انواع مدل‌های پتینه کاری روی دیوار چیست؟
کد خبر: ۲۳۹۷۹۸
تاریخ انتشار: 2022 March 20    -    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
روش پتینه کاری را میتوان جایگزین رنگ آمیزی کرد تا به جذابیت چنین روشی پی ببرید. درواقع با استفاده از روش پتینه می‌توان طرح‌هایی را بر روی سقف و دیوار انداخت و باعث ایجاد ظاهری متفاوت شد. پتینه در کلمه به معنای زنگار و کهنگی میباشد و در بین معماران بعنوان هنر کهنه کاری محسوب میشود.

انواع مدل‌های پتینه کاری روی دیوار چیست؟

انواع مدل‌های پتینه کاری روی دیوار چیست؟«تابناک با تو» - پتینه کاری روی دیوار، پتینه کاری روی دیوار چیست، پتینه کاری روی دیوار پذیرایییکی از ویژگی‌های پتینه کاری روی دیوار اینست که در صورت زخمی شدن محل براحتی قابل ترمیم است
در اجرای پتینه، استفاده از رنگ‌ها و افکت‌های متنوع و جذاب در صنعت معماری باعث ایجاد تحولی نو شد و این تحول بطور پیوسته در حال تکامل و پیشرفت است. در هنر پتینه کاری روی دیوار با استفاده از رنگ‌ها و ابزار‌های مختلف، بافت‌های بصری متنوع و زیبارا بر روی سطوح خلق میکنند. از این سطوح می‌توان به دیوار، ستون، سقف و … اشاره کرد.

 

روش پتینه کاری را میتوان جایگزین رنگ آمیزی کرد تا به جذابیت چنین روشی پی ببرید. درواقع با استفاده از روش پتینه می‌توان طرح‌هایی را بر روی سقف و دیوار انداخت و باعث ایجاد ظاهری متفاوت شد. پتینه در کلمه به معنای زنگار و کهنگی میباشد و در بین معماران بعنوان هنر کهنه کاری محسوب میشود. سبکی از رنگ آمیزی به نام پتینه وجود دارد که حالتی رنگی، تو رفته و کهنه به کارتان می‌دهد. امروزه افکت‌های مدرن به مجموعه رنگ‌های پتینه در اثر پیشرفت علم معماری و ابداع سبک‌های نوین و متریال‌های جدید اضافه شده اند که موجب ایجاد نمای دکوراتیو می‌شود.

انواع پتینه کاری روی دیوار

با توجه به گستردگی هنر پتینه کاری از آن برای دکوراتیو کردن سطوح مختلف استفاده می‌شود. از کاربرد‌های پتینه کاری می‌توان به انواع پتینه‌های طلاکاری، ورق نقره، طرح فرشته، طرح چوب، ابر و باد، برجسته و غیر برجسته، مطلا کاری سقفی و دیواری، بافت دار و بدون بافت، کهنه کاری و … اشاره کرد. روش‌های مختلفی برای اجرای پتینه کاری وجود دارد که در زیر، هر کدام از آن‌ها شرح داده شده است:

> پتینه کاری با ورق زینتی:

در این روش، سطح را تمیزکاری می‌کنند و با رنگ اکریلیک، آن را پوشش می‌دهند. در این مرحله با استفاده از آب، چسب ورق زینتی را رقیق می‌کنند و بر روی سطح با استفاده از قلمو یا اسفنج می‌زنند. سطح آغشته به چسب ورق طلا باید به دور از آلودگی نگه داشته شود، سپس یک ورق زینتی بر روی چسب، قرار می‌دهند و روی ورق‌ها را به کمک پارچه ماساژ میدهند تا ورق اضافی بر جا نماند.

انواع مدل‌های پتینه کاری روی دیوار چیست؟

> پتینه کاری با اسفنج:

استفاده از اسفنج، اسان‌ترین روش پتینه کاری به شمار می‌رود. از این روش باتوجه به سلیقه شخصی خود میتوانید بر روی دیوار، استفاده کنید. پس از انتخاب رنگ پس زمینه باید تا زمان خشک شدن رنگ پس زمینه صبر کنید. سپس اضافات رنگ یک اسفنج اغشته به رنگ را با استفاده از روزنامه بگیرید. بر روی دیوار با استفاده از اسفنج، طرح دلخواه تان را ضربه بزنید. در این روش می‌توانید رنگ را دلخواه انتخاب کنید، ولی بهتر است که رنگ انتخابی شما با رنگ پس زمینه فرق داشته باشد.

> پتینه کاری با تکنیک راه راه کردن:

این تکینک پتینه کاری صرفا برای دیوار و بخصوص اتاق خواب کاربرد دارد؛ برای ایجاد یک استایل زیبا توصیه میشود که در قسمتی از اتاق خوابتان تنوع دهید؛ برای دیوار سمت تخت خواب میتوانید از این روش استفاده کنید. این مدل پتینه کاری به دقت و اندازه‌گیری قبل از کار نیاز دارد، چون دراوردن طرح خاص از نهایت کار امکان دارد، برایتان سخت باشد؛ همچنین از یک پتینه کار متخصص برای اعمال این تکنیک روی دیوار اتاقتان کمک بگیرید.

> پتینه کاری با پارچه:

روش استفاده از پارچه با استفاده از اسفنج شباهت دارد. به اینصورت که به چند تکه پارچه نیاز دارید و پارچه‌ها را پس از خشک شدن رنگ پس زمینه‌ی سطح موردنظر مچاله کنید و با آغشته کردن به رنگ کنید بر جا‌های مختلف دیوار ضربه بزنید. روش دیگر استفاده از پارچه در پتینه کاری، مچاله کردن یک پارچه در ابعاد بزرگتر میباشد، سپس همین پارچه را به رنگ آغشته کنید و بر روی دیوار مانند وردنه بکشید.

انواع مدل‌های پتینه کاری روی دیوار چیست؟

پتینه کاری ساختمان

از گسترده‌ترین موارد کاربرد هنر پتینه کاری در دکوراسیون می‌توان به پتینه و پتینه کاری ساختمان اشاره کرد؛ استفاده از پتینه در ساختمان شامل نصب کاغذ دیواری روی رنگ روغن، تغییرات کوچک در رنگ دکوراسیون و نقوش ایجاد شده بر سقف با رنگ‌های مخنلف می‌باشد. درواقع به هنر مانور رنگ و نقش روی سطوح، دیوار و سقف نیز پتینه کاری ساختمان می‌گویند. از دیگر کاربرد‌های این هنر می‌توان به پوشش لکه‌های ایجاد شده بر سطح دیوار در اثر نم و ترمیم ترک سقف گچی اشاره کرد.

پتینه کاری در ساختمان، متشکل از حالت‌های پتینه کاری مدرن و کلاسیک می‌باشد که با ایجاد طرح‌های جدید مثل ابرو باد، فرشته، اسمان و یا طرح‌های طبیعت در پتینه کاری مدرن، قابل کاربری است. در مواردی از پتینه و پتینه کاری می‌توان برای منقش کردن سقف و دیوار و حتی اسانسور در ایجاد نقوش پر زرق و برق روی گچ و کاغذ دیواری در نوع مدرن بهره برد. این هنر مدرن برای نصب کاغذ دیواری روی گچ برای ترمیم و پوشش دیوار‌های گچی و ایده‌های کاغذ دیواری روی کاشی در فضا‌های سرامیکی و کاشی کاری شده به عنوان جایگزین مناسبی محسوب میشود.

کاربرد پتینه کاری

کاربرد پتینه بر روی ظروف و اشیای تزیینی، بسیار زیاد است و دربرگیرنده‌ی طیف وسیعی از رنگ‌ها و ترکیبات مختلف می‌باشد.

دیوار‌ها از مهم‌ترین قسمت دکوراسیون داخلی به شمار می‌روند. از کاربرد‌های گسترده‌ی هنر پتینه کاری می‌توان به پتینه کاری ساختمان، پتینه سقف، پتینه کاری روی دیوار، پتینه گچبری، پتینه روی شیشه، پتینه روی ام دی اف، پتینه روی چوب و حتی پتینه کاری روی مبل اشاره کرد.

پتینه کاری برای تمامی اماکن داخل و خارج از منزل، هتل ها، سالن‌های کنفرانس، بیمارستان‌ها و مدارس و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. بطور کلی دامنه‌ی کاربرد‌های این هنر به دلیل امکان اجرای انواع ایده‌های شخصی و غیر تکراری در پتینه کاری و قابلیت اجرای پتینه کاری بر روی سطوح، بسیار گسترده شده است. از این طرح در سطوح مختلف بعنوان پوششی نازک استفاده میشود تا برای دیوار و سقف، علاوه بر ایجاد زیبایی بعنوان نوعی عایقی مناسب باشد.

انواع مدل‌های پتینه کاری روی دیوار چیست؟

ویژگی‌های پتینه کاری روی دیوار

>> هنر پتینه کاری، قادر به پوشش موج‌های روی دیوار، ترک و ناهمواری‌های موجود بر روی سطح می‌باشد.

>> پتینه در دکوراسیون داخلی برای رنگ کردن به عنوان جایگزین مناسبی محسوب میشود و زیبایی آن در برابر رنگ آمیزی ساختمان بسیار چشم نوازتر میباشد، ولی به علت قیمت بالای آن نسبت به رنگ اصولا برای دکوراتیو کردن بخشی از دیوار از آن استفاده می‌شود.

>> پتینه کاری مزایای بسیاری دارد؛ به عنوان مثال اگر محل پتینه کاری شده زخمی شود؛ قابلیت ترمیم و لکه گیری سریع آن وجود دارد.

>> میزان پایداری پتینه، بالاست و تا زمانی سالم باقی می‌ماند که قصد تغییر رنگ سطوح را نداشته باشید.

>> سطوح پتینه کاری شده دیرتر از سطوح رنگ شده با رنگ‌های روشن، کثیف و کدر می‌شوند.

>> بر روی هر سطحی می‌توان از پتینه کاری استفاده کرد که شامل سطوح فلزی، پارتیشن ها، دیوار، سقف، ستون و …می باشد.

سبک‌های پتینه کاری روی دیوار و سقف منازل

۱. پتینه کاری کلاسیک:

هنر پتینه کاری در نوع کلاسیک عموما به خانه‌ی شما جلوه‌ای قدیمی می‌بخشند. کاربرد پتینه کاری ورقه طلای برجسته که یکی از انواع کلاسیک محسوب میشود؛ در زمان گذشته بسیار زیاد بود. کهنه جلوه دادن لوازم نو و جدید یکی از تکنیک‌های این هنر به شمار می‌رود؛ برای آنتیک نمودن اکثر لوازم و اجسام خانه می‌توان از این نوع استفاده کرد؛ کاربرد روغن مخصوص شاپان کاری برای هموار کردن سطوح لوازم چوبی، سفالی و بخش‌هایی از کاغذ دیواری برای کشیدن طرح‌های این تخصص می‌باشد. استفاده از رنگ‌های سنگین و کلاسیک مانند آبی درباری در سبک کلاسیک، بسیار پرکاربرد است که به زمان و هزینه زیادی نیاز دارد. این هنر به راحتی، امکاناتی را برای منزل شما فراهم می‌کند که شامل امکان ایجاد تغییر و هماهنگ نمودن لوازم و دکوراسیون منزل می‌باشد. انواع پتینه کلاسیک شامل ورق طلا و ورق نقره، طرح سنگ و چوب، کهنه کاری، موتیف، تذهیب، دکوپاژ و … میباشد که هرکدام از آن‌ها به روش‌ها و انواع متفاوت تقسیم میشود.

انواع مدل‌های پتینه کاری روی دیوار چیست؟

۲. پتینه کاری مدرن:

فرد، خودش را در پتینه کاری مدرن، محدود به رنگ یا طرح خاصی نمی‌کند و به سراغ هر روش و موادی میرود تا بتواند روی سطح دلخواهش، جلای خاص مد نظر خود را ایجاد کنید. نوع مدرن این هنر از نظر کاربرد‌ها طیف گسترده‌ای را پوشش می‌دهد و قابلیت اجرا بر روی سطح مختلف چوب یا شیشه را دارد. در انواع مدرن‌تر برای الگوی پوششی از پوشش ابر و باد و اسمان یا طرح فرشته استفاده می‌شود و یا میتوان بر روی سطح با استفاده از تکنیک‌های رنگ آمیزی، طرح چوب یا پوششی نقره‌ای را اجرا کرد. روی هر سطحی، نظیر دیوار گچی رنگ خورده و کاغذ دیواری شده، سطوح چوبی وسایل خانه یا ستون‌ها این تخصص قابل اجراست.

مزایای استفاده از پتینه

- پتینه کاری دارای جنبه زیبا شناسی بیشتری نسبت به رنگ‌های معمولی می‌باشد.

- یکی از مزایای استفاده از پتینه، دسترسی به طرح و رنگ‌های متنوع می‌باشد.

- پتینه بر تمامی سطوح ساختمانی، قابل اجراست.

- پتینه دارای قدرت پوشش دهی بالا میباشد و علاوه بر آن ترک‌های موجود روی دیوار را رفع میکند.

- دوام و ماندگاری پتینه کاری، بیشتر از رنگ‌های معمولی است.

- ترمیم و بازسازی ساده و سریع از مزایای استفاده از پتینه به شمار می‌رود.

- از دیگر مزایای پتینه اینست که می‌توان برخی از آن‌ها را شست.

انواع مدل‌های پتینه کاری روی دیوار چیست؟

هزینه و قیمت پتینه کاری

پتینه کاری دارای هزینه و قیمت مشخصی نیست و موارد زیادی در تعیین قیمت آن اثر دارد که عبارتند از:

>> مجری کار و تاثیر آن بر قیمت

>> متراژ و تأثیر آن بر قیمت پتینه کاری

>> زیرکاری سطح

>> متد مختلف و تأثیر آن بر قیمت پتینه کاری

>> میزان سختی کار

>> هزینه تعمیر و لکه گیری

انواع مدل‌های پتینه کاری روی دیوار چیست؟

منبع: سرپوش

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار