از قوی‌ترین انفجار‌های هسته‌ای جهان
کد خبر: ۲۳۹۹۹۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2022 March 21    -    ۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
ایالات متحده، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، هند، پاکستان، کره شمالی و اسرائیل از جمله مناطقی از جهان هستند که سلاح هسته‌ای در اختیار دارند. تهاجم مداوم روسیه به اوکراین این نگرانی را برانگیخته است که تسلیحات هسته‌ای ممکن است در نهایت مورد استفاده قرار گیرند.

از قوی‌ترین انفجار‌های هسته‌ای جهاناختصاصی تابناک باتو ــ ایالات متحده، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، هند، پاکستان، کره شمالی و اسرائیل از جمله مناطقی از جهان هستند که سلاح هسته‌ای در اختیار دارند. تهاجم مداوم روسیه به اوکراین این نگرانی را برانگیخته است که تسلیحات هسته‌ای ممکن است در نهایت مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه با ما همراه باشید تا با ۹ مورد از مهیب‌ترین و قوی‌ترین انفجار‌های هسته‌ای در جهان آشنا شویم.

۱. TSAR BOMBA

در ۳۰ اکتبر ۱۹۶۱، اتحاد جماهیر شوروی قوی‌ترین سلاح هسته‌ای منفجر شده تا آن زمان را در مجمع‌الجزایر نوایا زملیا، در مدار قطب شمال، پرتاب کرد. انفجار ۵۰ مگاتنی پادشاه بمب ها، حدود ۳۳۰۰ برابر قدرتمندتر از سلاح هسته‌ای ۱۵ کیلوتنی بود که در هیروشیما پرتاب شد. این بمب هیدروژنی که به عنوان" RDS-۲۲۰ اتحاد جماهیر شوروی" شناخته میشود، "ایوان بزرگ" و "وانیا" نیز نامیده می‌شود، اگرچه "تزار بمبا" (معروف به پادشاه بمب ها) محبوب‌ترین نام آن است.

از قوی‌ترین انفجار‌های هسته‌ای جهان

این بمب می‌توانست بسیار قوی‌تر باشد. الکس ولرستین، مدیر برنامه مطالعات علم و فناوری در موسسه فناوری استیونز، در مقاله‌ای که در سال ۲۰۲۱ در بولتن منتشر کرد، نوشت: «این موشک به گونه‌ای طراحی شده بود که قدرت انفجاری تا ۱۰۰ مگاتن داشته باشد، اما تنها با قدرت انفجاری ۵۰ مگاتن منفجر شد.» سایت دانشمندان اتمی ولرستین نیز نوشت: «گلوله آتشین حاصل از انفجار، تقریباً ۶ مایل (۹.۷ کیلومتر) قطر داشت که برای در برگرفتن کل منطقه شهری واشنگتن یا سانفرانسیسکو یا کل مرکز شهر منهتن کافی بود.»

۲. TEST ۲۱۹

بر اساس مقاله‌ای که در سال ۲۰۲۱ در مجله نیچر منتشر شد، در ۲۴ دسامبر ۱۹۶۲، اتحاد جماهیر شوروی بمبی بر روی مکان آزمایشی مجمع الجزایر نوایا زملیا که دومین مجموعه یخچال‌های طبیعی در قطب شمال را در خود جای داده است، انداخت. این بمب هسته‌ای قدرت انفجاری برابر با ۲۴.۲ مگا تن داشت که تقریبا معادل نصف قدرت انفجاری "پادشاه بمب ها" بود، اما همچنان دومین سلاح هسته‌ای قدرتمندی بود که تاکنون منفجر شده است. این بمب همچنین ۱۶۰۰ برابر قوی‌تر از بمبی است که روی هیروشیما انداخته شد.

از قوی‌ترین انفجار‌های هسته‌ای جهان

با وجود آنکه این بمب دومین سلاح هسته‌ای قدرتمند جهان بود، مانند "پادشاه بمب ها" نام مستعار جذابی بر روی آن نهاده نشد و تنها با نام " آزمایش ۲۱۹" شناخته می‌شود. آزمایش ۲۱۹ یکی از آخرین بمب‌های هسته‌ای خواهد بود که توسط اتحاد جماهیر شوروی از هوا به سمت زمین پرتاب شده است، زیرا معاهده ممنوعیت آزمایش در سال ۱۹۶۳ آزمایشات هسته‌ای بر روی زمین را ممنوع کرد و از این به بعد آزمایشات هسته‌ای در زیرزمین انجام می‌پذیرد.

۳. TEST ۱۴۷

در ۵ اوت ۱۹۶۲ نیز، اتحاد جماهیر شوروی بمب ۲۱.۱ مگاتنی را بر فراز مجمع الجزایر نوایا زملیا پرتاب کرد. این انفجار، سومین انفجار هسته‌ای قدرتمند در تاریخ است که به عنوان "آزمایش ۱۴۷" شناخته می‌شود، که باز هم لقبی جذاب مانند "پادشاه بمب‌ها " به دست نیاورد.

از قوی‌ترین انفجار‌های هسته‌ای جهان

این بمب تقریباً ۱۴۰۰ برابر قدرتمندتر از بمبی است که در هیروشیما انداخته شد. علیرغم قدرت فوق العاده‌ای این بمب، این انفجار هسته‌ای به اندازه سایرین در این لیست شناخته شده نیست. طبق سایت Nukemap، در صورت انفجار یک سلاح هسته‌ای مشابه با " آزمایش ۱۴۷" بر فراز سنترال پارک در شهر نیویورک، گلوله آتشی به بزرگی سنترال پارک ایجاد و موج شدیدی از تشعشعات حرارتی تولید می‌کند که تمام شهر را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

۴. TEST ۱۷۳

در ۲۵ سپتامبر ۱۹۶۲، اتحاد جماهیر شوروی یک بمب اتمی ۱۹.۱ مگاتنی را بر فراز مجمع الجزایر نوایا زملیا پرتاب کرد. این بمب چهارمین سلاح هسته‌ای قدرتمند تاریخ است که حدود ۱۲۷۰ برابر قوی‌تر از بمب هیروشیما است. این بمب نیز همچون بمب‌های یاد شده، هرگز نام مستعار پیدا نکرد و تنها به عنوان "آزمایش ۱۷۳" شناخته می‌شود.

از قوی‌ترین انفجار‌های هسته‌ای جهان

چند هفته پس از پرتاب این بمب، بحران موشکی کوبا آغاز شد؛ بحرانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده را به آستانه جنگ هسته‌ای رساند. در طول این بحران، اتحاد جماهیر شوروی موشک‌های هسته‌ای خود را در کوبا مستقر کرد. جان اف کندی، رئیس جمهور وقت آمریکا، حمله به این سایت‌ها را در دستور کار خود قرار داده بود و در نهایت دستور محاصره دریایی برای جلوگیری از رسیدن سلاح‌های هسته‌ای بیشتر را به کوبا صادر کرد. اتحاد جماهیر شوروی در نهایت موافقت کرد که در ازای خروج موشک‌های هسته‌ای ایالات متحده از ترکیه، موشک‌های مستقر در کوبا را ساقط کند.

۵. CASTLE BRAVO

در ۱ مارس ۱۹۵۴، ایالات متحده نیز یک سلاح هسته‌ای ۱۵ مگاتنی را در آتول بیکینی، در جزایر مارشال، تحت آزمایشی با رمز "قلعه براوو" منفجر کرد. این بمب بر روی سطح زمین آزمایش و منفجر شد و در رده پنجمین انفجار‌های قوی هسته‌ای تاریخ قرار گرفت. طبق مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۷ توسط بنیاد میراث اتمی منتشر شد، قدرت انفجاری این بمب حدود دو و نیم برابر بیشتر از حد انتظار بود و منجر به انتشار ریزش اتمی در حدود ۷۰۰۰ مایل مربع (۱۸۱۳۰ کیلومتر مربع) در سراسر اقیانوس آرام شد و ساکنان جزایر مارشال، پرسنل ارتش ایالات متحده و حتی خدمه یک کشتی ماهیگیری ژاپنی را در معرض آسیب بالایی از سطح تشعشات قرار داد. برخی از ساکنان مجبور به تخلیه شهر شدند. حتی بسیاری از مردم جزایر مارشال از میزان بالای سرطان رنج می‌بردند.

از قوی‌ترین انفجار‌های هسته‌ای جهان

آزمایش Castle Bravo و در پی آن، آسیبی که به ساکنان این جزایز وارد شد، اعتراضات جهانی را علیه آزمایش بمب‌های هسته‌ای برانگیخت. در سال‌های بعد از انفجار بمب، دولت ایالات متحده به سبب آسیب‌های وارده به ساکنان جزایر مارشال، به آن‌ها غرامت پرداخت کرد. پرسنل نظامی بازنشسته ایالات متحده در سال ۱۹۸۴ پرونده‌ای علیه دولت به راه انداختند و ادعا کردند که دولت آمریکا خطر تشعشعات رادیواکتیو را کم اهمیت جلوه داده بوده است.

۶. CASTLE YANKEE

در ۵ مه ۱۹۵۴، سلاح هسته‌ای دیگری بر روی یک کشتی در کنار جزیره بیکینی آتول منفجر شد. آزمایش "Castle Yankee" قدرت انفجاری ۱۳.۵ مگاتن را به همراه داشت. این ششمین سلاح هسته‌ای قدرتمندی است که تاکنون در تاریخ منفجر شده است و حدود ۹۰۰ برابر قدرتمندتر از سلاحی است که در هیروشیما پرتاب شده است. در سال‌های بعد، فشار جهانی برای اعمال ممنوعیت آزمایش‌های هسته‌ای افزایش یافت.

از قوی‌ترین انفجار‌های هسته‌ای جهان

بیکینی آتول یک صخره مرجانی است که یک تالاب را احاطه کرده است. پیش از آزمایشات هسته ای، مردمان زیادی در این جزیره زندگی می‌کردند. اما پیش از انفجار‌های هسته ای، جزیره خالی از سکنه شد و بعد از انفجار‌ها امکان زندگی در این جزیره ناممکن شد. زیرا این جزیره مرجانی همچنان حاوی مقادیری از تشعشات رادیواکتیو ناشی از چندین انفجار هسته‌ای است.

۷. TEST ۱۲۳

در ۲۳ اکتبر ۱۹۶۱، اتحاد جماهیر شوروی یک بمب ۱۲.۵ مگاتنی را بر روی مجمع الجزایر نوایا زملیا پرتاب کرد که حدود ۸۳۰ برابر قویتر از بمب هیروشیما بود. این هفتمین سلاح هسته‌ای قدرتمند منفجر شده در تاریخ است. این بمب مقدمه‌ای برای "پادشاه بمب ها" بود که تنها یک هفته بعد در همان منطقه رها شد. بر اساس مقاله‌ای که در سال ۱۹۹۶ در مجله جغرافیای قطبی منتشر شد، پیش از آزمایشات هسته ای، جمعیت کمی از مردم در این مجمع الجزایر زندگی میکردند و از طریق شکار و صید گذران زندگی می‌کردند.

از قوی‌ترین انفجار‌های هسته‌ای جهان

۸. CASTLE ROMEO

در ۲۶ مارس ۱۹۵۴، یک سلاح هسته‌ای در یک کشتی در نزدیکی جزیره بیکینی آتول منفجر شد. این انفجار، قدرتی معادل با ۱۱ مگاتن به همراه داشت که حدود ۷۳۰ برابر قوی‌تر از بمب هیروشیما بود. این آزمایش با رمز " CASTLE ROMEO" تنها چند هفته پس از آزمایش Castle Bravo انجام شد که تشعشعات رادیواکتیو را در جزایر مارشال پخش کرده بود. به گفته Nukemap، یک سلاح هسته‌ای با این شدت انفجار بر فرازسنترال پارک نیویورک، یک ابر آتشین تولید می‌کند که تمام مساحت پارک را می‌پوشاند و موجی از تشعشعات حرارتی شدیدی تولید می‌کند که تا پورت چستر گسترش می‌یابد.

از قوی‌ترین انفجار‌های هسته‌ای جهان

۹. IVY MIKE

در ۱ نوامبر ۱۹۵۲، "Ivy Mike" یا "Mike" به اولین سلاح گرما هسته‌ای (بمب هیدروژنی) تبدیل شد که به طور کامل منفجر شد. این بمب در سطح جزیره مرجانی Enewetak، انفجاری با قدرت ۱۰.۴ مگاتن، حدود ۶۹۰ برابر اندازه بمب هیروشیما تولید کرد. در زمان انفجار این بمب، جنگ کره شدت پیدا کرده بود و رقابتی بزرگ بر سر تسلیحات هسته‌ای بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی شکل گرفته بود.

از قوی‌ترین انفجار‌های هسته‌ای جهان

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
0
10
جالب اينجاست كه بيشتر ازمايش بمبهاي اتمي توسط شوروي انجام شد در حاليكه شوروي امروز وجود خارجي ندارد، بنابراين بمب اتم ضامن بقاي حكومت نيست و بهتر است برخي مواردي را درك كنند و در اولويتها تجديد نظر كنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
2
1
جالبه آمریکا میخواست به واسطه استقرار موشک های اتمی شوروی در کوبا جنگ هسته ای راه بندازه ! ولی همزمان موشک های هسته ای خودش در ترکیه و بیخ گوش روسیه بود !
یعنی تو از اونسر دنیا بیای ترکیه و برای مقابله با روسیه بمب هسته ای در ترکیه مستقر کنی اشکال نداره ولی روسیه بیاد کوبا بمب هسته ای مستقر کنه اشکال داره ؟!

همین جنگ اوکراین هم به خاطر همینه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار