ده نکته مهم‌که باید درباره ‪"‬طلای کثیف‪ "‬بدانیم
کد خبر: ۲۴۰۰۴۵
تاریخ انتشار: 2022 March 23    -    ۰۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰
زباله را طلای کثیف می‌خوانند. این نام‌گذاری از آن جهت صورت گرفته که مواد به ظاهر زائد و دور ریختنی می‌توانند منبع درآمد باشند. در این گالری به ۱۰ نکته مهم در مورد بازیافت زباله در ایران و جهان می‌پردازیم.

ده نکته مهم‌که باید درباره ‪تابناک باتو ـ زباله را طلای کثیف می‌خوانند. این نام‌گذاری از آن جهت صورت گرفته که مواد به ظاهر زائد و دور ریختنی می‌توانند منبع درآمد باشند. در این گالری به ۱۰ نکته مهم در مورد بازیافت زباله در ایران و جهان می‌پردازیم.

ده نکته مهم‌که باید درباره ‪

زباله ساز‌ها و مدیریت بازیافت

ساکنان ایالات متحده آمریکا بیشترین زباله را در جهان تولید می‌کنند. هر آمریکایی به طور متوسط در سال بیش از ۷۰۰ کیلوگرم زباله تولید می‌کند. میزان تولید زباله در سال در آمریکا ۲۵۴، روسیه، ۲۰۷، ژاپن ۵۲ و آلمان ۴۹ میلیون تن زباله است. سوئیس، اطریش و آلمان با ۵۲، ۵۰ و ۴۸ درصد بیشترین میزان بازیافت زباله را در جهان دارند. ایرانی‌ها حدود ۱۹ میلیون تن زباله در سال تولید می‌کنند که ۵ درصد آن بازیافت می‌شود.

ده نکته مهم‌که باید درباره ‪

سیستم جداسازی زباله در خانه نیاز به جمع‌آوری نیز دارد. به عنون نمونه در آلمان جمع‌آوری زباله خانه‌ها به صورت هفتگی بر اساس انواع آن و در سطل‌های مجزا صورت می‌گیرد. در ایران بر طبق آمار تنها ۷ درصد زباله‌ها از مبدا تفکیک می‌شوند. به گفته محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران حداکثر ۴ درصد زباله های شهر از سوی شهروندان از مبدا و ۱۵ درصد از زباله‌ها از جانب زباله گردها تفکیک می‌شود.

ده نکته مهم‌که باید درباره ‪

ظروف یک‌بار مصرف

هرساله در ایالات متحده آمریکا ۲۵ میلیارد لیوان اسفنجی دور ریخته می‌شود. که می‌توان با آنها ۴۳۶ بار به دور زمین کمربندی از آن‌ها ساخت. بازیافت خود به خود این ظروف در طبیعت ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال طول خواهد کنید. به همین دلیل بازیافت صنعتی آن‌ها می‌تواند از آلودگی محیط‌زیست بکاهد. کارشناسان محیط زیست، ایران را جز ۵ کشور اول مصرف کننده ظروف یکبار مصرف می‌دانند.

ده نکته مهم‌که باید درباره ‪

قوطی‌های آلومینیمی

بازیافت یک قوطی آلومینیمی می‌تواند انرژی لازم برای سه ساعت تماشای تلویزیون را صرفه‌جویی کند. سال گذشته در هر دقیقه ۳۵۰هزار قوطی تولید شده، یعنی در هر سال ۸۰میلیارد عدد. بازیافت قوطی ‌محصولات غذایی و آشامیدنی در کشورهای پیشرفته رایج است. شهروندان آلمان می‌توانند با بازگرداندن قوطی‌های خالی خود به فروشگاه‌ها و یا سپردن آنها به دستگاه‌های خودکار، مبلغ مشخصی را به عنوان فاند (Fand) دریافت کنند.

ده نکته مهم‌که باید درباره ‪

بازیافت روغن موتور

روغن موتور قابل بازیافت و استفاده مجدد است. با این کار می‌توان در مصرف هزاران بشکه سوخت فسیلی جلوگیری کرد. تصور کنید که اگر این کار در همه کشورها صورت گیرد به چه میزان در مصرف انرژی‌های فسیلی که تجدید ناپذیرند، صرفه‌جویی خواهد شد.

ده نکته مهم‌که باید درباره ‪

بازیافت بوسه‌های شکلاتی

یکی از برندهای معروف شکلات‌ در ایالات متحده آمریکا Hershey’s Kisses است. روزانه ۸۰ میلیون از این نوع شکلات‌ تولید می‌شود. تقریبا همه‌ی روکش‌های آلومینیومی آن‌ها پس از مصرف بازیافت می‌شوند. با این میزان روکش می‌توان ۵۰ هکتار زمین و یا ۴۰ زمین فوتبال را پوشاند. (عکس تزئینی است)

ده نکته مهم‌که باید درباره ‪

بطری شیشه

بازیافت یک بطری شیشه‌ای می‌تواند به صرفه‌جویی انرژی لازم برای روشن کردن یک لامپ ۱۰۰ وات به مدت ۴ ساعت بینجامد. بازیافت بطری‌های شیشه‌ای آلودگی هوا را کاهش می‌دهد. همچنین با این اقدام ۲۰ درصد آلودگی آب‌ها و ۵۰ درصد تولید بطری‌های جدید کاهش می‌یابد.

ده نکته مهم‌که باید درباره ‪

بازیافت بسته‌بندی

بسته‌بندی به طور متوسط ۱۰درصد از قیمت کالا را تشکیل می‌دهد. اگر قیمت کالا هزار تومان است صد تومان از آن مربوط به بسته‌بندی است. با بازیافت بسته‌بندی می‌توان ۳۰ درصد از کل هزینه مورد نیاز تولید یک محصول را صرفه‌جویی کرد.

ده نکته مهم‌که باید درباره ‪

نجات درختان با بازیافت روزنامه

بازیافت روزنامه منتشر شده تنها در روز یکشنبه در یک شهر بزرگ می‌تواند به طور متوسط ۷۵ هزار درخت را از نابودی نجات دهد. بازیافت همه روزنامه‌های منتشر شده در ایالات متحده امریکا می‌تواند سالانه جلوی قطع ۲۵۰هزار درخت را بگیرد.

ده نکته مهم‌که باید درباره ‪

خانواده نمونه

بازیافت زباله را باید از خانه آغاز کرد. زباله تر، قوطی‌های پلاستیکی و آلومینیومی، شیشه‌های مواد خوراکی، کاغذ و مقوا و همچنین برخی زباله‌ها که حاوی مواد صنعتی مضر هستند مانند لامپ‌های جیوه‌ای را باید به صورت مجزا بسته بندی کرد و دور ریخت.

ده نکته مهم‌که باید درباره ‪

بازیافت کاغذ

بازیافت یک تن کاغذ می‌تواند هفت هزار گالن آب، دو بشکه نفت، ۴۱۰۰ کیلووات ساعت برق صرفه‌جویی و ۱۷ درخت را از نابودی نجات دهد. با بازیافت کاغذ تا ۷۴ درصد آلودگی هوا کاهش می‌یابد و ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد. آیا می‌دانستید در جریان جنگ جهانی دوم به علت کمبود مواد اولیه بیش از ۳۰ درصد همه کاغذهای تولیدی را بازیافت کردند؟

منبع: دویچه وله

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار