۳ گام ساده برای ساخت یک گلخانه‌ی زیبا در خانه
کد خبر: ۲۳۴۲۲۷
تاریخ انتشار: 2022 January 17    -    ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
گیاهان به فضا رنگ، گرما و احساس سرزندگی می‌دهند و حضورشان در خانه باعث دنج‌تر شدن آن می‌شود. معمولا برای تکمیل دکوراسیون از گلدان‌های مختلفی در گوشه‌وکنار اتاق، پشت مبل‌ها و کنار پنجره‌ها استفاده می‌کنیم. گیاهان آپارتمانی توانایی تصفیه‌ی هوا و تأمین اکسیژن تازه دارند و علاوه بر زیبایی، سلامتی و شادابی را هم برای ما به همراه می‌آورند.

۳ گام ساده برای ساخت یک گلخانه‌ی زیبا در خانه

۳ گام ساده برای ساخت یک گلخانه‌ی زیبا در خانه«تابناک با تو» - گیاهان به فضا رنگ، گرما و احساس سرزندگی می‌دهند و حضورشان در خانه باعث دنج‌تر شدن آن می‌شود. معمولا برای تکمیل دکوراسیون از گلدان‌های مختلفی در گوشه‌وکنار اتاق، پشت مبل‌ها و کنار پنجره‌ها استفاده می‌کنیم. گیاهان آپارتمانی توانایی تصفیه‌ی هوا و تأمین اکسیژن تازه دارند و علاوه بر زیبایی، سلامتی و شادابی را هم برای ما به همراه می‌آورند. شاید فکر کنید در آپارتمان‌های کوچک امروزی امکان نگهداری گل و گیاه وجود ندارد، اما آیا تا به حال به ایجاد یک گلخانه‌ی آپارتمانی فکر کرده‌اید؟


مرحله‌ی ۱ – یک فضای مناسب پیدا کنید

۳ گام ساده برای ساخت یک گلخانه‌ی زیبا در خانه

هر گوشه‌ی دنج یا اتاقی در آپارتمان می‌تواند به گلخانه تبدیل شود، فقط به این شرط که نور طبیعی کافی داشته باشد. پس هر قسمتی از خانه که آفتاب‌گیر است و نور طبیعی کافی دریافت می‌کند می‌تواند محل خوبی برای تبدیل شدن به گلخانه باشد. بعضی از آپارتمان‌ها به شکلی ساخته می‌شوند که حداقل یکی از اتاق‌ها در تمام طول مدت روز آفتاب‌گیر است. اگر خانه‌ی شما هم به همین شکل ساخته شده است همین اتاق را برای ایجاد گلخانه‌ی آپارتمانی استفاده کنید.

بعد از انتخاب فضا به نور مستقیمی که وارد اتاق می‌شود و نحوه‌ی حرکت آن در طول روز دقت کنید. همچنین مناطقی که سایه هستند یا هیچ وقت تابش نور را تجربه نمی‌کنند را هم شناسایی کنید. سپس دمای اتاق را بررسی کرده و از وجود چند پریز برای استفاده از وسایل گرمایشی در زمان‌های خاص مطمئن شوید. بعضی از گیاهان شرایط دمایی خاصی برای رشد نیاز دارند و این پریز‌ها می‌تواند به شما در استفاده از وسایل گرمایشی کمک کند.

مرحله‌ی ۲ – طرح گلخانه‌ی آپارتمانی را روی کاغذ بیاورید

۳ گام ساده برای ساخت یک گلخانه‌ی زیبا در خانه

یک طرح کلی برای ساخت گلخانه‌ی آپارتمانی روی کاغذ بکشید. فضا را اندازه‌گیری کنید، محل قرار گرفتن گلدان‌ها را مشخص کنید و تمام جزئیات را به طرح خود اضافه کنید. حالا نوبت به گلدان‌ها می‌رسد. ارتفاع گلدان‌ها برای رسیدن به پایین پنجره را یادداشت کنید. اگر فاصله‌ی زمین تا لبه‌ی پنجره زیاد است شاید بهتر باشد از یک نیمکت چوبی یا قفسه‌ی محکم برای قرار دادن گلدان‌ها استفاده کنید. برای تمام گوشه‌وکنار گلخانه‌ی آپارتمانی خود برنامه‌ریزی کنید و تمام آن‌ها را یادداشت کنید.

در طرحی که کشیده‌اید تعیین کنید کدام گلدان‌ها نیاز به نور کمتری دارند و باید در کدام بخش از گلخانه که سایه است قرار بگیرند. همچنین اگر نیاز به استفاده از چراغ‌های مخصوص رشد گیاهان دارید، حتما قسمتی از فضا را به قرار گرفتن قفسه و چراغ رشد اختصاص دهید. در آخر فهرستی از وسایل لازم برای تکمیل گلخانه‌ی آپارتمانی مثل قفسه‌ها، گیره‌ها و قلاب‌های مخصوص آویزان کردن گلدان، پایه‌های آویز گل، بطری‌های شیشه‌ای برای قلمه زدن گل‌ها، وسایل اسپری آب، تعداد گلدا‌ن‌های لازم و وسایل تزئینی تهیه کنید.

مرحله‌ی ۳ – گیاهان گلخانه‌ی خود را انتخاب کرده و در گلخانه قرار دهید

۳ گام ساده برای ساخت یک گلخانه‌ی زیبا در خانه

بعضی از گیاهان به مراقبت کمتری نیاز دارند و فقط وقتی خاکشان خشک می‌شود باید آبیاری شوند. بعضی دیگر از گیاهان برای سالم و سبز ماندن نیاز به مه‌پاشی روزانه و آبیاری منظم دارند. برخی دیگر به مواد تغذیه‌ای خاص، هرس کردن و رسیدگی زیاد نیازمند هستند. اگر آماده‌ی رسیدگی روزانه به گیاهان هستید می‌توانید به سراغ گیاهان با نیاز‌های مراقبتی زیاد بروید، در غیر این صورت بهتر است از دسته گیاهان با نیاز‌های مراقبتی پایین استفاده کنید.

اگر سبک زندگی شما شلوغ است و دائم در سفر هستید یا مدت‌زمان زیادی را در محیط کار می‌گذرانید باید گیاهانی را انتخاب کنید که نیاز به مراقبت زیاد ندارند، آبیاری گاه‌به‌گاه می‌خواهند یا به‌راحتی در آب رشد می‌کنند. اگر فرزند کوچک دارید یا از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید حتما به یاد داشته باشید ممکن است بعضی از گیاهان برای آن‌ها سمی باشد.

کودکان و حیوانات در صورت جویدن برگ این گیاهان مسموم می‌شوند و حتی ممکن است آن‌ها را از دست بدهید. پس لازم است لیستی از گیاهانی که دوست دارید نگهداری کنید بنویسید و آن‌ها را در دسته‌بندی‌های مختلف مثل گل‌هایی که می‌توانید آویزان کنید و گل‌هایی که باید در گلدان قرار بگیرند قرار دهید. گیاهان سمی حتما باید در لیست گیاهانی که آویزان می‌شوند قرار بگیرند تا خطری فرزند یا حیوان خانگی شما را تهدید نکند.

ایده‌هایی برای طراحی گلخانه‌ی آپارتمانی

۳ گام ساده برای ساخت یک گلخانه‌ی زیبا در خانه

کاشت دیواری گیاهان می‌تواند نمای خاص و زیبایی به اتاق شما بدهد. گلدان‌های کاشت دیواری از یک طرف صاف هستند و به دیوار وصل می‌شوند. همچنین فلاورباکس‌هایی که از پنجره آویزان می‌شوند یا پشت پنجره در خانه نصب می‌شوند هم گزینه‌ی مناسبی برای استفاده در گلخانه‌ی آپارتمانی هستند. گلدان‌های آویز با بافت گیاهی یکی دیگر از گزینه‌های زیبا و کاربردی برای گلخانه‌ی آپارتمانی هستند. جنس آن‌ها معمولا از پوست نخل یا بافت نرم روی پوست نارگیل است و می‌توانید به‌راحتی گل‌هایی مثل پتوس و پیچک انگلیسی را در آن‌ها بکارید.

بهتر است برای تزئین گلخانه از صندلی‌های چوبی رنگی، سبد‌های حصیری، گلدان‌های سفالی و سرامیکی رنگی یا حتی یک میز و صندلی راحتی استفاده کنید تا به راحتی با دوستانتان در گلخانه‌ی خود بنشینید و گپ بزنید. یک آب‌نمای برقی می‌تواند گلخانه را تکمیل کند. صدای جریان آب می‌تواند یادآور جریان آب در رودخانه باشد. همچنین رطوبتی که ایجاد می‌کند هم برای گیاهان مفید است.

گیاهان مناسب برای قرار گرفتن در گلخانه‌ی آپارتمانی

۳ گام ساده برای ساخت یک گلخانه‌ی زیبا در خانه

تعداد زیادی گل و گیاه وجود دارد که به‌راحتی در نور کم و فضای داخل آپارتمان رشد می‌کنند. بعضی از آن‌ها مثل پتوس، نخل، کاکتوس و گیاه گندمی برای همه آشنا هستند و تقریبا در هر خانه‌ای یکی از این گیاهان را می‌بینیم. اما بعضی دیگر مثل آلوئه‌ورا، پیچک انگلیسی و پوست ماری در کمتر خانه‌ای دیده می‌شود. نکته‌ی جالب اینکه اغلب گیاهانی که کمتر شناخته شده‌اند توانایی تولید اکسیژن در طول شب را هم دارند و هوای خانه را همیشه تازه نگه می‌دارند.

مرور کلی

۳ گام ساده برای ساخت یک گلخانه‌ی زیبا در خانه

نگهداری از گل و گیاه در آپارتمان اصلا سخت نیست. گیاهان زیادی وجود دارند که با نور غیرمستقیم در فضای سرپوشیده رشد می‌کنند و می‌توانند خانه‌ی شما را زیبا کنند. اگر از طرفداران نگهداری گیاهان هستید، می‌توانید به راحتی و در ۳ مرحله‌ی ساده یک گلخانه‌ی زیبا در آپارتمانتان ساخته و از فضای سبز و اکسیژن خالص آن لذت ببرید.

منبع: دیجی کالا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار