نقش مهم بازاریان در انحراف یا اصلاح
کد خبر: ۲۳۴۱
تاریخ انتشار: 2015 June 15    -    ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵

نقش مهم بازاریان در جامعه اسلامی/ راهکار دوری از محرمات در تجارت چیست؟

یک کارشناس دینی با بیان اینکه بازاریان در جامعه اسلامی نقش مهمی در زمینه‌سازی برای انحراف یا اصلاح اجتماعی دارند، گفت: برای دوری از محرمات تجارت باید همواره به یاد خدا باشیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالعلی چراغچی، مسئول اداره تبلیغات اسلامی چرداول ‌اظهار کرد: با توجه به نقش کار و عمل در اعتلای حیات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه، کوشش برای ارتقای فرهنگ کار و زدودن عوامل مزاحم و باز‌دارنده یک ضرورت اعتقادی ملی است.
وی گفت: فرهنگ کار می‌تواند زمینه مناسب برای سخت‌کوشی، خلاقیت و ابتکار، نوآوری‌ و احساس تعهد و مسؤلیت‌پذیری، وجدان کاری، انضباط اجتماعی و اخلاق را در جامعه عظیم کار کشور فراهم سازد.

کار در فرهنگ اسلامی مانند مجاهدت در راه خداست

چراغچی با بیان اینکه در فرهنگ اسلامی کار و تلاش مانند مجاهدت در راه خدا، ارزشمند و مقدس شمرده شده است، گفت: مردی که در جامعه اسلامی دنبال شغلی می‌رود و یکی از کارهای اقتصادی را انتخاب می‌کند لازم است قبل از ورود به میدان کار چگونگی آن را بررسی نماید و نظر اسلام و ائمه معصومین(ع) را در مورد آن شغل مدنظر داشته باشد تا در آینده دچار تشویش نگردد، بدین جهت اسلام مشاغل رایج در هر اجتماعی را در قالب شغل‌های حلال و حرام دسته‌بندی کرده و به مسلمانان ارائه کرده است.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه بازاریان در جامعه اسلامی نقش مهمی در زمینه‌سازی برای انحراف یا اصلاح اجتماعی دارند، افزود: ریشه تمامی معاملات مردم به نحوی به بازار بر می‌گردد، که اگر مراحل آن شرعی نبوده، زمینه حرام‌خواری اجتماعی را فراهم می‌کند و اگر حلال بوده حلال خواری را فراهم می‌سازد.

بازاریان نسبت به افراد جامعه مسئولند

مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان چرداول با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) مبنی بر اینکه، «کُلُّکُمْ راعٍ، وَ کُلُّکُمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیَّتِهِ؛ تمامی شما وظیفه نگهبانی و حراست(و هدایت جامعه اسلام) را داشته و همه شما مسئول هستید.»، اظهار کرد: بازاریان به عنوان کسانی که چرخ اقتصادی اجتماع در دست آنها است نسبت به افراد جامعه مسئولند و چنانچه با عملکرد آنها افراد جامعه مرتکب حرام‌خواری و ورود به حرام شوند در برابر خداوند باید جوابگو باشند.

چراغچی گفت: اگر بخواهیم در کسب و تجارت دچار مفاسد دنیوی از قبیل ربا، اجحاف، بی‏انصافی و احتکار نشویم و به طور کلی از محرمات کسب و تجارت به دور باشیم، باید همواره یاد خدا را در قلوب خود زنده نگاه داریم و برای رسیدن به این عمل مهم، راه‌هایی وجود دارد که بهترین آن، اقامه نماز است.

این مسئول در ادامه با اشاره به روایتی دیگر از رسول اکرم(ص) مبنی بر اینکه، «اَلسوُقُ دارُ سَهوٍ وَ غَفلَةٍ فَمَن سَبحَ فیها تَسبیحَةً کَتَبَ اللهُ تَعالی بِها اَلفَ اَلفَ حَسَنَةً؛ بازار سرای بی‌خبری و غفلت است. پس هر که در بازار یک تسبیح گوید خداوند هزار هزار ثواب برایش رقم زند.»، گفت: یاد خدا در همه مراحل زندگی با ما خواهد بود، خدا برای یک تسبیح هزار هزار حسنه می‌نویسد؛ پس انسان در همه امور باید به یاد خدا باشد؛ این حالت غیر از اینکه ارزش معنوی دارد، ارزش مادی هم دارد؛ پس اثر یاد خدا تنها این نیست که خدا حسنه بدهد، از نظر مادی هم مؤثر است و خداوند به کسب او برکت می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین ارکان هر کار، هدف آن است، افزود: هر کاری با شناخت هدف شروع شود، سریع‌تر و بهتر به نتیجه می‌رسد، از نظر اسلام تمام کارهای انسان می‌تواند با داشتن هدف صحیح عبادت به حساب ‌آید، تا هم مورد توجه پروردگار قرار گیرد و هم انسان با انجام دادن آنها به هدف نهایی خود نزدیک‌تر شود.

مسئول اداره تبلیغات اسلامی چرداول در ادامه، بیان کرد: اگر انسان در کارهای تجاری و مبادلات هم توجه به هدف و شرایط آن داشته باشد، می‌تواند همه آنها را به عنوان اطاعت الهی انجام دهد و خود را به هدف برساند.

تفاوت‌ نگاه اقتصادی اسلام و غرب به فعالیت‌های تجاری

حجت‌الاسلام چراغچی با تبیین تفاوت‌های نگاه اقتصادی اسلام با نگاه غرب به کار و فعالیت‌های تجاری، اظهار کرد: در اسلام خوردن هر نوع مالی درست نیست و اگر کسب درآمد، طبق اصول و قواعد خاصی نباشد مال به دست آمده از آن حرام بوده و مورد مذمت است، در این خصوص روایات بسیاری بر پرهیز از حرام‌خواری و تلاش برای کسب روزی حلال وجود دارد.

وی در پایان با اشاره به اینکه کار و تلاش اقتصادی علاوه بر نقش مثبت در تعالی شخصیت انسان و کسب درآمد، توسعه و پیشرفت جامعه را در پی دارد، گفت: کار منشأ اصلی تولید ثروت است، در بینش و تفکر اسلامی، کار خلاق و مولد، منشأ کسب مال و درآمد و کلید استفاده از منابع طبیعی و خدادادی است، در مکتب اسلام، بیکاری و نیازمند دیگران بودن امری ناپسند شمرده شده است، بی‌شک، یکی از وظایف همگانی که از ضرورت‌های زندگانی به شمار می‌رود و نقشی اساسی برای گذران زندگی مادی و گرایش به زیستی معنوی دارد، مسأله مهم کسب روزی و تلاش و کار و اقتصاد است.
منبع: ایکنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار