صادرات دام متوقف شد
کد خبر: ۲۳۶۷۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 February 13    -    ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵
افزایش قیمت گوشت، صادرات دام زنده را متوقف کرد. رئیس شورای تامین‌کنندگان دام زنده با تائید این خبر گفت: دام‌های زیادی در لنج آماده صادرات به عمان بودند، اما ناگهان صادرات دام متوقف شد. همین مساله تلفات گسترده دام‌ها را در پی داشت. اما آیا این تصمیم یک‌شبه قیمت گوشت را کاهش می‌دهد؟

 افزایش قیمت گوشت، صادرات دام زنده را متوقف کرد. رئیس شورای تامین‌کنندگان دام زنده با تائید این خبر گفت: دام‌های زیادی در لنج آماده صادرات به عمان بودند، اما ناگهان صادرات دام متوقف شد. همین مساله تلفات گسترده دام‌ها را در پی داشت. اما آیا این تصمیم یک‌شبه قیمت گوشت را کاهش می‌دهد؟

با افزایش قیمت گوشت و به بهانه کمبود این کالای اساسی در آستانه شب عید، وزارت جهاد کشاورزی صادرات دام را متوقف کرد. اتفاقی که شاید با هدف کاهش قیمت گوشت صورت پذیرد، اما بعید به نظر می‌رسد با این تصمیم بتوان بازار را کنترل کرد.

در همین زمینه رئیس شورای تامین‌کنندگان دام زنده به تجارت‌نیوز گفت: با هزینه‌های عجیب حمل‌ونقل دام زنده را از استان فارس به بندرعباس منتقل کردیم. دام‌ها منتظر صادرات بودند که اعلام شد صادرات دام ممنوع است!

منصور پوریان توضیح داد: ۱۵۰۰ راس دام در لنج منتظر صادرات بودند که علاوه بر هزینه‌های جانبی که بر صادرکنندگان تحمیل شد بخش زیادی از این دام‌ها به دلیل معطلی دستگاه‌های اجرایی برای اجرای این تصمیم تلف شدند.

او ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی موضوع حمایت از صادرکنندگان و تولیدکنندگان را پیش می‌کشد، اما آیا با ممنوعیت‌های یک‌شبه می‌توان از فعالان اقتصادی حمایت کرد؟ به لحاظ قانونی این ممنوعیت یک‌شبه تخلف است و دولت باید پاسخگو باشد.

پوریان تشریح کرد: برای اعمال ممنوعیت صادرات دام در وزارت جهاد کشاورزی نشستی برگزار شد. رئیس سازمان پشتیبانی امور دام در این جلسه حضور داشت و اعلام کرد که می‌خواهد به ما کمک کند. از این رو، به‌یک‌باره پیشنهاد فروش دام‌ به دولت را پیش کشید.

وی افزود: ما هم در پاسخ به او گفتیم دام‌ها اظهار شده و این دام‌ها متعلق به خریدار خارجی است و نه ما. اما او به ما گفت دستور می‌دهند که اظهارنامه را باطل کنند. باطل‌شدن اظهارنامه نیز به معنای این است که همین دام‌هایی که روی لنج هستند از مقصد دیگری وارد شده‌اند!

این مقام صنفی یادآور شد: در این جلسه یکی از معاونان وزیر از ممنوعیت اعمال‌شده صادرات دام خبر نداشت و گفت این اقدام خلاف قانون است. یک نفر دیگر به ما وعده بازشدن صادرات را داد. این ناهماهنگی در دستگاه‌ها واقعا عجیب است.

پوریان در پایان با انتقاد از این تصمیم دولت خاظرنشان کرد: دامداران و تولیدکنندگان نسبت به رفتار دولت اعتماد ندارند. به همین دلیل است که دام را به دولت نمی‌فروشند. زیرا آن‌ها به ازای فروش مبلغی دریافت نمی‌کنند. با این بی‌برنامه‌گی‌ها قصد دارند به تولیدکننده کمک کنند؛ این در حالی است که این بی‌نظمی‌ها در اجرای برنامه سبب نابودی تولید و صادرات می‌شود.

تجارت نیوز

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
0
0
طبقه گوشتخواران خیلی خیلی مهم هستند.
در دولت قبلی هم برای تامین فوری نیاز گوشت گوشتخواران، دام زنده از رومانی را با هواپیمای مسافربری وارد کردند!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار