ناتوانی واکسن فایزر در برابر سویه امیکرون
کد خبر: ۲۳۰۵۴۰
تاریخ انتشار: 2021 December 08    -    ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
دانشمندان آفریقای جنوبی می‌گویند آنتی بادی‌های ناشی از واکسن فایزر ۴۰ برابر کمتر، توانایی خنثی سازی سویه امیکرون را دارند.

 به نقل از ان بی سی نیوز، بیش از ۱۰ روز است که از زمان اعلام رسمی ظهور سویه جدید ویروس کرونا در آفریقای جنوبی موسوم به امیکرون از سوی سازمان جهانی بهداشت می‌گذرد. دو موضوع در این زمینه باعث ایجاد نگرانی در میان دانشمندان شده است.

اصلی‌ترین موضوع این است که این سویه بیش از ۵۰ جهش مختلف داشته است و تعداد بالای جهش‌ها می‌تواند باعث چالش جدیدی برای کنترل همه گیری شود. از سوی دیگر، موضوع دیگر قدرت سرایت پذیری و میزان مقاومت این سویه در برابر واکسن‌های موجود باعث نگرانی متخصصان شده است. هم اینک دانشمندان در حال بررسی این موضوعات هستند.

متاسفانه شواهد اولیه در آفریقای جنوبی نشان می‌دهد واکسن شرکت فایزر – بایونتک تاثیرگذاری کمی در برابر امیکرون دارد. متخصصان مرکز تحقیقات سلامت آفریقای جنوبی می‌گویند شاهد کاهش چهل برابری توانایی آنتی بادی‌هایی ناشی از واکسن فایزر برای خنثی سازی سویه جدید هستند.

محققان همچنین تاکید دارند سویه امیکرون توانایی بهتری نسبت به سویه بتا برای فرار از آنتی بادی‌های ناشی از واکسن فایزر دارد. آنتی بادی‌های ناشی از تزریق واکسن فایزر ۳ برابر کمتر توانایی خنثی سازی سویه بتا را داشتند که این رقم درباره سویه امیکرون ۴۰ برابر کمتر است.

مدیر اجرایی شرکت بایونتک اعلام کرد شرکت‌های داروسازی بزرگ جهان احتمالا امروز چهارشنبه یا پنجشنبه اطلاعات تکمیلی درباره سویه جدید را دریافت خواهند کرد. ما در این زمینه بسیار خوشبین هستیم.

یافته‌های جدید درباره میزان تاثیرگذاری واکسن فایزر تنها براساس داده‌های دانشمندان آفریقای جنوبی و تحقیقات آن‌ها بر روی نمونه‌های خونی کسانی بوده است که این نوع واکسن را در این کشور دریافت کرده اند. با این حال، هیچ کدام از نمونه‌ها دوز تقویتی (دوز سوم) واکسن را تزریق نکرده بودند.

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار