شاد شدن روحیه و خلق و خو در روز‌های غمگین
کد خبر: ۲۳۵۳۱۹
تاریخ انتشار: 2022 January 29    -    ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
اگر هر سال با تمام شدن فصل تابستان و شروع فصل‌های پاییز و زمستان خلق و خو و روحیه تان، تغییر زیادی می‌کند، پس ممکن است دچار “اختلال عاطفی فصلی” (SAD) باشید. گرچه این مورد، می‌تواند یک مشکل جدی باشد، ولی به صورت رایج تر، فقط کافیست تغییراتی در سبک زندگی خود، ایجاد کنید.

شاد شدن روحیه و خلق و خو در روز‌های غمگین و دلگیر

شاد شدن روحیه و خلق و خو در روز‌های غمگین و دلگیر«تابناک با تو» - با هشت راه کار موثر و کاربردی برای بهبود و شاد کردن روحیه و خلاق و خو در روز‌های غمگین و دلگیر به خصوص در روز‌های سرد زمستان آشنا شوید.

اگر هر سال با تمام شدن فصل تابستان و شروع فصل‌های پاییز و زمستان خلق و خو و روحیه تان، تغییر زیادی می‌کند، پس ممکن است دچار “اختلال عاطفی فصلی” (SAD) باشید. گرچه این مورد، می‌تواند یک مشکل جدی باشد، ولی به صورت رایج تر، فقط کافیست تغییراتی در سبک زندگی خود، ایجاد کنید. در زیر با روش‌های موثر در شاد شدن روحیه در روز‌های دلگیر آشنا می‌شوید.

شاد شدن روحیه در روز‌های دلگیر

رژیم غذایی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، افزایش میزان تحرک و فعالیت از جمله راه کارهای، موثر برای بهبود خلق و خو و  روحیه و احساس بهتر است.

روش پیشنهادی ۱: نور درمانی در خانه را امتحان کنید.

به این فکر کنید که چقدر تابیدن نور خورشیدن روی پوست تان احساس خوبی دارد و اینکه چطور، می‌توانید همان احساس را در خانه برای خود ایجاد کنید. برای این کار به تنها چیزی که نیاز دارید، یک چراغ رومیزی با لامپ نور زرد و یا یک لایت باکس است که می‌تواند شما را در معرض، نور، ولی با اشعه فرابنفش بسیار اندک قرار دهد. این کار به شما اجازه می‌دهد تا در خانه نور درمانی، را امتحان کنید و اگر به مدت ۲۰ دقیقه در صبح انجام دهید بسیار موثرتر خواهد بود.

برای انجام این روش باید تقریبا بسیار نزدیک به نور بنشینید، ولی به نحوی که به طور مستقیم آن، را نگاه نکنید. در حین نشستن در کنار نور می‌توانید کار دیگری نیز مثل مطالعه و یا مدیتیشن نیز، انجام دهید. شما می‌تواند در تمام طول سال این روش را که به شاد شدن روحیه کمک می‌کند را، انجام دهید. ولی اگر متوجه قرمزی و خارش پوست شوید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

شاد شدن روحیه و خلق و خو در روز‌های غمگین و دلگیر

روش پیشنهادی ۲ برای شاد شدن روحیه: صبح زود پیاده روی کنید.

شاید صبح زود بیدار شدن از خواب برایتان چندان آسان و خوشایند نباشد و به همین دلیل است که باید، پیاده روی را امتحان کنید. این کار نه تنها سطح انرژی را ارتقاء می‌دهد بلکه بدن و ذهن تان احساس، تازگی و انرژی بیشتر می‌کند. همچنین پیاده روی اول صبح شما را برای باقی روز آماده می‌کند. البته این بدین معنی نیست که اگر در ساعات دیگر روز احساس ناراحتی و افسردگی داشتید، نمی‌توانید پیاده روی کنید.

از نظر علمی اثبات شده پیاده روی صبحگاهی در ارتقاء عملکرد مغز تاثیر موثر دارد. دلیل این امر، آن است که شما با این کار میزان جریان خون در مغز را افزایش می‌دهید و چنین چیزی با، حافظه قوی تر، تمرکز بیشتر و توانایی موثر در حل مسائل ارتباط بسیار مستقیمی دارد.

روش پیشنهادی ۳: داوطلب انجام یک کار خوب برای دیگران شوید.

این کار نه تنها به شما کمک می‌کند تا احساس ناراحتی را از خود دور کنید، بلکه تا مدت طولانی تری، استرس را از شما دور می‌کند و در نتیجه در شاد شدن روحیه موثر است. طبق یکی از مطالعات صورت گرفته، هرچه مردم پول بیشتری را برای خود نگه می‌دارند احساس شرمندگی بیشتری را تجربه می‌کنند و سطح هورمون کورتیزول آن‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین بخشندگی و سخاوت تنها برای خوب بودن نیست، بلکه به سلامتی بیشتر کمک می‌کند.

هر زمان که کار خوبی انجام دهید به دلیل احساس خوبی که در شما از کارآمد بودنتان پدید می‌آید، در مغز هورمون اندورفین ترشح می‌شود. همچنین به گزارش پرشین وی هر زمان که کاری برای، دیگران انجام داده و یا چیزی را با بقیه سهیم شویم احساس رضایت از خود و سپاسگزاری برای، داشته هایمان بیشتر می‌شود.

روش پیشنهادی ۴: به هر شکلی که می‌توانید تحرک داشته باشید.

اگر با احساس ناراحتی و دلگیری مداوم دست و پنجه نرم می‌کنید، افزودن حرکت و ورزش در زندگی، را باید در اولویت قرار دهید. این حرکت چه بلند کردن وزنه باشد، چه دویدن و چه هر فعالیت دیگر.

می‌تواند بدن را بیدار کرده و به فعال شدن بیشتر مغز کمک کند. شما می‌توانید هر کدام از، این فعالیت‌ها را با دوستان، شریک زندگی و یا حتی بچه هایتان انجام دهید. خواهید دید که استرس، و سطح خشم شما کاهش پیدا کرده و دیگر مثل قبل احساس تنهایی و ناراحتی نمی‌کنید.

شاد شدن روحیه و خلق و خو در روز‌های غمگین و دلگیر

روش پیشنهادی ۵ برای شاد شدن روحیه: رژیم غذایی تان را تغییر دهید.

بسیاری تمایل دارند در زمستان و روز‌های سرد سال بیشتر از مواد غذایی قندی و اسنک‌های سرشار، از کربوهیدرات استفاده کنند چرا که احساس بهتری به آن‌ها می‌دهد، ولی اثر این مواد فورا از بین رفته، و احساس رخوت ایجاد می‌کند. چیزی که به آن نیاز دارید غذا‌های حاوی ویتامین دی است که به ویتامین، خورشید هم معروف است.

غذا‌های حاوی اسید‌های چرب امگا ۳، گوشت‌های سفید و غیرچرب، انواع میوه‌های خانواده توت و شکلات تلخ می‌تواند به مرور زمان روحیه را بهتر است. تنها کافیست این مواد غذایی را به صورت، روزانه یا هفتگی در رژیم غذایی خود بگنجانید تا احساس بهتری پیدا کنید.

روش پیشنهادی ۶ برای شاد شدن روحیه: خنده درمانی را امتحان کنید.

شاید طرفدار پر و پا قرص فیلم‌ها و سریال‌های پلیسی و یا تخیلی باشید، ولی آن‌ها می‌توانند تاثیر منفی، روی شما بگذارند، البته نه برای اینکه بد هستند بلکه صرفا به این دلیل که زیاد شما را نمی‌خندانند. خندیدن می‌تواند تمام تنش‌هایی را که احساس می‌کنید تخفیف داده و در بلند مدت روحیه تان را بهتر می‌کند. علاوه بر این موجب افزایش اعتماد به نفس نیز می‌شود.

حالا اگر قادر به دیدن نکات خنده دار و بامزه محیط اطراف تان نیستید، شاید بد نباشد روی قوه طنز، خود کار کنید. برای اینکار می‌توانید فیلم ها، سریال ها، برنامه‌های تلویزیونی، کارت تبریک‌ها و، یا دیگر چیز‌هایی که به نظرتان خنده دار می‌رسد را پیدا کرده و امتحان کنید و یا حتی می‌توانید، به زندگی خودتان بخندید و برخی مسائل زندگی که خیلی بحرانی نیستند را به شدت جدی نگیرید تا، به شاد شدن روحیه تان کمک کند.

شاد شدن روحیه و خلق و خو در روز‌های غمگین و دلگیر

روش پیشنهادی ۷: مدت زمان کار با صفحات نمایشگر را کاهش دهید.

هرچه بیشتر در خانه بمانید بیشتر وقت خود را مقابل انواع نمایشگر‌ها از تلویزیون گرفته تا گوشی، و رایانه می‌گذرانید؛ بنابراین اولین کاری که باید انجام دهید این است که در استفاده از این وسایل، برای خود محدودیت وضع کنید. می‌توانید یا میزان ساعات مقابل نمایشگر‌ها را کم کنید و یا اینکه، فعالیت‌های غیر الکترونیکی را بیشتر در برنامه روزانه خود قرار دهید.

این تغییرات کوچک می‌تواند به میزان زیادی به سلامت روانی شما کمک کرده و سطح استرس و، ناراحتی را در شما کاهش دهد. از جمله کار‌های پیشنهادی غیرالکترونیکی می‌تواند فعالیت‌هایی از، جمله پیاده روی، مدیتیشن، ملاقات یا تماس با دوستان باشد.

روش پیشنهادی ۸: برای یک گردش یا سفر کوتاه برنامه ریزی کنید.

اگر فکر می‌کنید فصل پاییز و زمستان دوره خوبی برایتان نیست، پس کمی به خود مرخصی داده، و در طول این زمان برای یک سفر کوتاه برنامه ریزی کنید. در صورت تمایل می‌توانید یکی از، دوستان خوبتان و یا کسی که مثل شما در این زمان‌ها دچار ناراحتی و افسردگی می‌شود را با خود، همراه ببرید. سر خود را با انواع فعالیت‌های مختلف گرم نکنید و در عوض کار‌ها و فعالیت های، ساده‌تر را انتخاب کنید به نحوی که بی تحرک نباشید.

تاثیر این سفر کوتاه برای شاد شدن روحیه تا چندین هفته برایتان باقی می‌ماند و احساس شادتر و، انرژی بیشتری خواهید داشت و مهم نیست هوای بیرون چگونه است و یا چه سختی‌ها و مشکلاتی، وجود دارد، در هر صورت خانه تان احساس خوبی به شما می‌دهد. به خاطر داشته باشید مهم نیست، کجا زندگی می‌کنید، بلکه مهم این است که با هر موقعیتی که رخ می‌دهد چطور برخورد می‌کنید.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
بلیت هواپیما چارتر