نامه جنجالی پاپ فرانسیس به راهبه جنجالی تر
کد خبر: ۲۳۳۵۶۹
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: 2022 January 10    -    ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۴
گرامیک گفت که امیدوار است کلیسا در نهایت موضع خود را در مورد اخلاق جنسی تغییر دهد و به تعداد فزاینده‌ای از اعضای کلیسایی که به LGBTQ باور دارند، گوش دهد. او بیان داشت: «چیزی که من به کاتولیک‌های دگرباش جنسی می‌گویم این است که صبر پیشه کنید، این شرایط تغییر خواهد کرد.

نامه جنجالی پاپ فرانسیس به راهبه جنجالی تر

اختصاصی تابناک باتو ــ پاپ فرانسیس با ارسال نامه‌ای دلگرم کننده به یک راهبه آمریکایی، از او به خاطر ۵۰ سال خدمتش به کاتولیک‌های دگرباشان جنسی (LGBTQ)، بیش از دو دهه پس از آن که واتیکان به دلیل کار این راهبه، او را مورد بازجویی و محکومیت قرار داد، تشکر کرد.

در تاریخ ۱۰ دسامبر، پاپ فرانسیس در نامه خود نوشت که خواهر "جینین گرامیک" از این خدمت، هراسی نداشته و بدون محکوم کردن کسی، لطف خواهرانه و مادرانه خود را روا داشته است. او نوشت: «خواهر جینین، از شما به خاطر تمام صمیمیت، شفقت و مهربانی که روا داشته اید، متشکرم.» او همچنین در ادامه نامه خود به سختی‌های راه این راهبه در زمینه خدمات به کاتولیک‌های دگرباشان جنسی اشاره کرده است.

جینین گرامیک، که در خارج از واشنگتن دی سی و در کوه رینیر زندگی می‌کند، درباره این نامه بیان داشت: «این نامه به قدری دوستانه بود که گویی آن را از طرف یکی از دوستانم دریافت کرده ام.» او در ادامه گفت: «با این حال پس از دریافت این نامه، بسیار خوشحال شدم. این رفتار، یک نقطه عطف در امور مرتبط با کلیسا به نظر می‌رسد، زیرا انجام خدمات در زمینه دگرباشان جنسی، برای مدت طولانی مورد بدگویی واقع شده بود و به آن توجهی نمی‌شد.»

برای چندین دهه، جینین گرامیک و یکی از هم بنیانگذاران New Ways Ministry، کشیش "رابرت نوجنت" فقید، به سبب برنامه‌هایی که در مورد علم و الهیات پیرامون موضوعات LGBTQ برگزار می‌کردند، توسط برخی از رهبران کلیسا مورد سرزنش قرار گرفتند. جینین گرامیک گفت که در این برنامه‌ها هرگز نظرشخصی خود را ارائه نمی‌کند، بلکه آموزه‌های کلیسای کاتولیک و همچنین مواضع اعتقادی الهیات بسیار میانه رو و لیبرال را به افراد بیان می‌کند.

گرامیک گفت که او حدود ۲۰ سال از سوی واتیکان تحت نظر بود تا اینکه مقامات اعلامیه‌ای مبنی بر محرومیت او از این منصب صادر کردند. در بیانیه سال ۱۹۹۹ مجمع واتیکان آمده است: «سخنان بی معنی و اشتباهات رویکردی پدر نوجنت و خواهر گرامیک باعث سردرگمی مردم کاتولیک شده و به جامعه کلیسا آسیب رسانده است.» پس از این اتفاقات، گرامیک به یک رده مذهبی دیگر منتقل شد تا بدین طریق به کار خود به عنوان یک مُبلِغ ادامه دهد.

نامه جنجالی پاپ فرانسیس به راهبه جنجالی تر

سخنگوی واتیکان به جهت تأیید صحت نامه پاپ به خواهرگرامیک، هیچ سخنی نگفت. این نامه که برای اولین بار در روز جمعه در مجله کاتولیک آمریکا منتشر شد، آخرین نامه از مجموعه نامه‌هایی است که امسال، پاپ به کاتولیک‌های همجنس‌گرا و دیگرانی که در حال خدمت و حمایت از LGBTQ هستند، نوشته است. این نامه‌ی پاپ به دنبال اقدامات واتیکان در مورد حقوق همجنس گرایان است که حامیان بسیار لیبرال پاپ فرانسیس را ناامید کرده است. او در اوایل دوران خدمت خود به عنوان پاپ واتیکان، جمله معروفی را بیان داشت که: «اگر شخصی همجنس گرا باشد و خدا را بجوید و اراده خوبی داشته باشد، من چه کسی هستم که قضاوت کنم؟» با این حال او از دکترین کلیسا که اعمال LGBTQ را "اعمال بی نظم کننده" می‌نامند، حمایت کرده است. سال گذشته، نهاد اعتقادی واتیکان گفت که کشیش‌های کاتولیک نمی‌توانند اتحادیه‌های همجنس گرایان را تقدیس دهند.

New Ways فاش کرد که پاپ فرانسیس پیش‌تر در سال ۲۰۲۱ دو نامه برای آن‌ها نوشته بود و از رویکرد آن‌ها تمجید کرده بوده است. در آن نامه‌ها، فرانسیس به کار گرامیک اشاره کرده است که می‌دانست «چقدر رنج کشیده است»، و او را «زنی شجاع که تصمیم‌هایش را همراه با دعا می‌گیرد» توصیف کرد.

کشیش جیمز مارتین، کشیش ساکن نیویورک گفت که چند نامه از پاپ فرانسیس دریافت کرده است، اما یکی از آن‌ها را در ژوئیه ۲۰۲۱ به اطلاع عموم رسانده است. او گفت که نامه خواهر گرمیک به این دلیل مهم است که او توسط واتیکان محکوم شده است. او در ادامه افزود: «برای اکثر کاتولیک‌های LGBTQ، خواهر جینین یک قهرمان واقعی است، بنابراین این نامه، آن‌ها را خوشحال خواهد کرد. آن‌ها این حرکت را یکی از گام‌های رو به جلو پاپ فرانسیس خواهند دانست. اگرچه او نمی‌تواند آموزه‌های کلیسا را در این باره تغییر دهد، اما او می‌تواند گام‌هایی در این جهت بر‌دارد... در کل می‌توان بیان داشت که، ما راه درازی را پیموده‌ایم.»

خواهر گرامیک گفت که تحقیقات رسمی پس از آن صورت گرفت که کاردینال جیمز هیکی، اسقف اعظم سابق واشنگتن، نامه‌ای به واتیکان نوشت و از مقامات خواست تا به گرامیک و نوجنت فشار بیاورند تا خدمات خود را در زمینه دگرباشان جنسی متوقف کنند. تحقیقات در سال ۱۹۸۸ آغاز شد و در سال ۱۹۹۹، واتیکان حکم بر محکومیت خواهر گرامیک را صادر کرد. او گفت: «این کار برای من، ویرانگر بود. در این باره چه می‌توانم بگویم؟ احساس خوبی نداشتم.» سخنگوی اسقف نشین واشنگتن درخواستی برای توضیح درباره این نامه نداد.

نامه جنجالی پاپ فرانسیس به راهبه جنجالی تر

گرامیک گفت که او و افرادی دیگر از New Ways Ministries با کاردینال ویلتون گریگوری، اسقف اعظم واشنگتن، در ماه اکتبر ملاقات کردند و در مورد نامه‌هایی که پاپ فرانسیس برای New Ways Ministries فرستاده بود، به آن‌ها گفتند. به نقل از گرامیک، کاردینال گرگوری به آن‌ها گفت: «به نظر می‌رسد که شما و پاپ دوستانی هستید که صرفا با یکدیگر پیوند مکاتبه‌ای دارید.»

گرامیک گفت که خدمت خود را در ۲۹ سالگی در حالی که در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کرد آغاز کرد و با یک مرد همجنس گرا دوست شد که کلیسای کاتولیک را به مقصد کلیسای اسقفی ترک کرده بود. جینین در آپارتمان دوست خود، برای همجنس گرایان، به خصوص همجنس گرایانی که کلیسای کاتولیک را ترک کرده بودند، مراسم عشای ربانی ترتیب می‌داده است.

او گفت: «وقتی مراسم عبادت تمام می‌شد، اشک در چشمانشان حلقه می‌زد، زیرا احساس می‌کردند که مجددا از آن‌ها استقبال می‌شود.»

گرامیک گفت که امیدوار است کلیسا در نهایت موضع خود را در مورد اخلاق جنسی تغییر دهد و به تعداد فزاینده‌ای از اعضای کلیسایی که به LGBTQ باور دارند، گوش دهد. او بیان داشت: «چیزی که من به کاتولیک‌های دگرباش جنسی می‌گویم این است که صبر پیشه کنید، این شرایط تغییر خواهد کرد. ما باید نظرات خود را اعلام کنیم تا مقامات کلیسا بتوانند آن تغییر را به درستی درک کنند.»

فرانسیس همچنین به مایکل اولافلین، خبرنگار ملی مجله آمریکا، که یک کاتولیک همجنسگرا است، نوشت و از او به خاطر گزارش در مورد واکنش کاتولیک‌ها به بحران اچ آی وی/ایدز تقدیر کرد. اولافلین گفت: «در جامعه دگرباشان جنسی درد و رنج زیادی وجود دارد و یک نامه یا تعداد زیادی از نامه‌ها این مشکل را برطرف نمی‌کند.»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
21
58
بسيار متاسفم. اين نشون ميده اگر پاپ و راهبه هم باشي از گزند شيطان در امان نيستي. پناه بر خدا.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
10
49
بنظر میاد پاپ فعلی اعتقادی به مسیحیت نداره!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
12
60
دگر باش جنسی یا همون همجنس گرا هیچ وقت پسندیده و مورد تائید ادیان و مذاهب الهی نبوده و نیست. باشد که به زودی حقایق بر اینان روشن شود
مرتضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
10
41
سلام علیکم
سیاست فعلی کلیسای کاتولیک ، مصداق آیه شریفه قرآن هست ، که به پیامبر اکرم (ص) و مومنین در باب پیروی از یهود و مسیحیان میفرماید(نقل به مضمون) : هرگز از تو راضی نمیشوند تا آن که به کیش و مرام آنها در آیی... حالا کلیسا هم صرفا" دنبال هماهنگ کردن " دین " با خواست جامعه است و به این ورطه افتاده . انگار فراموش کرده کارکرد دین اصلاح انحرافات جامعه و بسط و ترویج اخلاق الهی بین مردم است . صرف راضی نگهداشتن مردم از دین و جذب اون ها به کلیسا براش مهمه ، ولو این که رفتار مردم ضد دین و خدا و فطرت و اخلاق الهی باشه.... جای تاسف بسیار داره.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
4
13
خطاب به آقای مرتضی. متن شما را قبول دارم. اما این را اضافه کنم که این مسایل خواست جامعه هم نیست. هنوز هم در آمریکا افراد همجنس باز گاهی مورد نفرت و حمله هستند و از الفاظ توهین آموز برای آنها استفاده می شود. هنوز هم والدین از بعضی از کارتونها و فیلمها که محتوای ولو خفیف در خصوص تبلیغ همجنس بازی باشد شکایت می کنند. دست هایی پشت پرده به این موضوعات دامن می زنند. جدا از بحث همجنس گرایی،در کارتونهای جدید در کنار هر کاراکتر کودک حتما یک دوست از جنس مخالف با روابط عاشقانه وجود دارد. پدر و مادرها اکثرا به عنوان موجوداتی سخت گیر که استعداد فرزندان خود را تباه کرده و آزادی آنها را محدود می کنند به کودکان معرفی می شوند. مثلا اخیرا کارتون دور دنیا در 80 روز را برای فرزندم دانلود کردم اما دیدم که مادر کارکتر میمون جوان به شدت نفرت انگیز نمایش داده شده و این میمون ضمن اعتماد به یک قورباغه غریبه بر خلاف توصیه مادر به سفری طولانی دور دنیا می رود. در حقیقت می خواهند کودکان را از آغوش امن پدر و مادرها جدا کرده و به جمع بیرحم سوء استفاده کنندگان از معصومیت آنها سوق دهند.
محمدطاهر سیگارودی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
5
9
کلیسا در دوران قرون وسطی یکجور منحط بود که منجر به فرار و نیز ضدیت جامعه در عصر به‌اصطلاح روشن گری و رنسانس شد و امروز طور و جور دیگر یعنی :
ماهیت معیوب خود را در سده ها همچنان حفظ کرده است .
ناشناس
|
-
|
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
3
8
به نظر من این قانون که یک راهبه یا راهب نباید هرگز ازدواج کند یک قانون ظالمانه است و مورد تایید ادیان نیست. خوب است کلیسا در این مورد تجدید نظر کند و به قانون درست مسیحیت برگردد.
ناشناس
|
-
|
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
5
9
حمایت پاپ ازاین قوم لوط یا به قول مسیحی ها سودوم باعث تاسف و سرافکندگی مومنان در هر دین الهی است و نشانگر انحراف این پاپ از یک حقیقت مسلم است مانند این است که بگوییم نعوذبا...نزول بلا بر این قوم بخاطر این عملشان به حق نبود است که مطمئنا خداوند از اینگونه شائبه ها پاک و منزه است
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار