چطور دکوراسیون مطب زنان را آرامش بخش‌تر کنیم؟
کد خبر: ۲۳۱۰۴۵
تاریخ انتشار: 2021 December 14    -    ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
چند سالی است که یکی از فضا‌های نسبتا پر رفت و آمد که خیلی اوقات به طراحی و دکوراسیونش توجه خاصی نمی‌شد، به اندازه فضا‌های محبوب مثل پارک یا مرکز خرید مورد توجه قرار گرفته است و در مورد آن صحبت می‌شود: مطب پزشکان. حتما شما هم مطب‌های بسیار لوکس و مجلل را دیده اید.

چطور دکوراسیون داخلی مطب زنان را آرامش بخش تر کنیم؟

چطور دکوراسیون داخلی مطب زنان را آرامش بخش تر کنیم؟«تابناک با تو» - چند سالی است که یکی از فضا‌های نسبتا پر رفت و آمد که خیلی اوقات به طراحی و دکوراسیونش توجه خاصی نمی‌شد، به اندازه فضا‌های محبوب مثل پارک یا مرکز خرید مورد توجه قرار گرفته است و در مورد آن صحبت می‌شود: مطب پزشکان. حتما شما هم مطب‌های بسیار لوکس و مجلل را دیده اید. مسئله، اما این است که بیشتر ما وقتی که در اتاق انتظار یا مطب یک پزشک هستیم، خواه ناخواه کمی مضطرب می‌شویم، حتی اگر برای یک چکاپ ساده آن جا باشیم. چیز‌هایی مثل حضور بیماران متعدد، اضطراب نتیجه جلسه مان با پزشک، صف طولانی انتظار و… باعث می‌شوند فضای مطب پزشک، برای بیشتر افراد و به ویژه زنان باردار، فضایی خوشایند و دوست داشتنی نباشد. در این مطلب، دکوراسیون داخلی مطب زنان را بررسی می‌کنیم و نکاتی را می‌گوییم که باعث می‌شوند فضا‌های ویزیت و اتاق انتظار در مطبِ پزشک زنان و زایمان، زیباتر و البته دوست داشتنی‌تر باشند.

چطور دکوراسیون داخلی مطب زنان را آرامش بخش تر کنیم؟

دکوراسیون داخلی مطب زنان باید «زنانه» باشد؟

پاسخ این است که هم بله و هم نه. به این خاطر که تقریبا همه افرادی که در یک مطب زنان رفت و آمد دارند، خانم‌ها هستند، فضا باید طوری طراحی شود که نیاز‌های منحصر به فرد زنان باردار یا در انتظار معاینه، براورده شود و البته بتوانند در آن احساس آرامش کنند. از طرفی، استفاده از رنگ‌ها و طرح‌هایی که به صورت کلیشه‌ای به زنان منسوب شده اند (مثلا صورتی) ضروری نخواهد بود.
زنان امروز بیشتر از هر زمانی در تاریخ، به سلامت فردی شان اهمیت می‌دهند و «مصرف کننده» خدمات سلامتی هستند. آن‌ها انتظار خدمات بالینی شخصی سازی شده و بسیار باکیفیت را همراه با قیمتی منطقی دارند و البته در مکانی که برایشان آرامش بخش و جذاب است. اگر به آمار‌ها نگاه کنیم، می‌فهمیم که این درخواست خیلی هم بزرگ نیست. در یک خانواده، به صورت میانگین ۸۰% تصمیم‌های مربوط به درمان و سلامت را زنان (مادرها) می‌گیرند. دقت و مطالعه در مورد دکوراسیون داخلی مطب زنان، می‌تواند نیاز‌های این جمعیت بزرگ تصمیم گیرنده را براورده کند.

چطور دکوراسیون داخلی مطب زنان را آرامش بخش تر کنیم؟

چرا باید به دکوراسیون داخلی مطب زنان اهمیت بدهیم؟

بسیاری از مطب‌ها و مراکز درمانی زنان، در حال نوسازی دکوراسیون و طراحی داخلی خود هستند تا «همه» زنان در هر سن و سالی که هستند، داخل آن‌ها حس خوبی داشته باشند. این روز‌ها مراکز درمانی زنان، خدمات مختلفی را ارائه می‌دهند که تست تشخیصی سرطان سینه، در همه این مراکز رو به افزایش است (چون انتظار می‌رود که تا پانزده سال آینده، تعداد زنانی که ریسک بالای ابتلا به سرطان سینه را دارند تا پنجاه درصد بالا برود).
همچنین بسیاری از مراکز و مطب‌های زنان، مشغول اضافه کردن خدمات مراقبتی قلب و عروق هستند تا بیماری‌های خاص قلبی زنان را مورد مطالعه و درمان قرار دهند. زنان نیاز به چکاپ‌های منظم، درمان و البته مشاوره و تراپی دارند. مثل هر فضای دیگری، مطب زنان هم وقتی بهتر طراحی شود، بهتر نیاز‌های مراجعانش را برطرف خواهد کرد.

چطور دکوراسیون داخلی مطب زنان را آرامش بخش تر کنیم؟

فضایی مختصِ زنان باردار

تجربه زایمان، منحصر به فرد و زیباست و البته یکی از دغدغه‌های زنان باردار همیشه این است که کجا باید این فرایند حساس را انجام بدهند. دکوراسیون داخلی مطب زنان (به ویژه مطب‌هایی که در بیمارستان‌ها قرار دارند)، اگر فرایند زایمان در آن‌ها انجام شود اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. فضای اتاق زایمان باید با دقت و توجه صد در صدی به تجربه بیمار (patient experience) انجام شود. تحقیقات زیادی نشان داده اند که محیط فیزیکی اطراف یک زن، می‌تواند در حین و پس از زایمان بر سلامت جسمی و روحی او و فرزندش تاثیرگذار باشد.
بسیاری از بیمارستان‌های دنیا، اتاق زایمان را کاملا تکنولوژیک و برنامه ریزی شده طراحی کرده اند و همین باعث شده زنان بیشتر و بیشتری به دنبال مطب‌هایی باشند که تجربه زایمان طبیعی با همراهی فردی را در اختیارشان می‌گذارند، فضا‌هایی که بیشتر شبیه به «خانه» هستند. هنگام طراحی دکوراسیون داخلی مطب زنان، باید برای اتاق معاینه یا زایمان این نکات را در نظر گرفت:

چطور دکوراسیون داخلی مطب زنان را آرامش بخش تر کنیم؟

توجه به ایجاد فضایی آشنا و خانگی

طراحی سنوزلن (Snoezelen): اتاق سنوزلن یا محیط کنترل شده چندحسی (controlled multisensory environment یا MSE) یک فضای اختصاصی و درمانی برای افرادی است که مبتلا به اوتیسم، اختلالات رشدی، زوال عقل یا اسیب مغزی هستند. وقتی فرد در این فضای آرامش بخش قرار داده می‌شود، با طراحی خاص اتاق بعضی از حس هایش تحریک می‌شوند. نور، رنگ، صدا، موسیقی و بو از جمله محرک‌های موجود در اتاق‌های سنوزلن هستند.
این اتاق‌ها هم برای مادران مبتلا به مشکلات مغزی بسیار مفیدند و هم نوزادانی که با اختلالات مختلف به دنیا آمده اند. البته که هنگام استفاده از این اتاق‌ها باید کاملا مراقب سلامت روانی و فیزیکی مادر و نوزاد بود.

چطور دکوراسیون داخلی مطب زنان را آرامش بخش تر کنیم؟

رنگ‌های آرامش بخش

همان طور که گفتیم، برای طراحی رنگ در دکوراسیون داخلی مطب زنان، مجبور نیستیم حتما از رنگ‌های سنتی زنانه مثل سفید یا صورتی استفاده کنیم. اما اتاق‌هایی که رنگ‌های پاستلی دارند، خود به خود حس و حال شادی و آرامش به حاضران می‌بخشند و باعث می‌شوند کمتر مضطرب باشند. رنگ‌هایی مثل آبی نیلی، کاراملی، هلویی، سبز و آبی روشن و البته کرم از جمله رنگ‌های پاستلی هستند.
برای تغییر دکوراسیون داخلی مطب زنان لازم نیست همه وسایل را دور بریزید و با رنگ‌های جدید بخریدشان، کار ساده‌ی رنگ کردن دیوار، به کلی فضا را زیر و رو خواهد کرد و می‌تواند اولین قدم در تغییر محسوب شود. برای تغییر دکوراسیون می‌توانید از یک طراح متخصص کمک بگیرید یا در مورد قوانین رنگ‌ها مطالعه کنید. رنگ‌های ساده یادآور طبیعت هم گزینه‌های خوبی برای دیوار‌ها و اکسسوری‌ها هستند. مثلا آبی اسمانی، سبز یا خاکی.

چطور دکوراسیون داخلی مطب زنان را آرامش بخش تر کنیم؟

استفاده متمایز از فرش‌ها

یکی از چیز‌هایی که کمتر کسی هنگام طراحی دکوراسیون داخلی مطب زنان به آن توجه می‌کند، کفِ مطب است. بیمارها، مادران و پزشکان روی کف راه می‌روند و باید استایلی برای آن انتخاب کرد که در انسجام کامل با دیگر اجزا باشد. فرش ها، قالی‌ها و حتی موکتی که برای کفِ مطب انتخاب می‌کنید، باید هماهنگی رنگی و بافتی با دیوار‌ها و سقف داشته باشد و حتی بتواند آثار هنری و نقاشی‌های احتمالی روی دیوار را تکمیل کند.
قانون همیشگیِ رنگ پاستلی را می‌توانید در فرش‌ها هم رعایت کنید و فرش یا قالی اتاق انتظار را با یک رنگ ساده انتخاب کنید. قالیچه‌های کوچک بافت دار هم حس و حالی جذاب و متفاوت وارد فضا می‌کنند و آن را نسبت به مطب‌های عادی بیمارستانی متمایز. اگر سلیقه طراح داخلی یا صاحبان مطب، بیشتر به فرش‌های نقش و نگاردار نزدیک باشد، بهتر است وسایل دیگر مثل مبل و میز و اکسسوری را با رنگ‌های آن هماهنگ انتخاب کنید. با وجود این که در کمتر مطبی می‌توان فرش ایرانی پر از نقش را دید (احتمالا به دلیل این که زودتر آلودگی را نشان می‌دهد)، انتخاب آن جسورانه و جالب است. پس خودتان را محدود نکنید.

چطور دکوراسیون داخلی مطب زنان را آرامش بخش تر کنیم؟

انتخاب‌های مینیمال برای دکوراسیون داخلی مطب زنان

پیشنهاد بیشتر طراحان برای دکوراسیون داخلی مطب زنان، حرکت به سمت دکوراسیون کاملا مینیمال است. وقتی مطب را مینیمال بچینید، هم دستتان برای تغییرات بیشتر در آینده باز است و هم می‌توانید مطمئن باشید شلوغ و خسته کننده نمی‌شود. علاوه بر این ها:

* دکوراسیون مینیمال آرامش بخش‌تر است و زنانی که به مطب می‌آیند، قطعا به آرامش نیاز دارند.
* کم بودن تعداد وسایل و اکسسوری‌های فضا، از نظر ایمنی مطب به نفع شماست. این یعنی اگر کسی بدحال شد یا یکی از مراجعان نیاز به کمک داشت، سریع‌تر و کارامدتر می‌توانید در فضا جابجا شده و به او کمک کنید.
* افراد در فضا‌هایی که شلوغ و پر از وسیله نیستند، راحت‌تر راه می‌روند.

منبع: خوگرنیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار