مولکولی که اجازه ورود سرطان به بدن را نمی‌دهد
کد خبر: ۲۳۰۴۲۴
تاریخ انتشار: 2021 December 07    -    ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
به تازگی یک تیم تحقیقاتی در بیمارستان بوندانگ چین، درمانی برای مهار رشد سلول های سرطانی سر و گردن که در برابر داروی ضد سرطان تاکسول (Taxol)، مقاومت نشان می دهند، ارائه داده است.
 این نوع سرطان در ناحیه سر و گردن که شامل حنجره، دهان و حلق می شود، رخ داده و روش های درمانی مختلفی از جمله جراحی، شیمی‌ درمانی و پرتو درمانی برای آن وجود دارد. با این حال،‌ در صورت عدم موفقیت روش های درمانی فوق، امکان زنده ماندن بیمار کمتر از ۱۰ درصد است که  این موضوع درمان بیماری فوق را بسیار دشوار می‌ کند. 
 
مولکولی که اجازه ورود سرطان به بدن را نمی‌دهد
 
علاوه بر این داروی رایج موسوم به تاکسول که از آن به عنوان یک داروی شیمی درمانی موثر برای سرطان سر و گردن یاد می شود، به دلیل ایجاد مقاومت در برابر شیمی درمانی محدودیت هایی نیز داشت.
 
برای حل این مشکل، یک تیم تحقیقاتی به رهبری پروفسور نو جونگ ریول (Noh Jong-ryul) از بخش گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن، سلول ‌های مقاوم به تاکسول را در سرطان سر و گردن شناسایی کرده و داروی سولفاسالازین که از آن در درمان آرتریت استفاده می شود، را به سلول‌های سرطانی مقاوم تزریق کرد.
 
در ادامه تحقیقات، این تیم تایید کرد که پروتئین PGRMC1 که به طور گسترده در سلول‌ های سرطانی وجود دارد، رشد سلول‌های سرطانی را مهار کرده و سلول‌های سرطانی مقاوم را با اکسید کردن غشای سلولی که اصطلاحا القای فروپتوز نامیده می شود، از بین می‌برد.
 
پروفسور نو در ادامه توضیحات خود گفت: با یا یافته های این مطالعه، تیم پژوهشی ما توانست به استراتژی درمانی جدیدی با در درمان سرطان از جمله سرطان سر و گردن، نایل شود.
 
وی در خاتمه توضیحاتش افزود: ما انتظار داریم که استفاده از فروپتوزیس منجر به ارائه یک روش درمانی موثرتر برای مقابله با سرطان های غیرقابل درمان باشد.
 
نتایج این تحقیق در آخرین شماره مجله Experimental & Clinical Cancer Research منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار دارد.
 
 
بهداشت نیوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار