باید و نبایدهای سرخ کردن غذا
کد خبر: ۲۳۱۶
تاریخ انتشار: 2015 June 14    -    ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
یک کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به باید و نبایدهایی که برای غذاهای سرخ کردنی بهتر است به کار گرفته شود گفت: مصرف غذاهای سرخ شده باعث افزایش چربی بد خون می‌شود و اگر روغن بیشتر از 150 درجه حرارت دریافت کند، میزان اسید‌ چرب ترانس در آن نیز بالا می‌رود.

مریم صالحی با بیان اینکه همه افراد باید از خوردن چربی بویژه غذاهای سرخ‌شده پرهیز‌ کنند، گفت: در چند سال اخیر نتایج بررسی‌ها نشان داده‌ است که اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع موجود در انواع روغن‌ها، ایزومر ترانس دارند و ایزومر ترانس اسیدهای چرب (به ویژه اسید چرب اشباع شده) می‌توانند چربی بد خون (LDL) را بالا برند.

وی گفت: در فرایند هیدروژناسیون روغن‌های‌ مایع و تبدیل آن به روغن‌ جامد، در‌ اثر فشار و گرمای بالا برای هیدروژناسیون، مقدار زیادی ایزومر ترانس اسید چرب ساخته می‌شود که این ایزومر ترانس موجود در روغن جامد، باعث افزایش LDL می‌شود.

این کارشناس ارشد تغذیه یادآور شد: در طی سرخ‌ کردن غذاها، روغن اگر بیشتر از 150 درجه حرارت دریافت کند، میزان اسید چرب ترانس در آن بالا می‌رود، حال هرچه حرارت وارده به روغن بیشتر باشد یا زمان حرارت دادن طولانی‌تر شود، میزان اسید چرب ترانس بیشتر و مصرف این غذا باعث می‌شود تا چربی بد خون نیز بیشتر افزایش یابد.

صالحی خاطرنشان کرد: در صورت جمع‌آوری روغن حرارت دیده و استفاده از آن برای بار دوم و سوم، میزان اسید چرب ترانس آن بسیار بیشتر و باعث بالارفتن‌ LDL به صورت شدیدتری می‌شود.

وی اضافه کرد: ایجاد اسید چرب ترانس در تمام روغن‌ها وجود دارد. در نتیجه تا حد امکان روغن را حرارت ندهید و اگر هم لازم بود که غذایی سرخ شود، در مدت کوتاه و با حرارت کمتری (شعله کوچک اجاق) این کار انجام شود تا مقدار کمتری اسید چرب ترانس ساخته شود و روغن باقی‌مانده نیز دور‌ریخته شود.

ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار