افزایش ناباورانه قیمت زعفران!!
کد خبر: ۲۴۰۳
تاریخ انتشار: 2015 June 15    -    ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
افزایش 50 درصدی قیمت زعفران طی ماه های اخیر موجب سردرگمی خریداران به خصوص صادرکنندگان این محصول شده است.

ایران صادرکننده زعفران به 47 کشور جهان است و در حال حاضر زعفران در 22 استان کشور در حال تولید است . طبق آمارهای وزارت جهادکشاورزی در سال 93، بین 220 تا 250 تن زعفران تولید شده است؛همچنین از این میزان بین 150 تا 170 تن صادر و حدود 50 تن به مصرف داخلی رسیده است.

Image result for ‫زعفران‬‎

با توجه به محدودیت آبی در کشور و بحران خشکسالی اغلب انتظار دارند که میزان تولید محصول سال جاری کاهش یابد؛ اما تولیدکنندگان این محصول بر این باورند که محدودیت منابع آبی کشور؛ زعفران را  به دلیل مصرف پایین آب در پروسه تولید محدود نخواهد کرد و بیان و اشاعه این تفکر را جوسازی دلالانی در بازار می دانند که از افزایش و نوسانات قیمت این محصول سود سرشاری نصیبشان خواهد شد.

از طرفی افزایش 50 درصدی قیمت، آشفتگی را برای بازار این محصول در پی داشته است و از طرفی پای متقلبانی را به تولید این محصول باز کرده است که زعفران تقلبی را به قیمت هایی به مراتب بالاتر از زعفران اصل و مرغوب به مصرف کنندگان عرضه می کنند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی و فرآورده های غذایی ایران در خصوص افزایش چشمگیر قیمت زعفران می گوید:" این افزایش قیمت پس از ورود محصولات جدید کاهش خواهد یافت.  

جلیل مغازه ای، افزایش 50 درصدی قیمت زعفران در سال جدید را مربوط به احتمال کاهش تولید محصول زعفران نمی داند و بیان این مسائل را نشات گرفته از جو روانی نامناسب در بازار بیان می دارد.

Image result for ‫زعفران‬‎

از طرفی  در هفته های گذشته؛ رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران؛ در خصوص فعالیت افرادی در بازار زعفران هشدار داد که "بدون  پروانه کسب و یا کارت بازرگانی، در فصل برداشت زعفران که کشاورز نیازمند پول است این محصول را با قیمت ارزان به صورت نقدی یا با چک و سفته خریداری می کنند و به چند برابر قیمت در داخل یا خارج از کشور می فروشند" و از طرفی عضو شورای ملی زعفران ازفعالیت متقلبانی در بازار خبر می دهد که "ساقه‌های سفید زعفران را با رنگ‌های طبیعی یا شیمیایی سرطان‌زا به نام زعفران می‌فروشند و کیلویی دو میلیون تومان از فروش آن سود می‌برند. "

با توجه به نوسانات بازار آمار رسمی گمرک خبر از افزایش صادرات زعفران می دهد؛ بر این اساس در فروردین ماه  بیش از 9 تن زعفران به کشورهای هدف صادر شد؛ در حالی که در مدت مشابه سال گذشته بیش از 6 تن زعفران صادر شده است.

بر اساس این گزارش زعفران نو ظرف سه ماه آینده به بازار عرضه خواهد شد؛ به همین خاطربه نظر نمی رسد که تا ورود محصولات جدید تغییری در قیمت این محصول ایجاد شود و این امر سردرگمی صادرکنندگان و مصرف کنندگان را دوچندان خواهد کرد.

گفتنی است که برای شناسایی زعفران اصل از گیاه‌های تقلبی رنگ شده به نام زعفران باید مقداری از آن را در لیوان آب جوش بیندازیم تا رنگ زعفران از ساقه‌های سفید آن جدا شود تا تقلب بودن این محصول مشخص شود؛ چرا که مصرف محصول تقلبی به دلیل سرطان زا بودن آن برای سلامت انسان مضر است.
منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار