مادران نگران از ابتلای فرزندانشان به سرخک بخوانند ‌
کد خبر: ۲۴۳۳۴۸
تاریخ انتشار: 2022 April 28    -    ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
«تا به حال نگران مبتلا شدن فرزندم به ویروس کرونا بودم، حالا ویروس سرخک هم به آن اضافه شده است!» این جمله همه مادران نگران در این روزهاست. برای کم کردن دلشوره‌های مادرانه در زمینه ابتلا به ویروس سرخک و مراقبت از بچه‌ها با یک کارشناس حوزه بهداشت و سلامت گفتگو کردیم.

مادران نگران از ابتلای فرزندانشان به سرخک بخوانند ‌| مهم‌ترین علائم و راهکارها | آیا سرخک خطر مرگ دارد؟

مادران نگران از ابتلای فرزندانشان به سرخک بخوانند ‌| مهم‌ترین علائم و راهکارها | آیا سرخک خطر مرگ دارد؟«تابناک با تو» - «تا به حال نگران مبتلا شدن فرزندم به ویروس کرونا بودم، حالا ویروس سرخک هم به آن اضافه شده است!» این جمله همه مادران نگران در این روزهاست. برای کم کردن دلشوره‌های مادرانه در زمینه ابتلا به ویروس سرخک و مراقبت از بچه‌ها با یک کارشناس حوزه بهداشت و سلامت گفتگو کردیم.

این روز‌ها که بحث شیوع ویروس سرخک و درگیری بچه‌ها به این ویروس داغ شده است، یک دردسر دیگر به دغدغه‌های مادران اضافه شده است. حالا فکر می‌کنم علاوه بر اینکه باید مراقب فرزندم در ابتلا به ویروس کرونا باشم، ویروس سرخک هم به آن اضافه شده است و حواسم باشد تا مبادا روی پوست بدن فرزندم دانه‌های قرمز رنگ پیدا شود.

مطمئن هستم که علاوه بر من، مادران زیادی نگران درگیری بچه‌هایشان به ویروس سرخک هستند، سوال این است که چه کسانی ممکن است زودتر سرخک بگیرند؟ این ویروس چه علائمی دارد؟ مادران باید به چه نکاتی در دوره پرستاری از فرزندانشان دقت کنند؟ مسائل مربوط به واکسن هم مطرح است که ذهن والدین را حسابی درگیر کرده است.

اخیرا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت درباره واکسن زدن بچه‌های زیر ۵ سال به مردم هشدار داد و مطرح کرد که سرخک مسری‌ترین بیماری واگیر در دنیاست، عوارض جدی دارد و مردم نباید واکسیناسیون فرزندان زیر ۵ سال خود را به تعویق بیندازند.

چند روز پیش که با یک مادر مهاجر افغانستانی که یک فرزند دختر دارد، صحبت می‌کردم. می‌گفت از خانه سلامت محله با او تماس گرفته‌اند تا برای واکسن زدن فرزند زیر یک سال خود اقدام کند. کار جالبی است که خانه سلامت محله‌ها تا این اندازه دقیق و مراقب هستند.

برای اطلاع‌رسانی دقیق‌تر و پاسخ به پرسش‌هایی که این روز‌ها پرسش خود من نیز به عنوان یک مادر است، با «محمدرضا محبوب‌فر» کارشناس حوزه بهداشت و سلامت، عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران در این زمینه صحبت کردیم تا تمام جزئیات را برای مادران تشریح کند.

محبوب‌فر درباره میزان ابتلا به سرخک در ایران می‌گوید: «تا به حال بیش از صد نفر مبتلا به سرخک در کشور شناسایی شده‌اند که البته این آمار در حال افزایش است. علت شیوع این ویروس بروز آن در کشور‌های همسایه است».

اولویت اول واکسیناسیون

وی درباره اهمیت واکسیناسیون و سن تزریق واکسن سرخک می‌گوید: «اگر خانواده‌ای کودک زیر ۵ سال دارد، باید برای واکسن MMR اقدام کند، چون سرخک بسیار فراگیر، سریع الانتشار و انتقال است. تعلل خانواده‌ها در این زمینه باعث مبتلا شدن بیشتر کودکان زیر پنج سال می‌شود. به خصوص نوزادان کمتر از یک سال که هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند؛ بیشتر در معرض خطر هستند».

هر چند ابتلای سرخک در گروه سنی بالای بیست سال هم دیده شده است. البته افرادی که اصلا واکسینه نشده‌اند بیشتر مبتلا می‌شوند. کسانی که در کودکی سرخک گرفته‌اند؛ ممکن است یک تا دو درصد مبتلا شوند. در میان مبتلایان به سرخک تعداد واکسن نزده‌ها و کسانی که تا به حال سرخک نگرفته‌اند بیشتر است.
زمان دریافت واکسن سرخک نوزادان

یکی از سوالاتی که مادران در زمینه واکسن سرخک دارند، مربوط به بچه‌هایی می‌شود که زیر یک سال و بچه‌هایی که زیر هجده ماه هستند، در این زمینه محبوب فر می‌گوید: کسانی که به مرحله اول واکسن نرسیده‌اند، باید به خانه‌های سلامت مراجعه و واکسن دریافت کنند، اما بچه‌هایی که مرحله اول را دریافت کرده‌اند، باید تا هجده ماهگی صبرکرده و سپس برای واکسن مرحله دوم اقدام کنند.

نحوه انتقال ویروس

ویروس سرخک، چون یک بیماری عفونی تنفسی است و از تعاملات و مراودات اجتماعی انتقال می‌یابد، بنابراین در فضا‌های بسته‌ای که افراد فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند، امکان انتقال بالایی دارد؛ بنابراین زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در این فضا‌ها به شدت توصیه می‌شود.

اگر کودکی مشکوک به سرخک است حتما باید قرنطینه شود چرا که این ویروس ممکن است بین عابرین که در فاصله نزدیک از کنار هم عبور می‌کنند و بدون ماسک باشند هم منتقل شود.
علائم بیماری

از علائم سرخک آبریزش بینی، قرمزی چشم، گلو درد، سرفه، لکه‌های سفید داخل دهان و دانه‌های ریز قرمز پوستی است.

علائم می‌تواند ۱۰ تا ۱۲ روز بعد از اینکه فرد در معرض ویروس قرار گرفته باشد، خود را نشان دهد. البته بیمارن زمینه‌ای و بچه‌هایی که سوتغذیه دارند، این علائم را شاید زودتر بروز دهند.

مادران نگران از ابتلای فرزندانشان به سرخک بخوانند ‌| مهم‌ترین علائم و راهکارها | آیا سرخک خطر مرگ دارد؟

آیا سرخک خطر مرگ دارد؟

محبوب‌فر درباره خطر مرگ سرخک می‌گوید: «اگر فرد مبتلا نزد پزشک نرود و مداوا نشود، خطر مرگ دارد. بیشتر مرگ و میر‌ها هم ناشی از عوارض بیماری هستند که باید برای کودکان زیر پنج سال واکسینه نشده یا بزرگسالان بیست و سی سال جدی گرفته شود. عوارض جدی این بیماری هم شامل کوری، آنسفالی (عفونت مغزی)، اسهال، کم‌آبی بدن، عفونت گوش و دستگاه تنفسی است.

سرخک زمینه‌ای برای کرونا می‌شود؟

بیماری سرخک وقتی ایمنی بدن را ضعیف می‌کند می‌تواند زمینه درگیری فرد مبتلا به بیماری کرونا و ذات الریه را فراهم کند.

اگر علائم بیماری مشاهد شد، چه باید بکنیم؟

اما نکته نهایی این است که اگر مادر یا پدری علائم را تشخیص دادند، بایدسریع فرزندشان را نزد پزشک ببرند، چرا که این روز‌ها هر گونه علائمی مشاهده شود، باید بنا را بگذاریم بر کرونا یا سرخک. والدینی که به مداوای خانگی اکتفا می‌کنند، ممکن است فرزندانشان را در خطر بزرگی بیندازند.

با شنیدن این صحبت‌های جامع از یک کارشناس خیالم جمع می‌شود که بچه‌ها با زدن واکسن بخش بزرگی از مشکلشان حل می‌شود.

فرزند شما در چه شرایطی قرار دارد؟ آیا فرزند زیر پنج سال شما واکسن دریافت کرده است؟ شما توانسته‌اید به نگرانی‌هایتان پاسخ مناسبی بدهید؟ صحبت‌ها و نگرانی‌هایتان را در این زمینه از طریق نظرخواهی پایین صفحه با ما در میان بگذارید.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب ها: سرخگ ، کرونا ، فرزند ، بیماری
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار