از فال‌های چند هزار تومانی تا رمالی...!
کد خبر: ۲۳۳۲
تاریخ انتشار: 2015 June 14    -    ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
خرافه گری به عنوان یک چالش اجتماعی از دیر باز در تمام جوامع بشری سلامت و روان برخی افراد جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده است.

با گذشت زمان و بالا رفتن دانایی و آگاهی مردم اعمال خرافه گری نیز توسط افراد سودجو تغییر پیدا کرده و با رنگ و لعابی جدید آن را به افراد تزریق می کنند به گونه ای که هنوز برخی افراد ساده برای فرار از واقعیت های زندگی خود به سمت خرافه دوان دوان در حال حرکت هستند.

انواع فال، دعا نویسی، کف بینی، سحر و جادو ، طلسم، آیینه بینی و ... به عنوان نمونه های خرافه گری از جمله مواردی هستند که در تمام مناطق سطح شهر صحنه به چشم می خورد که این موضوعات در مکان های بالای شهر بیشتر به صورت فالگیری و در مناطق جنوب شهر به صورت دعا نویسی است.

توزیع کارت هایی با عناوین کف بینی، فال قهوه، دعانویسی فال شمع و تاروت و ورق و نمک و... چند وقتی است که همچون بسیاری از کارهای روزمره در خیابان ها، محافل زنانه، آرایشگاه ها و ... جلب نظر می کند، اما موضوع به این سادگی ها نیست.

پشت این باورهای به ظاهر راه گشا! جرایم گوناگونی به وجود می آید و تأسف بارتر از همه این است که بسیاری از افراد تحصیلکرده و روشنفکر اسیر تفکرات واهی و پوچ رمالان و شیادانی می شوند که حاضرند با پرداخت هزینه های گزاف، نه تنها جیب گشاد این افراد را پرپول تر کنند، بلکه مشوق اصلی برای ادامه جرم این مجرمان می شوند،.

به همین منظور خبرنگار گروه اجتماعی امروله تماسی تلفنی با یکی از این افراد که به گرفتن فال قهوه مشهور است برقرار کرد که شما را به خواندن آن دعوت می کند.

من چطور می توانم برای گرفتن فال و طالع بینی به شما مراجعه کنم؟

ملاقت حضوری با آقایان ندارم چون فعلا دفترم و محل کارم مشخص نیست و به همین منظور فقط تلفنی برای آقایان فال و طالع بینی انجام میدهم ولی برای خانم ها با تعیین وقت قبلی حضوری قرار می گذارم.

شما برای گرفتن فال و طالع بینی چه میزان هزینه ای دریافت میکنید؟

قیمت ها متفاوت است بستگی به نوع فال، طالع بینی، آینه بینی و ... دارد ولی قیمت انواع فال 15 هزار تومان و طالع بینی 10 هزار تومان می باشد البته تعداد سوال های طرف مقابل هم روی قیمت تاثیر می‌گذارد.

برای پراخت هزینه باید چکار کرد ؟

من یه شماره کارت عابر بانک به شما می دهم و وقتی هزینه را پرداخت کردید من به شما تک زنگ میزنم و بعد شما با من تماس بگیرید تا فال و طالع بینی را آغاز کنیم.

میزان زمانی که برای هر فال لازم است چقدر است؟

خوب این موضوع بستگی به طالع وفال دارد معمولا بین 5 تا 8 دقیقه

از کجا مطمئن باشم که بعد از پرداخت پول شما با من تماس خواهید گرفت؟

این دیگر بستگی به اطمینان شما دارد نمیخواهید پرداخت نکنید من انقدر مشتری دارم که نیازی به پول شما نیست بعضی وقتا هم خطوط شلوغ است و ارتباط ممکن نمی شود که مقصر اوپراتور های تلفن همراه می باشد و بد شانسی شما.

وقت قبلی هم می دهید؟

بله برخی از روز های ماه خیلی سرم شلوغ است و وقت های چندین روزه می دهم.

از کجا میدانید که مردمی که با شما صحبت می کنند راست می گویند یا به عبارتی دیگر سرکار نیستید؟

این موضوع در داخل فال مشخص می شود و من از صدای اشخاص می فهمم.

به نظر شما این کار سو استفاده از اطمینان و سادگی برخی از آدم ها نیست؟

مردم به حرفای امیدوار کننده علاقه مندند.

شما دعا هم میکنید؟

نه کار من دعا کردن نیست بله من و همکارانم موکل داریم و افراد را به انجا معرفی می کنیم هر کدام کلاس کار مشخصی داریم و به حوزه های تخصصی هم وارد نمی شویم.

برای دعا کردن هم باید مبلغ خاصی داد و باید تلفنی قرار گذاشت؟

بله قطعا همینطوره ولی قیمت دعا بستگی به گره کار شما داره هر چقدر کارتان سخت تر باشد قیمت دعا هم بالا می رود

به عقيده كارشناسان و روانشناسان، رابطه مشاوران و مددكاران اجتماعي با مردمي كه به آنها مراجعه مي كند بر پايه واقعيات و اصول و فرمول هاي امتحان شده علمي است در حاليكه فالگيران و رمالان بر اساس ادراكات خود از اوضاع ظاهري و بيانات حاجتمندان و تخيلات خود، افراد را آن طوري كه خودشان مي خواهند و منافعشان اقتضا مي كند دنبال خود به بيراهه مي كشانند تا بهتر و بيشتر از آنان بهره برداري كنند و به طور موقتي مراجعه كنندگان را راضي و خوشحال به منازلشان روانه كنند. اين قبيل افراد سودجو طوري برنامه ريزي مي كنند كه « شكار » دوباره با پاي خودش بر صيد گاه بيايد و دوباره و چند باره صيد شود.

یک فالگیر دیگر که به صورت دوره گرد اقدام به انجام فال و دعا در سطح شهر به فعالیت میکند در پاسخ به سوال های خبرنگار امروله می گوید:

شما معمولا چه نوع فال هایی می گیرید؟

من همه کار انجام میدهم بستگی به درخواست مراجعه کنندگان دارد.

شما چطور تمام واقعیت و مشکلات مردم را میدانید؟

مردم مشکلات خودشان را تمام و کمال برایم تعریف می کنند و من نسبت به اسم و ماه تولد به انتخاب خودشان یک فال می گیرم و اگر داخل فال اختیاج به دعا باشد دعا مینویسم تا مشکلات آنها برطرف گردد.

تا حالا کسی به خاطر فال و دعای شما که سبب حل مشکل آنان شده از تشکر کرده است؟

من چون دوره گرد هستم افراد را فقط یک بار می بینیم و اگر هم بخواهند نمیتوانند به راحتی مرا پیدا کنند.

قیمت هر فال چقدر است ؟

هزار تومن

قیمت فال و سایر کارهایی که شما انجام میدهید با تمام کسانی که با شما همکار هستند یکی است؟


قطعا اینطور نیست هر کس قیمت خودش را دارد.

مردم از کجا باور کنند که شما به آنها واقعیت را می گویید؟

وقتی میزان کمی از طالعشان را برایشان توضیح دادم باور می کنند. البته باید اعتقاد به این کارها داشته باشی و گرنه فایده ندارد و فقط وقت من تلف میشود.

یک کارشناس ارشد جامعه شناسی در گفتگو با امروله عنوان کرد: اکثر فالگیرها برای شروع کار خود هیچ سرمایه‌ای نیاز ندارند، مالیات نمی‌دهند و اشتغالی ایجاد نمی‌کنند و تنها کالایی را که به جامعه می دهند کالای خرافه گری و دوری از واقعیت است.

وی ادامه می دهد: اکثر زنان فالگیر، از همسر خود جدا شدند و سرپرست خانوار هستند. نبود شغل مناسب برای امرار معاش آن‌ها، نبود بیمه‌های لازم در چنین شرایطی و... آن‌ها را وا داشته تا برایی امرار معاش به این کار دست بزنند.

محمد قربانی تصریح کرد: اکثر فالگیر ها با بیان آینده ای شیرین و خوشایند به مخاطب خود آنان را جذب می کنند ولی افراد جامعه باید بدانند که سخنان فالگیر نوعی جهل فروشی به افراد است.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: کسانی که در جامعه این طیف قضایا را دنبال می کنند از واقعیات زندگی فراری هستند و به جای تفکر و ارائه راه حل هایی منطقی برای رفع مشکلات خود به دنبال خرافه گری می باشند که هیچ نتیجه مثبتی را دریافت نخواند کرد.

منبع: خبرآنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار