مردم قبل از اختراع عینک چه می‌کردند؟
کد خبر: ۲۴۲۰۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 April 30    -    ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۴
قدیمی‌ترین تصویر از یک عینک مربوط به نقاشی سال ۱۳۵۱ از کاردینال هیو سنت‌چر Hugh of Saint-Cher است. با این حال این نقاشی یک آناکرونیسم است، یعنی چیزی که در نقاشی به تصویر کشیده شده دقیقا در همان بازه زمانی رخ نداده. زیر کهعینک‌ها، ۲۳ سال قبل از آن، پس از مرگ کاردینال، در پیزا اختراع شدند.

مردم قبل از اختراع عینک چه می‌کردند؟

مردم قبل از اختراع عینک چه می‌کردند؟«تابناک با تو» - قدیمی‌ترین تصویر از یک عینک مربوط به نقاشی سال ۱۳۵۱ از کاردینال هیو سنت‌چر Hugh of Saint-Cher است.

با این حال این نقاشی یک آناکرونیسم است، یعنی چیزی که در نقاشی به تصویر کشیده شده دقیقا در همان بازه زمانی رخ نداده. زیر کهعینک‌ها، ۲۳ سال قبل از آن، پس از مرگ کاردینال، در پیزا اختراع شدند.

عینک‌ها به تدریج در سراسر اروپا راه خود را باز کردند و سپس از طرق جاده ابریشم تا چین هم رفتند.

قدیمی‌ترین عینک باقی مانده مربوط به حدود سال ۱۴۷۵ است.

پس قبل از ۱۲۸۶ چه اتفاقی افتاد؟

در واقع عینک تنها راه برای بزرگ‌نمایی اجسام کوچک نبود. در واقع، هزاران سال است که انسان‌ها عدسی بزرگ‌نما برای خواندن حروف کوچک (یا دست‌نوشته یا خط میخی یا هر چیز دیگر) استفاده می‌کنند. این لنزها می‌توانستند ضعف ناشی از پیرچشمی یا دوربینی را تصحیح کنند.

اما بدا به حال کسانی که نزدیک بینی بودند! چرا؟!

چون زمان اختراع تکنیک‌های پیچیده تراشیدن و ساخت عدسی و بهبود تست‌های بینایی، این افراد شانسی برای استفاده از وسایل کمک‌بصری و عینک متناسب نداشتند.

اما باید در نظر بگیریم که در برهه زیادی از تاریخ، اینها نیاز چندانی هم برای درمان نداشتند. چون شغل و کار روزانه شمار قابل توجهی از مردم، باعث نمی‌شد آنها به صرافت درمان بیفتند. مثلا یک دریانورد یا سرباز را در نظر بگیرید. اگر هم دوربین بود، می‌توانست کارش را انجام بدهد.

متصدی موزه کالج اپتومتریست‌ها در لندن – می‌گوید: در واقع، صنعت‌گرانی مانند کاتبان و تذهیب‌کنندگان قرون وسطی، اگر نزدیک‌بین بودند، برایشان بهتر هم بود. چون کارشان را بهتر انجام می‌دادند.

درست پس از زمان گوتنبرگ بود که استفاده از لنز روی صورت تبدیل به یک روتین شد. عینک‌های اولیه ، وسایل سنگین، ضخیم و شکننده بودند.

حتی در در قرن پانزدهم، آنها آنقدر غیرعادی بودند که به آنها برچسب داشتن قدرت جادویی می‌زدند و کسانی که عینک به چشم می‌زدند همدست شیطان تلقی می‌شدند یا در نهایت کسانی که کار غیراخلاقی می‌کنند. اما بعد میدتی این انگ از بین رفت.

سرانجام در قرن نوزدهم دیگر عینک کاملا یک وسیله درمانی و کمک بصری معمولی شد.

علیرغم این هنوز تعداد کسانی که به درستی بینایی‌سنجی نمی‌شوند و علیرغم نیاز به عینک، هینکی ندارند زیادی است. این امر در کشورهای در حال توسعه بیشتر است.

بر اساس ارقام نیویورک تایمز بیش از یک میلیارد و شاید حتی ۲.۵ میلیارد میلیارد نفر در جهان درجایت از عیوب انکساری چشم را دارند.

منبع: یک پزشک

برچسب ها: اختراع ، عینک ، نقاشی ، تصویر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
0
3
بابا یکم در تایپ نوشتاری دقت کنین..............
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار