با فواید بی‌نظیر خوراکی‌های شب یلدا آشنا شوید
کد خبر: ۲۳۰۲۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 December 05    -    ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
شب یلدا، بلندترین شب سال، همواره جایگاه ویژه ای در فرهنگ ایرانیان داشته است.
در آستانه شب یلدای امسال در این مقاله می‌خواهیم در مورد میوه‌ها و تنقلاتی که در این شب مورد استفاده قرار می‌گیرند صحبت کنیم.
 
با فواید بی‌نظیر خوراکی‌های شب یلدا آشنا شوید
 
انار
 
انار میوه ای سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین ث است. این مواد برای سلامت پوست بسیار مفید هستند و از علائم پیری مانند چین و چروک پوست جلوگیری می‌کنند. آنتی اکسیدان‌هایی که در دانه‌های انار وجود دارد با آسیب‌های پوستی و آکنه مبارزه می‌کند. همچنین فولیکول‌های مو را تقویت می‌کنند و گردش خون را بهبود می‌بخشند. روغن دانه انار نیز به عنوان یک درمان موثر برای مو‌های مجعد، خشک و نامرتب شناخته شده است.
 
آب انار به حفظ سلامت قلب از طریق کاهش التهاب رگ کمک می‌کند. هم چنین بیماری‌های قلب و عروق را به شدت کاهش می‌دهد. این عصاره همچنین به کاهش خطر انسداد شریانی، کاهش سطح کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب نیز کمک خواهد کرد. آنتی اکسیدان‌های موجود در انار با از بین بردن رادیکال‌های آزاد، از ابتلا به سرطان یا رشد غدد سرطانی نیز جلوگیری خواهد کرد.
 
آنزیم‌های موجود در انار به هضم غذا بسیار کمک می‌کنند در نتیجه انار از میوه‌های مفید در سیستم گوارشی به شمار می‌رود. آنتی‌اکسیدان‌ها با تحریک گلبول‌های سفید خون باعث بالا‌رفتن سطح ایمنی بدن می‌شوند. میزان بالای آهن در آب انار به تولید گلبول‌های قرمز خون کمک خواهد کرد که در درمان کم‌خونی موثر است. هم چنین درمانی بزرگ برای چشم‌های قرمز و دردناک در نظر گرفته می‌شود.
 
هندوانه
 
مصرف هندوانه به علت داشتن ویتامین‌های آ و ث باعث طراوت و شادابی پوست و وجود آمینواسید در این میوه نیز باعث ترمیم مشکلات پوست و زخم‌های پوستی می‌شود.  آنتی ‌اکسیدانی که در هندوانه وجود دارد لیکوپن نام دارد، لیکوپن باعث میشود رادیکال‌های مضر و آزاد بدن از بین برود. این ماده به‌علاوه از بروز سکته قلبی جلوگیری می‌کند. این میوه به علت داشتن مقادیر زیادی از آب از ایجاد سنگ کلیه نیز جلوگیری می‌کند.
 
همچنین هندوانه ضدعفونی کننده بدن و پاک‌کننده روده‌ها است و برای افرادی که ناراحتی کلیه و ناراحتی‌های ادراری دارند بسیار مناسب محسوب می‌شود. این میوه برای ورم مثانه نیز بسیار مفید است و همچنین به رفع گرفتگی کیسه صفرا کمک می‌کند. ماده‌ای به نام سیترولین که در هندوانه به وفور وجود دارد که باعث کاهش کلسترول، فشار خون، وزن و جلوگیری از تشکیل پلاک سرخرگی است. در واقع مصرف این میوه موجب کاهش تصلب شرایین می‌شود.
 
پرتقال
 
 در پرتقال منابع سرشاری از ویتامین ث وجود دارد که در پیشگیری از سرطان بسیار موثر است. در این میوه علاوه بر ویتامین ث، ویتامین ب، آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم، فسفر و مس نیز به وفور وجود دارد. پوست سفید پرتقال بهترین دارو برای کاهش سطح کلسترول خون محسوب می‌شود. پرتقال علاوه بر اینکه خاصیت اسیدی دارد، خاصیت قلیایی نیز دارد و برای افرادی که مصرف گوشت بالایی دارند نیز مفید است.
 
خشکبار
 
در کنار میوه‌ها، مصرف آجیل و خشکبار نیز در شب یلدا مرسوم است. به طور کلی مغزهای خشک باعث چربی‌سوزی نواحی دورشکم می‌شوند. توت خشک منابع ارزشمندی از قند طبیعی فروکتوز دارد. این نوع قند میوه ضرری برای بدن ندارد و منبعی غنی برای تولید انرژی محسوب می‌شود. برگه زردآلو منبع بزرگی از بتاکاروتن است که ترکیبات سرشاری از خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و باعث غیر فعال شدن رادیکال‌های آزاد بدن می‌شود.
 
پسته منبعی سرشار از آهن است. به طوری که با مصرف ۱۰۰گرم پسته، سه میلی گرم آهن جذب بدن میشود. پسته میتواند کمبودی که افراد گیاهخوار در آهن در بدن خود دارند را به راحتی جبران کند. بعد از بادام، پسته منبع غنی کلسیم نیز به شمار می‌رود. کشمش را می‌توان منبع پتاسیم دانست که با خوردن صد گرم از آن هزار میلی‌گرم پتاسیم جذب بدن میشود، بنابراین بهتر است کسانی که به فشار خون مبتلا هستند حتما از کشمش در رژیم غذایی خود استفاده کنند تا به تنظیم فشار خونشان کمک کند. قند کشمش نیز مثل توت خشک از قند مفید فروکتوز است.
 
گردو منبعی سرشار از مس است به طوری که شما با مصرف ۱۰۰گرم مغز گردو یک میلی گرم مس جذب می‌کنید. در کنار مس، گردو منبع غنی اسیدفولیک نیز هست که برای زنان باردار ماده ای ضروری به شمار می‌رود.
 
انجیر خشک دارای سه نوع ماده مهم غذایی است، آهن، کلسیم و پتاسیم از مواد مغذی است که در انجیر خشک وجود دارد، این مواد سبب می‌شوند که کم خونی کاهش پیدا کند. با مصرف این مواد، احتمال ابتلا به پوکی استخوان و سطح فشار خون بدن نیز به طرز چشمیگیری کاهش می‌یابد.
 
بادام سرشار از کلسیم و ویتامین ای است. این دو ماده باعث سلامت و طراوت پوست و مو می‌شود و برای کسانی که از لبنیات کمی استفاده می‌کنند، توصیه می‌شود. بادام جایگزین لبنیات نمی‌شود اما تا حدودی می‌تواند کمبود کلسیم را در بدن جبران کند. فندق منبع سرشاری از روی و آهن است. این مواد سبب جلوگیری از ابتلا به عفونت‌ها می‌شود و سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند.
 
 
بهداشت نیوز
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
0
1
ان شاء الله همه بتونند بخورند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار