این نشانه‌ها می‌گوید دست پرورده پدر و مادری خودشیفته هستید
کد خبر: ۲۴۲۹۱۷
تاریخ انتشار: 2022 April 25    -    ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
اگر همیشه آدم بلاتکلیف و دودلی هستید، بیشتر اوقات خودتان را سرزنش می‌کند و اعتماد به نفس پایینی دارید، ممکن است نشانه‌ی این باشد که دست پرورده‌ی پدر و مادری خودشیفته هستید. چنین پدر و مادر‌هایی کنترل گر هستند، بیشتر اوقات اشتباهات خود را به گردن دیگران می‌اندازند و اگر فرزندشان توقع شان را برآورده نکند احساس بدی به او می‌دهند.

این نشانه ها می گوید دست پرورده پدر و مادری خودشیفته هستید

این نشانه ها می گوید دست پرورده پدر و مادری خودشیفته هستید«تابناک با تو» - اگر همیشه آدم بلاتکلیف و دودلی هستید، بیشتر اوقات خودتان را سرزنش می‌کند و اعتماد به نفس پایینی دارید، ممکن است نشانه‌ی این باشد که دست پرورده‌ی پدر و مادری خودشیفته هستید. چنین پدر و مادر‌هایی کنترل گر هستند، بیشتر اوقات اشتباهات خود را به گردن دیگران می‌اندازند و اگر فرزندشان توقع شان را برآورده نکند احساس بدی به او می‌دهند.

دانستن این نشانه‌ها لازم است، چون اگر زیر دست پدر و مادر خودشیفته‌ای بزرگ شده باشید، دانستن این امر ممکن است به شما کمک کند راهی برای حل مشکل پیدا کنید.

۱- هیچ وقت احساس کافی بودن ندارید

این نشانه ها می گوید دست پرورده پدر و مادری خودشیفته هستید

خودشیفته‌ها فکر می‌کنند از همه مهم‌تر و بهترند؛ و دل شان می‌خواهد که فرزندشان هم همانقدر ایده آل باشد تا خودشان به چشم دیگران بهتر بیایند. اگر به میل پدر و مادرتان رفتار کنید، می‌توانید عشق آن‌ها را به شرط برآورده کردن توقعات و خواسته هایشان به دست آورید.

این وضعیت می‌تواند شما را گرفتار چرخه‌ی بی پایانی از تلاش برای به دست آوردن عشق آن‌ها از طریق محقق کردن همه‌ی خواسته‌های آن‌ها کند و ممکن است این احساس را پیدا کنید که هیچ وقت کافی نیستید، چون عشقی که می‌گیرید صرفاً موقت است و عشق بی قید و شرطی نیست.

پدر و مادرتان هم احتمالاً دائماً شما را مورد انتقاد قرار می‌دادند، چون هیچ وقت نمی‌توانستید دقیقاً همان کاری را انجام دهید که آن‌ها می‌گفتند. یا شاید هم انجام می‌دادید، اما آن‌ها از نتیجه یا واکنش دیگران راضی نبودند. حس هرگز کافی نبودن می‌تواند تا دوران بزرگسالی هم ادامه یابد و بر روی روابط دیگر و اعتماد به نفس شما تأثیر بگذارد.

۲- از ابراز عقایدتان واهمه دارید

این نشانه ها می گوید دست پرورده پدر و مادری خودشیفته هستید

اگر با پدر و مادرتان هم‌نظر نبودید، احتمالاً با پرخاش و تنبیه آن‌ها مواجه می‌شدید. اگر بر سر موضوعی با آن‌ها موافق نبودید یا از رفتاری که با شما داشتند ناراحت بودید، زیر بار نمی‌رفتند و حتی عشق شان را از شما دریغ می‌کردند. حالا در بزرگسالی ممکن است به همین خاطر برایتان دشوار باشد که دیگران را به چالش بکشید و عقایدتان را صریح و بی پرده ابراز کنید.

۳- ممکن است روابط مسأله داری داشته باشید

این نشانه ها می گوید دست پرورده پدر و مادری خودشیفته هستید

شاید متوجه شده باشید که بعضی از روابط تان رضایت بخش نیستند و شاید حتی سمی اند. برای مثال، از آنجایی که پدر و مادر‌های خودشیفته فرزند خود را اغلب کنترل می‌کنند و حد و حدود خود را رعایت نمی‌کنند، ممکن است حالا خودتان را گرفتار در روابط هم‌وابسته ببینید. ممکن است حتی متوجه شده باشید که با یک شخص خودشیفته وارد رابطه هم شده اید، چون برایتان سخت است کسی را انتخاب کنید که با آنچه در کودکی با آن آشنا بودید، کاملاً متفاوت باشد.

۴- ممکن است مستقل شدن برایتان سخت باشد

این نشانه ها می گوید دست پرورده پدر و مادری خودشیفته هستید

پدر و مادر‌های خودشیفته دوست دارند فرزندشان را تحت کنترل خود بگیرند. آن‌ها دلشان می‌خواهد فرزندشان هر کاری را به شکل خاصی انجام دهد، چون اعتقاد دارند هیچ کس جز خودشان درست و غلط را نمی‌داند. به همین دلیل به جای شما برای همه چیز تصمیم می‌گیرند و حالا که پا به بزرگسالی گذاشته اید، احتمالاً برایتان سخت است که بالاخره خودتان به تنهایی تصمیم بگیرید و هر کاری را به شیوه‌ی خودتان انجام دهید. پدر و مادر‌های خودشیفته دلشان نمی‌خواهد فرزندشان مستقل شود، چون دراینصورت تنها کسی که در زندگی شان می‌توانند او را کنترل کنند تا برای به دست آوردن عشق و تحسین آن‌ها تلاش کند را از دست می‌دهند.

۵- ممکن است این حس را داشته باشید که خودتان را نمی‌شناسید

این نشانه ها می گوید دست پرورده پدر و مادری خودشیفته هستید

ممکن است ندانید علائق و نیازهایتان چیست یا از زندگی چه می‌خواهید. دلیلش این است که وقتی بچه بودید شما را از کشف خودتان بازداشتند. شما نمی‌توانستید خودتان باشید، چون پدر و مادرتان از قبل برایتان تصمیم می‌گرفتند که شما باید چگونه باشید.

۶- ممکن است درگیر اضطراب باشید

این نشانه ها می گوید دست پرورده پدر و مادری خودشیفته هستید

در کودکی احتمالاً در کنار پدر و مادرتان احساس اضطراب می‌کردید. همیشه باید مطمئن می‌شدید همه‌ی کار‌ها را به شیوه‌ی دلخواه آن‌ها انجام می‌دهید، در غیر اینصورت، بر سرتان فریاد می‌زدند یا تنبیه تان می‌کردند. این اضطرب ممکن است تا سال‌ها بعد با شما بماند و به روابط دیگرتان منتقل شود.

۷- ممکن است رفتار‌های ناسالمی داشته باشید

این نشانه ها می گوید دست پرورده پدر و مادری خودشیفته هستید

وقتی از پدر و مادرتان عشق نمی‌گیرید، آن را از جای دیگری طلب می‌کنید. به همین دلیل ممکن است در کودکی و بزرگسالی درگیر رفتار‌های وسواسی شوید. این رفتار می‌تواند برای مثال، پرخوری یا خرید وسواسی باشد. چنین رفتار‌هایی مانند جایگزینی برای عشقی عمل می‌کند که در به دست آوردنش ناکام ماندید و موقتاً حالتان را بهتر می‌کند.

۸- می‌خواهید همه همیشه از شما راضی باشند

این نشانه ها می گوید دست پرورده پدر و مادری خودشیفته هستید

از آنجایی که در کودکی باید دائماً تلاش می‌کردید پدر و مادرتان حس خوبی نسبت به خودشان پیدا کنند، ممکن است حالا در بزرگسالی هم دقیقاً همین کار را برای دیگران انجام می‌دهید. شما خودتان را فراموش کرده اید و ممکن است حتی فکر کنید نیاز خودتان به اندازه‌ی نیاز دیگران اهمیت ندارد. ممکن است از ناراحت کردن دیگران ترس داشته باشید و سعی کنید هر طور شده به آن‌ها کمک کنید.

۹- ممکن است دائماً خودتان را سرزنش می‌کنید

این نشانه ها می گوید دست پرورده پدر و مادری خودشیفته هستید

پدر و مادر شما احتمالاً سعی می‌کردند به شما احساس گناهکار بودن دهند و از این طریق شما را بازی دهند و به انجام خواسته‌ی خود وادارند. به علاوه، پدر و مادر خودشیفته هرگز به شما اجازه نمی‌دهند بگویید کاری را اشتباه انجام دادند، چون بی عیب و نقص و کامل نبودن شان را ثابت می‌کند. به همین دلیل ممکن است کاری کنند که شما به خاطر کرده‌ی خودشان یا به خاطر اینکه به عنوان پدر و مادر به قدر کافی از آن‌ها قدردانی نکرده اید، احساس گناه کنید.

در کودکی این امر احتمالاً باعث شده بود همیشه به خاطر همه چیز خودتان را سرزنش کنید، چون برایتان مهم بود رابطه‌ی خوبی با پدر و مادرتان داشته باشید و دلتان نمی‌خواست آن‌ها را برنجانید. این امر می‌تواند باعث شود در بزرگسالی هم خودتان را سرزنش کنید، حتی اگر تقصیر شما نباشد.

۱۰- ممکن است تعیین حد و مرز در روابط برایتان سخت باشد

این نشانه ها می گوید دست پرورده پدر و مادری خودشیفته هستید

احتمالاً در کودکی هیچ احترامی به حریم شخصی و استقلال شما گذاشته نمی‌شد. پدر و مادرتان همه‌ی جنبه‌های زندگی تان را کنترل می‌کردند؛ و از آنجایی که این شرایط آن زمان عادی بوده، ممکن است حالا متوجه شده باشید که تعیین حد و مرز در روابط دیگرتان هم برایتان سخت است.

منبع: روزیاتو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار