چند پرسش و پاسخ در مورد واکسیناسیون کودکان و نوجوانان
کد خبر: ۲۳۳۴۶۶
تاریخ انتشار: 2022 January 09    -    ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
تا این لحظه، واکسن‌ها در گروه سنی نوجوانان موثر و safe هستند و از بین آن‌ها فایزر توانسته مجوز نهایی برای سن ۱۶ به بالا از نهاد FDA بگیرد و اخیرا نیز مجوز اضطراری برای سنین ۵تا۱۱ علاوه بر ۱۲تا۱۵ سال از CDC گرفته است. فایزر در مطالعات موثر بوده و بر علیه همه واریانت‌ها ایمنی قابل قبولی داده است.

چند پرسش و پاسخ در مورد واکسیناسیون کودکان و نوجوانان

چند پرسش و پاسخ در مورد واکسیناسیون کودکان و نوجوانانتابناک باتو ــ این روز‌ها با گسترش پوشش واکسیناسیون به محدوده‌های سنی کودکان و نوجوانان، ممکن است پرسش‌هایی در اذهان عمومی ایجاد گردد.

۱) آیا افراد جوان و نوجوان باید نگران بیماری کووید۱۹ باشند؟


این عقیده غلطی است که خطرات ابتلا به کووید۱۹ فقط برای بالغین و بزرگسالان است، هرچند که در سن‌های بالاتر مشکلات بیشتری می‌آفریند. دیده شده که کووید۱۹ می‌تواند باعث Multiststem Inflammatory Syndrome-Children یا MIS-C در کودکان شود که این می‌تواند منجر به نارسایی چند ارگانی شود و بهبود از آن اگر باعث مرگ نشود، ممکن است ماه‌ها به درازا بکشد،

۲) آیا مطالعات حاکی از موثر بودن واکسن در نوجوانان می‌باشند؟


تا این لحظه، واکسن‌ها در گروه سنی نوجوانان موثر و safe هستند و از بین آن‌ها فایزر توانسته مجوز نهایی برای سن ۱۶ به بالا از نهاد FDA بگیرد و اخیرا نیز مجوز اضطراری برای سنین ۵تا۱۱ علاوه بر ۱۲تا۱۵ سال از CDC گرفته است. فایزر در مطالعات موثر بوده و بر علیه همه واریانت‌ها ایمنی قابل قبولی داده است. در اروپا واکسن‌های مادرنا و جانسون و جانسون مجوز اضطراری برای ۱۸ سال و بالاتر گرفتند.

۳) آیا نوجوانان عوارض واکسیناسیون مشابه بزرگسالان دارند؟


مطالعات موجود تابحال عوارض خطرناک و کشنده ایی برای واکسن‌ها در کودکان گزارش نکردند، هرچند به درجاتی درد موضع تزریق، احساس کوفتگی، سردرد برای یک یا دو روز ممکن است رخ بدهد.

چند پرسش و پاسخ در مورد واکسیناسیون کودکان و نوجوانان

۴) آیا دریافت واکسن باعث تغییر life style در نوجوانان میشود؟


قرنطینه عمومی، بسته بودن مدارس و مراکز تفریحی و امثالهم زندگی، شادی و فراگیری درس نوجوانان را بشدت تحت الشعاع قرار داده، بسیاری نیز افسرده شدند و حتی گزارشاتی از افزایش خودکشی در بین آن‌ها وجود دارد؛ لذا باید هر چه زودتر واکسینه شوند تا در کنار افزایش پوشش واکسیناسیون عمومی، خودشان زودتر به زندگی عادی برگردند.

۵) چه واکسن‌هایی برای کودکان و نوجوانان باید تجویز شود؟


برای خردسالان فعلا فقط فایزر مجوز قطعی دارد، هرچند مادرنا و جانسون و جانسون هم برای ۱۸ سال به بالا خوبند.
البته CDC چین نیز سینوفارم و سینووک را برای نوجوانان و کودکان ۳تا۱۷ سال مجاز دانست، اما WHO آن‌ها را هنوز برای کودکان اعلام ننموده.
در هند نیز کووکسین (بهارات) برای ۱۲تا۱۷ ساله‌ها مجوز گرفته، هرچند WHO هنوز بهارات را برای کودکان اعلام نکرده.
کوبا نیز در مطالعات خود خبر از بی خطر و موثر بودن واکسن سوبرانا حتی در دوساله‌ها میدهد (کوبا با ایران مشترکا پاستوکووک را می‌سازد) و قصد دارد برای ۳ سال به بالا مجوز بگیرد.
اکنون تحقیقاتی برای اثر و یا عولگارض واکسن بر روی کودکان از سن ۶ ماهگی نیز در حال بررسی است.

۶) چه می‌شود اگر فرد نوجوان نخواهد واکسن بزند؟


بعنوان والدین همه باید در مورد کووید۱۹ و خطراتش بدانند و از فواید واکسن برای نوجوانانشان بگویند بخصوص از فوایدش برای حفظ جان پدر و مادربزرگ‌ها در مقابل انتقال بی سروصدا از نوه ها، بگویند. بهمچنین از احتمال برگشت سریعتر به زندگی و تفریحات به شرایط نرمال با کمک واکسن، برایشان بگویند.

۷) در مورد تغییرات ویروس چه باید دانست؟


ویروس در گردش‌های بیشتر و مداوم در بین جمعیت فرصت جهش و تبدیل شدن به واریانت‌های جدید را دارد که برخی مثل اومیکرون جوانان و نوجوانان و کودکان را بیشتر از سایر سویه‌ها مبتلا میکنند.

نتیجه می‌گیریم که واکسیناسیون نوجوانان و حتی کودکان که عمدتا بی- و یا کم- علامتند، امری کلیدی بوده و می‌تواند فرصتی برای مهار نامحسوس انتقال ویروس از گروه سنی نوجوانان به سایرین باشد.
تا این لحظه از بین واکسن‌های موجود فقط فایزر مجوز مصرف کودکان دارد و بقیه از مجوز‌های اضطراری محلی و ملی استفاده می‌کنند، هرچند از زمان شروع واکسیناسیون در کودکان، هنوز گزارشاتی از عوارض و یا خطرات جدی آن دیده نشده است.

دکتر حسن رودگری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار