چرا خیلی چیزها با اومیکرون تغییر می‌کند؟
کد خبر: ۲۳۴۵۶۰
تاریخ انتشار: 2022 January 21    -    ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
متخصصان بر این باورند که بیشتر مردم به زودی به اومیکرون مبتلا می‌شوند و این ویروس، شدت خود را از دست می‌دهد. آیا اومیکرون آغازی می‌شود بر پایان پاندمی؟ در سویه دلتا از ویروس کرونا، یک‌پنجم بیمارانی که به بیمارستان مراجعه می‌کردند، نیازمند مراقبت‌های ویژه بودند؛ اما...

چرا خیلی چیزها با اومیکرون تغییر می‌کند؟

چرا خیلی چیزها با اومیکرون تغییر می‌کند؟تابناک باتو ـــ از چند هفته پیش، موج ابتلا به اومیکرون در آلمان افزایش یافته است. اما با این وجود، گسترش کنونی، نسبت موارد قبلی متفاوت است. علائم عفونت به سویه اومیکرون ویروس کرونا ظاهرا، خفیف‌تر از سویه دلتا از این ویروس است.

این موضوع را همچنین آمار موجود در مراکز درمانی نشان می‌دهند که در این مراکز، عمدتا افراد واکسینه‌نشده تحت مراقبت‌های ویژه هستند؛ حتی با در نظر گرفتن این موضوع، گسترش اومیکرون در بخش مراقبت‌های ویژه به تاخیر افتاده است.

در همین خصوص، گرنوت مارکس، رئیس انجمن بین‌رشته‌ای مراقبت‌های ویژه و فوریت‌های پزشکی آلمان می‌گوید: «در حال حاضر، ما هنوز نمی‌توانیم موج اومیکرون را در بخش‌های مراقبت‌های ویژه شناسایی کنیم».

کریستین کاراگیانیدیس، رئیس مرکز ریه در کلن انتظار ندارد که تعداد بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه دوباره به سرعت افزایش یابد.

در سویه دلتا از ویروس کرونا، یک‌پنجم بیمارانی که به بیمارستان مراجعه می‌کردند، نیازمند مراقبت‌های ویژه بودند اما این رقم در سویه اومیکرون، تنها یک‌دهم است.

با این حال، در حال حاضر به طور عمده افراد جوانی که تماس‌های زیادی دارند، به اومیکرون آلوده می‌شوند. در این گروه سنی، خطر ابتلا به دوره‌های شدید، بسیار کمتر است.

چرا خیلی چیزها با اومیکرون تغییر می‌کند؟

کاراگیانیدیس تأکید می‌کند: «ما در حال حاضر شاهد گسترش اومیکرون در گروه‌های سنی جوان‌تر هستیم و نه در سنین بالای ۶۰ سال. ما باید منتظر بمانیم و ببینیم که اومیکرون چه زمانی سراغ افراد بالای ۶۰ سال و واکسینه‌نشده‌ها می‌رود.»

بنابراین این احتمال کاملا وجود دارد که بخش مراقبت‌های ویژه دوباره پر از بیمار شوند. شمار موارد ابتلا، به طرز قابل توجهی در حال افزایش است و این وضعیت می‌تواند، مزایای ابتلا از نوع خفیف را جبران کند.

این شرایط برای سیاستمداران چه معنایی دارد؟

سیاستمداران در شرایط حساسی قرار دارند؛ آنها از یک طرف، باید تا حد امکان از افراد در برابر یک دوره شدید بیماری محافظت کنند و در عین حال، از فشار بیش از حد به مراکز درمانی هم جلوگیری کنند. از سوی دیگر، به دلیل نوع کمتر تهاجمی، ماه به ماه اعمال محدودیت‌ها را کمتر می‌توان توجیه کرد.

سیاستمداران باید راهی برای خروج از پاندمی نشان دهند بدون اینکه ریسک‌های زیادی را متحمل شوند.

علاوه بر این، دولت آلمان در حال برنامه‌ریزی برای واکسیناسیون عمومی است و بر این باور است که این اقدام، یک مبنای مهم برای خروج از شرایط پاندمی است. اما روند ابتلا به نوع خفیف‌تر و همچنین افزایش ریسک ابتلا به کرونا علیرغم واکسیناسیون، این پرسش را ایجاد می‌کند که آیا واکسیناسیون اجباری از سوی جامعه مورد پذیرش قرار می‌گیرد یا خیر؟

آیا به زودی همه افراد مبتلا می‌شوند؟

به نظر می‌رسد که در حال حاضر اکثر کارشناسان، از جمله سازمان بهداشت جهانی، در این مورد اتفاق نظر دارند. هاجو زیب، از انستیتوی ویروس‌شناسی لایبنیتس در برمن می‌گوید: «همه ما دیر یا زود به ویروس سارس کوو ۲ مبتلا می‌شویم». به گفته او این ابتلا، بسته به سطح ایمنی بدن افراد، می‌تواند در میانه یا پایان سال باشد.

کریستیان دروستن، ویروس‌شناس نیز همین طور فکر می‌کند و می‌گوید که همه مردم دیر یا زود مبتلا می شوند: «هیچ جایگزینی وجود ندارد.»

او می‌گوید که گسترش سویه اومیکرون ویروس کرونا می‌تواند جنبه‌های مثبتی داشته باشد و به آلمان کمک کند تا از مرحله پاندمی به موقعیت اندمی برسد.

اندمی مرحله‌ای است که در آن ویروس تضعیف و بومی شده و مانند ویروس آنفولانزا وجود دارد اما قدرت سرایت و کشندگی آن کاهش یافته است.

کلاوس استور، ویروس‌شناس هم به گسترش فوری این ویروس اشاره می‌کند و می‌گوید: «در دو تا سه هفته آینده، نوعی عدم اطمینان در مورد افزایش میزان ابتلا وجود خواهد داشت.»

بر این اساس، بسیاری از افراد به دلیل ابتلای شدید، ایمنی طبیعی پیدا می‌کنند که این نوع ایمنی، در مرحله بالاتری از ایمنی بوسیله واکسیناسیون قرار می‌گیرد؛ هر دوی آنها اما با هم به ایمنی پایدار منجر می‌شوند.

واکسن‌های تقویت‌کننده‌ -دوز سوم واکسن کرونا- همچنین ممکن است برای بیشتر مردم منسوخ شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار