تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 January 19    -    ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰
اگر استیون هاوکینگ زنده بود، دیروز تولد هشتاد سالگی اش می‌بود. به همین مناسبت می‌خواهیم در این مطلب از Mirror نگاهی کوتاه بیندازیم به زندگی و ذکاوت این کیهان شناس، نویسنده و متخصص فیزیک نظری. گوگل دودل به مناسبت زادروز استیون هاوکینگ لوگوی خود را تغییر داد. وی که یکی از نوابغ تاریخ در زمینه علوم بود در سال ۲۰۱۸ درگذشت.

ضریب هوشی استیون هاوکینگ چند بود و بزرگ‌ترین کشف او چیست؟

ضریب هوشی استیون هاوکینگ چند بود و بزرگ‌ترین کشف او چیست؟«تابناک با تو» - اگر استیون هاوکینگ زنده بود، دیروز تولد هشتاد سالگی اش می‌بود. به همین مناسبت می‌خواهیم در این مطلب از Mirror نگاهی کوتاه بیندازیم به زندگی و ذکاوت این کیهان شناس، نویسنده و متخصص فیزیک نظری.

گوگل دودل به مناسبت زادروز استیون هاوکینگ لوگوی خود را تغییر داد. وی که یکی از نوابغ تاریخ در زمینه علوم بود در سال ۲۰۱۸ درگذشت. هاوکینگ از ۲۱ سالگی به بعد به تشخیص پزشکان به نوعی بیماری نورون حرکتی به نام ALS مبتلا شده بود.

ضریب هوشی استیون هاوکینگ چند بود و بزرگ‌ترین کشف او چیست؟

امید به زندگی افرادی که به این بیماری مبتلا هستند عمدتاً بین ۲ تا ۵ سال است، اما هاوکینگ احتمالات را به چالش کشید و به مدت ۵۵ سال با این بیماری فرساینده سر کرد. همزمان با بزرگداشت این دانشمند شهیر توسط گوگل، نگاهی می‌اندازیم به کمک‌های وی به جهان علم.

ضریب هوشی استیون هاوکینگ چند بود؟

ضریب هوشی استیون هاوکینگ چند بود و بزرگ‌ترین کشف او چیست؟

پروفسور استیون هاوکینگ هرگز ضریب هوشی خود را فاش نکرد، ولی باور‌ها بر این است که ضریب هوشی وی ۱۶۰ بوده باشد. این عدد در طبقه بندی «نابغه» قرار می‌گیرد و ۰.۰۰۳ درصد مردم چنین ضریب هوشی دارند.

اگرچه به وضوح او یک نابغه بود، اما درباره‌ی آی کیو خود سر و صدا راه نمی‌انداخت و معتقد بود توانایی‌های انسان را نمی‌توان به وضوح با یک عدد سنجید.

در مصاحبه مشهوری با نیویورک تایمز در سال ۲۰۰۴ از او پرسیده شد ضریب هوشی اش چند است. وی در جواب گفت: «اصلا نمی‌دانم. کسانی که پز آی کیو خود را می‌دهند، بازنده هستند.»

وقتی از او درباره‌ی دیدگاه شایع مردم مبنی بر نابغه بودنش پرسیده شد، گفت: «رسانه‌ها در حوزه‌ی علم نیز مانند خیلی حوزه‌های دیگر زندگی نیاز به ابرقهرمان دارند، اما واقعیت این است که محدوده توانایی‌های زیادی وجود دارد که خط و مرز تعیین کننده‌ای هم ندارد.»

بزرگ‌ترین کشف علمی هاوکینگ چه بود؟

ضریب هوشی استیون هاوکینگ چند بود و بزرگ‌ترین کشف او چیست؟

هاوکینگ کمک‌های شایان فراوانی به حوزه‌ی کیهان شناسی ـ که به ریشه و خاستگاه و تکامل جهان هستی نگاه می‌افکند ـ نمود. یکی از بزرگ‌ترین دستاورد‌های وی کشفش درباره سیاه چاله‌ها بود که دریافت سیاه چاله‌ها کاملاً سیاه نیستند و از خود چیزی ساطع می‌کنند که حالا به آن تابش هاوکینگ می‌گویند. این کشف مهم بحث و جدل‌های زیادی را در پی داشت، اما نحوه‌ی پیشرفت فیزیک در سال‌های آتی را پایه گذاری کرد.

علاوه بر کار‌های پژوهشی، هاوکینگ نویسنده هم بود. کتاب «تاریخچه مختصر زمان» که در سال ۱۹۸۸ منتشر شد یکی از معتبرترین کتاب‌ها در مقوله علم است. این کتاب به مدت ۲۳۷ هفته در فهرست پرفروش‌های ساندی تایمز قرار گرفت و ۲۵ میلیون نسخه از آن فروش رفت.

منبع: روزیاتو