فیلم جدید و جالب کارگردان مشهور درباره مشهورترین کلاهبردار ایرانی
کد خبر: ۲۳۴۸۷۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2022 January 24    -    ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
خائن کشی، سی امین فیلم سینمایی بلند مسعود کیمیایی با اتمام مراحل ساخت، آماده‌ی نمایش در جشنواره فیلم فجر شده است. فیلم خائن کشی از جمله آثار راه یافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر است که اولین نمایش آن بهمن ماه امسال همزمان با برگزاری این رویداد فرهنگی است.

غذای شیک و خوشمزه برای دورهمی‌های ساده«تابناک با تو» - خائن کشی، سی امین فیلم سینمایی بلند مسعود کیمیایی با اتمام مراحل ساخت، آماده‌ی نمایش در جشنواره فیلم فجر شده است. فیلم خائن کشی از جمله آثار راه یافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر است که اولین نمایش آن بهمن ماه امسال همزمان با برگزاری این رویداد فرهنگی است.

فیلم جدید و جالب کارگردان مشهور درباره مشهورترین کلاهبردار ایرانی

کیمیایی علاوه بر کارگردانی، نویسندگی فیلم خائن کشی را هم برعهده داشته و تهیه کننده‌ی آن علی اوجی بوده است.

خائن کشی فیلم پربازیگری محسوب می‌شود و یکی از نکات جالب درباره‌ی این فیلم ترکیب متفاوت بازیگران آن است. امیر آقایی، نسیم ادبی، سام درخشانی، نرگس محمدی، سارا بهرامی، پانته آ بهرام، فرهاد آئیش، مهران مدیری، شکیب شجره، پردیس پورعابدینی، الهام حمیدی، حمیدرضا آذرنگ، اندیشه فولادوند، پولاد کیمیایی، سعید پیردوست، کیانوش گرامی و رضا یزدانی، از بازیگران فیلم خائن کشی هستند.

فیلم جدید و جالب کارگردان مشهور درباره مشهورترین کلاهبردار ایرانی

برخی از بازیگران فیلم خائن کشی پیش از این هم تجربه‌ی همکاری با مسعود کیمیایی را داشته اند، اما اغلب آن‌ها برای نخستین بار است که در برابر دوربین این کارگردان سرشناس قرار گرفته اند.

فیلم جدید و جالب کارگردان مشهور درباره مشهورترین کلاهبردار ایرانی

این فیلم که حال و هوایی تاریخی دارد و داستان آن در سال‌های ۱۳۳۰-۱۳۳۱ می‌گذرد، نیم نگاهی به ملی شدن صنعت نفت نیز دارد. فیلم جدید مسعود کیمیایی داستان رفاقت است. در این فیلم قسمتی از زندگی مهدی بلیغ مشهورترین سارق و کلاهبردار ایرانی به تصویر کشیده شده است.

فیلم جدید و جالب کارگردان مشهور درباره مشهورترین کلاهبردار ایرانی

مهدی بلیغ مشهور به آرسن لوپن ایران، یک دزد و خلاف‌کار ایرانی بود که بیشتر کار‌های غیرقانونی خود را در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ خورشیدی انجام می‌داد. او در یکی از این کلاهبرداری‌های هوشمندانه‌ی خود کاخ دادگستری تهران را به عنوان یک هتل زیبا به دو تاجر آمریکایی (در برخی منابع گفته شده دو تاجر عرب) به صورت غیرقانونی فروخت. مهدی بلیغ که به علت قتل عمد در زندان بود بعد از پیروزی انقلاب از زندان آزاد شد. اما مدت کوتاهی پس از آن به دلیل اعتیاد و همراه داشتن مواد مخدر دوباره دستگیر و در سال ۶۰ به دستور صادق خلخالی در خیابان ناصرخسرو تهران تیرباران شد.

مهدی بلیغ از دل طبقه‌ی فقیر جامعه بیرون آمده بود و شاگرد اول مدرسه بود، اما آنقدر خانواده اش دست تنگ بود که مجبور شد مدرسه را رها کند، اما همین هوش بالا بعداً او را به معروف‌ترین خلافکار تهران تبدیل کرد.

قصه‌ی کلاهبرداری بلیغ وقتی شروع شد که فهمید به راحتی می‌شود به مردم زمین ملک فروخت. او قولنامه جعل می‌کرد و زمین‌ها و خانه‌ها را به قیمتی نجومی به مردم می‌فروخت و پیش از آنکه آن‌ها به جعلی بودن قولنامه پی ببرند بلیغ گریخته بود.

معروف‌ترین داستان بلیغ فروش کاخ دادگستری به دو تاجر آمریکایی است. او در زمان معامله سرایدار را با تطمیع و پرداخت پول راضی کرده بود اتاق وزیر را برای یک ساعت به او اجاره دهد و مهمان هایش را در کاخ بگرداند. بلیغ حتی ۲۰۰ جفت دمپایی با رنگ‌های مختلف پشت در اتاق‌ها گذاشت و به مشتری‌ها گفت این اتاق‌ها را اجاره داده و نمی‌شود از آن‌ها بازدید کرد! او ۵۰۰ هزار تومان بیعانه گرفت تا ده روز بعد ملک را تحویل بدهد، اما دیگر خبری از او نبود.بلیغ، اما درگیر یک انتقام جویی شد که زندگی اش را به هم ریخت و همین قصه‌ی فیلم تازه مسعود کیمیایی است.

فیلم جدید و جالب کارگردان مشهور درباره مشهورترین کلاهبردار ایرانی

بلیغ همراه با مهدی نظری و هوشنگ مجتبایی سه سارق با سابقه بودند که یک باند سرقت را شکل دادند. آن‌ها با هم پیمان بستند که اگر هر کدام به چنگ پلیس افتادند بقیه برای رهایی او اقدام کنند. در این میان کسی که بیش از دو تن دیگر به این عهد و پیمان دل بست و وفادار ماند، مهدی بلیغ بود که زودتر از آن دو هم گرفتار شد. آن‌ها از یک راسته طلافروشی دزدی کردند و هرچه بود و نبود برداشتند، اما بلیغ گرفتار شد. در زندان پیامی از هوشنگ مجتبایی گرفت که نه تنها سهمش را بالا کشیده بلکه زنش را هم از راه به در کرده است. بلیغ به محض خروج از زندان ابتدا مهدی نظری را کشت، اما هوشنگ از چنگش گریخت. بلیغ به جرم قتل دوباره به زندان افتاد، اما با وقوع انقلاب از زندان آزاد شد. ولی باز هم دستگیر و این بار با حکم صادق خلخالی اعدام شد.

مسعود کیمیایی حتی مهدی بلیغ را می‌شناخته و از نزدیک او را دیده و بلیغ ماجرا‌های جالبی از زندگی خودش را برای کیمیایی تعریف کرده است.

نقش مهدی بلیغ در فیلم خائن کشی را مهدی آقایی بازی کرده است.

همچنین فرهاد آییش در این فیلم برای سومین بار در نقش دکتر مصدق ظاهر شده است. او پیش از این هم در فیلم سینمایی «تختی» و نمایش «راپورت‌های شبانه دکتر مصدق» نقش این چهره تاریخی را ایفا کرده بود.

فیلم جدید و جالب کارگردان مشهور درباره مشهورترین کلاهبردار ایرانی

این فیلم دکور سنگینی داشت. تمامی لوکیشن‌های این فیلم از جمله ساختمان بانک ملی ایران در سال ۱۳۳۰ واقع در میدان فردوسی توسط سهیل دانش اشراقی، طراح صحنه‌ی کار ساخته شدند. کار ساخت دکور فیلم خائن کشی نزدیک به هشت ماه پیش از شروع فیلمبرداری آغاز شد و تا پایان فیلمبرداری ادامه داشت.

فیلمبرداری فیلم خائن کشی در سال ۹۹ آغاز شد و در روز ۲۹ اسفند ماه همان سال، همزمان با روز ملی شدن صنعت نفت به پایان رسید.

روزیاتو

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
0
2
واقعاً جای همچین فیلمهایی در سینمای ایران خالیه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
0
1
دختری که بلیغ بخاطر او دوست خائنش را کشت نامزد او بود و همسرش نبود. بلیغ فقط در کویت ازدواج کرد و آنجا فرزندانی داشت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار