پرمخاطب‌ترین کتاب‌های دنیا در سال ۲۰۱۵
کد خبر: ۲۳۳۱۴
تاریخ انتشار: 2016 January 03    -    ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷
همزمان با آغاز سال 2016 فهرستی از پرمخاطب‌ترین کتاب‌ها از منابع مختلف منتشر شده است. در ادامه نگاهی داریم به برخی از پرمخاطب‌ترین رمان‌ها از نظر سایت‌ آمازون و نیویورک تایمز که به این شرح است:...
پرمخاطب‌ترین کتاب‌های دنیا در سال ۲۰۱۵ +عکس  همزمان با آغاز سال 2016 فهرستی از پرمخاطب‌ترین کتاب‌ها از منابع مختلف منتشر شده است. در ادامه نگاهی داریم به برخی از پرمخاطب‌ترین رمان‌ها از نظر سایت‌ آمازون و نیویورک تایمز که به این شرح است:

«مریخی» اثر اندی ویر

اندی ویر به عنوان نویسنده بهترین کتاب علمی‌تخیلی سال 2014 انتخاب شده است. ویر در «مریخی» داستان گیرای فضانوردی را تعریف می‌کند که تبدیل به یکی از اولین افرادی می‌شود که روی مریخ راه می‌رود، اما او به زودی متوجه می‌شود بعد از اینکه همکارانش او را اتفاقی جا گذاشته‌اند، ممکن است همچنین تبدیل به یکی از اولین کسانی نیز بشود که در آنجا جان خود را از دست می‌دهد.

در سال 2015 نیز فیلمی بر اساس همین داستان با بازی مت دیمون و کارگردانی ریدلی اسکات اکران شده است.

«وکیل خیابانی» نوشته جان ریگشام

جان گریشام نویسنده رمان‌های دادگاهی است. او بیشتر به نوشتن رمان‌های عامه‌پسند گرایش دارد تا رمان‌هایی که پر است از سبک‌های نوین ادبی. ریگشام تنها یک نویسنده نیست، او کسی است که قبلاً به خاطر شغلش در دنیای سیاست نقش‌هایی ایفا می کرده، اما حالا یک وکیل بازنشسته و بیشتر از آن یک نویسنده است. جان گریشام به عنوان یکی از نویسندگان رمان‌های دادگاهی مدرن در جهان شناخته می‌شود. در هر کشوری که اسم او را بیاورید، حتماً چند نفری او را می‌شناسند، چراکه کتاب هایش به سرعت در سرتاسر جهان به فروش می‌رسند.

جان گریشام آخرین فرزند از پنج خواهر و برادرش بود که از پدر و مادری مسیحی در ایالت آرکانزاس به دنیا آمد. خانواده او نه مرفه بودند و نه فقیر هرچند حالا خودش یکی از میلیونرها و شاید هم میلیاردرهای آمریکا به حساب می‌آید. پدرش گاهی کارگر ساختمان بود و گاهی در مزرعه پنبه کار می‌کرد و مادرش خانه‌دار بود. بعد از نقل مکان‌های پی در پی به شهرهای مختلف، خانواده گریشام سرانجام در روستای دسوتوی میسی سی پی سکنی گزید. در آن وقت جان فقط 12 سال سن داشت و همان‌جا بود که او تحصیلات دبیرستانش را تمام کرد. جان هم مثل خیلی از بچه‌های دیگر در تیم راگبی مدرسه شان عضو بود اما بر خلاف شخصیت اصلی رمانی که در سال 2003 نوشت یعنی «فوتبال به خاطر پیتزا» او نتوانست ورزش راگبی را تا آخر دنبال کند. با این که مادرش زنی خانه‌دار بود، اما همواره او را تشویق می کرد تا کتاب بخواند و این چنین بود که گریشام از همان کودکی با دنیای کتاب دوست شد و بعدها بیش از همه نویسندگان تحت تاثیر جان اشتاین بک قرار گرفت؛ کسی که همیشه برای او مورد احترام باقی ماند.

او خود را این‌طور توصیف می‌کند: یک مسیحی میانه رو؛ کسی که مأموریتش را برای کلیسا به خوبی انجام می‌دهد. مخصوصاً در برزیل! کشوری که محل الهام او برای نوشتن دو عنوان از رمان‌هایش بود.

«در آرزوی عدالت» اثر جیمز پترسون

جیمز پترسون 68 ساله در سال 2014 رتبه‌ سی‌وهفتم فهرست تأثیرگذارترین چهره‌های مطرح از دید مجله «فوربس» را از آن خود کرده است. نام او به عنوان اولین نویسنده‌ای که یک میلیون جلد از آثارش در قالب دیجیتال به فروش رسیده، ثبت شده است. تاکنون بیش از 300 میلیون جلد از کتاب‌های پترسون در سرتاسر جهان به فروش رسیده است. درآمد این رمان‌نویس سرشناس و خالق مجموعه داستان‌های جنایی «الکس کراس» در سال 2013 به 90 میلیون دلار رسید.

«دختری در قطار»؛ نوشته پائولا هاوکین

در معرفی این کتاب آمده است: پرفروش‎ترین کتاب سال 2015 در جهان که تنها چند ماه پس از انتشار رکورد فروش افسانه‎ای کتاب هری پاتر را شکست. «دختری در قطار» نه‌تنها یک رمان مهیج و پلیسی، بلکه تریلری روان‌شناسانه است، که موفق شد خیلی زود رکورد پرفروش‌ترین‌هایی چون هری پاتر را بشکند و همچنان در صدر باقی بماند. برخی این رمان را جلد دوم «دختر گمشده» می‌دانند.

ماجرای همیشگیِ عشق و شکست، این‌بار با همراهیِ افکاری سرگردان، به داستانی معمایی منجر شده است.«دختری در قطار» با روایتی مدرن، سراغ موضوعی کلاسیک می‌رود تا این‌بار، وحشت و خون را از میان درد و ترومای زنانه بیرون بکشد. ریچل که زنی دائم‌الخمر است برای خودش ارزشی قائل نیست؛ از نظر او زنان فقط از دو وجه قابل‌توجه‌اند: وضعیت ظاهری‌ و نقش مادری‌شان. پس با این حساب، او که ظاهری معمولی دارد و نازاست، نمی‌تواند مورد‌توجه مردی واقع شود؛ موهبتی که احتمالاً از نظر او، زن‌های دیگر قصه ـ آنا و مگان ـ از آن بهره‌مندند. ریچل بیش از آن‌که در واقعیت زندگی کند، در خیال و بین آدم‌های خیالی‌‌ای که فقط خودش آنها را می‌بیند سیر می‌کند؛ آن‌قدر که درگیر حوادث بین‌شان می‌شود؛ حوادثی که هیچ‌وقت رخ نداده‌اند، اما چه اتفاقی می‌افتد که زندگیِ زن‌های این داستان، در هم تنیده می‌شود؟

پائولا هاوکینز برای بیان این داستان کار مهمی کرده است؛ او دقیق و موشکافانه به اطرافش وآدم‌ها ـ آدم‌‌های معمولی ـ چشم دوخته است. داستان او روایتی مدرن و چند‌صدایی از ماجرای سه زن است که هر کس از زاویه‌ دید خودش آن‌ را برای‌مان تعریف می‌کند.

«تمام نوری که نمی‌توانیم ببینیم» اثر آنتونی دوئر

از آنتونی دوئر که نویسنده تحسین شده و برنده چندین جایزه است یک رمان پرفروش فوق العاده بلند پروازانه و زیبا در مورد یک دختر نابینای فرانسوی و پسری آلمانی به چاپ رسیده است که در فرانسه اشغال شده هنگامی که هر دو برای زنده ماندن از ویرانی جنگ جهانی دوم تلاش می‌کنند، با یکدیگر برخورد می‌کنند.

رمان «همه نورهایی که نمی‌توانیم ببینیم» (All the Light We Cannot See) به قلم آنتونی دوئر نویسنده آمریکایی جایزه پولیتزر سال 2015 در رشته داستان را دریافت کرد.

«من را نگاه کن» اثر نیکولاس اسپارکس

اسپارکس از نویسندگان پرمخاطب و خوش اقبال سال‌های اخیر بوده و رمان‌هایش همواره با فروش بالایی رو به رو بوده است. او در 31 دسامبر سال 1965 در آمریکا به ‌دنیا آمده و تا به امروز کتاب‌های پرفروش زیادی منتشر کرده است. مسیحیت، عشق، تراژدی و ایمان از مهم‌ترین دغدغه‌های رمان‌نویسی اسپارکس است و در اغلب رمان‌هایش رگه‌هایی از این موضوعات دیده می‌شود.

اسپارکس در کودکی تربیتی کاتولیک دیده است و اجدادش از مسیحیان آلمان، چک، انگلیس و ایرلند بودند. وی در سال 1974 به همراه خانواده در کالیفورنیا ساکن شد و در آنجا به مدرسه رفت. سپس در دانشگاه نتردام ادامه تحصیل داد و سپس در سال 1988 فارغ‌التحصیل شد.

اسپارکس نویسندگی را با نوشتن نخستین رمانش با عنوان «گذر باد» در سال 1985 آغاز کرد. «پیغامی در بطری»، «نجات»، «عروسی»، «معتقد واقعی» و «جان عزیز» از رمان‌های معروف نیکولاس اسپارکس است. نوشته‌هایی از این رمان نوییس آمریکایی توسط مترجمانی چون طاهره صدیقیان، نفیسه معتکف و سپند نام‌آور به فارسی ترجمه شده که از میان آنها می‌توان به کتاب‌هایی چون «دفتر خاطرات»، «پیاده‌روی به یادماندنی» و «شب‌های رادنث» اشاره کرد.

«کشتن مرغ مقلد» اثر هارپر لی

«کشتن مرغ مقلد» یا «کشتن مرغ مینا» (به انگلیسی: To Kill a Mockingbird) نام رمانی از هارپر لی، نویسنده آمریکایی در سال 1960 میلادی است. وی برای نوشتن این رمان در سال 1964 میلادی، جایزه پولیتزر را به دست آورد. از زمان اولین انتشار تاکنون، بیش از 40 میلیون نسخه از این کتاب به فروش رفته و به بیش از 40 زبان بین‌المللی ترجمه شده است.

تیراژ نخستین چاپ رمان کشتن مرغ مقلد 5 هزار نسخه بود. فیلمی نیز به کارگردانی رابرت مالیگن محصول در سال 1962 براساس این رمان تولید شده است.

«برو نگهبان بگمار» اثر هارپر لی

انتشار کتاب جدیدی از خالق «کشتن مرغ مقلد» بازار کتاب را دوباره پررونق کرد. «برو نگهبان بگمار» کتاب تازه یافته شده‌ای از هارپر لی است که تیرماه امسال روانه بازار کتاب شد و از همان ابتدا آمار فروش کتاب در آمازون را دستخوش تغییر کرد. «برو نگهبان بگمار»، که رکورد «هری پاتر» را در پیش‌فروش سایت آمازون شکست، 50 سال پیش نوشته شده بود، اما بنا بر دلایلی چاپ نشد اما پس از مرگ خواهر «لی» نسخه اصلی آن پیدا شده است.

پیش از این گمان می‌رفت «کشتن مرغ مقلد» تنها اثر «هارپر لی» بوده باشد، اما با اعلام انتشار جلد دوم، علاقه‌مندان به کتاب برای خواندن آن روزشماری کرده بودند. «تونجا کارتر»، وکیل این نویسنده مطرح انگلیسی مدعی شده است که طی هفته گذشته کتاب دیگر نوشته «لی» را یافته است. وی اظهار کرده است که در صندوق امانات «آلاباما»، شهر زادگاه «لی» که وی به طور تصادفی نسخه اصلی «نگهبان را بگمار» را پیدا کرده است، دو نوشته دیگر وجود دارد که خوانده نشده بودند.

«کارتر» ادامه داد: یکی از این نوشته‌ها نسخه اصلی 300 صفحه‌ای «کشتن مرغ مقلد» است که در سال 1961 از سوی ناشر آن از طریق پست برای «لی» ارسال شده اما هیچ‌گاه از پاکت بیرون آورده نشده است.

نشریه «دیلی تلگراف» نیز به مناسبت انتشار «برو نگهبان بگمار» به 10 مورد از ویژگی‌ها و موارد مهم پیرامونی این کتاب پرداخته است که برخی از آنها به این شرح است:

1- «برو نگهبان بگمار» در اصل پیش‌نویسی برای «کشتن مرغ مقلد» بوده است.

«لی» فصل نخست این کتاب را 50 سال پیش برای ناشری می‌فرستد. آن گونه که خود وی توضیح داده است، فصل نخست به نوعی بازنگری «اسکات»، شخصیت دختر وکیل داستان به وقایع دوران کودکی است و از همین رو ناشر پیشنهاد می‌کند که به جای این رمان، داستانی از نگاه کودکی‌های «اسکات» بنویسد که نتیجه آن «کشتن مرغ مقلد» بود.

2 – این کتاب پس از مرگ خواهر «لی» کشف شد.

3 – در «برو نگهبان بگمار»، با بزرگ‌سالی «اسکات» مواجه هستیم؛ هر چند او به همان چابکی و سرخوشی داستان «کشتن مرغ مقلد» است.

«بلبل» اثر کریستین هانا

از دیگر کتاب‌هایی که در فهرست نیویورک تایمز دیده می‌شود، اثری است از هانا که در سال 2015 منتشر شده است. این نویسنده آمریکایی در این کتاب به شرح ماجرای زنی در زمان حمله نازی‌ها به فرانسه می‌پردازد.

«بی‌گناه» نوشته دیوید بالداچی

حوادث این کتاب کاملاً تخیلی‌ است و نویسنده در آن سرگذشت آدمکشی حرفه‌ای را روایت می‌کند که از طرف سازمانی مأمور می‌شود تا افراد مختلفی را در سراسر جهان به قتل برساند. اختلاف میان این آدمکش و سازمان ماجراهای اصلی رمان را شکل می‌دهند و سازمان تصمیم می‌گیرد این آدمکش را از سر راه بردارد و به زندگی او پایان دهد.

تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار