بهای گزاف تاتو و میکروپیگمنتیشن
کد خبر: ۲۳۷۴۳
تاریخ انتشار: 2016 January 09    -    ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۴
از سوی دیگر در كنار لوازم آرایش این روزها تاتو و میکروپیگمنتیشن یا به قول مردم عادی هاشور ابرو خط چشم دایمی در آرایشگاه‌های زنانه متداول شده و مشتریان مخصوص خود را یافته است.
بهای گزاف تاتو و میکروپیگمنتیشنآخرین ژورنال‌های مد را ورق می‌زنیم، لباس مارك‌دار می‌پوشیم، هر روز وزنمان را اندازه می‌گیریم، مرتب به آرایشگاه می‌رویم و باز سراغ چیز دیگری می رویم . تاتو و میکروپیگمنتیشن  (Micropigmentation)یا آرایش دائمی، این روز‌ها نقل محافل خانم‌هایی شده که شعار «بکش و خوشگلم کن» را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند‌. اگر خانم‌هایی را در میان اطرافیانتان سراغ دارید که به نظرتان از صبح تا شب آرایش کرده و آراسته‌اند، تعجب نکنید؛ این خانم‌ها آرایش دائم دارند. کافی است کمی در سایت‌های تبلیغاتی، اینستاگرام یا تلگرام فعال باشید یا تبلیغات آرایشگر‌ها را بررسی کنید، آن وقت حجم انبوه انواع تبلیغات آرایشی و زیبایی را نیز خواهید دید که در میان آنها ترغیب کردن به انجام عمل‌هایی برای آرایش دائم هم خودنمایی می‌کند.

بهای گزاف تاتو و میکروپیگمنتیشن

ميكروپيگمنتيشن برای بازسازی طبيعي، متعادل‌سازي و جلوه بخشيدن به چهره استفاده می شود. با اين اوصاف انجام چنين كاری آن هم به عنوان آرايش دائم عاقلانه است يا نه؟
ما خود را با الگوهای رسانه‌ای مقایسه می‌كنیم و كم می‌آوریم. به فكر چاره می‌افتیم و جراحی می‌كنیم. بزرگ‌تر، كوچكتر، چاق‌تر و لاغرتر می‌شویم. از سوی دیگر در كنار لوازم آرایش این روزها تاتو و میکروپیگمنتیشن یا به قول مردم عادی هاشور ابرو خط چشم دایمی در آرایشگاه‌های زنانه متداول شده و مشتریان مخصوص خود را یافته است.

از ولنجک تا شهرری میکرو پیگمنتیشن و تاتو طرفدار دارد!
صادق نیت رییس اداره بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت در خصوص فعالیت‌های غیر مجاز برخی مراکز آرایشی گفت‌: بسیاری سالن‌های زیبایی هستند که زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت می کنند اما برای انجام میکروپیگمنتیشن مجوز ندارند و هیچ اشاره‌ای به میکروپیگمنتیشن در تابلو های آنها نشده است.  ولی با این حال در این خصوص فعالیت می‌کنند و متخلف محسوب می شوند بسیاری به این مسئله توجه ندارند و با مراجعه به این آرایشگاهها و انجام تاتو و میکروپیگمنتیشن سلامتی خود را به خطر می‌اندازند.

این سالن‌های زیبایی با گزارش‌های مردمی شناسایی و به تخلف آنها در خصوص انجام میکروپیگمنتیشن بدون مجوز رسیدگی می شود.

جولان ایدز و هپاتیت در آرایشگاه‌ها
دکتر آناهیتا شاهین گهر متخصص پوست و مو تصریح کرد: بیماری‌های عفونی مثل هپاتیت و ایدز نیز در کمین افرادی است که از آرایش‌های دایمی مثل تاتو و میکروپیگمنتیشن برای زیبایی استفاده می‌کنند. میکرو پیگمنتیشن عوارض کمتری مثل درد و خونریزی نسبت به تاتو دارد.

وی تشریح کرد: به دلیل آنکه فقط در میکروپیگمنتیشن از سوزن یک بار مصرف  استفاده  می‌شود خطر ابتلا به بیماری های عفونی مثل ایدز و هپاتیت کمتر است اما باید توجه کرد بی اخلاقی و عدم رعایت بهداشت در بسیاری موارد ممکن اتفاق بیفتد و در این خصوص باید توجه کرد که کارتریج یک بار مصرف در مقابل چشمان فرد باز شود تا از ابتلا به این بیماری‌ها جلوگیری شود.

سرطان در رنگ های تاتو و میکروپیگمنتیشن
دکتر شاهین گهر گفت‌: به دلیل آنکه ممکن است از رنگ‌های غیر استاندارد استفاده شود و نظارت در همه جا نیست ممکن است رنگ‌ها در بدن جذب شوند خطر سرطان نیز  ممکن است وجود داشته باشد البته این مسئله به طور صد در صد ثابت نشده و هنوز در جنبه های تحقیقاتی است.

طبق گزارش سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در سال 2012 برخی رنگهای غیر مجاز موجود در بازار حاوی رنگهای صنعتی مانند جوهر پرینتر و رنگ خودرو بوده‌اند. استفاده از رنگهای غیر بهداشتی عوارض جبران ناپذیری را برای فرد می‌تواند ایجاد نماید. باید خاطر نشان نمود در رنگ های بهداشتی و استاندارد به دلیل استفاده از مواد زیست سازگار و غیر سمی در مقایسه با رنگ هایی که در آنها از فلزات سنگین استفاده شده است از ماندگاری کمتری برخوردار می باشند. اما به این نکته توجه کنید که به ازای ماندگاری بیشتر رنگ ممکن است چه بهای گزافی را بپردازید.

بهای گزاف میکروپیگمنتیشن
دکتر شاهین گر متخصص پوست و مو در خصوص بیماری‌های پوستی که ممکن است ایجاد شوند تشریح کرد: تاتو و میکروپیگمنتیشن ممکن است واکنش‌های حساسیتی و بیماری‌های پوستی مثل گرانولوماتوز و سارکولوئیدوز به وجود آورند. به دلیل انکه در تاتو و میکروپیگمنتیشن رنگدانه‌ها به زیر پوست انتقال می‌یابند‌، واکنش‌های بیماری گرانولوماتوز که موجب مشکلات سیستمیک بدن می شوند در برخی موارد دیده می شوند.

گرانولوماتوز بیماری است که به دستگاه تنفس فوقانی و تحتاتی بدن آسیب می‌رساند به همین دلیل جز بیماری‌های بسیار جدی محسوب می شود. سارکوئیدوز (Sarcoidosis) یک بیماری با علت ناشناخته است که در آن التهاب در گره‌های لنفاوی، ریه‌ها، کبد، چشم‌ها، پوست و دیگر بافت‌ها رخ می‌دهد. واژه سارکوئیدوز به معنای «ناهنجاری گوشت‌مانند» است.

در این بیماری، توده کوچکی از بافت غیرطبیعی گرانولوما در اندام‌های خاص بدن شکل می‌گیرد. در برخی مبتلایان، این گرانولوماها از بین نمی‌روند و در نتیجه موجب التهاب بافت و زخم شدن آن می‌شوند. این بیماری، تقریباً تمام اندام‌های بدن را مورد حمله قرار می‌دهد و زنان بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.

تاتو یعنی از دست دادن پوست!
دکتر جعفری متخصص پوست و مو گفت‌: به دلیل آنکه این آرایش‌های دائمی مثل هاشور ابرو با میکروپیگمنتیشن پس از مدتی محو یا کمرنگ می‌شوند و یا می‌خواهند مدل آرایش خود را تغییر دهند نیاز است تا هر چند ماه یکبار این آرایش را تکرار کنند.

تزریق های مکرر رنگ و تکرار خراش‌هایی که با میکروپیگمنتیشن انجام می‌شود در بسیاری از بیماران بخصوص در تاج ابروی آن‌ها اغلب گوشت اضافه ایجاد می‌شود بخصوص در افرادی که  بدن آنها کلویید ساز است این مسئله زمانی بغرنج خواهد شد که تاتو یا میکروپیگمنتیشن در بقیه نقاط بدن ایجاد شود و کلوییدها در آن نقاط  ایجاد شود در این صورت از بین بردن کلویید و گوشت اضافی بسیار مشکل خواهد بود.

حساسیت‌هایی که درمان ندارند
دکتر زهرا حلاجی متخصص پوست و مو در مورد عوارض کوتاه مدت و بلند مدت آرایش‌های دایمی گفت‌: بجز عفونت‌ها که  در کوتاه مدت پس از انجام تاتو و میکروپیگمنتیشن به وجود می آیند عارضه هایی هستند که در دراز مدت به وجود می آیند و درمان آنها بسیار مشکل است.

وی یادآور شد: واکنش‌های حساسیتی عارضه‌هایی است که پس از چند سال (5 یا حتی 10 سال) در قسمتی که آرایش انجام شده سراغ  فرد می‌آیند و این حساسیت ها در قسمت که این آرایش ها انجام شده احساس خارش و تورمی ایجاد می‌کنند‌.

پشیمانی‌هایی که به بار می آورید
دکتر جعفری متخصص پوست و مو تشریح کرد: برخی از افرادی که آرایش دائمی انجام داده اند پس از چند ماه تمایل دارند تا این آرایش ها را پاک یا مدل آن را تغییر دهند و یا حتی در بسیار ی موارد فرد احساس می‌کند نه تنها زیبا نشده بلکه چهره طبیعی او زیباتر بوده در این موارد به پزشک مراجعه می‌کنند که پاک کردن آن برای پزشک یه معضل است لیرز کیو سوییچ و ابلتیو مثل co2 , RF که تنها راه پاک کردن آن می باشند با لیرز کمی میتوان آن را پاک کرد اما در ازای آن زخم یا اسکاری بر روی صورت فرد ممکن است ایجاد شود که شاید تا سالها  یا حتی تا آخر عمر جای آن بر روی صورت باقی بماند.

وی ادامه داد: رنگ های مورد استفاده ترکیبی می‌باشند در صورتی که لیرز‌ها یک فرکانس رنگی را پاک می‌کند و ممکن است رنگ دیگری باقی بماند بخصوص در رنگ‌های قهوه‌ای و رنگ‌هایی که تم قرمز در آنها وجود دارد.

دکتر شاهین گهر در خصوص جنبه پزشکی این عمل زیبایی گفت: میکروپیگمنتیشن برای یک فرد سالم که بخواهد از جنبه زیبایی آن استفاده کند توصیه نمی شود بلکه اگر تحت نظر پزشک انجام شود با رنگ های استاندارد و کارتریج یک بار مصرف به دلیل عوارض کم فقط در مواردی مثل سوختگی و اسکار های بد و تصادفات که فرد دچار آسیب شده و مژه یا ابروی خود را از دست داده است توصیه می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار