رهایی از چاردیواری دیجیتالی
کد خبر: ۲۳۴۳۷۵
تاریخ انتشار: 2022 January 19    -    ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
تکنولوژی مثل یک شمشیر دو لبه است. می ‏تواند زندگی را راحت‏تر کند و ارتباطات را بهبود دهد، اما از آن طرف می ‏تواند خانمان برانداز باشد و زندگی مشترک را تحت الشعاع خود قرار دهد. این روز‌ها بسیاری از زوج‎ها از این که همسرشان، از صبح تا شب سرش در گوشی موبایل است، مشغول بازی کردن است یا این‌که در شبکه‎های مجازی وقت می‏ گذارند....

رهایی از چاردیواری دیجیتالی

رهایی از چاردیواری دیجیتالی«تابناک با تو» - تکنولوژی مثل یک شمشیر دو لبه است. می ‏تواند زندگی را راحت‏تر کند و ارتباطات را بهبود دهد، اما از آن طرف می ‏تواند خانمان برانداز باشد و زندگی مشترک را تحت الشعاع خود قرار دهد.

این روز‌ها بسیاری از زوج‎ها از این که همسرشان، از صبح تا شب سرش در گوشی موبایل است، مشغول بازی کردن است یا این‌که در شبکه‎های مجازی وقت می‏ گذارند و کمتر به او توجه می‎کند ناراضی هستند.

شاید به همین دلیل است دفاتر مشاوره هم پر از زوج‏هایی است که حرف اول و آخرشان شکایت از همسران‌شان است، از این که معتاد موبایل‎اند و کمتر به همسر و بچه‎هایشان توجه می‎کنند.

یک روان‏ درمانگر و مشاور خانواده به زوج‏‌ها کمک می‏ کند تا اعتیاد به گوشی‌تلفن‌همراه را کنار بگذارند و زندگی را نه از دریچه دنیای مجازی و مستطیل تبلت و گوشی تلفن همراه که از دریچه دیگری ببینند. در ادامه با کمک او راهکار‌هایی برای ترک اعتیاد شما یا همسرتان به موبایل داریم.

استاندارد

این روز‌ها بسیاری از کارشناسان از اصطلاح اعتیاد به استفاده از گوشی موبایل استفاده می‌کنند. این اصطلاح به کسی اطلاق می‌شود که بیش از اندازه از گوشی تلفن همراه استفاده می‏کند، با اپلیکیشن‎ها در ارتباط است، بازی می ‏کند یا در شبکه‏‌ها اجتماعی وقت می‏ گذارند، اما زمان استاندارد استفاده از گوشی‌تلفن‌همراه در روز چقدر است؟

با توجه به نقش موبایل در زندگی کاری تقریبا زمان استانداردی وجود ندارد. این‌طور نیست به شما گفته شود تنها باید دو ساعت در شبانه‏ روز از تلفن‌همراه استفاده کنید. جواب به این بستگی دارد چه شغلی دارید، شغل‌تان آزاد است، کارمندید یا خانه ‏دار و این‌که چقدر زمان فراغت دارید و این زمان را صرف بازی یا اینترنت ‏گردی می‏ کنید.

به‌عنوان مثال اگر فرزند دارید، کارمندید و تنها پنج ساعت زمان فراغت دارید، ولی تمام پنج‌ساعت را با گوشی تلفن همراه می‎گذارنید، شما به موبایل یا تبلت‌تان به‌شدت وابسته و به نوعی معتادید.

مشکلات موبایلی

درست است، استفاده بیش از اندازه از گوشی‌تلفن‌همراه ممکن است باعث سردرد، سرگیجه، اختلال در خواب، گردن درد، مشکل در ستون فقرات و بسیاری از مشکلات دیگر جسمی‌شود، اما شاید بیشترین آسیبی که اعتیاد به تلفن همراه به شما یا خانواده‏تان بزند طلاق عاطفی باشد.

سکانس فیلم «نفس» آن بخشی که زن‏عموی شخصیت اصلی با بازی شبنم مقدمی درباره بی‏ توجهی همسرش گله می‏کرد شاید روشن‏ترین و ملموس‏ترین مثال برای طلاق عاطفی و آسیب به خانواده باشد. بزرگ‌ترین آسیبی که اعتیاد به تلفن همراه ایجاد می‏کند بی‏ توجهی است. بی‏ توجهی به اعضای خانواده، همسر و فرزندان و محروم کردن آن‌ها از در کنار هم بودن.

مشکل از همین جا شروع می‏شود. از جایی که اعضای خانواده به هم بی‏توجه‏اند و با هم وقت نمی‎گذرانند. همین لحظه است که زنگ خطر‌ها به صدا درمی‎آید. زنگ خطر فروپاشی یک زندگی، زندگی مشترک شما. زندگی مشترک شبیه یک ترازوست. باید تعادل حفظ شود و برای حفظ تعادل هر دو طرف رابطه باید زمان بگذارند.

رهایی از چاردیواری دیجیتالی

اعتیاد مجازی یا بازی

دو نوع اعتیاد موبایلی وجود دارد که می‏ تواند بنیان خانواده را تهدید کند.

بازی با خانواده: گوشی‌تلفن هوشمند شما و همسرتان حتما پر از بازی‎های متنوع است. بازی‎هایی که می‎تواند برای شما جالب باشد. جزئی از وقت‏ گذرانی شما به شمار برود و سرگرم‌تان کند. بازی موبایلی یکی از ارزان‏ترین تفریحات است و به همین دلیل است که شما یا همسرتان در گوشی تلفن هوشمندتان تعداد زیادی بازی دارید و هر روز هم زمان زیادی برای گذشتن از مرحله‎های طولانی این بازی‎ها می‎گذارید. اعتیاد به بازی کردن با گوشی‌تلفن‌همراه یکی از اعتیاد‌هایی است که شاید برای شما یا همسرتان جذاب باشد، اما برای دیگر اعضای خانواده که دوست دارند با شما وقت بگذرانند جذاب نیست.

زندگی مجازی: آماری از اعتیاد به استفاده از اپلیکیشن‎های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، تیک‏ تاک یا وات‌ساپ در دست نیست، اما مگر می‎شود فردی در گوشی هوشمندش یکی از این اپلیکیشن‎های ارتباط جمعی را نداشته باشد و در روز هم حداقل دو سه بار سراغ این‌ها نرود؟ مشکل هم از همین‌جا شروع می‎شود. از محصور شدن در جاذبه این نرم‌افزار‎ها. این، اما شاید یکی از مشکلات اعتیاد به اپلیکیشن‌های اجتماعی باشد. بسیاری از اختلافات و خیانت‎ها در همین‌جا و در ارتباطات مجازی به‌وجود می‏ آید.

فرهنگ استفاده از گوشی‌تلفن‌همراه و اپلیکیشن‎ها را جایی آموزش نمی‌دهند. این شما هستید که قبل از استفاده از نرم‌افزار‎های ریز و درشت، باید بدانید از آن‌ها چطور استفاده ‎کنید. ارتباط گرفتن با دوستان قدیمی، همکاران یا اعضای خانواده در فضای مجازی می‎تواند برای شما یا همسرتان لذت‎بخش باشد و به ارتباطات شما کمک کند، اما این شما هستید که باید حریم شخصی و حد استفاده از این اپلیکیشن‎ها را تعیین کنید. دنیای مجازی هم شبیه دنیای واقعی است. اگر شما معتقدید که باید روابطتان در فضای واقعی و زندگی شخصی‎تان را کنترل کنید، در فضای مجازی هم باید همین کنترل را داشته‌باشید.

تعهد نه تنها به همسر که به خودتان هم باید در فضای‌مجازی وجود داشته‌باشد. پس اگر همسرتان یا شما در فضای مجازی و با اپلیکیشن‌های اجتماعی زیاد فعالیت می‌کنید و ارتباطاتی دارید که ممکن است به زندگی زناشویی‏ تان صدمه بزند، باید قبل از این‌که اتفاقات بدتری بیفتد به این فعالیت‌ها خاتمه بدهید. داشتن وجدان و تعهد و ترس از خدا می ‏تواند ریسمان‏‌های زندگی شما را محکم کند.

اعتیاد داشتن یا نداشتن

نمی‏ شود گفت که از تلفن‌همراه‌تان استفاده نکنید. استفاده از فناوری اجتناب‏ناپذیر است و هیچ‌وقت نمی‎توان گفت که شما، همسر یا فرزندتان حق استفاده از آن را ندارید. خیلی‌ها عقیده دارند این روز‌ها تلفن‌همراه نداشتن یا ندانستن کارایی این وسیله مساوی با بی‏سوادی است بنابراین کسی به شما نمی‏ گوید از تلفن‌همراه استفاده نکنید، اما از کجا می‌توانید بفهمید شما یا همسرتان به گوشی‌تلفن‌همراه اعتیاد پیدا کرده‌اید؟ اگر شما یا همسرتان دائم سرتان در گوشی موبایل است و وقت زیادی را با هم نمی‌گذرانید و با هم صحبت نمی‌کنید، اگر زمان کمی را با فرزندتان بازی نمی‏ کنید و به او توجهی ندارید، اگر یکی از شما از این بی‌توجهی طرف مقابل احساس تنهایی، غم و نگرانی می‏کنید باید دنبال راه درمان باشید.

راهکار‌هایی برای ترک اعتیاد

پذیرش: مثل اعتیاد به موادمخدر می‎ماند. در ابتدا فرد مصرف‎کننده قبول نمی‎کند به موادمخدر اعتیاد دارد. اعتیاد به گوشی تلفن‌همراه نیز همین‌طور است. ممکن است شما یا همسرتان در ابتدا قبول نکنید زندگی‎تان به موبایل بند است و بدون آن زندگی‎تان مختل می‎شود.

کسی که در بطن ماجراست و زمان زیادی را صرف گوشی تلفن‌همراه می‌کند، نمی‎داند، اما همسر و دیگر اعضای خانواده که شاهد رفتار‌های فرد وابسته هستند، می‎فهمند این وابستگی به تلفن‌همراه چه صدمه‎ای به خود شخص و خانواده می‏رساند. پذیرش به راحتی اتفاق نمی‎افتد؛ بنابراین صبور باشید. بهتر است با پرسش و پاسخ به طرف مقابل بفهمانید اشتباه می‏کند و واقعا زمان زیادی را صرف گوشی تلفن‌همراه می‏کند. از او بپرسید در شبانه‌روز چند ساعت با هم وقت می‎گذرانید؟ بپرسید چقدر با هم حرف می‎زنید؟ چقدر از روزمرگی‎های هم خبر دارید و چقدر احساسات و مشکلات‌تان را با هم درمیان می‌گذارید؟ عموما با حرف زدن درباره این که همسرتان چه کار می‌کند، پذیرش به دست می‌آید. تا زمانی که پذیرش اولیه به وجود نیاید، نمی‎توان وارد مراحل دیگر شد.

رهایی از چاردیواری دیجیتالی

مدیریت زمان: زندگی برنامه‎ریزی می‌خواهد. شما باید تعیین کنید در روز چقدر زمان صرف کار‌های متنوع روزانه می‎کنید و این هنر شماست که می‌تواند باعث موفقیت‌تان شود. در یک رابطه زناشویی هم باید زمان بگذارید تا رابطه به انحراف و نیستی نرود.

کسی نمی‏ گوید شما و همسرتان نباید حریم شخصی داشته‌باشد، با تلفن همراه وقت نگذراند یا با تلفن‌همراه بازی نکند و اوقات فراغت نداشته باشد، اما شما ازدواج کرده‌اید، خانواده‎ای را تشکیل داده‌اید و باید برای بهبود روابط خانوادگی هر روز زمانی را برای هم صرف کنید. اگر شما و همسرتان شاغل هستید زمان کمی‌برای وقت گذراندن با هم دارید.

فکر کنید که ساعت ۵ به خانه برمی‎گردید. تا شب و زمانی که می‏خوابید چقدر فرصت دارید؟ شش یا هفت ساعت می‎تواند زمان اندکی باشد که بخشی از آن صرف خوردن شام، استراحت کردن یا تماشای تلویزیون می‏شود. مدیریت زمان همین جا به کارتان می‌آید.

برنامه‏ ریزی و خلاقیت هم به خرج دهید. نیم‌ساعت برای دوش گرفتن، نیم‌ساعت برای صحبت‌کردن درباره اتفاقات روزانه، یک ساعت برای بازی با بچه‌ها یا رسیدن به تکالیف‌شان، یک ساعت برای طبخ غذا، یک ساعت برای وقت گذراندن با همسر و حالا چقدر زمان می‌ماند؟

با توجه به تمایلات خود و همسرتان و شرایط زندگی و زمانی که دارید، زمان‎ را مدیریت و برنامه‏ ریزی کنید و استفاده از تلفن‌همراه را کاهش دهید. رضایت هر دو طرف مهم است. این‌طور نیست شما فقط از این مدیریت خوشحال باشید. همسرتان هم باید ابراز خوشحالی و راحتی کند. برای ترک اعتیاد به موبایل نیم‌ساعت در روز را بیرون از خانه بروید و پیاده ‏روی کنید. نیم‌ساعت موبایل را از خود دور کنید و با همسرتان حرف بزنید. نیم ساعت در روز را با هم شام درست کنید و به کمک هم به کار‌های خانه برسید.

این هنر شما و همسرتان است که مدیریت درستی با توجه به علاقه و رضایت دو طرف داشته باشید و زندگی خانوادگی را بهتر کنید.

عمل مدیریتی: پذیرش به وجود آمده است و شما هم مدیریت زمان‏ درستی با توجه به نیازها، توقعات و انتظارات‌تان دارید.

حالا زمان عمل است که بخش مهم ماجرا محسوب می‌شود. باید هر دو طرف ماجرا بخواهند به برنامه ریزی عمل کنند. تعهد به خانواده می ‏تواند همسو با تعهد عمل به زمان‏بندی مدیریتی شما باشد. همه چیز در برخی زوج‎ها خوب پیش می‏ رود، اما زمانی که به مرحله عمل می‏ رسد، اتفاقات ناگواری رخ می‌دهد.

اگر همسرتان یا خود شما متعهد باشید، درباره عمل به مدیریت زمانی هم متعهد خواهید بود. راهکاری که در چنین مواقعی می‌تواند به کمک‌تان بیاید، تدریجی عمل کردن به برنامه است. یعنی زمان استفاده از تلفن همراه را به تدریج کاهش دهید و برنامه‌ها را کم‌کم عملی کنید تا فشار روی شما و همسرتان کمتر شود.

منبع: جام جم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار