مروری بر پیش‌بینی‌های نادرست از وقایع ۲۰۲۱
کد خبر: ۲۳۲۲۶۷
تاریخ انتشار: 2021 December 27    -    ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
همواره سیاستمداران، رسانه‌ها، و تحلیلگران دست به پیش‌بینی می‌زنند، و بسیاری از مواقع این پیش‌بینی‌ها نادرست از آب درمی‌آیند. وب‌سایت پولیتیکو در یکی از مطالبی که برای مرور وقایع سال ۲۰۲۰ در آخرین روزهایش منتشر کرده این پیش‌بینی‌های نادرست را فهرست کرده است. قرن نو منتخبی از جالب‌ترین پیش‌بینی‌های نادرست را در مطلب پیش‌رو فهرست کرده است.

همواره سیاستمداران، رسانه‌ها، و تحلیلگران دست به پیش‌بینی می‌زنند، و بسیاری از مواقع این پیش‌بینی‌ها نادرست از آب درمی‌آیند. وب‌سایت پولیتیکو در یکی از مطالبی که برای مرور وقایع سال 2020 در آخرین روزهایش منتشر کرده این پیش‌بینی‌های نادرست را فهرست کرده است. قرن نو منتخبی از جالب‌ترین پیش‌بینی‌های نادرست را در مطلب پیش‌رو فهرست کرده است.

1) آخرین روزهای ریاست‌جمهوری ترامپ آرام خواهد بود: اگرچه ترامپ نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 را نپذیرفته بود، ولی بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که این موضع او دردسری ایجاد نخواهد کرد. از همه جالب‌تر هیو هیوئیت، مجری محافظه‌کار بود که در روز 6 ژانویه پیش‌بینی کرد که هیچ اتفاق غیرعادی رخ نخواهد داد. تنها چند ساعت بعد، هواداران ترامپ تلاش کردند که با خشونت ساختمان کنگره را فتح کنند.

2) طالبان پس از خروج نیروهای آمریکایی افغانستان را فتح نخواهد کرد: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در دفاع از تصمیم خود مبنی‌بر خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان پیش‌بینی کرد که خروج از افغانستان مشابه خروج آمریکا از ویتنام نخواهد بود و کابل به دست نیروهای طالبان سقوط نخواهد کرد. او بسیار تأکید کرد که احتمال اینکه طالبان قدرت مرکزی را در دست بگیرد بسیار کم است. اما واقعیت این است که سقوط کابل به دست طالبان کمتر از یک ماه پس از خروج نیروهای نظامی آمریکا رخ داد.

3) بایدن مصرف گوشت آمریکایی‌ها را محدود خواهد کرد: این پیش‌بینی در واقع فقط یک نظریه توطئه بود. اما این نظریه توطئه توسط مهم‌ترین چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای جمهوری‌خواه تکرار شد؛ ازجمله کوین مک‌کارتی رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان و فاکس نیوز. این نظریه توطئه ادعا می‌کرد که بایدن برای مقابله با گرمایش زمین، مصرف گوشت را با نیروی اجبار جیره‌بندی خواهد کرد. چنین نشد چون نه بایدن می‌خواست چنین کند و نه حتی اگر می‌خواست اختیار قانونی چنین کاری را می‌داشت.

4) ترامپ از فضای سیاسی آمریکا محو خواهد شد: این پیش‌بینی‌ای بود که اکثر ناظرین و متخصصین سیاست آمریکا پس از وقایع 6 ژانویه به آن رسیده بودند. دلیل این امر این بود که حمایت ضمنی ترامپ از هوادارانش درحمله به کنگره و تلاش برای جلوگیری از تأیید پیروزی بایدن تاحدی بی‌سابقه و تابو بود که هیچ‌کس فکر نمی‌کرد او بتواند از این رسوایی جان سالم به‌در ببرد؛ به‌خصوص که رهبران جمهوری‌خواه به‌شکل واضحی خلاف او موضع گرفتند. اما در واقعیت ترامپ افکارِعمومی رأی‌دهندگان حزب خود را قانع کرد که دروغ بزرگ صحیح است و از محبوبیتش کاسته نشد. امروز ترامپ تسلطی مطلق بر حزب خود دارد و شانسی جدی برای بازگشت به کاخ سفید در سال 2024.

5) خروج از افغانستان از نظر سیاسی به نفع بایدن خواهد بود: این پیش‌بینی منطقی بود، چون اکثریت قاطع افکارِعمومی آمریکا از خروج از افغانستان حمایت می‌کردند. این البته پس از خروج از افغانستان نیز ادامه یافت، ولی مردم آمریکا اگرچه با اصل خروج موافق بودند با روش خروج مخالف بودند، و به‌همین‌دلیل بایدن نمره بسیار پایینی گرفت اگرچه امیدوار بود که این یکی از محبوب‌ترین تصمیم‌هایش باشد.

6) مسدود کردن حساب کاربری ترامپ به ضرر توئیتر تمام خواهد شد: توئیتر مسیر اصلی ارتباط ترامپ با هوادارانش بود. وقتی که توئیتر در واکنش به وقایع 6 ژانویه حساب کاربری ترامپ را مسدود کرد، بسیاری (مخصوصاً محافظه‌کاران) پیش‌بینی کردند که این به خروج کاربران حامی ترامپ از سایت و بنابراین سقوط ارزش این شرکت منجر خواهد شد. اما در سال 2021 نیز توئیتر مانند سال‌های پیش به رشد ادامه داد و حتی برای اولین‌بار در بازار بورس ظاهر شد و یکی از ارزشمندترین سهام‌ها در آمریکا شد.

رکنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار