آیا برابری جنسیتی راه‌گشا خواهد بود؟
کد خبر: ۲۳۰۶
تاریخ انتشار: 2015 June 14    -    ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
بیست‌و‌پنجمین نشست اتحادیه آفریقا و تأکید بر توان‌افزایی زنان

نکته بسیار مهم و قابل توجه و تحلیل در رابطه با رویکرد کشورهای آفریقایی این است که توان‌افزایی زنان صرفاً با تحقق برابری جنسیتی مترادف دانسته شده است.

رییس نهاد زنان ملل‌متحد به‌منظور حضور در بیست‌و‌پنجمین اجلاس سالانه اتحادیه آفریقا که متشکل از سران کشورهای آفریقایی و مقامات دولتی و سیاسی عالی‌رتبه آفریقایی است، به ژوهانسبورگ سفر کرد.



تم و موضوع اصلی امسال در چارچوب اتحادیه آفریقا «سال توان‌افزایی زنان و تحقق توسعه در آفریقا» (1) است. این موضوع به‌منظور مشارکت‌دادن تمامی ارکان دولتی تا بالاترین سطوح سیاسی و دولتی در موضوع توان‌افزایی زنان انتخاب شده است.

یکی از اهداف اصلی رییس نهاد زنان ملل‌متحد برای حضور و شرکت در این اجلاس، تأکید و تبیین ارتباط میان توان‌افزایی و برابری جنسیتی است که البته به‌نظر می‌شود لااقل در بخشی حیطه‌ها، در تعارض جدی با حقوق بشر زنان قرار دارد.

نکته بسیار مهم و قابل توجه و تحلیل در رابطه با رویکرد کشورهای آفریقایی این است که توان‌افزایی زنان صرفاً با تحقق برابری جنسیتی مترادف دانسته شده است. حال آن‌که شاهد آن هستیم که به‌رغم تحقق برابری و تشابه جنسیتی در برخی حوزه‌ها در کشورهای غربی توسعه‌یافته، هم‌چنان حقوق‌بشر زنان در معرض نقض جدی قرار گرفته است؛ لذا به‌درستی می‌توان اذعان داشت که بخشی از موانع برای تحقق توان‌افزایی زنان، منتج از رویکرد افراط‌گرایانه نهادهای بین‌المللی در رابطه با برابری و تشابه جنسیتی است.

نهاد زنان ملل‌متحد در سال 2014، یک توافق‌نامه همکاری با اتحادیه آفریقا امضا کرد که به‌موجب آن، کمیسیون همکاری‌های چندجانیه اتحادیه آفریقا باید با نهاد زنان ملل‌متحد همکاری و مشار کت داشته باشند. برخی از اهم موضوعاتی که در دستور کار این کمیسیون است، عبارت‌اند از: مشارکت زنان در تصمیم‌سازی در سطوح ملی و بین‌المللی؛ حمایت از زنان در وضعیت مخاصمات مسلحانه؛ مشارکت در تمامی اقدامات و فعالیت‌های بین‌المللی برای تحقق صلح و امنیت، ارتقای آموزش و سلامت زنان و... .

منبع: مهرخانه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار