توصیه‌های جدی ما به شما
کد خبر: ۲۳۴۷۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 January 24    -    ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
ازدواج مساله مهمی است که نه تنها دو نفر که خانواده‌های آنان را نیز درگیر خود می‌کند. موضوعی که قبل از هر چیز در این مورد جلب توجه می‌کند و تعیین کننده موفقیت یا شکست ازدواج است، ملاک‌های دو خانواده برای انتخاب یکدیگر است؛ هرچند هنوز خانواده‌هایی هستند که ملاک‌هایشان برای انتخاب همسر فرزندنشان اخلاق و تفاهم است.

مهم ترین اصل در ازدواج چیست ؟

مهم ترین اصل در ازدواج چیست ؟اختصاصی «تابناک با تو» - ازدواج مسئله مهمی است که نه تنها دو نفر بلکه خانواده‌های آنان را نیز درگیر خود می‌کند. موضوعی که قبل از هر چیز در این مورد جلب توجه می‌کند و تعیین کننده موفقیت یا شکست یک ازدواج است، ملاک‌های دو خانواده برای انتخاب یکدیگر است. گرچه هنوز خانواده‌هایی هستند که ملاک‌هایشان برای انتخاب همسر فرزندنشان ایمان، اخلاق و تفاهم است، اما این روز‌ها ازدواج با حسابگری‌هایی همراه شده که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

از ازدواج چه انتظاری دارید؟

باید بدانیم که انتظاراتمان از ازدواج چیست، چه چیز‌هایی را نمی‌توانیم تحمل کنیم ولو این که در نظر اول بی اهمیت باشد. ازدواج تعارف بردار نیست؛ البته نمی‌شود برای همه انسان‌ها یک رای صادر کرد؛ برای مثال بعضی از افراد سرزندگی و زیبایی ظاهری را دارای اولویت می‌دانند، برخی دیگر فکر و اندیشه و برخی هم مسائل مادی را در اولویت قرار می‌دهند. 

تکیه بر باد

از ملاک‌های اشتباهی که دختران و پسران زیادی امروزه گرفتار آن هستند تکیه بر مادیات و زیبایی ظاهر است. در دختران می‌توان به داشتن خانه و ماشین اشاره کرد؛ که البته زیبایی هم گاهی می‌تواند در میان این ملاک‌های اشتباه قرار بگیرد. وقتی دختری، پسری را تنها به دلیل نداشتن ویژگی‌های ظاهری خاصی رد می‌کند. درباره پسران نیز اوضاع به همین گونه است. وضعیتی مثل ثروتمند بودن خانواده دختر یا زیبایی ظاهری وی مواردی است که می‌تواند افراد زیادی را وسوسه کند. البته تاکید بر شاغل بودن دختر و داشتن کاری با حقوق ثابت نیز از ملاک‌هایی است که بسیاری از پسران امروزه بر آن پافشاری می‌کنند. در تمامی این موارد بی‌انصافی است که نقش خانواده‌ها را کمرنگ شمرده و تنها دختران و پسران جوان را مقصر بدانیم. در این میان می‌شود به مواردی اشاره کرد که دختر و پسر برای شروع یک زندگی از نظر اخلاقی و اعتقادی بسیار به هم نزدیک هستند، اما تنها به دلیل بهانه تراشی‌های والدین بر سر مسائل مادی، نمی‌توانند با یکدیگر ازدواج کنند. تعیین مهریه سنگین، شرط گرفتن عروسی مجلل، داشتن خانه، ماشین و کار با حقوق بالا از سنگ‌های بزرگی است که خانواده‌ها جلوی پای خواستگار دختر خود می‌اندازند. داشتن زیبایی و ظاهری بدون نقص، جهیزیه‌ی کامل و ثروت خانوادگی نیز از مواردی است که خانواده‌های پسر معمولا آن را به عنوان امتیازاتی مثبت برای یک دختر در نظر می‌گیرند.

تا ثریا می‌رود دیوار کج

بعد از توضیحاتی که درباره ملاک‌های نادرست برای شروع یک زندگی داده شد، سوال این است که ملاک‌های درست برای آغاز یک زندگی چه چیز‌هایی هستند؟ یا چگونه مطمئن شویم که معیار‌های درستی برای ازدواج داریم؟ داشتن ثروت یا زیبایی یک نکته منفی یا مثبت به حساب می‌آید؟

مطمئنا در ازدواج داشتن زیبایی یا ثروت یک امتیاز منفی محسابه نمی‌شود. اما اگر می‌خواهید خیالتان راحت شود که انتخاب درستی داشته‌اید به این فکر کنید که اگر فرد مورد نظر شما دارای این امتیازات نبود، آیا باز هم او را انتخاب می‌کردید؟ یا اینکه اگر بعد‌ها در زندگی مشترک او به هر دلیلی ثروت یا زیبایی خود را از دست داد باز هم حاضر به زندگی در کنار چنین فردی خواهید بود؟ اگر این معیار‌ها انقدر برایتان مهم هستند که نمی‌توانید از آن‌ها صرف نظر کنید یا به واسطه بودن آن‌ها در خواستگارتان نمی‌توانید به خوبی ویژگی‌های اخلاقی او را ارزیابی کنید، بهتر است کمی صبر کنید و در ملاک‌هایتان تجدیدنظر کنید.

مهم ترین اصل در ازدواج چیست ؟

ما و تغییرات مداوم!

انسان همواره در حال رشد است و پیامد این رشد، تغییر اوست. در حقیقت، تا زنده ایم، تغییر بخشی از وجود ما خواهد بود. ما هر لحظه در حال دگرگونی و رشد هستیم، اما بیشتر اوقات درباره آن آگاه و هوشیار نیستیم. این تغییرات در بسیاری از ابعاد از جمله عقلانی، جسمانی، فکری، هیجانی، احساسی و ... اتفاق می‌افتد. سرعت این تغییرات آن قدر آهسته است که تنها نگاهی موشکافانه به مسیر زندگی، به ما نشان می‌دهد که چه میزان تغییر کرده ایم. بیشترمان باور نمی‌کنیم که تغییر کرده ایم.

حتما، شما هم در ۲۵ سالگی فردی متفاوت از ۲۲ سالگی تان می‌شوید. تجربه انسان، بخشی از هوش او را که هوش متبلور نام دارد، بیشتر می‌کند و این، تغییر تفکر و شیوه زندگی را در پی خواهد آورد. یعنی، چه بخواهیم، چه نخواهیم دایم در حال رشد و تغییر هستیم. حتما شما هم حق این تغییرات را برای فرد مقابل خود قائل خواهید بود. درست همان گونه که حق زندگی، امنیت، گرسنگی و تشنگی را برای دیگران قائل می‌شوید. بله نگرانی شما به جاست، اما با هر فرد دیگری هم این نگرانی را خواهید داشت، چرا که همه ما در حال تغییر هستیم. هر قدر هم دقت کنیم و وسواس به خرج بدهیم باز هم نمی‌شود همه مسائل را کنترل کرد. برای همین تصمیم به ازدواج کار ساده‌ای نیست.

 

توصیه‌های جدی به شما

اولین توصیه ما به شما، به دست آوردن شناخت کافی از خودتان است، دوم نسبت به ازدواج و مسائل مختلف آن و سوم صحبت با فرد مد نظرتان، بدون رودربایستی و البته در نهایت احترام و ظرافت درباره خواسته‌ها و انتظارات دو طرف. گفتگو با مشاوری مجرب در این باره قطعا راهبرد‌های موثری را در اختیارتان قرار خواهد داد.
احتمالا، اختلاف سن، پس از گذشت چند سال از زندگی مشترکتان مهم خواهد شد. سال‌هایی که شما همچنان سرزنده و با نشاط خواهید بود و شاید همسرتان در اثر گذشت زمان و تولد فرزندان، شکسته‌تر شده باشند. اگر فردی باشید که شادابی ظاهری شریک زندگی، برایتان در اولویت است قطعا باید از همین امروز به آن توجه کنید و آن را در ذهنتان رها نکنید. ورزش منظم و تغذیه مناسب، سن جسمانی را کمتر از سن تقویمی خواهد کرد البته به خاطر بسپارید برای آن که همسرتان بتواند به خواسته تان اهمیت بدهد به همراهی و یاری شما نیاز خواهد داشت.

مهم‌ترین اصل در ازدواج

شاید مهم‌ترین اصل در ازدواج، پذیرش یکدیگر باشد. این که نخواهیم شریک زندگی مان را شبیه رویا‌ها و خواسته‌های خودمان بسازیم.
در نهایت آن چه ضامن خوشبختی شماست، پذیرش است. این که هر دو طرف خواسته‌های یکدیگر را بپذیرند بدون آن که کسی رو دربایستی کند و از خواسته‌های معقولش کوتاه بیاید. ازدواج، انتخاب بی نقص‌ترین همسر نیست بلکه انتخاب همراه و پذیرش او با تمام نقص‌ها و تلاشی برای بهتر شدن است.

اخلاق خوب

مهم‌ترین ملاک در یک ازدواج موفق، داشتن توافق اخلاقی و روانی است. صداقت، صمیمیت، مهربانی و ثبات اخلاقی از مواردی است که بودن آن‌ها می‌تواند نوید یک زندگی همراه با آرامش را بدهد. از دیگر موارد اخلاقی مهم در ازدواج حس مسئولیت پذیری، تعهد، سخاوت و سازگاری است. خصوصیات اخلاقی‌ای که هر چند نمی‌توان همه‌ی آن‌ها را در بهترین و بالاترین میزان در یک فرد دید، ولی بودن آن‌ها هر چند به اندازه‌ای که جایی برای رشد بیشتر داشته باشد، ضروری است. در همین باره شخصی با امام رضا (ع) مشورت کردند و گفتند: «یکی از بستگانم از دخترم خواستگاری کرده، ولی اخلاق بدی دارد.» حضرت در جواب او فرمودند: «اگر بدخلق است، دخترت را به ازدواج او در نیاور.»

اعتقادات دینی

تناسب در اعتقادات دینی یک اصل مهم در ازدواج است. البته در این مورد سخت‌گیری و سهل‌گیری بیش از اندازه توصیه نمی‌شود. متعصب بودن و پافشاری روی مواردی که از مستحبات دین به شمار می‌رود ضرورتی ندارد. از طرفی کسی که به واجبات دین پایبند نبوده را هم نمی‌توان با ازدواج تغییر داد. درباره اهمیت داشتن دو ملاک اخلاق و دین در یک خواستگار پیامبر (ص) فرمودند: «وقتی کسی که به خواستگاری می‌آید و اخلاق و دین‌اش مایه رضایت است به او زن دهید که اگر چنین نکنید، فتنه و فساد زمین را پر خواهد کرد.»

درونگرایی یا برونگرایی

یکی از موارد مهمی که پیش از ازدواج باید آن را بررسی کنید درونگرا یا برونگرا بودن شخص مقابل است. افراد درونگرا افرادی غرق در تفکر هستند. این افراد تسلط بیشتری بر رفتار خود دارند. معمولا کمتر در جمع ظاهر شده و بیشتر علاقه‌مند به فعالیت‌های ذهنی هستند. اما افراد برونگرا بیشتر با دنیای اطرافشان ارتباط برقرار می‌کنند. تسلط کمتری بر خود دارند، ولی اعتماد به نفس بیشتری برای حضور در جمع و فعالیت‌های اجتماعی دارند. توجه داشته باشید که در این مورد تفاوت زیاد میان دو نفر می‌تواند مشکل آفرین باشد.

مهم ترین اصل در ازدواج چیست ؟

گرم مزاجی و سرد مزاجی

بهتر است که صحبت درباره مسائل جنسی را در مرحله آخر و پیش از عقد انجام دهید. خجالت را کنار بگذارید و درباره ویژگی‌های جنسی خود صحبت کنید. افرادی که از نظر جنسی گرم هستند معمولا افرادی پرشور و پرانرژی هستند. در مقابل افراد سردمزاج اشتیاق کمتری به تحرک دارند. مردانی که از نظر جنسی گرم هستند دارای خلق و خوی مردانه هستند و میل بیشتری به پیشرفت دارند. این مردان در برخی موارد خشم خود را به شدت بروز می‌دهند. زنان دارای این ویژگی نیز ظرافت‌های زنانه بیشتری دارند، خموده نیستند و به صورت کلی روحیات زنانه در آن‌ها پررنگ است.

از نگرش‌ها و عقاید خود درباره مسائل جنسی صحبت کنید و مطمئن شوید که فرد مقابل نسبت به این مسائل دید منفی ندارد. آموخته‌های خود را درباره مسال جنسی بازگو کنید و بررسی کنید که تا چه اندازه در این موارد به بلوغ جنسی رسیده‌اید. میزان و تمایل هر فرد به مسائل جنسی نیز بسیار مهم است. انتظارات جنسی خود را از همسرتان به زبان بیاورید. اهمیت صحبت درباره این موضوع را به هیچ وجه دست کم نگیرید، چرا که بسیاری از طلاق‌ها به دلیل تفاوت‌ها و ناهمانگی‌های جنسی زوجین اتفاق می‌افتد.

رمز ازدواج موفق

ازدواج یک پدیده اجتماعی است. بدون تردید انتخاب همسر یکی از مهمترین تصمیم‌ها در طول زندگی ماست و در حقیقت همه هیجانات، تولید مثل، تربیت نسل آینده، درآمد، مسئولیت، تامین نیاز‌ها و چالش‌های آینده زندگی ما به آن بستگی دارد.

زن و مرد به عنوان مکمل یکدیگر بسیاری از نیاز‌های روانی- اجتماعی هم را برآورده می‌کنند؛ و سه دلیل عشق، مصاحبت و دستیابی به انتظارات و توقعات برای ازدواج مطرح است و توجه به این نکته که هر اندازه انتظارات و توقعات دختر و پسر قبل از ازدواج و در زندگی زناشویی واقع بینانه‌تر باشد، زندگی زناشویی موفقیت آمیزتر خواهد بود.

ملاک‌های ازدواج‌های موفق یا خوشبخت را می‌توان چنین خلاصه کرد:

۱ ـ برخورداری از علاقه‌های مشترک

۲ ـ داشتن فعالیت‌های مشترک یا سرگرمی‌های مشترک

۳ ـ اظهار محبت نسبت به همدیگر

۴ ـ اعتماد داشتن به یکدیگر

۵ ـ رد نکردن یا کمتر رد کردن انتخاب همدیگر

۶ ـ موفقیت در روابط جنسی

۷- داشتن زمینه‌های خانوادگی همسان

۸ ـ احترام به عقاید و دوستان و آشنایان همدیگر

 

یک نکته مهم:

هرکس طبیعتا مایل است همسری برگزیند که بیشتر همسان او باشد تا ناهمسان با او. همسانی دو فرد نه تنها آن‌ها را به سوی یکدیگر جلب و جذب می‌کند، بلکه پیوند و وصلت ایشان را استوارتر می‌سازد. هر اندازه فرد با همسر خود وجود اشتراک فرهنگی بیشتری داشته باشد، برای سازگاری با او آماده‌تر است و با اختلافات کمتری مواجه می‌شود.

هر چقدر در انتخاب همسری با مشابهات بیشتر ذاتی و اکتسابی تلاش کنیم، ولی بازهم زن و مرد تفاوت‌های بسیار چشمگیری با یکدیگر خواهند داشت که باید یاد بگیرند با این تفاوت‌ها زندگی کنند و ثمره این زندگی یک ازدواج شاد و رضایت بخش باشد.

همچنین پژوهش‌ها نشان می‌دهد که تا حدود زیادی خوشبختی و بدبختی زن و مرد را از ابتدای زندگی می‌توان پیشگویی کرد و به بیان دیگر بسیاری از مشکلات آن‌ها قابل پیشگیری خواهد بود. به همین جهت امروز، آموزش پیش از ازدواج زوج‌های جوان یک ضرورت مسلم تلقی می‌شود. هر اندازه دختر و پسر اطلاعات بیشتری در جهت شناخت خود و همسر آینده شان داشته باشند و ملاک‌های عقول تری را برای انتخاب همسر در نظر بگیرند، در زندگی زناشویی خود با مشکلات و ناسازگاری‌های کمتری مواجه خواهند بود.

عجله کار شیطان است

در پایان ذکر این نکته ضروری است که برای شروع یک زندگی مشترک باید صبر داشته باشید و گفتگو‌های دو نفره را جدی بگیرید. برای به نتیجه رسیدن عجله نکنید و جلسات بیشتری را به صحبت و باز کردن گره‌های ذهنی‌تان اختصاص دهید.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
0
6
پول شرط لازم شماره یک است. هرکس بگوید پول مهم نیست دروغ می گوید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار