بازگشت برف و باران از دوشنبه
کد خبر: ۲۳۰۱۸۱
تاریخ انتشار: 2021 December 04    -    ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
سامانه جدید بارشی از دوشنبه اغلب شهر‌های کشور را در بر می‌گیرد، اما پیش از آن شهر‌های صنعتی با آلایندگی موقتی مواجه خواهند شد

 سازمان هواشناسی کشور در روزهای پایانی هفته گذشته نسبت به بارش برف و باران در ۲۲استان از پنجشنبه (۱۱آذر) تا شنبه (۱۳آذر) در برخی نقاط کشور هشدار داده بود. در هشدار زرد رنگ سازمان هواشناسی آمده بود فعالیت سامانه بارشی با بارش باران، وزش باد شدید موقت در برخی نقاط وقوع رعد و برق، در مناطق سردسیر و کوهستانی بارش برف و مه‌آلودگی همراه با کاهش دید و کاهش دما به‌ویژه در نواحی شرق و شمال شرق کشور همراه است.

همانطور که پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد در همین روزها در اغلب جاده‌های مواصلاتی استان‌های سردسیر شاهد بارش شدید برف و باران و کولاک بودیم و روز گذشته این شرایط در جاده‌های ۶استان استمرار داشت؛ هرچند پلیس راهور تأکید کرده است هیچ محور مواصلاتی در استان‌های کشور تحت‌تأثیر این سامانه مسدود نیست.

برف و باران در جاده‌های ۶استان

سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی از بارش برف و باران در جاده‌های ۳۰استان کشور هشدارها و توصیه‌هایی را به رانندگان ارائه کرده و گفته بود بارش برف و کولاک، باران و مه شدید، وزش شدید باد در جاده‌های اکثر استان‌ها به‌ویژه آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، تهران، البرز، قم، چهارمحال و بختیاری، قزوین، اردبیل، کردستان، مرکزی، همدان، گیلان، مازندران، گلستان، لرستان، اصفهان، خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی، خراسان‌جنوبی، کرمان، خوزستان، سمنان، کرمانشاه، ایلام، زنجان، کردستان، یزد، فارس، هرمزگان و ایلام وضعیت متفاوت و خاصی را برای سفرهای بین شهری ایجاد می‌کند. سامانه بارشی هرچند روز گذشته ضعیف و بیشتر در نیمه‌شرقی کشور فعال شد، اما طبق اعلام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، جاده‌های ۶استان سمنان، گلستان و خراسان‌شمالی بارش برف و محورهای مازندران، خراسان‌رضوی و یزد بارش باران را تجربه کردند که گاهی موجب کندی در تردد شد.

سامانه بارشی به شمال شرق رسید  

امروز البته طبق هشدارهای سازمان هواشناسی، این شرایط بیشتر در شمال شرقی کشور برقرار است.
کارشناس سازمان هواشناسی در این‌باره به همشهری می‌گوید: سامانه بارشی فعال روز گذشته تضعیف شد و خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی شاهد بارش باران و در ارتفاعات بارش برف و هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان رگبار و وزش باد شدید و حتی خیزش گردو غبار خواهیم بود. امروز، شنبه هم خراسان رضوی بارش پراکنده و هرمزگان و جنوب کرمان رگبار و باد شدید را تجربه خواهند کرد و سایر مناطق جوی آرام دارند.
فریبا گودرزی شهرهای صنعتی مثل اصفهان، تهران، اراک و کرج را برای امروز (شنبه) آلوده پیش‌بینی می‌کند و می‌افزاید: فردا (یکشنبه) تبریز و مشهد هم به این فهرست اضافه
خواهند شد.

ورود سامانه جدید از غرب
هوای متبوع پاییزی دوباره از دوشنبه اغلب شهرهای کشور را در برخواهد گرفت. پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی نشان می‌دهد دوشنبه ۱۵آذر با ورود سامانه بارشی جدید به کشور در مناطق غربی، مرکزی، برخی مناطق استان‌های واقع در شمال غرب و جنوب غرب، ‌استان‌های واقع در دامنه‌های
شمالی و جنوبی البرز مرکزی بارش برف و باران را شاهد هستند.

با توجه به ادامه هشدار فعالیت سامانه بارشی فعلی در مناطق شمال‌شرق، کارشناسان تأکید می‌کنند همچنان احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، احتمال بالاآمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه، کاهش دید و لغزندگی جاده‌ها، احتمال کولاک برف در گردنه‌های کوهستانی و احتمال تأخیر در پروازها وجود دارد. به همین دلیل به شهروندان استان‌های تحت‌تأثیر این سامانه بارشی توصیه شده است از رفت‌وآمد غیرضروری به‌ویژه در مسیرهای بین‌شهری بپرهیزند و در فعالیت‌های کوهنوردی و عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها احتیاط کنند.

روزنامه همشهری 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار