افزایش یک ماه به سال تحصیلی صحت دارد؟
کد خبر: ۲۴۰۶۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 March 29    -    ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵

افزایش یک ماه به سال تحصیلی صحت دارد؟

 دستورالعمل ۱۲ بندی حضوری شدن مدارس از چهاردهم فروردین ماه به ادارات کل آمورش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد.

 دستورالعمل ۱۲ بندی حضوری شدن مدارس از چهاردهم فروردین ماه به ادارات کل آمورش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد.

افزایش یک ماه به سال تحصیلی صحت دارد؟

حجت‌الله الماسی مشاور وزیر آموزش و پرورش و سرپرست دفتر وزارتی، دستورالعمل حضوری شدن مدارس از چهاردهم فروردین ماه، را به ادارات کل آمورش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد.

در این دستورالعمل آمده است: ضمن قدردانی از تلاش مجاهدانه همه همکاران گرامی اعم از کادر آموزشی و اداری مدارس که در دوره شروع گسترده ویروس کرونا مانع از تعطیلی روند آموزش و یادگیری شده‌اند، نظر به تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا مبنی بر ضرورت حضور شدن آموزش‌های مدارس و دانشگاه‌ها و با توجه به اهمیت ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی - یادگیری به شیوه حضوری و جلوگیری از استمرار افت تحصیلی دانش‌آموزان، همچنین پیشگیری از تبعات جبران ناپذیر وضعیت موجود برای آینده میهن عزیز اسلامی، بدینوسیله نحوه ادامه فعالیت واحدهای آموزشی تابعه در زمان باقیمانده در سال تحصیلی ۱۴۰۱ -۱۴۰۰ اعلام می‌گردد.

۱- همه عوامل اجرایی، تربیتی و آموزشی مدارس مطابق ابلاغ و جدول برنامه هفتگی در مدارس حضور یابند.

۲- تمامی فعالیت‌های تربیتی و آموزشی مربیان، آموزگاران، دبیران و هنرآموزان در همه مقاطع تحصیلی و تمام دروس به صورت حضوری (با رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط، استفاده مناسب از ماسک و تهویه کلاس‌های درس) انجام شود. ظرفیت‌های مجازی در صورت نیاز  صرفا به عنوان ابزار مکمل تربیت و آموزش مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

۳- تأکید بر حضور منظم دانش‌آموزان در مدرسه و کلاس درس طبق برنامه هفتگی و در صورت غیبت غیرموجه ایشان، مطابق آیین‌نامه اجرایی و سایر مقررات مربوطه مدارس اقدام نمایند.

۴- تأکید می‌شود دانش‌آموزان مبتلا به کرونا یا دارای علائم ابتلا به این ویروس یا داشتن بیماری زمینه‌ای با تأیید پزشک و رضایت والدین می‌توانند از بستر «شاد»، آموزش‌های لازم را دنبال کنند.

۵- تبیین اهمیت و ضرورت آموزش حضوری، اطلاع رسانی جامع و اقناع اولیای محترم دانش‌آموزان از طریق روابط عمومی ادارات کل، استفاده از ظرفیت فضای مجازی، انجمن‌های اولیا و مربیان، رسانه‌ها، گروه‌های آموزشی، تبلیغات محیطی و فضاسازی شهری و ... بگونه‌ای صورت پذیرد تا ضمن کاهش نگرانی خانواده‌ها، زمینه برای حضور کامل دانش‌آموزان در مدارس فراهم شود.

۶- انجمن اولیا و مربیان مطابق آیین‌نامه اجرایی در زمینه حمل و نقل و تردد دانش آموزان مدارس نسبت به ساماندهی سرویس‌های ایاب و ذهاب دانش آموزان اقدام نمایند. هرگونه برداشت وجه از محل پرداخت هزینه سرویس برای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان و افزایش شهریه دانش آموزان مدارس غیر دولتی ممنوع است.

۷- با توجه به مدت زمان باقیمانده از سال تحصیلی، ضرورت و الزامی برای تهیه پوشش متحدالشکل دانش‌آموزان نمی‌باشد. نظارت بر پوشش مناسب و لباس دانش‌آموزان مطابق فصل پنجم آیین نامه اجرایی مدارس از جانب مدیران مدارس الزامی است.

۸- جذاب سازی محیط مدرسه و تنوع بخشی در محیط های یادگیری از طریق برگزاری مسابقات، جشنواره ها، رویدادها و اردوهای فرهنگی، تربیتی و ورزشی توسط مدیران، مربیان و معلمان مدارس و استفاده از ظرفیت برنامه ویژه مدرسه (بوم) جهت کیفیت‌بخشی به فرایندهای تربیتی و تسهیل در بازگشت‌پذیری دانش‌آموزان مورد تأکید است.

 ۹- هرگونه تغییر احتمالی در مفاد این بخشنامه و آموزش حضوری تابع مصوبات ستاد ملی کروناست که در صورت تصمیم جدید، صرفا از طریق وزارت آموزش و پرورش جهت اجرا، ابلاغ خواهد شد.

۱۰-  تکمیل فرایند آموزش و ارزشیابی دروس شایستگی فنی در شاخه فنی و حرفه‌ای و استاندارد آموزش مهارت در شاخه کاردانش و برنامه‌ریزی برای اجرای درس کارآموزی/ کارورزی مورد تأکید است.

۱۱- بدیهی است استان‌ها، مناطق و مدارسی که عملکرد مناسبی داشته باشند مورد تقدیر و تجلیل قرار خواهند گرفت. لازم به ذکر است به دلیل اهمیت بسیار بالای سلامت دانش‌آموزان، چنانچه مواردی از شیوع مجدد بیماری و افزایش مبتلایان در مدرسه‌ای مشاهده گردید، لازم است مدیران مدارس نسبت و به ثبت اطلاعات مبتلایان در سامانه نظام مراقبت کووید ۱۹ (ایران من) در اسرع وقت اقدام و مراتب به نزدیکترین مرکز جامع خدمات سلامت و تحت پوشش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ارجاع گردد.

۱۲-  مسؤولیت اجرایی این بخشنامه به عهده مدیر کل آموزش و پرورش استان بوده و نظارت و ارزیابی دقیق اجرای آن نیز بر عهده معاونت و بخش‌های مختلف اداره کل، ادارات مناطق ، شهرستان‌ها و نواحی خواهد بود. 

امید که با تلاش و همکاری شایسته عوامل سهیم و موثر در تعلیم و تربیت فرزندان ایران اسلامی با استفاده از فرصت باقیمانده سال تحصیلی و جبران کاستی‌های یادگیری دانش آموزان، شاهد ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و تربیتی به دانش آموزان عزیز در همه مدارس باشیم.

دستورالعمل «نحوه آموزش‌های حضوری از ۱۴ فروردین» ابلاغ شد

صادق ستاری‌فرد معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش از ابلاغ دستورالعمل نحوه آموزش‌های حضوری خبر داد و اظهار کرد: با توجه به تصمیم ستاد ملی کرونا مبنی بر ضرورت حضوری شدن آموزش‌های مدارس،  برای ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی به شکل حضوری و جلوگیری از استمرار افت تحصیلی دانش‌آموزان و پیشگیری از تبعات جبران‌ناپذیر در این باره، نحوه فعالیت واحدهای آموزش و پرورش در زمان باقیمانده سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تصمیم‌گیری شد.

وی با اشاره به اینکه همه عوامل اجرایی، تربیتی و آموزشی مدارس باید مطابق ابلاغ و جدول برنامه هفتگی در مدارس حضور داشته باشند، افزود: تمام فعالیت‌های تربیتی و آموزشی دانش‌آموزان در همه مقاطع تحصیلی و دروس باید به صورت حضوری باشد؛ با این حال رعایت بهداشت فردی، بهداشت محیط و استفاده مناسب از ماسک و تهویه کلاس مد نظر است. 

کدام دسته از دانش‌آموزان می‌توانند مجازی درس بخوانند؟

ستاری‌فرد با تأکید بر حضور منظم دانش‌آموزان در کلاس درس طبق برنامه هفتگی، گفت: پیش‌بینی شد که دانش‌آموزان مبتلا به کرونا یا دارای علائم ابتلا به این ویروس و دانش‌آموزانی که دچار بیماری زمینه‌ای هستند با تأیید پزشک و رضایت والدین از بستر «شاد»، آموزش‌ها را دنبال کنند.

وی اضافه کرد: برای تسهیل تردد دانش‌آموزان به مدارس، موضوع ساماندهی سرویس‌های ایاب و ذهاب دانش‌آموزان، محل توجه و تأکید قرار گرفته است.

ممنوعیت افزایش شهریه مدارس غیردولتی

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: افزایش شهریه دانش‌آموزان مدارس غیردولتی ممنوع اعلام شد.

وی ادامه داد: جذاب‌سازی محیط مدرسه و تنوع بخشی به محیط‌های یادگیری از طریق برگزاری مسابقات، جشنواره‌ها، رویدادها و اردوهای فرهنگی و تربیتی و  ورزشی، محل تأکید قرار گرفته است. 

نظارت دقیق و میدانی بر حضوری شدن مدارس

ستاری‌فرد با بیان اینکه تأکید شد که هرگونه تغییر احتمالی در خصوص نحوه آموزش حضوری تابع مصوبات ستاد کروناست، گفت: هر تصمیمی که از سوی ستاد ملی کرونا مطابقا اعلام شود از طریق وزارت آموزش و پرورش به مدارس اطلاع‌رسانی می‌شود. 

وی به نظارت نیز اشاره کرد و افزود: برای نظارت بر حسن اجرای این آیین‌نامه و حضوری شدن آموزش‌ها پیش‌بینی شد که نظارت دقیق و تیم‌های نظارتی دقیقی به شکل میدانی و گزارش مردمی داشته باشیم و نسبت به این مهم مناطق آموزش و پرورش و استان‌ها اهتمام جدی داشته باشند؛ مضافا اینکه نسبت به ثبت اطلاعات دانش‌آموزان مبتلا یا در معرض ابتلا در سامانه نظام مراقبت کووید ۱۹ پیش‌بینی و پیشنهاد شد.

افزایش یک ماه تا یک ماه و نیم به سال تحصیلی جاری در دستورالعمل نیست

ستاری‌فرد تصریح کرد: اطلاع‌رسانی جامع و اقناع دانش‌آموزان و اولیا به طرق مختلف برای کاهش نگرانی خانواده‌ها برای حضور دانش‌آموزان محل توجه قرار گرفته است.

وی درباره افزایش یک ماه تا یک ماه و نیم به سال تحصیلی جاری گفت: چنین چیزی در دستورالعمل ارسالی وجود ندارد و صحت ندارد.

همشهری آنلاین

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محفوظ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
0
0
این مسئولین وزارت آموزش پرورش باید نگاه آمرانه به اولیاء را که کنار بگذارند هیچ، به دانش آموزان هم بلاخره این نگاهشان باید شکسته شود.
طی این دو سال پاندمی کووید13، این بزرگواران از وزرای محترم سابق و اسبق گرفته تا معاونین و مشاورین خدم و حشم بزرگوار، تنها نقش فعالی که در رسانه داشته اند، مدام حالت خیز برداشتن به سمت بازگشایی کامل و بی قید و شرط کلیه مدارس بوده، ولو به قیمت هر نوع بحرانزایی برای جامعه یا خانواده ها.
انگار نمی خواهند گوش کنند و فقط می خواهند از هر روزنه ممکن بهانه ای بسازند برای اجبار به بازگشایی مدارس.
البته نگرانی هایشان هم محترم است اما چرا شما آموزش و پرورشی ها هنوز بعد از دهه ها آموزش کلاسیک هنوز نمی توانید بپذیرید که نمی شود همه را با یک چوب زد آقا معلم (روی صحبتم با تصمیم گیران وزارت خانه آموزش و پرورش است از وزیر و معاون و... مشاور و... )
دستوراتتان را به دانش آموزان بی زبان به راحتی دیکته می کنید و کودکی شان را به فنا می دهید، مثل آب خوردن و به بهانه اهمیت آموزش.
کادر اداری را مثل نظامیان تحت سیطره امر و نهی خود در می آورید، قبول.
چرا فکر می کنید با اولیا هم می توانید آمرانه و هشداری و دستوری برخورد کنید؟
چرا می گویند بازرسان ما همه جا می روند که حتما مدارس باز شود و تخلفی!!! صورت نگیرد. (تخلفی که تا دیروز بنیان آموزش را تشکیل می داد یعنی آموزش مجازی)
به خانواده ها هم از برنامه گفتگوی ویژه یکی از شبکه های خبری هشدار می دهید؟؟؟
مگر ما اولیا گماشته شما هستیم که از یک هفته قبل به ما دسور بدهید و ما مجبوربه اطاعت باشیم وقتی هنز پوشش واکسیناسیون کودکان 7 تا 12 ساله نه به حد آمار دادن حتی رسیده و نه هنوز سازمان های بهداشتی تاییدیه های لازم را بطور قطعی ( و نه اضطراری) برای این واکسن های مجاز داده اند شما می خواهید کلاس ها را با افزودن یک دستگاه تهویه (فن) و 4 تا ماسک معمولی پر از دانش آموز کنید؟
سرویس مدارس را پر از بچه ها در خیابان های شهر راه بیاندازید؟ آنهم برای یکی دو ماه باقیمانده؟
مطمئنید نیروی ناظر آموزش دیده و مستقر در مدارس به تعداد کافی و نیز اعتبار لازم برای تامین آموزش و البته بهداشت و پیشگیری از بیماری های واگیردار تنفسی را انجام داده اید؟
بگذریم از سبک دستوری و منزجر کننده کودکان از مدارس که گاهی افرادی با بالاترین مدارج تحصیلی که مدام با آنها برخورد دارم و نیز هم با همکارانم از خاطرات این گذشته تلخ مدارس به نیکی یاد نمی کنیم گرچه آموزگاران نیکی بوده اند که استعداد دانش آموزانی را در تحصیل علم کشف و هدایت کرده اند اما جز این چراغ های روشن هدایت، جو سازمانی بر ساختار آموزشی حاکم بر دوران گذشته که امثال من هم دانش آموز آن بوده ایم که البته تفاوت چندانی هم با مدل آموزش فعلی ندارد همیشه بیشتر شبیه ترکه ای چوب منتظر به فرود بر سرمان بوده (یعنی انواع تنبیه و تحفیر و تخفیف و محرومیت) البته با چاشنی رفتارهای سربازخانه ای مثل مراسم صبحگاه، صف و تخلیه اجباری کلاس ها در زنگ تفریح، گماردن مبصر (ارشد) و ...، به جای ایجاد فضای تفاهم و همکاری و ترویج رفتارهای با هیجانات مثبت و تزریق روح زندگی جمعی به دانش آموزان و بویژه از همه مهمتر توجه به مقوله هایی مثل آموزش جمعی و آموزش مدرن، آموزش مهارت های زندگی، آموزش همراه با بازی و ...، ایجاد تنوع و سرگرمی در آموزش، پرورش اصول و معیارهای اخلاقی و تشویق به رعایت و اهمیت به هنجارهای اسلامی و دینی.
الان هم که کلا داریم بخاطر برخی معایب قابل ترمیم و اصلاح، از بیخ، منافع آموزش مجازی را تکفیر کرده و ظرف یک هفته می خواهیم همه اولیا و دانش آموزان و معلمان و سرویس های مدارس و غیره و غیره را به انقیاد تصمیم های ضربتی و شتابناک خود در آورده با هشدار و تهدید وادارشان کنیم برنامه زندگی و تحصیل جان خود و فرزندانمان را برای حضور کامل در مدارس (با علم به جهل کامل مسئولین آموزش و پرورش از اصول اپیدمیولوژی، تشخیص و پیشگیری از بیماری ها) به دست ایشان بسپاریم. می دانم آموزش و پرورش تعدادی پزشک هم دارد. ما می دانم این پزشکان هم باید ندیم سلطان محمود خودشان باشند و نه بادمجان. پس خوب یاد گرفته اند در جو سازمانی خود چگونه باید رفتار کنند.
یکی نیست بپرسد جناب وزیر شما چگونه این نکات رادر ذهن خودتان هضم می کنید که اولیاء ظرف یک هفته باید دنبال آماده کردن فرزند خود برای تغییرات شگرف حضور در مدرسه شوند و از طرف دیگر سرویس مدارس مناسبی برای مدت حداکثر یکی دو ماه و از طرف دیگر ساعات کاری خود را که البته بسیاری هم الان هردو شاغلند، بعد از آداپته شدن بیش از دو ساله با منویات حضرات مشاورین و معاونین و خود جنابعالی هماهنگ کنند؟ بی توجه به سابقه رفتار شتابزده شما ها طی این دو سال گذشته و اشتهای زایدالصفی که در بازگشایی مدارس حتی با کمترین رعایت برخی اصول منطقی و اجتماعی، حتی در شرایط بحرانی پاندمی (مثلا درست قبل از پیک پنجم که ناشی از سویه موسوم به دلتا با قدرت سرایت پذیری و کشندگی بالا) آیا انتظار دارید تصور کنیم با این دستورالعمل ضربتی و اجرا شتابناکتان فکر همه جایش را کرده اید؟ به "تضمین" از قول قرآن کریم خواهیم گفت: "کلا ... ، ثم کلا...".
دعایمان توفیقات شما بزرگواران در امر آموزش و پرورش فرزندانمان ، تغییر در ساختار آموزش به نفع چند موردی که عرض شد، تغییر و تحول بنیادین در جو سازمانی آن ساختار محترم وزارتی که نمی دانم رفتارهای سربازخانه ای از کجا وارد آن شده و خواسته یا ناخواسته جایگزین کانون انس خانواده در بهترین ساعات روز کودکان و نوجوانان شده و انتظار رغبت و شوق را هم از آنها نسبت به محیط مدارس داشته است را به خداوند کریم و رحیم خود عرضه می دارم.
خلاصه این ایراد به شما وارد هست چه بخواهید و چه نخواهید. این موضوعات واقعیت دارد چه رسانه بازتاب دهد یا ترجیح دهد که آن صدای نصیحت کننده دلسوز بی نوا را خاموش کند.
آخرین اخبار