تشخیص مراحل اولیه آلزایمر با ردیابی مردمک چشم
کد خبر: ۲۴۴۰۰۰
تاریخ انتشار: 2022 May 06    -    ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
یکی از اولین نواحی مغز که زوال آلزایمر را نشان می‌دهد، لوکوس سرولئوس است. این ناحیه مغزی نقش مهمی در کنترل میزان گشادگی مردمک دارد و مطالعات اولیه نشان داده که افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف در مقایسه با بزرگسالان سالم از نظر شناختی، گشاد شدن مردمک بیشتری چشم‌ها در تکمیل یک آزمون چالش‌برانگیز شناختی را نشان دادند.

این اپلیکیشن هوشمند، با ردیابی مردمک چشم، مراحل اولیه آلزایمر را تشخیص می‌دهد

این اپلیکیشن هوشمند، با ردیابی مردمک چشم، مراحل اولیه آلزایمر را تشخیص می‌دهد«تابناک با تو» - یک اپلیکیشن گوشی هوشمند برای بررسی مراحل اولیه بیماری آلزایمر ساخته شده است. این برنامه تغییرات جزئی در اندازه مردمک افراد را ردیابی می‌کند. در تحقیقات قبلی نشان داده شده که این مطلب می‌تواند نشان دهنده بیماری آلزایمر در مرحله قبل از بروز علایم بالینی باشد.

در سال ۲۰۱۹، تیمی از محققان از دانشگاه کالیفرنیا سن‌ دیه‌گو نشان دادند که چگونه آزمایش‌های پاسخ مردمک می‌تواند افراد با خطر ژنتیکی بالای ابتلا به بیماری آلزایمر را شناسایی کند. این آزمون شامل ردیابی دقیق تغییرات اندازه مردمک در زمانی است که یک فرد در حال انجام یک کار مهم از نظر شناختی است.

یکی از اولین نواحی مغز که زوال آلزایمر را نشان می‌دهد، لوکوس سرولئوس locus coeruleus است. این ناحیه مغزی نقش مهمی در کنترل میزان گشادگی مردمک دارد و مطالعات اولیه نشان داده که افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف در مقایسه با بزرگسالان سالم از نظر شناختی، گشاد شدن مردمک بیشتری چشم‌ها در تکمیل یک آزمون چالش‌برانگیز شناختی را نشان دادند.

اریک گرانهولم، یکی از نویسندگان این تحقیق که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده بود، با تیمی از مهندسان کامپیوتر دانشگاه سن دیه‌گو همکاری کرد تا ببیند آیا می‌توانند از فناوری مدرن دوربین گوشی‌های هوشمند برای جمع‌آوری دقیق داده‌های گشادی مردمک چشم استفاده کنند یا خیر. تلاش مشترک آنها، منجر به توسعه یک نمونه اولیه اپلیکیشن شده که به راحتی در خانه قابل استفاده است.

گرانهولم در این مورد می‌گوید: «این ابزار ارزیابی مقیاس‌پذیر گوشی هوشمند می‌تواند برای غربالگری‌های اجتماعی در مقیاس بزرگ استفاده شود و یک آزمون کم‌تهاجمی و ارزان برای کمک به تشخیص آلزایمر باشد.»

این اپلیکیشن جدید از دوربین‌های تشخیص‌دهنده طیف فروسرخ نزدیک یا near-infrared که در بسیاری از گوشی‌های هوشمند مدرن یافت می‌شود، استفاده می‌کند. این اپ می‌تواند اندازه مردمک‌ها را با دقت زیر میلی متری تشخیص دهد.

برای اینکه اپلیکیشن تا حد امکان کاربرپسند باشد، تیم تحقیقاتی با تعدادی از افراد مسن برای ایجاد یک رابط کاربری ساده کار کردند. آنها یک رابط پلاستیکی ارزان قیمت طراحی کردند که روی گوشی هوشمند قرار می‌گیرد تا کاربر بتواند چشم خود را در موقعیت مناسبی قرار دهد.

این اپلیکیشن هنوز در مراحل اولیه است، بنابراین انتظار نداشته باشید به این زودی‌ها آن را روی گوشی هوشمند خود ببینید. گام‌های بعدی اعتبارسنجی اپلیکیشن در بیماران مبتلا به اختلال شناختی خفیف و اطمینان از این است که اندازه‌گیری‌های آن در شناسایی افراد مبتلا به بیماری آلزایمر پیش‌بالینی مفید است.

منبع: یک پزشک

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار