فاضلاب وارد سد تامین‌کننده آب تهران می‌شود؟!
کد خبر: ۲۳۳۸۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 January 12    -    ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۶
رئیس اداره محیط زیست شهر پردیس گفت: حدود ۱۰ سال است که فاضلاب انسانی تصفیه نشده و فاضلاب صنعتی صنایع مختلف از جمله چرم‌سازی, خودروسازی و آبکاری به تاج سد ماملو منتقل می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست شهر پردیس گفت: حدود ۱۰ سال است که فاضلاب انسانی تصفیه نشده و فاضلاب صنعتی صنایع مختلف از جمله چرم‌سازی, خودروسازی و آبکاری به تاج سد ماملو منتقل می‌شود.

عزیز میکائیلی، رئیس اداره محیط زیست شهر پردیس در یک برنامه رادیویی زنده با اشاره به وضعیت سد ماملو در حومه تهران اظهار کرد: حدود 10 سال است که فاضلاب انسانی تصفیه نشده و فاضلاب صنعتی صنایع مختلف از جمله چرم‌سازی, خودروسازی و آبکاری به تاج سد ماملو منتقل می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست شهر پردیس تصریح کرد: "این سد در زمان تاسیس مشکلی در ورود فاضلاب نداشته است اما از سال 91 که بارگذاری در حومه شهر تهران به واسطه شهرک‌سازی‌ها و ایجاد مسکن مهر بیش از ظرفیت این استان شده است, فاضلاب انسانی و صنعتی تصفیه نشده، راهی مسیل‌های منتهی به سد ماملو می‌شود؛ هم‌اکنون 70 درصد از فاضلاب انسانی (شهر پردیس) وارد تاج سد ماملو می‌شود؛ با وجود اینکه مشکل فاضلاب سد ماملو از سال 91 ایجاد شده است اما اقداملت برای جلوگیری از آن به کندی پیش می‌رود."

فاضلاب وارد سد تامین‌کننده آب تهران می‌شود؟!

رئیس اداره محیط زیست شهر پردیس درباره اقدامات مسئولان استان برای تصفیه فاضلاب ورودی به سد ماملو گفت: 2 شرکت آبفا شرق تهران ( آب و فاضلاب) و شرکت عمران پردیس، مسئولیت تصفیه فاضلاب در شهر پردیس را بر عهده دارند؛ حدود 5 سال پیش، شرکت آبفا با اخذ مجوز زیست محیطی برای تاسیس تصفه‌خانه اقدام کرده است و در طول این سال‌ها تنها یک فاز از این پروژه در سال 1399 به بهره‌برداری رسیده است اما این تصفیه‌خانه تنها 25 درصد فاضلاب منطقه را تصویه می‌کند و بیش از 70 درصد آن وارد تاج سد می‌شود!

سد "ماملو" در سال 1386 به منظور تامین آب مردم استان تهران در محل تلاقی دو رود جاجرود و دماوند ساخته شده است و مخزن آن 250 میلیون متر مکعب گنجایش دارد.

به منظور بررسی بیشتر ابعاد این موضوع گفت‌وگویی با عزیز میکائیلی، رئیس اداره محیط زیست شهر پردیس داشتیم؛ وی درباره پیگیری‌های تاسیس تصفیه‌خانه به تسنیم گفت: از سال 1396 ما درباره ورود فاضلاب به تاج سد که می‌تواند عامل ایجاد صدها نوع بیماری باشد, به تمامی دستگاه‌ها از جمله استانداری, شهرداری, وزارت بهداشت, آب و فاضلاب و ... اطلاع‌رسانی کرده‌ایم اما این اقدامات بی‌نتیجه بوده است به همین دلیل این موضوع را رسانه‌ای کردیم تا شاید پیگیری از جانب رسانه‌ها کارساز شود.

رئیس اداره محیط زیست شهر پردیس درباره احداث تصفیه‌خانه جدید در مناطق حفاظت شده جاجرود توضیح داد: به دلیل اینکه احداث تصفیه‌خانه، عملی عام‌المنفعه است با احداث آن در مناطق حفاظت شده موافقت شده است اما روند تکمیل آن به کندی پیش می‌رود و زمان دقیقی برای تکمیل و بهره‌برداری آن اعلام نشده است.

لازم به ذکر است که در حال حاضر 22 درصد از مردم ایران در شهر تهران و پیرامون آن سکونت دارند و مشکلات متعدد از جمله آلودگی آب, آلودگی هوا, فرونشست و ... حکایت از آن دارد که این استان دیگر ظرفیتی برای بارگذاری بیشتر جمعیت ندارد و بیشتر شدن جمعیت در کنار بی‌توجهی به مشکلات زیست‌محیطی این استان، تنها به وخامت اوضاع دامن می‌زند.

تسنیم

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
0
1
پس تهرانی ها از نظر آب آشامیدنی خود کفا هستند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار