کالری چیپس؛ هر ۱۰۰ گرم چیپس چقدر کالری دارد؟
کد خبر: ۲۴۳۹۵۲
تاریخ انتشار: 2022 June 02    -    ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
با وجود آنکه کالری چیپس نسبتا بالاست، اما این خوراکی یکی از پرطرفدارترین خوراکی‌ها در بین کودکان و بزرگسالان و در واقع تمام رده‌های سنی است. برای تهیه چیپس، سیب‌زمینی را به ورقه‌های نازک برش زده و همراه با افزودنی‌های مختلف مثل نمک یا فلفل در روغن سرخ می‌کنند. متاسفانه مصرف زیاد این خوراکی خوشمزه می‌تواند...

کالری چیپس؛ هر ۱۰۰ گرم چیپس چقدر کالری دارد؟

کالری چیپس؛ هر ۱۰۰ گرم چیپس چقدر کالری دارد؟«تابناک با تو» - چیپس یک خوراکی پر کالری است که مصرف زیاد آن باعث افزایش وزن، افزایش کلسترول خون و حتی افسردگی می‌شود. در این مقاله کالری چیپس و ارزش غذایی آن را بررسی خواهیم کرد.

با وجود آنکه کالری چیپس نسبتا بالاست، اما این خوراکی یکی از پرطرفدارترین خوراکی‌ها در بین کودکان و بزرگسالان و در واقع تمام رده‌های سنی است. برای تهیه چیپس، سیب‌زمینی را به ورقه‌های نازک برش زده و همراه با افزودنی‌های مختلف مثل نمک یا فلفل در روغن سرخ می‌کنند. متاسفانه مصرف زیاد این خوراکی خوشمزه می‌تواند وزن را بالا برده و احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن را افزایش دهد. با توجه به اینکه گروه‌های سنی مختلف به خصوص کودکان تمایل زیادی به مصرف چیپس دارند، این مقاله را به کالری چیپس و تاثیر آن روی سلامتی اختصاص داده‌ایم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.


کالری چیپس

مقدار کالری چیپس در ۱ بسته ۱۲۱۰ و در ۱۰۰ گرم ۵۳۲ است.

ارزش غذایی چیپس
مقدار ۱ بسته ۱۰۰ گرم
کالری ۱۲۱۰ ۵۳۲
چربی ۷۷/۲ گرم ۳۴ گرم
کربوهیدرات ۱۲۲ گرم ۵۳/۸ گرم
پروتئین ۱۴/۵ گرم ۶/۳۹ گرم
سدیم ۱۲۰۰ میلی‌گرم ۵۲۷ میلی‌گرم

ارزش غذایی چیپس

چیپس مقدار کمی ویتامین و املاح دارد؛ اما در عوض حاوی مقدار زیادی کالری، چربی و نمک است. اگر هر روز به جای میان وعده‌های سالم مقدار زیادی چیپس مصرف کنید، ممکن است به تدریج به کمبود مواد مغذی مبتلا شوید. اگر چیپس خوراکی مورد علاقه شما است، به مقدار کم از آن استفاده کرده و مابقی کالری مورد نیاز روزانه خود را با مصرف غذا‌های سالم مثل میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل تامین کنید.


عوارض مصرف زیاد چیپس

زیاده‌روی در مصرف این خوراکی عوارض زیر را به دنبال دارد:

۱. افزایش وزن

کالری چیپس بالا است؛ چون این ماده غذایی حاوی مقدار زیادی چربی است. دریافت زیاد کالری باعث افزایش وزن و چاقی می‌شود. ۳۰ گرم چیپس (۱۵ تا ۲۰ عدد چیپس) حدود ۱۰ گرم چربی و ۱۵۴ کالری انرژی دارد. نتایج مطالعات مختلف نشان داده که چیپس یکی از غذا‌هایی است که بیشترین ارتباط را با افزایش وزن دارد. چاقی نه تنها روی ظاهر افراد تاثیر دارد، بلکه احتمال ابتلا به دیابت، بیماری قلبی، سکته مغزی و بعضی سرطان‌ها را هم افزایش می‌دهد.

۲. افزایش فشارخون

سدیم (نمک) موجود در چیپس ممکن است روی سلامت قلب و عروق شما تاثیر منفی داشته باشد. دریافت زیاد سدیم فشارخون را بالا برده و احتمال ابتلا به سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی قلبی و بیماری کلیوی را افزایش می‌دهد. در هر ۳۰ گرم چیپس حدود ۱۸۰-۱۲۰ میلی‌گرم سدیم وجود دارد؛ بنابراین با مصرف یک بسته چیپس مقدار زیادی سدیم دریافت می‌کنید. توصیه می‌شود مصرف سدیم به کمتر از ۲۳۰۰ میلی‌گرم در روز محدود شود. افراد مبتلا به پرفشاری خون، دیابت و بیماری کلیوی نباید بیش از ۱۵۰۰ میلی‌گرم سدیم در روز دریافت کنند.

کالری چیپس؛ هر ۱۰۰ گرم چیپس چقدر کالری دارد؟

۳. افزایش کلسترول خون

در چیپس مقدار زیادی چربی وجود دارد که بیشتر آن‌ها از نوع چربی‌های ناسالم هستند. در فرآیند تولید چیپس مقدار زیادی چربی ترانس ایجاد می‌شود که میزان کلسترول بد خون (LDL) را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، چیپس مقدار زیادی چربی اشباع دارد که شواهد علمی نشان می‌دهد باعث افزایش کلسترول خون می‌شود. افزایش کلسترول خون احتمال انسداد عروق خونی و بروز سکته مغزی و حمله قلبی را بالا می‌برد.

۴. سرطان

در غذا‌های فرآوری شده مثل چیپس ماده‌ای به نام آکریل‌آمید وجود دارد که خاصیت سرطان‌زایی داشته و می‌تواند احتمال ابتلا به انواع سرطان را افزایش دهد. آکریل‌آمید یک ماده سفید رنگ و بی بو است که در اثر حرارت دیدن کربوهیدرات‌ها تولید می‌شود. در سال ۲۰۰۲ برای اولین بار مشخص شد که اگر غذا‌های غنی از کربوهیدرات مثل سیب‌زمینی با حرارت زیاد (بالاتر از ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد) پخته یا سرخ شوند، مقدار زیادی آکریل‌آمید تولید می‌شود. آکریل‌آمید در بدن به ماده‌ای به نام گلاسید آمید تجزیه می‌شود. گلاسید آمید روی DNA اثر گذاشته و باعث بروز سرطان می‌شود.

میزان آکریل‌آمید موجود در غذا‌ها به نوع غذا، میزان حرارت و مدت زمان حرارت‌دهی بستگی دارد. هر چقدر حرارت بالاتر و مدت زمان حرارت‌دهی بیشتر باشد، آکریل‌آمید بیشتری تولید می‌شود. بررسی غذا‌های مختلف نشان داده که چیپس سیب‌زمینی حاوی بالاترین میزان آکریل‌آمید است.

۵. افسردگی

زیاده‌روی در مصرف چیپس نه تنها روی سلامت جسم تاثیر دارد، بلکه سلامت روانی را هم در معرض خطر قرار می‌دهد. در چیپس مقدار زیادی چربی ترانس وجود دارد که تحقیقات نشان داده‌اند احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد. در افرادی که مقدار زیادی چربی ترانس مصرف می‌کنند، احتمال ابتلا به افسردگی ۵۰ درصد بیشتر است. بنابراین، اصلاح رژیم غذایی و مصرف غذا‌های سالم می‌تواند شانس ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

کالری چیپس؛ هر ۱۰۰ گرم چیپس چقدر کالری دارد؟

کلام پایانی

چیپس یک میان وعده نسبتا ارزان و خوشمزه است که ممکن است زیاده‌روی در مصرف آن برای سلامتی مضر باشد. در افرادی که رژیم غذایی سالم دارند مصرف چیپس در مقادیر کم مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما اگر هر روز از این خوراکی استفاده کنید، به تدریج به بیماری‌های مختلف مثل بیماری قلبی، سکته مغزی، سرطان و افسردگی مبتلا می‌شوید؛ علاوه بر این، به دلیل بالا بودن کالری چیپس دچار افزایش وزن می‌شوید. البته نیازی نیست که به طور کامل خود را از خوردن چیپس محروم کنید، فقط کافی است از زیاده‌روی در مصرف آن خودداری نمایید. رعایت تعادل در مصرف غذا‌های مختلف به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند.

منبع: ستاره

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار