روکش زینتی دندان: تاریخچه، فواید و ضررها
کد خبر: ۲۴۳۶۹۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2022 May 02    -    ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
گریل مانند هر نوع دیگری از مد در دنیای سرگرمی، باز هم به میدان بازگشت و با وجود رسانه‌های اجتماعی، محبوبیت آن نسبت به گذشته بیشتر هم شد. این روکش‌ها در جامعه امروز هم به لطف هنرمندان هیپ‌هاپ و ورزشکارانی به مردم معرفی می‌شود که چه روی فرش قرمزهایی که حضور یافتند...

روکش زینتی دندان: تاریخچه، فواید و ضررها

روکش زینتی دندان: تاریخچه، فواید و ضررهاتابناک باتو ــ پیش از این، گریل برای کباب و گریل اتوموبیل را می‌شناختیم. حالا باید با گریل دندان آشنا شویم؛ چیزی که این روزها مد شده و خیلی هم محبوب و مرسوم است. دلیل گرایش عموم مردم به این مد نیز این است که همه دلشان می‌خواهد لبخندی درخشان‌تر، شکیل‌تر و زیباتر داشته باشند.

روکش زینتی دندان (یا گریل) چیست؟

گریل‌های دندان که گاهی شنیده‌ایم به آن‌ها روکش دندان‌های جلو یا «گریلز» هم می‌گویند، روکش‌هایی تزیینی از جنس انواع فلزات گران‌بها یا ارزان‌قیمت‌اند که گاه به عنوان روکشی همیشگی روی دندان فرد می‌مانند و گاه موقتی‌اند.

تاریخچه استفاده از گریل دندان

از ۸۰۰ تا ۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح

تمدن اتروسک (پیش از شکوفایی امپراتوری روم و ۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح)، تمدنی قدرتمند و مرفه در ایتالیای دوران باستان بود که باستان‌شناسان با حفاری مقبره‌های به‌جا مانده، به اطلاعات وسیعی درباره این دوران دست یافتند. زنان ثروتمند این تمدن چیزی را برای تزیین دندان‌هایشان استفاده می‌کردند که ما امروزه آن را با نام گریل می‌شناسیم. برخی از این زنان دندان‌های ردیف جلو خود را کلا می‌کشیدند و جای خالی را با نواری طلایی (شبیه به پل دندان در دندانپزشکی امروز) پر می‌کردند و در ادامه می‌توانستند دندان‌های تزیینی طلایی یا با عاج حکاکی‌شده را روی آن نصب کنند.

دهه ۱۹۸۰

هنرمندانی مثل فلور فلاو از گروه موسیقی هیپ‌هاپ «پابلیک انمی» (Public Enemy) و بیگ ددی کین بودند که در این دهه، گریل را مد کردند و گریل به بخشی جدانشدنی از فرهنگ هیپ‌هاپ تبدیل شد. نه‌تنها به‌عنوان جواهر و تزیینات ظاهری که به نظر بسیاری مردم، استفاده از گریل نوع تازه و متفاوتی از بیان را در خود داشت.

روکش زینتی دندان: تاریخچه، فواید و ضررها

از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱

در سال ۲۰۰۵، نلی، خواننده و هنرمند هیپ‌هاپ، با انتشار تک‌آهنگی به نام «گریلز» به مدسازی دوباره این حرکت کمک کرد. در سال ۲۰۱۰ بود که کانیه وست هنگام حضور در برنامه «الن‌ شو»، از دندان‌های ردیف پایین الماس‌نشان خود رونمایی کرد. ریحانا هم در سال ۲۰۱۱ در موزیک‌ویدیو «یو دا وان» (You Da One) روکش طلایی موقت دندان‌هایش را نشان داد.

گریل مانند هر نوع دیگری از مد در دنیای سرگرمی، باز هم به میدان بازگشت و با وجود رسانه‌های اجتماعی، محبوبیت آن نسبت به گذشته بیشتر هم شد. این روکش‌ها در جامعه امروز هم به لطف هنرمندان هیپ‌هاپ و ورزشکارانی به مردم معرفی می‌شود که چه روی فرش قرمزهایی که حضور یافتند و چه در عکس‌هایی که از خود در حساب‌هایشان در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند، با دندان‌های گریل‌شده دیده شدند.

بر اساس اعلام انجمن دندانپزشکی آمریکا «ای‌دی‌ای» (ADA)، هیچ پژوهشی تا امروز مضر بودن گریل کردن دندان‌ها را نشان نداده، البته هیچ پژوهشی هم بی‌خطر بودن استفاده بلندمدت از آن را ثابت نکرده است. بنابراین اگر قصد دارید روی دندان‌های خود روکش بزنید، بهتر است ابتدا حقایقی را در مورد این کار بدانید.

گریل دندان معمولا قابل جابه‌جایی است و جنس‌های مختلفی دارد؛ می‌تواند از جنس فلزات پایه باشد؛ از طلا یا نقره ساخته شده باشد، یا به جواهرات گران‌قیمت مزین باشد. گریل می‌تواند روی یک دندان یا روی یک ردیف دندان نصب شود و معمولا دندانپزشک فرد آن را برایش قالب‌بندی می‌کند و می‌سازد، اما برای هزینه کردن کمتر، می‌توان انواع آن را در فروشگاه‌های آنلاین هم پیدا کرد.

خطرات دندانپزشکی گریل کردن دندان‌ها چیست؟

احتمال بروز خطراتی مختلفی وجود دارد که پیش از گریل دندان، باید به آن‌ها فکر کنید:

غذاها- غذایی که می‌خورید، مواد زائدی که در دهانتان می‌مانند و باکتری‌ها همه به‌راحتی می‌توانند بین دندان شما و روکشی که روی آن نصب کرده‌اید، جا خوش کنند و در این صورت، با تولید اسید، به بروز مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان، بیماری‌های لثه و بوی بد دهان منجر می‌شوند.

چسب- هرگونه چسبی که حاوی مواد شیمیایی باشد و برای نصب گریل دندان شما استفاده شود، می‌تواند به دندان و لثه‌های شما آسیب برساند.

روکش زینتی دندان: تاریخچه، فواید و ضررها

سایش- لایه گریل‌ها روی دندان به‌راحتی به سایش مینای موردنیاز برای حفظ سلامت دندان شما و خراشیدن آن منجر می‌شود.

حساسیت- امکان دارد به فلز یا سایر مواد سازنده گریل حساسیت داشته باشید.

جویدن و صحبت کردن- اگر گریل دندان‌ها بزرگ باشد، می‌تواند بر نحوه جویدن خوراکی و صحبت کردن شما تاثیر منفی بگذارد.

چگونه از گریل دندان‌هایمان مراقبت کنیم؟

برای اینکه از پاکیزگی و سلامت دندان‌ها و گریلتان مطمئن شوید، رعایت این موارد لازم است:

-پیش از خوردن غذا، گریل را بردارید و دندان‌هایتان را تمیز کنید

-در کنار مسواک زدن هر روزه، از نخ دندان استفاده کنید تا مواد غذایی و پلاک‌های جمع شده را پاک کنید

-گریل دندان‌ها را روزانه- با پاک‌کننده‌های مخصوص و بی‌خطر برای دهان- تمیز کنید تا از شر باکتری‌ها خلاص شوید

-تا جایی که امکان دارد کمتر از گریل دندان‌هایتان استفاده کنید و به توصیه‌های پزشک خود درباره مواد گریل و واکنش‌های حساسیتی گوش دهید

فراموش نکنید که مد همیشه در حال تغییر است اما چیزی که همیشه در زیبایی دندان‌ها موثر است، سفید بودن و سالم بودن آن‌ها است. پس مراقب زیبایی و سلامت دندان‌های خود باشید.
منبع: ایندیپندنت

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
0
5
عقل در بدن نیست، جان در عذاب است.
مهدی سوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
0
0
ازاین نمومه خواسته باشیم چه قدرمیشود ممنون
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار