چرا رودخانه آمازون شگفت انگیز است؟
کد خبر: ۲۳۰۴۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 December 08    -    ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
کمتر کسی را در عصر حاضر می توان یافت که حداقل اطلاعاتی در خصوص یکی از مرموزترین نقاط جهان که با عنوان آمازون شناخته می شود نداشته باشد. رودخانه آمازون نام یکی از مهم ترین رودخانه های جهان است که از میان جنگلی انبوه به همین نام می گذرد.

چرا رودخانه آمازون شگفت انگیز است؟

کمتر کسی را در عصر حاضر می توان یافت که حداقل اطلاعاتی در خصوص یکی از مرموزترین نقاط جهان که با عنوان آمازون شناخته می شود نداشته باشد. رودخانه آمازون نام یکی از مهم ترین رودخانه های جهان است که از میان جنگلی انبوه به همین نام می گذرد.

گردشگران کنجکاو و ماجراجو به جای مسافرت به کشورهای لاکچری و بازدید از جاذبه های لوکس و پرهزینه، به چنین مناطقی سفر کرده و هیجانات مختلفی را تجربه می کنند. شما می توانید در این مقاله همه چیز راجع به رودخانه آمازون را مطالعه کرده و به خوبی درک کنید چرا این جاذبه جغرفیایی تا این اندازه محبوب و مرموز است.

رودخانه آمازون را بیشتر بشناسید

اطلاعات ذیل می تواند به بهترین شکل ممکن رودخانه آمازون را به شما معرفی کنند:

* رودخانه آمازون پر آب ترین رودخانه جهان است.
* بعد از رود نیل به عنوان طولانی ترین رودخانه جهان شناخته می شود. (۶۵۷۵ متر)
* این رودخانه دارای بزرگترین حوزه آبریز جهان است. (۷.۰۵۰.۰۰۰ متر مربع مساحت)
* در امریکای جنوبی قرار دارد.
* کشورهای برزیل، پرو، اکوادور، گویان، کلمبیا، ونزوئلا، بولیوی، و سورینام هرکدام بستری از رودخانه آمازون را در نقشه خود جای داده اند.
* تقریبا ۶۰ درصد از مساحت آمازون در برزیل قرار دارد.
* از رشته کوه آند سرچشمه گرفته و در انتها به اقیانوس اطلس می ریزد.
* از رشته کوه آند تا اقیانوس اطلس، بیش از ۲۰۰ رودخانه دیگر به رود آمازون می ریزند.
* در این منطقه به طور تقریبی ۱۲۹۴ نوع پرنده، ۳۷۸ نوع خزنده، ۴۲۷ نوع دوزیست و سه هزار نوع ماهی زندگی می‌کنند.
* رفت و آمد بومیان این منطقه از طریق کشتی رانی در نقاط عمیق تر و عریض تر صورت می گیرد.
* رودخانه آمازون در فهرست انتخاب عجایب هفت گانه جدید است.
* دمای آب این رودخانه در بخش هایی از کشور پرو به قدری بالاست که می تواند برخی از موجودات ریزتر با وزن کمتر را آب پز کند.
* دلفین صورتی یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری این منطقه است که در زبان بومیان منطقه با عنوان بوتو شناخته می شود.
* تاکنون هیچ گونه پلی بر روی رودخانه اصلی آمازون ساخته نشده است و صرفا تعداد محدودی از پل های کابلی روی زیرشاخه های این رودخانه مستقر شده اند.

 

تاریخچه نام رودخانه

شاید با شنیدن این جمله که نام آمازون ریشه ایرانی و پارسی دارد علاقه شما در خصوص مطالعه این مقاله و مقالات مشابه افزایش یابد. نام این رودخانه و همچنین جنگل آمازون توسط یک کاشف اسپانیایی به نام فرانسیسکو ده اوریانا انتخاب شده است.

او در بدو ورود به این منطقه و جنگل های انبوه امریکای جنوبی، با جنگجویانی از قبیله تاپویاس برخورد کرد که زن بودند. این قبیله وی را به یاد قبیله ای از زنان رزمنده انداخت که آمازون نام داشتند و در تاریخ یونانی ها از آن ها نام برده شده است.

این قبلیه در اصل مربوط به آسیای میانه و ایرانی تبار بودند که زنان نیز همانند مردان در جنگ ها شرکت می کردند. واژه آمازون نیز از زبان سکایی ها که به شکل _همه زن_ بود به این رودخانه نهاده شد و تاکنون به عنوان رودخانه آمازون شناخته می شود.
حیات وحش رودخانه آمازونمسیر رودخانه آمازون

نزدیک به یک قرن سرچشمه رود آمپوریماک در نوادو میسمی به عنوان اولین منبع و سرچشمه رودخانه آمازون شناخته می‌شد، اما برخی مطالعات در سال ۲۰۱۴ نشان داد که سرچشمه ‌های کوردیلا رومی کروز و رودخانه مانتارو در پرو منبع رودخانه آمازون هستند.

دو رود مانتارو و آپوریمک به همراه شاخه‌هایی از رودخانه اوکایالی که با رود مارانیون، از رودهای بالادست ایکیتوس در پرو ترکیب می شود جریانات عمده رودخانه آمازون را تشکیل می‌ دهند. برزیلی‌ ها این بخش از رود آمازون را رودخانه سولیموئز می ‌نامند که در قسمت های بالادست با رودخانه ریو نگرو تلاقی میابد.

ریزشگاه رودخانه آمازون تقریبا ۲۴۰ کیلومتر پهنا و در حدود ۶۰ متر نیز عمق دارد، اما در عین حال به عنوان یک رودخانه کندرو شناخته می شود که تلاطم چندانی ندارد چرا که پس از سرچشمه گرفتن از رشته کوه آند بر روی زمین های همواری که ارتفاع چندانی از سطح دریا ندارند جریان یافته و ارتفاع آن از سطح دریا و در بخش های انتهایی مسیر تقریبا ۴۰ متر کاسته می شود.

منبع: الی گشت

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
0
0
"حوضه آبریز" درسته
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار