علل زودرنجی زنان باردار چیست
کد خبر: ۲۳۹۵۶۲
تاریخ انتشار: 2022 March 16    -    ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
زود رنجی بارداری، یکی از عوارضی است که خانم‌ها به دلیل تغییرات هورمونی بدنشان تجربه می‌کنند و باعث می‌شود که خیلی زود ناراحت شده و شروع به گریه نمایند. تغییرات شدید هورمونی و جسمی در بارداری منجر به تغییرات زیادی در بدن و روحیه زنان باردار می‌شود یکی از عوارضی که اغلب زنان باردار تجربه می‌کنند...

علل زودرنجی زنان باردار چیست

علل زودرنجی زنان باردار چیست و چگونه می توان زودرنجی را کاهش داد؟«تابناک با تو» - زود رنجی بارداری، یکی از عوارضی است که خانم‌ها به دلیل تغییرات هورمونی بدنشان تجربه می‌کنند و باعث می‌شود که خیلی زود ناراحت شده و شروع به گریه نمایند.

تغییرات شدید هورمونی و جسمی در بارداری منجر به تغییرات زیادی در بدن و روحیه زنان باردار می‌شود یکی از عوارضی که اغلب زنان باردار تجربه میکنند زودرنجی در بارداری به خصوص سه ماهه اول و سه ماهه اخر است.

علت اصلی زودرنجی بارداری تغییرات هورمونی است.

تعادل هورمون‌های استروژن و پروژسترون تاثیر زیادی بر روحیه زنان دارد. به هم خوردن تعادل این هورمون‌ها به خصوص کاهش استروژن باعث می‌شود زنان صبر خود را از دست داده و پرخاشگر شوند یا این که با غم اندوه شدید روبرو شوند که باعث می‌شود خیلی سریع گریه شان بگیرد.

بی توجهی شوهر، کاهش نوازش و در آغوش گرفتن، تغییرات فیزیکی و تهوع بارداری، استرس و خستگی و سایر مشکلات جسمی در دوران بارداری باعث می‌شود سطح تحریک پذیری مادر باردار بالا رفته و آستانه تحملش کاهش پیدا کند.

علل زودرنجی زنان باردار چیست و چگونه می توان زودرنجی را کاهش داد؟

تاثیر زودرنجی بارداری بر جنین

از ۴ ماهگی به بعد جنین میتواند اتفاقات بیرون از رحم مادر را حس کندو صدا‌های بیرون رحم را بشنود بنابراین میتواند زودرنجی، خشم یا عصبانیت و استرس شما را درک کند. تمام این حالت‌های روحی میتواند بر روحیه نوزادتان تاثیر بگذارد و کودکتان را در آینده پرخاشگر و استرسی کند.

از سویی دیگر مادران پرخاشگر و عصبی معمولا با مشکل کم خوابی و گریه و بیقراری بیشتر نوزادشان در ماه‌های اول تولد روبرو خواهند شد.


ارتباط زودرنجی بارداری و جنسیت جنین

تغییرات هورمونی هنگام بارداری جنین دختر با جنین پسر متفاوت است در نتیجه میتواند باعث تغییراتی در روحیه مادر شود.

مطالعات کوچکی که در زمینه ارتباط جنسیت جنین با زودرنجی و پرخاشگری مادر انجام شده است نشان می‌دهد که تحریک پذیری مادرانی که جنین پسر دارند بیشتر است.

علل زودرنجی زنان باردار چیست و چگونه می توان زودرنجی را کاهش داد؟

روش‌های کاهش زودرنجی در بارداری

با وجودی که زودرنجی و پرخاشگری جزو عوارض طبیعی زایمان است، ولی می‌توانید با کمک ترفند‌های زیر تا حدودی تغییرات خلقی تان را کنترل کنید.

- کنترل تغذیه: مصرف مواد غذایی حاوی سروتونین، استفاده ازمواد غذایی تازه و متنوع که سطح انرژی بدن را بالا نگه دارد، افزایش میزان مصرف میوه و سبزیجات و پروتئین و کاهش مصرف قند و کربوهیدرات‌های ساده، استفاده ازمکمل‌های توصیه شده توسط پزشک.

- پیاده روی یا ورزش کردن روزانه

- خواب کافی

- مدیتیشن

- قرار گرفتن در محیط‌های شاد و دوستانه

- گوش دادن به موسیقی شاد

- دیدن فیلم‌های مثبت

- اجتناب از خواندن اخبار ناگوار و گوش دادن به حوادث استرس زا

- صحبت کردن با جنین

- پوشیدن لباس‌های شاد

- صحبت کردن با اعضای خانواده با لحن آرام و محبت آمیز

علل زودرنجی زنان باردار چیست و چگونه می توان زودرنجی را کاهش داد؟

نقش شوهر برای کاهش زودرنجی

معمولا در آغوش گرفتن و نوازش می‌تواند تا حدود بسیار زیادی باعث بهبود حالت روحی زنان در هر زمانی شود؛ بنابراین سعی کنید هر شب قبل از خواب زمانی را در آغوش هم بگذرانید تا از نظر روحی برای روز بعد همسرتان را شارژ کنید و به طور شگفت انگیزی شاهد کاهش زودرنجی همسرتان باشید.

با صحبت‌های امیدبخش و دلگرم کننده استرس‌های بارداری همسرتان را کاهش دهید تا افکار منفی اش جای خود را به افکار مثبت بدهد. مهم‌ترین وظیفه شوهر در دوران بارداری درک کردن همدلی کردن است.

از گفتن جملات منفی که احساسات همسرتان را تحریک می‌کند اجتناب کنید.

اگر همسرتان پرخاشگر شده یا در حال گریه کردن است با محبت کلامی و فیزیکی، آرامش کنید.

در کار‌های روزانه و شخصی که به دلیل سنگین شدن، برایش سخت شده اند، او را یاری نمایید.

منبع: بیتوته

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار