاب ... از ماست که برماست متاسفانه!
ناشناس
| |
۰۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
کاری که روحانی تو هشت سال کرد دولت فعلی توی نه ماه انجام داده واقعا باید تو گینس ثبت بشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
0
22
بخشی از نانوایی ها با کم فروشی باز بخشی از آراد خود را آزاد بفروش خواهند رساند با همان قاچاق ادامه دار خواهد شد
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
4
43
همتونو گذاشتن سر کار وقتی بنزین به افغانستان ترکیه پاکستان لیتری 500تومن فروخته میشه من و توی ایرانی 3000تومن میخریم کدوم شل مغزی میاد بنزین 500رو 3000بخره نان هم همینطور کشورهای اطراف نانشون نه جیره بندی نه گرون تر از ایران اینا برای مخارج جنگ تودسوریه یمن لبنان دارن دست تو جیب ملت میکنن قاچاق حرف مفتی است که همتون بدون اطلاعات و اگاهی باورتون شده
چیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
2
40
اینجوری که من دارم میبینم مردم از گرسنگی یا میمیرند یا شورش میکنن مطمن باش
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
قبل از شورش هممون مردیم خیالت راحت
یک بازنشسته
| |
۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
ملت شورش کرده بودند ولی نمکش باز کم بود
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
1
26
این ی جور رفراندوم معیشتیه. به نظر من با این حرکت دارن تغییرات زیادی در نظام انجام میدن این یارانه دادن برای اینها سخت شده از اونور ی عده که از داخل نظام هستند دارن از این یارانه سوع استفاده می کنند( دزدی) حریف این افراد نیستن که نخورند چون از خودشونن اینجا کی باید تاوان بده. مردم از دنیا بی خبر این نتیجه ای که من میگیرم اینه درخت از ریشه پوسیده شده با حرص کردن شاخه مشکل حل نمیشه
پاسخ ها
sdn
| |
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
جملت پر از غلط املایی:
حرس- یک- و...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
4
38
وقتی سیل راه افتاد از کرده ی خود پشیمان می‌شوید .
بتازون که خوب میتازونی .
برجام امضا می‌کردید شاید امیدی براتون بود ولی دیگه نیست .
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
7
33
۱۰ میلیون افغانی ریخته تو کشور؛ دارن از سرمایه و منابع و اشتغال ایران استفاده میکنن؛ جای ده میلیون شغل رو گرفتن بماند کثافت کاری و .....
همه چیز مملکت داره با دلار محاسبه میشه
بعد حقوق به ریال؛ فرض کن یه کارمند بیشترین حقوق بگیره ده میلیونه که به دلار میشه ۳۰۰ دلار؛ واقعن ملت بدبخت به ما میگن
حالا بدبخت تر کسایی که نه شغل دارن نه حقوق ثابت و چشم انتظار .....
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
تو بجای این که از اتفاقاتی که داره سرت میاد جلوگیری هنوزم به نژاد پرستی فکر می‌کنی کدوم افغانی شغل دولتی داره و داره از دولت حقوق میگیره همه ی بدبختا دارن کارگری میکنن چه شغلی از تو گرفته شده به افغانی داده شده همشون کارگرن یبار بجای این افکار نژاد پرستی درست فکر کن افغانی برا چی اومده ایران و به ایران پناه آورده چون ایران کشوریه که خدا پرسته و مسلمانی داره و اونا هم مثل تو مسلمونن و مسلموناهم همه باهم برابرند ..
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
7
9
باید قیمت ها واقعی شود هم قیمت مواد غذایی هم انرژی هم سوخت و هم مسکن و خودرو اشکال نداره مسکن و خودرو رو هم قیمتش واقعی کنید نسبت به درآمد مردم
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
والبته اول دولت حقوق ما رو واقعی کنه.بعدش قیمت اجناس رو هم مثل انگلیس ببره بالا.حقوق همکار بنده توی انگلیس به پول ایران ماهی ۱۷۸ میلیون تومن هست.بله اشتباه نخوندید ماهی ۱۷۸ میلیون تومن.
ورشکسته بورس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
2
17
اولا در طول تاریخ گزینه اخر در هر حکومتی قیمت نان مردم افزایش یافته است
دوما کاری نکنید که صبح جمعه مطلع بشوم
اگر سران سه قوه تصمیم بگیرند من هم حمایت خواهم کرد بعدا دروغ پردازی و فرافکنی نکنید !!!
ناشناس
|
United States
|
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
25
1
رسانه های دیگه آخرین حد نگرانی رو همین نان میدونن اونوقت شما اومدی درباره بدتر از نان میگی.
شما رسانه ای ها این وسط اگه موش ندوونید روزتون شب نمیشه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
1
10
گفتند چرااحتکاروقاچاق؟پول جریمه که ،۲۰میلیارددلارهم که شد۱۰میلیاردپس این ۱۰میلیاردبایدازیه جاتامین بشه دیگه،تصمیم براین شدکه خوددولت بخره،اردکنه،صادرکنه وپولشوبگیره تابعدخدابزرگه که چطورخرج بشه!
مهران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
19
3
هرچه هست ما که ماشین نداریم،بزارید یارانش رو بگیریم
پاسخ ها
یاور
| |
۰۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
وقتی بخای بری ولایتتون میفهمی که هرچی یارانه بنزین گرفتی حالا باید اخع کنی.برگردونی.اون موقع حالت دیدنیه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
18
4
من ازاین همه گرونی خیلی خشحالم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
2
18
اینقدر خودتون رو درگیر دادن یارانه نکنید .

کل اجناس را با قیمت جهانی به مردم بدید و حقوق هم با اجرت های جهانی ، حداقل حقوق تو دنیا ۳۰۰۰ دلاره یعنی ۸۵ میلیون .
اگه حقوق کارمند و کارگر کارخانه بالا باشه میتونند به کارگر روز مزد هم در همین حدود دستمزد بدن.
درامد دولت و کارخانه دار هم با افزایش ۷ برابری قیمت دلار نسبت به سال نود وشش۷ برابر وبیشتر شده و مبتونند حقوق رو لااقل ۷ برابر کنند .
فردی بی سواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
0
1
با سلام..لطفا یک مورد را تو این مملکت حل کنید همه چیز درست میشه بیاین خداوکیلی فقط مشخص کنید که قیمت واقعیه دلار تو ایران چند میشه که بگفته کارشناسانی که تو خود دستگاههای دولتی هستند گفته شده شش الی هفت هزار تومانه.بعد مرتبا همه چیز رو با اون دلار واقعی حساب کنید ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
0
3
نظام ما احتیاج به سیستم جدید ندارم بله به یه آنتی ویروس قوی احتیاج داره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
2
6
چرااینقدرنظرمیدین وخودتون وخسته میکنین ایامیتونین کاری کنین بایدسوخت وساخت
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
1
2
من میگم اول نگاهشون به درآمد مردم باشه بعد گروه کنم با این درآمدهای بسیار بسیار نیز نمیشه نون خوردن تامین کرد تورم و گرونی و کرایه های سرسام آور کمر قشر ضعیف شکسته بعدش فقط دنبال گرون کردنن انصافم حدی داره بابا مردم ندارن تورم کمر مردم شکسته هر روز هر لحظه فقط خبر گروننی و بدبختی هستش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
0
5
اگه قراره با کارت بانکی یارانه نون بگیریم ما که یارانه مون همون سالهای اول قطع شد چکار باید بکنیم
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
0
8
دیگه وقت رفتنه قطعا این اتفاق میفته شک نکنین
مانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
0
11
فک کنم باید منتظر ابان ۹۸ دیگری باشیم...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
0
8
قرار نیست یه فشاری هم به مافیای قدرت و ثروت بیاد؟
قرار نیست این چند هزار کارمند مفت خور تعذیرات به کار گرفته بشن؟
ای خدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
5
0
انشاالله همه چیز خوب بشه الهی خودت دست یاری از این ملت کوتاه نکن .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
0
4
تمام این ها حرف است فکر می‌کنید قاچاق را چه کسی در این حجم گسترده انجام میدن جز خودشان کی هست در ضمن مگر ارز ۴۲۰۰ تومانی به چند نفر یا ارگان میدن که نمی تونن کنترل کنند همه این کار ها فقط بهانه است که دست کنن توی جیب مردم همین و بس
ایران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
0
8
بنده می خواهم قاچاقی از این کشور برم لطفا راهنمایی کنید از کجا وچگونه!؟
وزنم ۷۵ کیلو هست
قد هم ۱۷۵
ناشناس
|
United States
|
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
0
4
اصلاح طلب اصول گرا دیگه...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
2
0
احسنت باره کل الله
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
4
0
من امیدوارم انشاالله مشکلات برطرف بشه و هیچ کس شرمنده خانواده نباشه.
میلاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
0
4
دولت ۲ منظور دارد اصلاح قیمت ها به سفره معشیتی مردم فشاری وارد نکند
یعنی خودتون از این خزعبلات خندتون نمیگیره. باید این کارشناس ها و دولت رو دست و پاشون رو بست ریخت تووو دریا
محمدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
2
4
ابراهیم رئیسی که هبچ خکد حصرت ابرهیم هم با تبرشون بیان تا گردن چهارتا مفسد اقتصادی رو نزنن کار درست نمیشه دیگه مردم باچه زبونی بگه آقای امین حیایی دریه ویدیو قشنگ داره هشدار میده رئیسی داره تلاش خودشو میکنه ایشون بهترین رئیس جمهوره اما روحانی انقد گند کاری کرده که نمیشه جمعش کردخدا بدادمون بریه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
0
3
پس مجلس چیکارست که دولت هرکار خواست میکنه؟!توهمه دوره ها دولت دخالت میکرد اما الن نه!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
0
2
پس مجلس چیکارست که دولت هرکار خواست میکنه؟!توهمه دوره ها دولت دخالت میکرد اما الن نه!!!
مردم بی عرضه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
1
7
سر این گرونی ها خیلی از خانواده ها از هم پاشید فقد یه عده پولدار زندگی میکنن
خداکنه اتیش بگیره این مملکت ما که خیری ندیدیم جنگ بشه انشاللله
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
2
1
اگرآردرابه تنهایی قاچاق می کردندبازهم خوب بود؛ این چهاردرصدسرمایه دارهای نفوذی وفرصت طلب وزالوصفت آردهای یارانه ای راتبدیل به شیرینی وبیسکویت وماکارونی وغیره مینمودندوبدین وسیله 70 درصدآردباروغن وشکری که درساخت آنهامصرف میشدصادرمینمودندووحق یارانه مردم رابه نفع خودمصادره مینمودندخداانشاالله حفظ کندآقای دکتررئیسی راکه مانع غارت بیت المال گردیدند
یک بازنشسته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
0
5
ما فقط میخواهیم تشکر کنیم واگر امکانش باشه تقاضا بدیم که پمپ بنزین ها را زیاد کنند تا زیاد در صف نایستیم !!!یه زمانی فکر میکردیم که اضافه کردن مامورا جوکه ولی حالا فهمیدیم که واقعا" باید مامورا را زیاد کنند تا معطل نشویم ودر صورت بزرگواری و مساعدت این عزیزان زود کارمان را تمام کنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
1
7
به قول ایرج میرزا : تا چشم بِهَم زنی بَرَدَت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
0
4
لطفا یارانه رو که برداشتید همون تور هم پول نفتی رو که میفروشید بریزید به حساب همه مردم نفری روزی ۴۵ ملیون پول نفت دارید از ما میبرید بعد میگید میخواید یارانه بردارید پس پول نفت مارو هم بدید
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
0
4
سلام،باافزایش ۱۰درصدی حقوق وافزایش چندصددرصدی کالا باید کل سال راروزه بگیریم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
0
3
سلام آقای ریسی گران نکنید نان گوشت مر غ حبوبات روغن دارو قند شکر لباس سیب زمینی پیاز ....گران نکنید بخدانمیتونیم همش یک بچه دارم همون راهم به سختی شکمش راسیرمیکنیم نداریم
عرفان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
0
4
دولت مردم را شتر مرغ فرض کرده موقع کار شتر و موقع چیره مرغ
موقع گرانی اجناس با سایر کشورها سنجیده می‌شویم ولی برای حقوق و دستمزد آقایان اظهار نظری ندارند
چرا اتومبیلی که در ایران دو الی سه برابر قیمت جهانی به مردم داده می‌شود تعدیل نمی‌کنند
اگر دولت قادر به کنترل نیست صراحتا اعلام کنند و از طرفی دولت چرا ردیف بودجه های خود را پالایش نمی‌کند و جلوی این ریخت و پاها را نمیگیرد
درست نخاهد شد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
0
6
این کشور درست که نخواهد شد بلکه روز ب روز هم بدتر میشه بابا ملت دیگه خسته شدن البته به عده ماله کشی هنوز دارن با اروپا مقایسه میکنن آخه چیو اروپا رو با این کشور مقایسه می‌کنی ،خودروشو حقوقشو ،مسکنو ووووو،همه جا مشکل هست ولی دیگه کشور ما از حد گذشته آقای ریسی اومدن تو حرف های خودشون تو مناظره‌ها گفتن تورم باید نیم رقمی بشه نیم رقم که چه عرض کنم سه رقمی شد این کشور مردومش دیگه خدابیامرزه
Benhosens
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
0
4
آیا کسانی که در اطاق فکر اقتصادی دولت می نشینند و حقوق کلان هم میگیرند . از توان مالی قشر نود در صدی مردم هم خبر دارند ؟؟؟. اگر کالائی را گران میکنند تا قاچاق نشود .پس صد هزار برابر پول آن قاچاق را چرا به مرزداران میدهند و باز هم اقلام مردمی و سوخت قاچاق میشود؟؟؟چرا به صنایع آرد اضافتر از مصرف میدهند که مالک تولید صنعت یا خراب کند و یا اضافی را به بازار قاچاق روانه کند و قیمت چند برابری بگیرد و تولیدش را کمتر کند؟؟؟ملت همه این مسائل را میدانند که دولت بخاطر ضعفش در تمام روسای جمهوری مختلف به دلیل عدم مدیریت به ضرر مردم کار کرده اند .. و دولتی که بودجه اش را صرف کارها و خریدهای غیر ضروری میکند .چرا به حقوقها اضافه نمیکند تا برابری نرخ دریافتی دستمزد با تورم یکی شود ؟؟ چون خودش عامل بوجود آمدن
سیستم مافیای داخلی است..
هلیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
0
3
دولت هر تن آرد رو وارد میکنه ۵۰۰دلار بعد به کارخانه ماکارونی میده ۱۰۰دلار و کارخانه ماکارونی اون رو صادر میکنه هرتن ماکارونی ۴۰۰دلار جالبه بدونید همه دنیا مشتریه ماکارونی ایران هستن دولت به ازای هر تن ماکارونی صادر شده به خارج ۱۰۰دلار به خارجی ها یارانه میده،
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
6
1
این تیتر چیه زدین خبری که از گرانی نان هم بدتر است...اجازه بدید ببینیم چی قراره بشه فعلا...همه‌ی اقتصاددان های کشور معتقدند که این ارز 4200جناب جهانگیری داره کشور رو نابود می‌کنه و باید حذف بشه...و همه از این کار حمایت کردن...پس لطفا صبر کنید ببینیم تدبیر چیست و قراره چطور اجرا بشه تو انتخاب تیتر هاتون هم دقت کنید بی زحمت...دیشب رییس‌جمهور توضیح داد که قراره چکار کنه پس اجازه بدید ببینیم آباد میشه یا خراب...این جو روانی و تیتر های بی خودی تون بدتر از گرونی هستش و روان همه رو به هم ریخته...
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
0
4
آنکس که تخصص ندارد وکاری را قبول میکند بی تقواست
اگر فقط وفقط مسیولان به همین گفته دکتر چمران منعهد باشند از رئیس جمهور گرفته تا فرماندار یقینا همه ی کسانی که عرضه کار ندارند واین وضع را بوجود آوردند باید استعفا بدند.ولی شیرینی قدرت وثروت چیزیست که حاضر نیستند کرسی رو ول کنند حتی به قیمت بدبختی همه ی مردم. بعضی ها هم توهم دارند که وظیفه است وفلان .وظیفه ای که تو میگی وباعث بدبختی همه بشی وظیفه نیست خیانت است.
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
3
0
از همین الان تاریخ مشخص کنند برای سال آینده و بگویند در این تاریخ هیچ یارانه ای پرداخت نخواهد شد و تمام کالا ها با قیمت تمام شده به دست مصرف کننده خواهد رسید و تقریبا ۱۰۰ میلیارد دلار دولت سالانه یارانه (پنهان و آشکار) پرداخت می کند یعنی هر ایرانی سالانه ۳۰ ملیون تومان دولت یارانه میپردازد . این مسیر کاملا غلط و فساد زا و مصرف گرا هست .
راهکار : زندگی یارانه ای ممنوع . دولت باید ذلت کارت یارانه را به عزت کارت حقوق تبدیل کند و حق مردم را به مردم بدهد البته نه به شکل ریالی بلکه با واریز اعتبار طلا و اعتبار سوخت در کارت حقوق .
دولت به مردم آموزش می دهد که این کارت سرمایه زندگی آن ها است و خرج امور سرمایه ای کنند و نه مصرفی مثل مسکن و ابزار کار و ... و بنابر این مثلا به ازائ هر ایرانی ماهانه ۲گرم اعتبار طلا و ۵۰ لیتر سوخت در کارت شارژ میشه(سالانه متناسب با وضع درآمد دولت این شارژ افزایش خواهد یافت ) . بنابر این قیمت ها در بازار هماهنگ با قیمت منطقه و جهانی خواهد شد و قاچاق نخواهیم داشت و هر گونه افزایش در قیمت ها همزمان بازار طلا و سوخت هم رشد خواهد کرد و مردم احساس فقر نخواهند کرد.
صبح بارانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
11
0
دیشب رییسی روی همتون رو سیاه کرد
شهرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
1
7
بسلامتی و مبارکی دولت داره تیر خلاص رو در سر خودش شلیک می کنه ...!!! حالا ببین میشه یا نمیشه ؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
8
0
بنزین باید گرون بشه. این همه آلودگی به خاطر ارزون بودن بنزین تو کشورمونه
آشنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
0
4
خدا ازدست اندرکاران گرانی نگذره .خدا شماراگ فتارهمانروزی کندکه امروزملت ماگرفتارش شده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
0
3
واقعاکه چرا همه چیز رو اینقدر گران میکنین به فکرمردم خودتون باشین دیگ خیلی ها به زورشکمشون رو سیرمیکنن ها بسه دیگ
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
0
4
با سلام و خسته نباشید دولت اول بیاد درآمد و قدرت خرید مردم زیاد کنه مثل بقیه کشورهای عربی نفت خیز بعدا به فکر گرونی وباشه مردم با این درآمدهای بسیار ناچیز کمرون شکسته دولت فقط تو فکر گرون کردن اجناسه و حامل‌های انرژیه این که درست نیست اصلا و ابدا آدم شب میخابه صبح بلند میشه قیمتا بالا رفته قیمتا رو ثابت نگهدارن
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
0
6
تمام مطالبی که گفتی دقیقا برعکس این واقعیت هستش. و این همه مردم زیر فشارن. به چه دلیلی قیمت ماکارونی مانند بنرین یک شبه 300 برابر شد.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
0
5
قهطی گرسنگی جنگ در راه هست منتظر فروپاشی نظام هایی که به فکر ملت شان نیستن باشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
1
1
به نظر میرسه اون دولت غیر یکدست از این دولت یکدست زور بیشتری داره
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
0
3
مردم باید کشور را از لوث دزدها پاک کنند تا روز خوش ببینند.
بهرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
0
0
طرح هایی اجرا میشه که قبلاً شکست خورده دادن یارانه نقدی و کوپن چیزی است که قبلاً به شکست کامل انجامید
هدف چیز دیگری است
ایجاد تورم و گرانی و تامین کسری بودجه توسط دولت
همه گرانی ها توسط دولت ها برای جبران کسری بودجه انجام می‌شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
0
0
رسانه های دیگه آخرین حد نگرانی رو همین نان میدونن اونوقت شما اومدی درباره بدتر از نان میگی.
شما رسانه ای ها این وسط اگه موش ندوونید روزتون شب نمیشه.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار