چگونه فرزندانمان ‌الکترونیکی می‌شوند؟!
کد خبر: ۲۴۱۴
تاریخ انتشار: 2015 June 17    -    ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰
سبک فرزندپروری غلط: فرزندپروری ثانویه؛ بخش هفتم
از پنج سال پیش تاکنون، تماشای تلویزیون بیش از یک ساعت در روز افزایش یافته ‌و با در نظر گرفتن این مسأله که تقریبا دو سوم کودکان 8 تا 18 سال در اتاق خواب خود تلویزیون دارند، چنین آماری تعجب برانگیز نیست.
کودکان نسل الکترونیکی را بشناسیم
در این شیوه فرزندپروری رها کردن فرزندان به حال خود و نادیده گرفتن تأثیرات بالقوه آموزش‌های تربیتی والدین است، به گونه‌ای که دنیای فرزندتان بیشتر توسط دیگران مثل اینترنت، تلویزیون، کامپیوتر و دیگر رسانه‌های گروهی کنترل شود.سبک فرزندپروری غلط 7: فرزندپروری ثانویه

به گزارش «تابناک با تو»، دکتر محمد بهشتیان در گفت‌وگو با تابناک با تو در این باره اظهار داشت: شاید تاکنون توجه نکرده باشید که کودکان امروز بیش از حد تحت تأثیر رسانه‌های گروهی قرار دارند؛ کامپیوتر، سايت‌هاي اينترنتي، بازی‌های رایانه‌ای به ویژه بازی‌های آنلاین، تلویزیون، تبلت، موبایل و ... جای تعجب نیست که این نسل را «نسل الكترونيكي» نامیده اند. بسیاری از کودکان بعد از خواب، بیشتر زمان خود را با رسانه‌های گروهی می گذرانند.

وی گفت: بنا بر ‌تحقیقات، 99 درصد ‌پسران و 94 درصد ‌دختران 12 تا 17 ساله با رایانه، اینترنت يا موبایل بازی می کنند.

این روانشناس همچنین افزود: از پنج سال پیش تاکنون، تماشای تلویزیون بیش از یک ساعت در روز افزایش یافته ‌و با در نظر گرفتن این مسأله که تقریبا دو سوم کودکان 8 تا 18 سال در اتاق خواب خود تلویزیون دارند، چنین آماری تعجب برانگیز نیست. حتی کودکان دو تا هفت ساله نیز روزانه به طور متوسط سه ساعت ‌تلویزیون می‌بینند که البته باید گفت، کودکان کم سن و سال بیشتر در معرض خطرند، زیرا آنها چیزی را که می بینند، باور می کنند.

بهشتیان در ادامه یادآور شد: اما خطر دیگری نیز وجود دارد؛ گذران اوقات با این دسته از وسایل الکترونیکی به معنای کمرنگ شدن رابطه چهره به چهره و مستقیم کودکان با والدین است. زمانی که به تدریج قدرتمان را در نگاه فرزندمان ـ که در روند تربیتی او نقش ثانویه داریم ـ از دست می دهیم و فرهنگ رایج جایگزین ما و نقش ما می شود، فرزندمان در برابر فشارهای بیرونی آسیب پذیرتر می شود و احتمال بیشتری دارد که برای گرفتن راهنمایی در صورت لزوم به افرادی غیر از شما روی آورد و ارزش‌های افراد بیگانه را در زندگی خود بپذیرد.

اما چه باید بکنیم؟

باید بدانید شما قدرتمندترین عامل تأثیرگذار در هدایت ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتارهای فرزندتان و نیز در حمایت از او در برابر رفتارهای پرخطر بیرونی است؛ بنابراین، آگاهانه به دنبال یافتن راه‌هایی باشید که حضور فعال‌تری در زندگی فرزندتان داشته باشد.
   
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار