جنجال یک ویدئوی رقص در مصر
کد خبر: ۲۳۳۹۵۴
تاریخ انتشار: 2022 January 14    -    ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
ویدئوی کوتاهی از "ایا یوسف" معلم ۳۰ ساله دبستان که با تلفن همراه گرفته است او را در حالی که روسری، شلوار و تاپ با آستین بلند به تن دارد نشان می‌دهد که در کنار همکارانش می‌رقصد و لبخند می‌زند.
 ویدئوی کوتاهی از "ایا یوسف" معلم ۳۰ ساله دبستان که با تلفن همراه گرفته است او را در حالی که روسری، شلوار و تاپ با آستین بلند به تن دارد نشان می‌دهد که در کنار همکارانش می‌رقصد و لبخند می‌زند. در این تصاویر مشخص است که او در حال لذت بردن از سفری آبی بر روی رود نیل است. با این وجود، این ویدئو که از اوایل ماه جاری به طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است باعث طرح نظرات جنجال برانگیزی شده است.
 
جنجال یک ویدئوی رقص در مصر
 
به نقل الجزیره، برخی از منتقدان او را به نقض ارزش‌های جامعه متهم می‌کنند در حالی که برخی دیگر در همبستگی با او قاطعانه ایستاده اند. در سال‌های اخیر، مصر شاهد موارد متعددی بوده که در آن زنان در رسانه‌های اجتماعی مورد توهین قرار گرفته اند و منتقدان عصبانی خواستار پاسخگویی این افراد به مسئولان شده اند. این در حالی است که گروه‌های حقوق بشری نسبت به افزایش سرکوب آزادی در این کشور واقع شده در شمال آفریقا از زمان روی کار آمدن "عبدالفتاح السیسی" رئیس جمهوری آن کشور در سال ۲۰۱۴ میلادی هشدار می‌دهند.
 
جنجال یک ویدئوی رقص در مصر
 
یوسف اخیرا در مصاحبه‌ای با یک شبکه تلویزیونی خصوصی گفته بود که از این سفر خوشحال بوده و حرکت‌های او خود به خودی و بدون برنامه ریزی از قبل بوده اند. همکاران دیگر او نیز در زیر نور آفتاب در کنارش می‌رقصیدند و برخی از آنان دستان خود را در هوا تکان می‌دادند. با این وجود، پس از به اشتراک گذاشتن این ویدئو در فضای مجازی، برخی از کسانی که آن را تماشا کردند نظرات تندی را در مورد آن چه رفتار ناپسند قلمداد کردند، مطرح نمودند. یکی از کاربران در توئیتر این اقدام معلم مصری را "شرم آور" خوانده بود در حالی که کاربر دیگری گفته بود: "نمی تواند بفهمد که چگونه یک زن متاهل به این شکل با وجهه‌ای زشت می‌رقصد".
 
با این وجود در کشوری که ۹۰ درصد از زنان ۱۸ تا ۳۹ ساله آن در سال ۲۰۱۹ میلادی مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند سایر کاربران از معلم مصری و همکاران اش حمایت کردند.
 
در همین حال، وزارت آموزش و پرورش مصر در منطقه دکاهلیه در شمال شرق قاهره این معلم را به کمیته انضباطی ارجاع داد و در آنجا از کارش در شهر منصوره اخراج شد. در میان اعتراضات بعدی، او این هفته به سر کار خود بازگشته است.
 
"نهاد ابوالقمسان" رئیس مرکز مصر برای حقوق زنان از این معلم زن دفاع کرد و به او پیشنهاد کار داد. القمسان با کنایه گفت: "ما از دادگاه در مورد قوانین صحیح رقص سوال خواهیم کرد تا زمانی که زنان در جشن عروسی برادر یا پسرشان و یا در جشن تولد می‌رقصند قوانین درست را رعایت کنند".
 
این حقیقت که شوهر یوسف نیز پس از تماشای این ویدئو از او طلاق گرفت واکنش خشمگینانه "سمیه الخشاب" بازیگر مشهور مصری را برانگیخت. او گفت که این موضوع نشان دهنده معیار‌های دوگانه است. او پرسید: "چرا مردان در مصر کنار همسران شان نمی‌ایستند؟ بسیاری از زنان زمانی شوهران شان به زندان می‌روند کنار آنان می‌ایستند یا زمانی که شرایط شان بدتر می‌شود شوهرشان را رها نمی‌کنند".
 
جنجال یک ویدئوی رقص در مصر
 
یوسف به روزنامه "الوطن" مصر می‌گوید که نمی‌داند چه کسی این ویدئو را در فضای مجازی منتشر کرده، اما قول داد که علیه کسانی که به گفته او "خانه اش" را "بدنام" و "ویران" کرده اند اقدام قانونی انجام دهد.
 
این اولین مورد از شرمساری آنلاین نیست که خشم عمومی را در مصر برانگیخته است. دو مرد جوان این هفته پس از خودکشی یک دانش آموز دختر ۱۷ ساله در ماه گذشته بازداشت شده اند. گفته شده این دختر پس از آن که عکس‌های تغییر داده شده دیجیتالی اش را مشاهده کرد با خوردن سم دست به خودکشی زد و جان باخت. گفته می‌شود پسران بازداشت شده پس از آن که این دختر از رابطه با آنان خودداری ورزید با این عکس‌های تغییر داده شده از او باج خواهی کرده بودند.
 
در ژوئیه سال گذشته، دادگاهی در قاهره دو زن را به دلیل "نقض اخلاق" و "عفت عمومی" پس از انتشار ویدئو‌ها در تیک تاک به شش و ده سال زندان محکوم کرده بود. آنان در زمره ده‌ها اینفلوئنسری در رسانه‌های اجتماعی بودند که در سال ۲۰۲۰ به دلیل آن چه "حمله به ارزش‌های جامعه" خوانده شد در مصر بازداشت شدند.
 
مصر مدت هاست که به عنوان زادگاه رقص شکم در نظر گرفته می‌شود. با این وجود، چندین رقصنده شکم و خواننده پاپ در سالیان اخیر به دلیل محتوای آنلاین کار‌های شان که از سوی منتقدان بیش از حد "وسوسه انگیز" قلمداد شده هدف حمله قرار گرفته اند.
 

مصر شاهد کاهش جمعیت رقصندگان بومی خود بوده که عمدتا به دلیل بدنامی فزاینده این حرفه است، زیرا آن کشور در نیم قرن گذشته محافظه کارتر شده و شاهد سرکوب گسترده آزادی‌ها بوده است.

فرارو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار