سرد شدن زمین، یک تهدید جدی برای زندگی
تاریخ انتشار: 2022 January 26    -    ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۲
هسته مذاب زمین به حفظ حیات در سیاره ما کمک می‌کند، اما دانشمندان کشف کرده اند که این هسته ممکن است سریع‌تر از آنچه پیش بینی می شد سرد شود.

براساس گزارش AS.com؛  دانشمندان کشفی انجام داده‌اند که آن‌ها را به این باور می‌رساند که گرمای هسته زمین ممکن است سریع‌تر از آنچه قبلا تصور می‌شد در حال کم شدن باشد که این می‌تواند پیامدهای ویرانگری داشته باشد.

این کشف زمانی اتفاق افتاد که پروفسور موتوهیکو موراکامی و همکارانش از مؤسسه علوم کارنگی موفق به اندازه‌گیری رسانایی حرارتی بریگمانیت شدند. این ماده معدنی بخش عمده ای از لایه بین گوشته زمین و هسته مذاب آن را تشکیل می‌دهد. رسانایی حرارتی بریگمانیت حدود 1.5 برابر بیشتر از آنچه که بر اساس یافته های آن‌ها فرض شده، است.

چگونه گرمای هسته زمین بر زندگی تأثیر می گذارد
زمین از زمان شکل گیری حدود 4.5 میلیارد سال در حال سرد شدن تدریجی بوده است. در ابتدا فقط یک گلوله از مواد مذاب بود، اما با گذشت زمان مواد سنگین‌تر در هسته جمع شدند و مواد سبک‌تر به سطح بالا آمدند.

یک پوسته شکننده جامد شد و در نهایت به صفحات تکتونیکی تبدیل شد که قاره ها و کف اقیانوس ها هستند. بین هسته بسیار داغ و پوسته، گوشته چسبناکی قرار دارد که صفحات تکتونیکی را به اطراف حرکت می‌دهد و مناظر جغرافیایی فوق‌العاده‌ای را ایجاد کرده است که ما با آن آشنا شده‌ایم.

پروفسور موتوهیکو موراکامی می‌گوید:« نتایج ما می‌تواند دیدگاه جدیدی در مورد تکامل دینامیک زمین به ما بدهد». فروپاشی مواد رادیواکتیو در هسته آهن نیکل آن را مذاب نگه می دارد و گرما از آن به سمت بیرون به سمت سطح رانده می شود. انتقال انرژی حرارتی از هسته، گوشته را در حالت چسبناک نگه می دارد و امکان ایجاد تکتونیک صفحه و آتشفشان را فراهم می‌کند.

اثر ژئودیناموی درون زمین منبع اصلی میدان مغناطیسی سیاره ماست که از ما در برابر تشعشعات کیهانی محافظت می‌کند. همچنین از زمین در برابر تشعشعات و ذرات ساطع شده از خورشید محافظت می‌کند. بدون آن سپر محافظ، زندگی روی زمین وجود نداشت، نه تنها به دلیل بمباران تشعشعات، بلکه جو نیز از بین می رفت.

بنابراین، اگر هسته زمین سرد و جامد شود، این امر تکامل مداوم سطح زمین را متوقف می‌کند و بدتر از آن، زندگی در سیاره آبی کوچک ما بسیار دشوار می شود. یافته‌های پروفسور موراکامی و تیمش می‌تواند به این معنا باشد که تا زمانی که این اتفاق بیفتد، باید دوباره محاسبه شود

پروفسور موراکامی به ETH Zurich گفت: از آنجایی که بریگمانیت با سرعتی سریعتر از آنچه قبلاً تصور می شد، 1.5 برابر بیشتر سرد می شود، این یک دیدگاه جدید در مورد تکامل دینامیک زمین ارائه می‌دهد. این یک اثر ضربه‌ای برای محاسبات انتقال حرارت فازهای معدنی پایدار در مرز هسته و گوشته خواهد داشت.

هنگامی که بریگمانیت سرد می شود به ماده معدنی دیگری به نام پست پروسکایت تبدیل می شود که گرما را حتی موثرتر هدایت می‌کند. همانطور که پست پروسکایت به ماده معدنی غالب در مرز هسته-گوشته تبدیل می شود، فرآیند خنک سازی می تواند تسریع بیشتری داشته باشد. پروفسور موراکامی می‌گوید« نتایج نشان می‌دهد که زمین، مانند دیگر سیارات سنگی عطارد و مریخ، بسیار سریع‌تر از حد انتظار در حال سرد شدن و غیرفعال شدن است».

پروفسور موتوهیکو موراکامی می گوید «ما هنوز اطلاعات کافی در مورد این نوع رویدادها نداریم تا بتوانیم زمان آن‌ها را مشخص کنیم.» او به نیوزویک گفت: «مقیاس زمانی مناسب برای این بحث باید میلیون‌ها یا حتی میلیاردها سال باشد.» بسته به محاسبات، به احتمال زیاد خورشید می تواند سیاره ما را قبل از آن که در 5 میلیارد سال آینده به یک غول سرخ تبدیل شود، ببلعد. به همین ترتیب، به طور متوسط در هر 20 میلیون سال، زمین مورد اصابت جسم، شهاب سنگ یا دنباله‌داری قرار می‌گیرد.

تأثیری که تغییرات آب و هوا و رفتار انسان ها بر محیط زیست می گذارد، برای آینده بشریت و تمام زندگی که ما آن را روی زمین می شناسیم، بسیار حائز اهمیت است. یک مطالعه بزرگ توسط اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت نشان داد که زمین ممکن است در آستانه ششمین رویداد انقراض جمعی خود باشد.
باشگاه خبرنگاران جوان