زمین در حال گرم شدن خطرناک اما ایران بی‌توجه
کد خبر: ۲۳۳۸۳۹
تاریخ انتشار: 2022 January 12    -    ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
گرم شدن زمین در حال بوقوع پیوستن است و ایران یکی از معدود کشور‌های جهان است که هیچ اقدام جدی‌ای در جهت جلوگیری از گرم شدن زمین انجام نمی‌دهد.

 گرمایش زمین یا گرم شدن زمین نام پدیده‌ای است که منجر به افزایش میانگین دمای زمین و سطح اقیانوس‌ها شده‌است.طی ۱۰۰ سال گذشته، سیّارهٔ زمین به‌طور غیرطبیعی حدود ۰٫۷۴ درجهٔ سلسیوس گرم‌تر شده که موضوع گرمایش زمین دانشمندان را نگران کرده‌است. از سال ۱۸۸۰ اندازه‌گیری دمای هوای کرهٔ زمین آغاز شده‌است و تاکنون نیز ادامه دارد. گفته می‌شود گرمایش زمین، در سال ۲۱۰۰ باعث خشکسالی شدید، گرمای سوزان و توفان‌های وحشتناک خواهد شد.

در مورد دلایل این پدیده، یک سری از تئوری‌ها بر تأثیر گازهای گلخانه‌ای توسط انسان‌ها بر این فرایند مبتنی است و برخی دیگر فرایندهایی نظیر فعالیت‌های آتشفشانی و زمین گرمایی و همچنین فعالیت های خورشیدی را دلیل این پدیده می‌دانند. استناد این دانشمندان برای گفته‌های خویش، وقوع دوره‌های سرد و گرم در طول مدت زمانی است که از عمر زمین می‌گذرد.

به عقیدهٔ بسیاری از دانشمندان با افزایش آگاهی‌های عمومی، مصرف بهینه سوخت و انرژی، افزایش سطح فضای سبز و جلوگیری از تخریب جنگل‌ها، بازیافت مواد و استفاده از انرژی‌های جایگزین سوخت‌های فسیلی مانند باد و خورشید می‌توان این پدیده و اثرات منفی آن بر زندگی بشر را کنترل کرد.

هدف نهایی اقدامات جهانی برای مواجهه با گرم شدن زمین، رساندن تولید گازهای گلخانه ای  که در حال حاضر حدود ۵۱ میلیارد تن در سال است به صفر.

 اقدامات لازم و در حاضر ممکن که ایران می تواند برای مواجهه درست و به موقع با گرمایش زمین نشان دهد در ادامه مطرح می شود:

۱- توسعه مزارع تولید انرژی خورشیدی و استفاده از منابع فراوان انرژی خورشیدی در کشور

۲- توسعه مزارع تولید انرژی باد در مناطق باد خیز کشور

۳- تعطیلی نیروگاههای برق قدیمی با راندمان پایین و میزان آلودگی بالا با گازهای گلخانه ای

اقدامات بعدی:

۱- توسعه باتری‌های ذخیره کننده برق در مقایسهای نیروگاهی

۲- تسهیل واردات اتومبیل‌های الکتریکی و جایگزینی اتومبیل‌های بنزین و گازسوز با اتومبیل‌های الکتریکی

۳- گسترش شبکه انتقال و توزیع برای تسهیل انتقال انرژی‌های تجدید پذیر از مناطقی که منابع غنی انرژی‌های تجدید پذیر دارند به مراکز مصرف انرژی الکتریکی

۴- استفاده از Biofuel در ناوگان هوایی و دریایی کشور

رکنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار