انقلاب در توپ طلا؛ شکست قطعی مسی در ۲۰۲۲
کد خبر: ۲۳۹۱۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 March 11    -    ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
نحوه انتخاب برنده توپ طلا و ملاک‌های ارزیابی بهترین بازیکن سال با تغییراتی اساسی روبرو شده و از حالا می‌توان با اطمینان گفت که لیونل مسی شانسی برای توپ طلای ۲۰۲۲ نخواهد داشت.

توپ طلا یک جایزهٔ فوتبال سالیانه است که از سوی مجلهٔ فرانس فوتبال به بهترین فوتبالیست سال جهان اعطا می‌شود. این جایزه از سال ۱۹۵۶ میلادی اعطا شده‌است، اگرچه در فاصلهٔ سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ میلادی در طی قراردادی با فیفا، این جایزه به‌طور موقت با بازیکن سال فوتبال جهان ادغام شد و به‌عنوان توپ طلای فیفا نام گرفت. با این حال، این همکاری در سال ۲۰۱۶ میلادی پایان یافت و جایزه تحت نام توپ طلا به کار خود ادامه داد و نام جایزهٔ سالیانهٔ فیفا نیز به بهترین بازیکن مرد فیفا تغییر یافت.

با پیشنهاد گابریل آنو، نویسندهٔ ورزشی، توپ طلا براساس رأی‌گیری میان روزنامه‌نگاران ورزشی به یک بازیکن فوتبال مرد که در یک سال میلادی گذشته بهترین عملکرد را داشته اعطا می‌شود.

نحوه انتخاب برنده توپ طلا بر اساس رای گیری میان روزنامه‌نگاران ورزشی،‌ سرمربیان و کاپیتان‌های تیم‌های ملی است. در اولین مرحله،‌ تحریریه فرانس فوتبال لیستی 30 نفره از بهترین بازیکنان فوتبال در سالی که گذشت مشخص و منتشر می‌کند.

در مرحله بعدی 176 خبرنگار منتخب فرانس فوتبال باید به 5 بازیکن برتر جهان رای بدهند. در کاغذ رای،‌بازیکنی که در رده اول قرار گیرد 6 امتیاز دریافت می‌کند،‌ بازیکن رده دوم 4 امتیاز و بازیکن رده سوم 3 امتیاز می‌گیرد. رده‌های چهارم و پنجم نیز به ترتیب 2 و 1 امتیاز خواهند گرفت. آرای همه افراد در ادامه جمع می‌شود و در نهایت فردی برنده خواهد بود که بیشترین امتیاز را بگیرد. اما در صورت تساوی یک یا دو نفر در امتیاز، نحوه انتخاب برنده توپ طلا چگونه خواهد بود؟

انقلاب در توپ طلا؛ شکست قطعی مسی در ۲۰۲۲!

در صورت تساوی بازیکنی که بیشترین حضور در رتبه 1 را داشته باشد،‌ یعنی افراد بیشتری او را به عنوان برترین بازیکن انتخاب کرده باشند اولویت دارد. در صورت تساوی در این مورد،‌ تعداد دفعات دوم شدن مقایسه می‌شود و در صورت تساوی در این مورد،‌ تعداد رتبه‌های سوم. اگر در همه چیز مساوی باشند،‌ بار دیگر رای گیری میان دو بازیکنی که با هم امتیاز یکسان کسب کرده‌اند انجام خواهد شد.

امروز نشریه اکیپ خبر از ایجاد تغییراتی بنیادین در نحوه رای گیری برای توپ طلا داد:

1- تا به امروز عملکرد بازیکنان بین ماه های ژانویه و دسامبر ارزیابی می شد و ملاک انتخاب قرار می گرفت ولی از این پس یک فصل فوتبالی لحاظ خواهد شد. برای توپ طلای 2022 به عنوان مثال، تا 31 جولای 2022 و پایان یورو زنان در نظر گرفته شده و جام جهانی 2022 ملاک ارزیابی عملکرد بازیکنان نخواهد بود. جامی که برای اولین بار در پاییز سال بعد و در قطر برگزار خواهد شد. جام جهانی 2022 به این ترتیب برای توپ طلای 2023 تاثیرگذار خواهد بود. در واقع لیونل مسی از حالا هیچ شانسی برای توپ طلای 2022 ندارد چرا که با پی اس جی از لیگ قهرمانان کنار رفته و عملکرد فردی خوبی هم نداشته است. درخشش با آرژانتین در جام جهانی کمکی به وی برای 2022 نخواهد کرد.

انقلاب در توپ طلا؛ شکست قطعی مسی در ۲۰۲۲!

2- در فهرست اولیه، 30 نامزد در رده مردان، 20 نامزد هم برای رده زنان، 10 نامزد برای جایزه لیو یاشین(گلر سال) و کوپا(بازیکن جوان سال) معرفی می شوند. از این پس و برای دوره پیش رو، به غیر از 30 خبرنگار فرانس فوتبال و اکیپ، دیدیه دروگبا، سفیر توپ طلا و همچنین رای دهندگان دوره گذشته که به نتیجه نهایی نزدیک شده بودند، اضافه خواهند شد که برای نسخه بعدی، روزنامه نگار ویتنامی تروونگ آنه انگوک، گوردون واتسون نیوزلندی و کارولینا هلواکووا چک خواهند بود.

3- از این پس فقط نمایندگان 100کشور اول رده بندی فیفا حق رای خواهند داشت ولی در دوره های قبل 170 کشور عضو فیفا برای انتخاب بهترین بازیکن سال نماینده داشتند. به این ترتیب کشورهای ضعیف و فاقد کیفیت فوتبالی، حق رای خود را از دست خواهند داد.

انقلاب در توپ طلا؛ شکست قطعی مسی در ۲۰۲۲!

4- از این پس عملکرد فردی فوتبالیست در اولویت خواهد بود و نه افتخارات تیمی او در طول فصل. توپ طلا یک جایزه فردی است و معیار شماره یک، عمدتا بر عملکرد فردی مدعیان تمرکز خواهد داشت. عملکرد تیمی در اولویت دوم قرار می گیرد و در درجه سوم، کلاس و شخصیت بازیکن و عملکرد جوانمردانه او در میادین لحاظ خواهد شد.

ورزش سه

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
0
1
شیر همان شیر بود
گر چه به زنجیر بود
غل و زنجیر نبرد هیبت شیر ژیان
توپ طلا یا تخم طلا چه فرقی داره وقتی از هر کی بپرسی بهترین بازیکن کیه جوابش مشخص باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار