در کجا کارت واکسن یا PCR منفی ضروری است؟
کد خبر: ۲۳۰۵۲۷
تاریخ انتشار: 2021 December 08    -    ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
توسعه واکسیناسیون عمومی در کنترل مدیریت بیماری کرونا از اهمیت بالایی برخوردار است. بر همین اساس طرح مدیریت هوشمند کرونا، بر مبنای دو شاخص اصلی واکسیناسیون و اجرای پروتکل‌های بهداشتی، تدوین و در کشور اجرایی شده است.
توسعه واکسیناسیون عمومی در کنترل مدیریت بیماری کرونا از اهمیت بالایی برخوردار است. بر همین اساس طرح مدیریت هوشمند کرونا، بر مبنای دو شاخص اصلی واکسیناسیون و اجرای پروتکل‌های بهداشتی، تدوین و در کشور اجرایی شده است.
 
در طرح مدیریت هوشمند کرونا که به گفته وزارت بهداشتی ها از ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۰، آغاز و جزییات آن اعلام شده است، فعالیت‌های شغلی در تمام شرایط پاندمی به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون منعی ندارد. از طرفی به عنوان یک اصل کلی انتقال ویروس‌های تنفسی از انسان به انسان به طور عمده از طریق ریز قطرات تنفسی، سرفه، عطسه، تخلیه ترشحات بینی و دهان و لمس اشیاء آلوده اتفاق می‌افتد.
 
باید توجه کرد که ویروس کرونا می‌تواند در فاصله ۲ متری منتقل شود. از دیگر راه‌های انتقال، حضور در فضای بسته با هوای راکد در صورت حضور فرد بیمار و ناقل است. با توجه به شیوع نوع دلتا و انواع سوش‌های دیگر کرونا، شدت و سرعت انتقال ویروس بیشتر  شده است. بنابراین علاوه بر پوشش مناسب واکسیناسیون جامعه، رعایت فاصله ۲ متر با دیگران، استفاده مستمر از ماسک در اماکن عمومی و به ویژه در فضاهای بسته، ضدعفونی دست و گندزدایی محیط و سطوح مشترک، کنترل تهویه مناسب محیط‌های بسته، سالن‌ها و راهروهای مسقف باید در اولویت راه‌های کنترل قرار گیرد.
 
حمل و نقل عمومی و مواجهه طولانی مدت افراد با یکدیگر در محیطی بسته، می‌تواند از بسترهای خطر در انتقال ویروس باشد.
 
بر همین اساس پروتکل بهداشتی مبارزه با کووید، فاصله گذاری و الزامات سلامت محیط و کار در حمل ونقل برون شهری اعم از زمینی، ریلی، هوایی و دریایی در طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها، از سوی وزارت بهداشت اعلام شد.
 
هدف و دامنه کاربرد مدیریت هوشمند کرونا
هدف از تدوین این پروتکل، مدیریت، کنترل و نظارت هوشمند بیماری کووید- ۱۹ به منظور ایجاد تعادل در حفظ و صیانت از سلامت افراد جامعه و بازگشت به روند زندگی عادی است. این راهنما از سوی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، جهت پیشگیری و کنترل بیماری کووید-۱۹ (کرونا ویروس) در پایانه‌های مسافربری شامل فرودگاه، ایستگاه‌های قطار و اتوبوس و همه پایانه‌های برون‌شهری بوده و سایر قوانین آیین‌نامه‌ها، مقررات و دستورالعمل‌های مرتبط با بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای به قوت خود باقی است.
 
لزوم رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی برای قطع زنجیره کرونا
یکی از راه‌های کاهش مواجهه و قطع زنجیره انتقال کرونا، رعایت فاصله‌گذاری است. این اماکن جزء یکی از اماکن تجمع محسوب شده که می‌تواند سبب انتقال بیماری شود. از طرفی حفظ سلامت آحاد جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است. لازم است مقررات ویژه‌ای از طریق فاصله‌گذاری اجتماعی علاوه بر رعایت اصول بهداشتی برای کاهش مواجهات در نظر گرفته شود.
 
نحوه مسافرگیری هواپیما، قطار و اتوبوس در طرح مدیریت هوشمند کرونا
در این راستا لازم است موارد زیر رعایت شود:
 
- کاهش مواجهه چهره به چهره کارکنان و استفاده حداکثری از تلفن، شبکه‌های اجتماعی و ویدئو کنفرانس برای برگزاری جلسات حتی برای کارکنانی که در داخل یک ساختمان کار می‌کنند.
 
- رعایت فاصله ۲ متر و فضای ۴ مترمربع به ازای هر نفر در ارایه کلیه خدمات مربوط به بازرسی، تهیه بلیط، تحویل بار و غیره.
 
- محدودیت ظرفیت حمل مسافر توسط قطار، اتوبوس و هواپیما با توجه به وضعیت پوشش واکسیناسیون عمومی و براساس مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا خواهد بود.
 
تبصره یک: پذیرش مسافر در سفرهای برون شهری (شناورها، اتوبوس‌ها و قطار) حداکثر ۸۰ درصد ظرفیت تا پوشش واکسیناسیون عمومی به بیش از ۸۰ درصد برسد (در آن زمان ظرفیت پذیرش ۱۰۰ درصد خواهد شد). البته در هواپیما پذیرش مسافران ۱۰۰ درصد است.
 
تبصره دو: کوپه‌های قطار برای خانواده شامل محدودیت تبصره ۱ نخواهد بود.
 
- فاصله‌گذاری بین افراد در صندلی‌های پایانه‌های مسافربری به صورت یک در میان (رعایت فاصله حداقل یک متر) رعایت شود و از تجمع افراد در محل‌های مذکور جلوگیری شود.
 
- در قسمت بازرسی مسافران گیت‌های کنترل ساک، بلیط و تحویل بار، رعایت فاصله حداقل ۲ متر در صف‌های مذکور الزامی است.
 
- در قسمت تشخیص هویت و بازرسی با افزایش مامور تشخیص هویت و بازرس اطمینان حاصل شود که صف تشکیل نمی‌شود.
 
- توصیه می‌شود بازرسی بدنی با تجهیزات الکترونیکی انجام شود و تمامی کارکنان بازرسی در قسمت ورودی پایانه از وسایل حفاظت شخصی از جمله ماسک فیلتردار و دستکش استفاده کنند.
 
- به منظور رعایت فاصله ۲ متر با توجه به ظرفیت اتاق مادر و کودک (اتاق شیردهی) از اجتماع افراد در اتاق مذکور ممانعت شود.
 
شرایط پذیرش مسافران در ناوگان حمل و نقل برون شهری
هوایی:
 
- در پروازهای داخلی ارائه PCR منفی حداکثر ۷۲ ساعته یا کارت واکسن ضروری است.
 
- در پروازهای خارجی ارائه PCR منفی حداکثر ۹۶ ساعته و کارت واکسن ضروری است.
 
زمینی:
 
- ارائه PCR منفی حداکثر ۷۲ ساعته یا کارت واکسن ضروری است.
 
دریایی:
 
- برای سفرهای خارجی ارائه PCR منفی حداکثر ۹۶ ساعته و کارت واکسن ضروری است.
 
-برای سفرهای داخلی ارائه PCR منفی حداکثر ۷۲ ساعته یا کارت واکسن ضروری است.
 
الزامات غربالگری، مراقبت و بازتوانی
غربالگری شاغلین در همه‌گیری کووید- ۱۹:
 
- کارکنان در صورت بروز هرگونه علائم مشکوک تست سریع تشخیص کووید- ۱۹ را انجام دهند.
 
- بعد از گذشت ۱۴ روز از شروع علائم در صورت بهبودی بیمار، نیاز به ارائه تست PCR منفی به منظور شروع به کار نیست.
 
مراقبت از گروه‌های آسیب‌پذیر:
 
دو گروه زیر با گواهی پزشک معتمد به عنوان افرادی که در معرض ابتلا به بیماری کووید-۱۹ قرار دارند در نظر گرفته شده‌اند:
 
الف) بیماران با بیماری زمینه‌ای شامل بیماری قلبی– عروقی، فشارخون، دیابت، بیماری‌های تنفسی زمینه‌ای و افراد با BMI بالای ۴۰.
 
ب) بیماران با نقص ایمنی شامل افراد تحت درمان با کورتیکواستروئید بیش از ۱۲.۵ mg پردنیزولون در روز بیش از دو هفته، شیمی درمانی، بدخیمی‌ها و پیوند اعضا.
 
در صورت عدم امکان دورکاری شرایط محیط کار برای این افراد به گونه‌ای فراهم شود که حداقل تماس را با سایر افراد داشته باشند. تغییر شغل موقت در محیط کاری یا تغییر محل کار به محیطی با شرایط تهویه مناسب‌تر و کم‌جمعیت‌تر می‌تواند کمک کننده باشد.
 
بازتوانی در شاغلین با سابقه کووید-۱۹:
 

تمامی شاغلین بعد از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ لازم است پس از طی دوران درمان و نقاهت جهت بازگشت به کار براساس آخرین نسخه "راهنمای بازگشت به کار شاغلین با احتمال ابتلا به کووید-۱۹ " ابلاغی از وزارت بهداشت توسط پزشک مورد ارزیابی قرار گیرند.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار