یوگای چشم، روشی برای کاهش درد چشم
کد خبر: ۲۳۱۹۷۰
تاریخ انتشار: 2021 December 24    -    ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۹
هرچند شاید این موضوع مشکل چندان بزرگی به نظر نرسد، مطالعات نشان داده اند که در زمان توجه شما به صفحه نمایش، نرخ پلک زدن شما از ۲۰ بار پلک زدن در دقیقه به ۷ بار پلک زدن هر دقیقه کاهش می‌یابد و حتی پلک زدن در این زمان، به ندرت به طور کامل انجام می‌شود. دکتر مک گیل می‌گوید: ...

یوگای چشم، روشی برای کاهش درد چشم

اختصاصی تابناک باتو ــ ممکن است تجربه‌ی انجام یوگا را داشته باشید، اما نظر شما درباره یوگای چشم چیست؟ اگر در طول روز به سبب کار یا شغل خود مجبور به خیره شدن به صفحه نمایش لب تاپ، گوشی یا تلوزیون برای ساعاتی طولانی هستید، یوگای چشم می‌تواند راهی موثر برای کاهش درد و ورزش چشمان شما باشد.

اگر برنامه روزانه خود را چک کنید متوجه خواهید شد که یک صبح معمولی با چک کردن گوشی شروع می‌شود. بعد از سرکار رفتن، قطعا نزدیک به هشت ساعت به کامپیوتر خیره می‌شوید و سپس قبل از خواب، تلوزیون تماشا می‌کنید یا رسانه‌های اجتماعی خود را مرور می‌کنید. دکتر سلینا مک گیل، اپتومتریست، می‌گوید که به طور معمول بسیاری از افراد روزانه ۱۳ ساعت یا بیشتر به صفحه نمایش گوشی، کامپیوتر یا تلویزیون خیره می‌شوند.

هرچند شاید این موضوع مشکل چندان بزرگی به نظر نرسد، مطالعات نشان داده اند که در زمان توجه شما به صفحه نمایش، نرخ پلک زدن شما از ۲۰ بار پلک زدن در دقیقه به ۷ بار پلک زدن هر دقیقه کاهش می‌یابد و حتی پلک زدن در این زمان، به ندرت به طور کامل انجام می‌شود. دکتر مک گیل می‌گوید: «این امر سبب می‌شود اشک چشم قادر به آبرسانی کافی چشم نباشد، که پس از آن، خشکی، سوزش، تحریک و ناراحتی چشم نیز ایجاد می‌شود.»

موضوع دیگر، مساله خستگی چشم است. دکتر نورمن شیدلو، اپتومتریست، می‌گوید: «اگر بینایی طبیعی دارید و برای تماشای دوردست نیازی به عینک ندارید، چشم‌های شما برای دیدن اشیا از نزدیک باید فوکوس خود را تغییر دهند. با خیره شدن به یک صفحه نمایش در تمام طول روز، به خصوص صفحه‌ای که درست در جلوی صورت شما قرار دارد، چشمان شما برای تمرکز بیشتر در طولانی مدت مجبور به فعالیت بیشتری می‌گردد که این امر می‌تواند منجر به خستگی عضلات شود.»

علائم فشارچشم یا خستگی چشم شامل قرمزی، خشکی، سوزش، خارش، اشک ریزش، تاری دید و حتی سردرد است. عدم استراحت در بین تماشای صفحه نمایش می‌تواند منجر به نزدیک بینی شود. از این رو، تمرینات یوگای چشم می‌تواند به سلامت بینایی شما کمک کند.

یوگای چشم، روشی برای کاهش درد چشم

چگونه یوگای چشم انجام دهید

فیبی گرینکر، معلم یوگا و مدیتیشن، اخیراً نکات یوگای چشمی خود را با لنستور، یک شرکت مراقبت بینایی مستقر در بریتانیا، در میان گذاشته است. با ما همراه باشید تا با این تمرینات آشنا شویم.

۱. مالش چشم‌ها با کف دست

اولین ترفند یوگای چشم، مالش چشم‌ها با کف دست است. دکتر گرینکر می‌گوید که قبل از اینکه هر دو چشم خود را به طور کامل با کف دست خود بپوشانید، به مدت ۱۰ ثانیه دست‌های خود را به هم بمالید. سپس دستان خود را بر روی چشمان خود قرارداده و به تاریکی نگاه کنید و چند نفس عمیق بکشید. گرما و تاریکی به آرامش عضلات چشم شما کمک می‌کند.

۲. چشمک زدن سریع

در مرحله بعد، پلک زدن سریع را امتحان کنید. مطالعات نشان می‌دهد که فعالیت‌های ساده مانند پلک زدن در حین کار با رایانه یا تلفن، به کاهش خستگی عضلات چشم کمک می‌کند.
برای پلک زدن به روش یوگا، دکتر گرینکر پیشنهاد می‌کند که صاف روی صندلی خود بنشینید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه سریع پلک بزنید. این روند را هر یک ساعت تکرار کنید تا چشمان شما زیبا و مرطوب بمانند.

۳. زوم کردن

دکتر گرینکر توصیه می‌کند که روی صندلی خود بنشینید و برای چند ثانیه روی یک شی که در ناحیه‌ای دور از شما است تمرکز کنید. سپس، برای چند ثانیه روی شیء‌ای که کمی نزدیک‌تر است تمرکز کنید و در نهایت روی چیزی درست در مقابلتان، مانند کف دستتان تمرکز کنید. سپس روند را معکوس کنید و دو دقیقه این فرآیند را تکرار کنید.

نگاه کردن به یک جسم دور برای چند ثانیه درهر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه می‌تواند به کاهش علائم خستگی چشم کمک کند. دکتر شیدلو می‌گوید: «این کار، ماهیچه‌های متمرکز در چشم را شل می‌کند و به کاهش فشار چشم کمک می‌کند.»

ترفند مشابه، ترفند ۲۰/۲۰/۲۰ است. به گفته دکتر کالین بورک، شما می‌توانید با استراحت در هر ۲۰ دقیقه و نگاه کردن به چیزی در فاصله ۲۰ فوتی به مدت ۲۰ ثانیه از خستگی چشم خود جلوگیری کنید. این تمرین مانند تمرین زوم کردن، به چشمان شما فرصتی برای تمرکز مجدد می‌دهد.

یوگای چشم، روشی برای کاهش درد چشم

۴. حرکت دادن چشم به شکل ۸ انگلیسی

برای کشش ماهیچه‌های چشم خود، سعی کنید چشمان خود را به شکل ۸ انگلیسی حرکت دهید. دکتر گرینیکر می‌گوید: «دست خود را به موازات چشم خود بالا آورید، شست خود را باز و روی آن تمرکز کنید. دست خود را به حرکت درآورید، به گونه‌ای که یک شکل ۸ انگلیسی در فضا ایجاد کنید. به مدت ۳۰ ثانیه شکل ۸ انگلیسی را دنبال کنید، سپس این کار را به طور معکوس انجام دهید.

۵. چرخش چشم

دکتر گرینکر می‌گوید: «چرخاندن چشم نیز می‌تواند به آرامش و تقویت عضلات چشم شما کمک کند. برای این کار، صاف بنشینید یا بایستید، شانه‌های خود را شل کنید و به جلو نگاه کنید. بدون حرکت دادن سر، به سمت راست خود نگاه کنید، سپس به آرامی نگاه خود را به سقف ببرید، سپس به سمت چپ نگاه کنید و سپس به سمت زمین و پایین نگاه کنید.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار